Svensk pop 2004
Vilka bra popplattor, 7-tummare, CD-EPs och demolåtar på Sonic-samlingarna har dykt upp hittils i år? Det har varit Jens Lekman, Niccokick, Tough Alliance, Marit Bergman, Suburban Kids..., Embassy; men också mycket annat godis. Hur skulle ni sammanfatta det svenska popåret hittils? Vad är bra? Vad är överhajpat? Vilken är största besvikelsen?
det har varit ett osedvanligt gött år i år! topp sex svenska låtar från i år: 1. tough alliance - take no heroes 2. tough alliance - make it happen 3. jens lekman - you are the light 4. mattias alkberg - fyllskalle 5. deportees - arrest me til it hurts 6. pay tv - trendy discoteque det största fenomenet måste vara raymond och maria, men jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag tycker om den där tröjlåten. sen känner jag peppen på the embassy också, ska försöka höra dom snarast. ...annars är ju frågan om niccokick är ett skämt eller inte. världens sämsta bandnamn och en sångare som låter som en kalkon i målbrottet.
http://wifebeaterlove.blogspot.com
Haha, Niccokick är ju skitbra! Men jag blir mer och mer tveksam till Raymond och Maria hela tiden... de är liksom... inget kul. Jag gillade tröjlåten jättemycket ett tag, men nu... blah! Ska jag lista låtar också kanske... 1. The Tough Alliance - Make It Happen 2. Jens Lekman - A Sweet Summers Night on Hammer Hill 3. Niccokick - Run! Run! Run! 4. Suburban Kids With Biblical Names - Love Will 5. The Embassy - Information Och ja, jag går alltid på hype :) Och ja, tre av låtarna är släppta på Service. Så ja, jag går alltid på hype :)
niccokick är nästan lika kassa som bad cash quartet, och då är det fan illa. jag ska ladda ner "information" nu och se vad som händer. men hey! nu kom jag på den nästan allra bästa låten från i år, av alla: vega - shake up your soul. oj så fin den är!
Själv vill jag gärna påpeka Alf - Augustibrev, men du verkar inte hyperpigg på skeva sångröster :) Sen har väl både en och annan kallat Tough Alliance för BCQ med electro-sound :) Haha. Antar att du inte håller med då?
den där alf är ju ganska kul, faktiskt. men bad cash quartet och TTA, likheterna jag ser är sången och att de är från göteborg. det som skiljer dom åt är att bad cash är helt värdelösa och att tough alliance äger. jag menar, hur kan man skriva en text som den till "midnight prayer" och komma undan med det? något står inte rätt till.
jag har blivit förälskad i post men ja vet inte om dom släptte sin ep iår eller förra året, för ja köpte den i januari.
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.
Har de släppt en EP rätt nyligen eller? Vad heter den? Är det Dags Att Gå är den från förra året i alla fall... typ hösten.
Äh, köpte nya Florence Valentin-singeln idag, och det var på sin höjd en intresserad gäspning. Bah.
__Virre__ Verkligen? Jag har bara läst om den, och han tar ju avstånd från allt som är bra med popmusik och förra plattan var så pretto att jag fick förstoppning i veckor efteråt (fast den var rätt så fin ändå). Hur låter det?
bara helt appropå: jag har träffat deportees på deras första video inspelning. men den videon blev så sunkig och dålig så dom fick göra en ny.. jag har också köpt bröd åt grabbarna..
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Just nu lyssnar jag på eMIL Jensens ep Jag har splittrats. Ett av årets bästa svenska släpp.
Känns som popåret hittills varit (ovanligt?) innehållsrikt... vad gäller TTA så gillar jag deras Take no heroes, Deportees singel är helt ok, Marit Bergmans och framför allt Jens Lekmans skivor är enligt mitt tycke riktigt bra, ska försöka kolla upp Fibes, oh fibes!, annars har Sugarplum fairy gjort en skön glad-pop-kärleks-låt... så...
"Gasswand´ da koroban Waha!!!"
Niccokick är bland det värsta som hänt popsverige tror jag. Viss överdrift kanske, men liknelsen med en kalkon i målbrottet tycker jag var rätt bra. Annars tycker jag att Marit Bergman, David Sandström och Jens Lekman har gjort tre riktigt bra skivor. Riktigt bra har de varit live dessutom, då jag sett dem. The Tough Alliance har jag inte riktigt orkat lyssna in mig på, trots att jag gillar "make it happen". Kanske är det deras slyngel-image som jag tycker är lite väl utkörd. Deportees vägrar jag lyssna in mig på efter att ha sett dem live i mars. Stor gäspning för dem. Riktigt tråkig spelning, de lät riktigt gubbrock faktiskt. Sugarplum fairy borde tvångsspärras in i ett madrasserat rum med a-ekonomi som enda underhållning, bara för att de är bröder till Mando Diao och uppenbarligen har ärvt störande drag. Snorungar! Fibes, oh fibes! har jag bara hört i förbifarten och det gillades skarpt. Något att kolla upp tror jag bestämt. The Embassy-singeln har jag inte hört, men brukar jag gilla dem. Dock aldrig tillräckligt för att köpa något. Jag vet inte om jag tycker det varit något lysande år hittills egentligen, men vissa höjdpunkter finns det ju.
May the funk be with you
Gillar folk verkligen Jens Lekmans platta? Jag tyckte den var... jävligt tråkig. Två bra låtar, typ (You are the light, Julie). Nya EPn är vansinnigt mycket bättre, dessutom är den versionen av Julie bättre än den på skivan, och några takter från You are the light är med i slutet av Another Sweet Summers Night On Hammer Hill, så det är egentligen ingen som helst mening med att köpa plattan, om jag får säga min mening. Och jag har helt kovänt när det gäller Florence Valentin-singeln! Den var faktiskt riktigt bra, bara inte alls så explosiv som EPn fån förra året. Tänk vad några genomlyssningar kan göra :) Fibes, Oh Fibes troooor jag att jag såg på Popaganda, men det tyckte jag sög, såvitt jag minns, så jag har inte orkat bry mig om att kolla in eländet alls.
men hallåå?! kan man på allvar säga att florence är en gäspning och sen hypa niccokick? buuuu! :)
big ups. och sånt.
naco Jag har ju omvärderat Florence Valentin-singeln nu, den var bara så annorlunda från EPn så jag förväntade mig bara helt fel grej (att hoppa från blue eyed northern soul till neocountrypastischer är tämligen chockerande för min enkelspårade lilla hjärna). Men Niccokick är bra! Jag älskar hans sång, det är så jävla snyggt. Jag hatar folk som kan sjunga fint, det är skittöntigt (okej, det där ångrade jag redan medan jag skrev det, men ändå).
Men niccokick är bara helt meningslösa. Inget nytt, inget intressant, ingen känsla.. blablabla okej, jag har inte hört mer än det som spelas på radion men jag tycker mig faktiskt ha rätt att uttala mig ändå. sådeså
big ups. och sånt.
Argh! En sådan röst bygger ju bara på känsla! Och nyskapande är väl knappast något som är synonymt med pop. Jag hatar nyskapande pop. Jag skulle skjuta alla i The Go! Team om jag visste var de bodde.
Eller kanske inte skjuta, det var lite väl hårt. Men jag skulle sitta gömd i buskarna och kasta rönnbär på dem.
Jag kräver inte att musik alltid ska vara nyskapande. Däremot kräver jag att det ska ha känsla, något som jag tycker niccokick saknar..
big ups. och sånt.
Argh! Det kan jag bara inte acceptera! Run! Run! Run! för helvete! Eller tja, jag måste väl acceptera det, men jag vill inte. Jag kan ta att man ogillar dem för att han sjunger som en skadeskjuten älgko, för det är hälften av vad som gör dem bra och är sant, men att de skulle sakna känsla, det kan jag inte acceptera. Eller tja, jag måste väl acceptera det, men jag vill inte.
något som är bortom all diskussion är dock att niccokick har världens töntigaste bandnamn och det är orsak nog att hata dem forever and ever, om nu inte deras dålighet är orsak nog.
Love Will är årets bästa svenska låt, överlägset. Gustav Kjellvander - Fine Arts Showcase är det bästa albumet.
"Alla kvinnor är av naturen sköra och svaga och attraheras av starka män" Malcolm X.
THE TOUGH ALLIANCE dom har både släppt bästa ep:n iår plus att dom har överaskat och övertygat live.
All makt åt Tengil, vår befriare
bing dissar deportees för att dom låter gubbrock, men gillar att lyssna på pj harvey, som kanske är den största gubben av alla.
jakpuk, du ska inte säga nåt för du gillar Prince. Hade du sett fröken Harvey i Hultsfred skulle du veta att hon inte är nån gubbe. Såg inte du Deportees förresten i våras på Umeå Open? Det var verkligen en sjukt tråkig spelning.
May the funk be with you
Eksem, stämmer nog. jag som är seg på att handla bara ;)
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.
bing: vad har prince med saken att göra? han är varken dålig eller gubbe. pj harvey däremot är fan the chief gubb rocker efter neil young. jag såg inte deportees spelning nej, men vad spelar det för roll om de är tråkiga live? mig rör det inte i ryggen.
jakpuk Värst vad du är anti idag. Inte fått knulla på länge? ;) Prince är inte speciellt bra och han börjar bli lite till åren... Deportees var nog bland det tråkigaste den festivalen och då satt jag ändå i en trappuppgång i en timme och vaktade dagen efter, vilket alltså var mer underhållande.
May the funk be with you
bing: oroa dig inte för mig, i get more pussy by accident than most niggas get on purpose. och att man är gammal behöver inte betyda att man är gubbe, it's a state of mind. prince gör numera mest obegriplig jazz, vilket är ett av de få sätten att åldras med värdighet inom musikbranschen.
PollyJean gubbrock...? Hahahaha. Clit- eller mensrock är väl annars de epitet som slängs efter henne. Gubbrock är väl mer the sound of kanadensisk farbror med gnällig röst och akustisk gitarr som älskas sönder av Kjellvander, Sandström, Åström, Plura o övriga trubadurer med magont. Ellah?
blame it on the boogie
heeey The Go! Team är ju fina!!!! har haft dålig koll på popåret. vet inte riktigt vad jag ska tycka om niccokick. nån bra har dom.
www.myspace.com/timpanini get drunk or die trying
pika: gubbe är ett state of mind, määän.
Men det är ju INGEN som gillar Mando Diao eller Sugarplum Fairy, ändå är det snack om dem och tydligen säljer skivorna massvis. Jag fattar fan ingenting. Är det såna där "skämmas för att man gillar"-band, eller vadå? Och borde det inte vara samma sak med The Hives? Varför gillar alla The Hives? Förutom kläderna, alltså. Förresten måste jag påpeka att ingenting har gjort flera skitbra låtar och en ganska bra skiva, och att Deportees var värsta dödsbesvikelsen. South Ambulance var inte så bra som jag hoppades, The Plan har alltid varit grymt överskattade fast Emma är en fin låt, och Fibes Oh Fibes! var mycket, mycket, mycket bättre än vad jag trodde att de skulle vara efter att jag såg dem live nånstans i sommarens början. Emil Jensens stalkerlåt Längs Hörnen är hur obehaglig som helst, och jäääävligt bra. En av de bästa låtarna jag hört i år. Men bäst hittils? Mattias Alkberg BD - Don Quixote
Proper Åh fan. Det kanske är en Stockholmsgrej då.
Proper Ah, men det är kanske lite det jag menar. Ingen ERKÄNNER att de gillar dem. Liksom, skivan säljer smör (verkar det som), de fyller klubbar, turnébiljetterna slutsålda... men jag har inte någonsin hört någon som gillat dem. Alla är typ: "Blaaargh, Beatles och Stones my ass, säg hej till amerikansk indierock", varpå de mumlar något nedsättande om Arcade Fire.
Jag älskar Stones och Beatles. Var de lika bra som Stones och Beatles skulle jag gråta av lycka. De är inte lika bra som Stones och Beatles. De är lika bra som typ, Oasis, efter tredje skivan.
Proper Nä, jag har redan laddat ner dem. Jag gillar det faktiskt inte alls, det känns alldeles för platt och lättlyssnat för mig, men jag kan förstå att man gillar dem (men helst i smyg).
Proper Från Borlänge / Dalarnas län / Sweden Riktiga namn: P.Norén Hahahaha! Din lilla attack med "airhead" och "idiot" kan jag nu gott skratta åt. Vad jag vet så heter bröderna (i Mando Diao och Sugarplum Fairy) Norén och kommer från Borlänge. Ni kanske är släkt? ;) Men jag tipsar dig om att passa din tunga så du inte åker ut härifrån. Angrepp liknande dina är inget som uppskattas här. Du får helt enkelt acceptera att alla inte delar din upphetsning över detta lilla band. ;)
May the funk be with you
håller med bing angående mando diao, helt klart!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
heja takterass! heja!
Proper Om du hade någon som helst koll skulle du veta att moderatorer inte kan banna, men det kan admins, vilket de bland annat gör om folk inte kan diskutera utan att använda personangrepp. Självklart får man en varning först så man har chansen att bättra sig. Du tycker bara att det är häftigt att vara från Borlänge och heta Norén? Ok... Angående lyssna så är det svårt att undvika det då P3 står på på mitt jobb hela dagen. Tyvärr slipper man inte Borlängegossarna ens där, utan får dessutom en massa onödig information om dem. Och "gott folk" kan nog se vem det är som inte klarar av att diskutera. Bara för att jag inte delar dina åsikter är jag ingen "idiot" eller "airhead". Mycket trångsynt av dig. Men har du något personligt problem med mig är du välkommen att skicka ett meddelande. Annars tycker jag att det räcker med offtopic här.
May the funk be with you
överskattad med svensk pop även fast jag lyssnar väääldigt mkt på artister/band från sverige ex jens lekman, the radio dept och allt annat typ.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Proper "spy sitt galla över saker dom inte kan göra bättre själva." Det spelar väl ingen roll hur bra man gör saker själv? Jag hatar den inställningen. Får jag inte dissa McDonaldsmat bara för att jag inte är någon stjärnkock själv? Får jag inte dissa Linkin Park bara för att jag sjunger som en stjärtvåldtagen kråka? Får jag inte dissa W Bush bara för att jag själv inte kan skissa upp en antiterroriststrategi? Fuck you, biyatch! Jag dissar vad fan jag vill, även om min enda talang här i livet råkar vara att ha en oklanderlig känsla för snygga skor. Skit ska skit ha, liksom.
Hörru Proper, jag tycker du ska chilla lite. Om du kan tolka meningar på svenska skulle du förstå att meningen med min mening var att de, genom att vara bröder med Mando Diao, antagligen ärvt de störande drag som jag ogillar hos just ovan nämnda band. Ta och läs meningen några gånger igen så kanske du ser det. Och, nej, jag vill inte ha bröder som spelar i Mando Diao, så jag är inte avundsjuk. (Och att du inte svarar i gästboken tolkar jag som att du inte har något svar.) Nelly turnerar och tjänar pengar. Britney Spears turnerar och tjänar pengar. Günther turnerar och tjänar pengar. Säger inte speciellt mycket om hur bra de är. Och angående att de är duktiga musiker ifrågasätter jag inte. Det är de säkert, men bara för att man är en duktig musiker betyder det inte att man gör bra musik. Hoppas du förstår skillnaden. Finns massor av musiker, som spelar metal och andra stilar jag inte gillar, som verkligen är duktiga på de instrument de spelar. Men det låter fortfarande som skit i mina öron.
May the funk be with you
BRAINPOOL är väl det bästa so hände 2004.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Proper Jag håller inte med dig. Jag har inte som jobb att underhålla någon, jag har ingen skyldighet att vara kreativ, inget krav på att vara intressant. Jag har inte delat med mig av ett kreativt verk att särskådas offentligt. Mando och Sugarplum har medvetet placerat sig i en position där hyllningar såväl som sågningar är en naturlig del av responsen. Jag har därför all rätt att dissa fritt, utan att förvänta mig att deras släktingar ska ge mig skit tillbaka. Och hur ger man konstruktiv kritk på ett verk vars problem egentligen mest är att det är ointressant? Det enda råd jag kan komma med är: Sluta vara så trista!
Proper Du är just rätt person att snacka om att ta det personligt. Jag dissar två band som jag tycker är kassa och du blir lika grinig som en citron med pms. Ta och chilla lite. Och jag har inte slut på argument, men du verkar inte förstå dem så jag kanske inte ska slösa dem på dig? Du orkar inte ens läsa mitt gästboksinlägg, men du orkar snoka i våra gästböcker. Säger en hel del. Har inte sett någon ta musikkritik så personligt sedan ja... Jag har nog aldrig sett någon ta det så personligt.
May the funk be with you
Proper: Det är så mkt mer praktiskt för oss andra om era privata diskussioner hålls i era gästböcker. Ni diskuterar ju knappt pop2004 längre, utan varandras smak & osmak.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Proper Du har aldrig skrivit i min gästbok så försök inte. Du "orkade" ju inte ens läsa vad jag skrivit. Och om du inte har något vettigt att komma med tycker jag att vi sätter punkt för den här diskussionen och jag rensar här, för som bakeman säger gäller inte den här diskussionen pop 2004 utan att vi inte delar åsikter. Det är nog störande för de som inte deltar i diskussionen och väldigt off topic.
May the funk be with you