vit musik?
hej hopp. det är ofta man hör begreppet "svart musik", vilket jag personligen inte tycker om, men det är ändå bra för att kunna samla olika genrer (soul, blues, osv.) under ett och samma namn. då undrar jag: vad skulle man kunna kalla för "vit musik" om man skulle göra det? jag tycker alltså inte att man borde göra det.. men säg att det uttrycket användes.. vilka musikstilar skulle platsa där? vad säger ni?
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Dansband och punk. Har inte sett en enda mörkhyad punkare kom jag på nu.
pop och rock är så vitt det kan bli
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
moby o coldplay haha till utseendet är dom typ dom vitaste som finns.
mjao!
har sett ganska många mörkhyade punkare iofs? men det är väl mest musikens start man syftar på då. svart musik startades så klart av svarta då... men det finns ju många vita som pysslar med det idag. även så med "vit musik" då. dansband är ett bra tips. Empire Michael Jackson, Prince, Lionel Richie, James Brown, The Supremes, osv... pop är inte vitt.
eurotechno, eller typ den mesta elektroniska musiken känns iaf ganska "vit"
sant. finns det ingen grupp av genrer som passar in under "vit musik"? soul, r&b, blues, jazz, osv... det är alla liknande stilar. eurotechno och dansband är inte så likt ;)
Kontrast P-1 Räknas inte, dom är övertalade soul sångare som fick sjukt mkt pengar för att göra poppen svart. Dom är alla dockor i en STOR dockteater som styrs av bert karlssons och hans kollegor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
aryan, sound for glory, chaos 88, dead future, heysel, midgård, svastika, vit agression, odins änglar, Ian Stuart.... ännu vitare ???
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?
Empire hahaha så klart. va dum jag är ;) Gaby inte det jag syftar på nej.
Country såklart.
"Alla kvinnor är av naturen sköra och svaga och attraheras av starka män" Malcolm X.
aah precis. bra bra! country och dansband kan ju lätt gå in under samma genretak iaf. isåfall så skulle country och dansband vara vitas svar på soul och blues typ? va pinsamt :D
Dansband.
Intressepenisen hårdnar!
Tysk marschmusik (som av många räknas som en egen genré)
Intressepenisen hårdnar!
skulle rock vara vitt, skojar ni eller? vilka var det som startade rock'n'roll, inte fan var det Elvis iallafall!
''If life was prison, music would be the yardtime''-Gift of Gab
Anticon kan man väl kalla för "vit musik". Känns lite kul när man ser sole uppträda inför 50 vita kids och alla står och sjunger med "the white man is the fucking devil" :) rock!
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Den enda musiken som har vita rötter är väl den klassiska och folkmusiken från "vita länder"
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)
Internet rap ha ha..
Country? Nja. Några av de mer legendariska banjospelarna var ju svarta (och the original cow boy var en svart kille ;) ). Skulle nog säga koralmusik, "klassiskt" och folkmusik (riddarballader, polska o.s.v.). Klezmer? :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Empire: Rock är fan inte vit musik om man tänker på varifrån den kommer.
Still in the bridge
Dalafioler.
Intressepenisen hårdnar!
the strokes, libertines, franz hora... all sån jävla skit är vit musik.
Asså... överlag, inte all, men majoriteten, så anser jag nog fan att d flesta former av metal är "vit musik" .. Precis som d finns vita rappare, finns d mörkhyade metalheads, men jag skulle nog säga metal ändå.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.
det har ju till och med funnits punk band innehållandes bara svarta medlemmar: bad brains exempelvis. från usa i slutet på 70/början av 80 talet. sen fanns ju poly styrene i x-ray spex, killen i dead kennedys, indiska sångerskan i action pact, osv. ok, självklart en minoritet, men man bör kanske inte glömma att punken har rötter i såväl rock'n'roll (INTE speciellt vitt nej) som ska. country och bluegrass osv från usa kan ju även det härledas till icke speciellt vita källor, så jag får helt enkelt hålla med. den vitaste form av musik du kan hitta är nog typ wienerklassicism osv...
bad brains har gjot världens bästa mosh-parti i right brigade. right brigade är ju för övrigt ett jävligt bra band oxå.
JHL vi pratar inte ens om svart musik direkt så... näsblod bra! äntligen någon som fattar att punk knappast är "vitt"...
När det gäller populärmusik är väl rötterna till större delen alltid svarta, så den enda musik som VERKLIGEN är vit är väl gammal europeisk folkmusik?
gaby:hur kommer det sig att du känner till så där många nasseband? :P
eftersom innebörden av "svart musik" är västerländsk musik med delvis afroamerikanska rötter, så torde vit musik innefatta övrig västerländsk musik. SunTzu: tvärtom, populärmusik bygger på västerländska skalor och ackordföljder, större delen av rötterna är därmed vita men några "svarta" influenser finns
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"
Mycket indiepop (speciellt veka band och artister som Belle&Sebastian och Jens Lekman) är tydligt influerad av 60-talsbandet Love (kolla in"Da Capo" och mästerverket "Forever Changes"). Deras sångare och låtskrivare Arthur Lee var svart (deras sologitarrist var också svart) så även där finns svarta influenser. Sen tror jag i och för sig inte att många skulle kalla love för svart musik men det är en annan femma...
Vikse: hm. västerländska skalor omarbetade av svarta afroamerikaner isf.
Camp Kwahsi till er tjänst
på musiklektionerna i 8an fick jag lära mig att de enda stilarna vita har tillfört musiken är egentligen bara Country och Klassiskt. tycker det stämmer rätt bra, men visst kan man, om man vill bryta ner det o snacka om svarta banjospelare som sydstaterna motvilligt började bli förälskade i.
-ELECTRO-ROCK- P19 men punk är ju en form av rock?
Som många sagt så det kan klassificeras som västerländsk/"vit" musik är den klassiska musiken och europeisk folkmusik. Punk, disco, pop osv. är ju alla utlöpare från den afroamerikanska musiken. Som också det flera kloka redan påpekat.
Tullar är som kryptonit! /Stålmannen h
garagerock, metal, country
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "
SakiSaki P18 Där i vart fall de förstnämnda är utlöpare från Rocken, som i sin tur bara var en vit benämningen på de svartas Rhytm 'N Blues. Countryn var de vitas musik, ja. Dock så färgades(såväl bildligt som bokstavligt) av svart musik rätt tidigt genom att folklig blues och negro spirituals blandades med countryn. Leadbelly är ett rätt bra exempel på det.
Den allra tidigaste countryn låter väldigt "svart". Jimmie Rodgers (som många anser vara den första country-stjärnan) har tydliga blues&gospelinfluenser. Dessutom hade han med Louis Armstrong på nån låt...
gammal klassisk musik! Grieg, Bethoven och dom där grabbarna
Soulpower Indiepopen har en del av sina rötter i blue eyed soul som har sina rötter i den gamla soulen. Steget från Florence Valentin till Johnny and the Bandwagon är rätt litet.
foglu: inom jazzen möjligtvis, men soul, pop och rock bygger på samma harmonimodeller som klassisk "vit" musik gjort i flera hundra år.
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"
Polka? :D
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
du som inte hade sett svarta punkare.. den kändaste måste ju vara basisten (tror jag) i Sum41. visst kan man debattera om de är punk, men det är en helt annan diskussion.
Ebermann P18 Jo men går man tillräckligt långt bak i tiden kan man härleda allt till svart musik. Vad jag menar är att tex garagerock utövas nästan uteslutande av vita, och det luktar vit musik om hela grejjen
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "
ilyich: du syftar på house, ordet techno syftar på att den bygger utifrån teknologi (källa juan atkins), ett område där afrika aldrig stått i spjutspetsen.
SakiSaki P18 Förstår din poäng. Men då är det ju mer en inriktigning inom en musik genre(rock) och där stämmer det ju att det kan vara "vit" musik. Precis som man ofta talar, eller i vart fall talade, om typisk "vit" musik inom jazzen.
vh1... celine dion, dido och sånt...
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
casparia: minimalistisk elektronisk musik har dock ofta referenser till japansk tvspelssmusik och därav lite gula rötter.
därmed
Det är väl en kille i Sum41 som är mörkhyad?
Crocodile Dundee for president!