I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beenie Man "uppmanar till folkmord".

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2010-06-09 19:58

Beenie Man "uppmanar till folkmord".

Idag stod det såhär om Beenie Man på QX.se, enjoy.

Länk.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-09 20:41
Inte så mycket nytt under solen, eller?

Jag skulle inte direkt må dåligt om Beenie & Co började hata bögar lite mindre
Twang System fi de werl

2010-06-10 20:16
Åke Greenie Man

Intressepenisen hårdnar!

2010-06-11 19:32
Man blir lite lätt trött på att det är samma visa varje gång en Reggae/dancehall artist ska spela i sverige.

Är det inte dags för alla svennebanan fashion rastas att lär sig hur filosofin inom kulturen är? Faktum är att den är homofientlig sedan många år tillbaks även om det sakta ändras så är det inte en del av kulturen.

One love, one heart innebär inte att homosexualitet är okey tvärtom. talesättet handlar om oavsätt vilken färg eller bakgrund så du har så är alla lika men tyvärr innefattar det icke sexuelläggning...

...One Of Many, GBG'z...

2010-06-12 16:40
Alltid lika spännande med hets mot folkgrupp kontra yttrandefrihet.
Producent

2010-06-12 18:45
Stödjer man verkligen Beenie Mans åsikter om man går på spelningen?
Jag håller inte med alla artisters åsikter som jag lyssnar på. Man får nog separera på konst och konstnär.
Frågan är om det kan klassas som homofobi. Det verkar ju inte vara någon rädsla Beenie Man har, utan mer hat.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2010-06-13 12:44
Jag ska inte säga för mycket. Men jag tycker det är trist att man försöker censurera artister. Jag skriver inte heller under på att man håller med åsikterna om man går på konserten. Det skulle vara sjukt jobbigt för mig som lyssnar på mycket blackmetal tex.
Får mig att tänka på när Deicide fick ställa in i sthlm för att några veganer bombhotade stället.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2010-06-14 12:16
ZZZZZZZZZZ samma jävla historia om och om igen. Beenie,Sizzla,Buju mfl. Svenska drama-queens har vi gott om märks det. Såg fram emot Beenie,även om jag sett han innan, men ja som allt annat lovande slås det ner av något som jag inte ens pallar lägga energi på. Gillar dom inte ragga/reggae och va dom pratar om, skit i att sticka dit och köp inte skivan. Bojkotta så mycket ni vill men säg inte åt mig vad jag ska göra, få höra och se. Börjar likna nått heeelt annat det här.
http://slutavagullig-sebbe.blogspot.com/
http://www.myspace.com/sebbe1
https://twitter.com/SEBBEMUSIK

2010-06-15 10:42
Får mig att tänka på TOKs låt Chi Chi Man som var en hit överallt för ett tag sen. Alla hyllade det albumet och låten spelades överallt i STHLM, Sverige oxå, Cafe Opera, Stureplan o överallt annars, bögar, flator och alla andra dansade och skråla till denna låt utan en susning om text o annat och inget annat hände, ingen fick för sig att gå ut trampa på homosexuella i STHLM, Sverige efter lyssnat på TOK.
Ingen har en aning om vad dom sjunger om tills det står nåt i internationell press o media. Och vad som händer på Jamaica är så långt borta från Sverige...

2010-06-15 11:33
"Gillar dom inte och va dom pratar om, skit i att sticka dit och köp inte skivan. Bojkotta så mycket ni vill men säg inte åt mig vad jag ska göra, få höra och se."

Bara en parafrasering :)

Forward - Ja, eftersom ingen förstod vad låten handlade om var det ingen som reagerade vare sig genom att ta till sig budskapet eller ta avstånd från det. Känns inte riktigt som raketforskning att klura ut att folk inte kan ställning förrän de förstår vad som sägs ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-06-15 11:37
Oj! Höll på att glömma:
Dopeness - Visst är det att stödja nån att gå på snubbens konsert. Du ger honom ju pengar för att han ska göra det han gör.

10-4, over...

2010-06-15 12:14
Mabande P33

Hehee jo jag fattar var du försöker ta det haha det är alltid komplicerat med yttrandefrihet och fri vilja m.m, jag pallar faktiskt inte kontra, blir nog för insnöat och djupt vilket defenitivt inte är min stil eller ambition. Synd att Beenie inte kommer.
http://slutavagullig-sebbe.blogspot.com/
http://www.myspace.com/sebbe1
https://twitter.com/SEBBEMUSIK

2010-06-15 12:43
Forward - Ja, eftersom ingen förstod vad låten handlade om var det ingen som reagerade vare sig genom att ta till sig budskapet eller ta avstånd från det. Känns inte riktigt som raketforskning att klura ut att folk inte kan ställning förrän de förstår vad som sägs ;)

10-4, over...

Äh, försök inte! Doooh.. som om det var det jag menade...

Boom Bye Bye! 10-0, over...

2010-06-15 12:48
Så, vad var det du menade då?

Fite dem back!

10-4, over...

2010-06-16 01:06
Jag känner mig ofta kluven när jag går på konserter. Ofta struntar man i principer och går dit av ren vilja.

Wasteapa: Haha!
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2010-06-16 09:45
Alltså, han sjunger inte ens sina bun di battyman låtar här, så vad är egentligen problemet? Nu har vi som demokratiskt västland censurerat honom redan, men ska han inte få spela alls? trots att han inte sjunger dom låtarna?

Take it or leave it, men censurera inte.

2010-06-16 13:50
easyskanking: det är ingen som censurerat honom. det är heller inte någon som förbjudit honom från att uppträda i sverige. det som hänt är att en lokalägare dragit sig ur. alltså är det bara upp till arrangören att hitta en annan lokal. skilj på begreppen!

och innan någon hoppar på mig vill jag bara understryka att jag inte tagit ställning i det här specifika fallet och är väldigt kluven till hela sakfrågan.

2010-06-16 15:46
Som medoria har jag mest kommenterat i den här tråden för att det har dragits så kassa argument och ja, påståendet att svenska staten gått in och förhindrat Beenie Man från att sjunga sina låtar här är inte bara kasst, utan även en direkt lögn :)

10-4, over...

2010-06-16 22:00
kul att reggaeforumet är dött tills nåt sånt här händer..

2010-06-17 06:10
mabande, ingen har väl snackat om svenska staten? jag sa bara att han inte jsunger sina homofobiska låtar när han uppträder i sverige, vilket gäller i andra länder i europa med.

medoria, jag har väl inte sagt att nån förbjudit honom, men det verkar ju som att folk vill förbjuda honom, trots att han inte uppviglar till det som påstås när han är här.

2010-06-17 10:52
Easyskanking: du skrev, jag citerar

Nu har vi som demokratiskt västland censurerat honom redan, men ska han inte få spela alls? trots att han inte sjunger dom låtarna?

Take it or leave it, men censurera inte.

På censur följer ett förbud. Kunde självklart ha varit tydligare med vad jag menade men när du använder ord som demokratiskt och censurerat låter det onekligen som om du tror att en tredje part gått in och censurerat Beenie Man.

2010-06-17 10:54
det som hänt är att en lokalägare dragit sig ur. alltså är det bara upp till arrangören att hitta en annan lokal. skilj på begreppen

Fast som arrangör får man ju kalla fötter om inför spelningen startas bojkott kampanjer i press, media o typ facebook o annat med bortfall i biljettförsäljning

2010-06-17 12:02
men folk vill ju uppenbarligen se människan och så länge det finns pengar att tjäna så finns det säkert någon krogägare som vill hysa en konsert med Beenie man, oavsett vad hbt-communityn säger.

2010-06-22 21:19
Vill passa på att understryka mabandes poängtering på Sebbes inlägg... Hade det varit samma diskussion om det varit vitmaktmusik om varit på tapeten? Förmodligen inte.

Homofobi är fascism och ska därför inte stödjas. Punkt slut.

och sen vill jag också säga.

CalmOne P34 One love innefattar alla människor, även sexuellt uppdelade.

2010-06-23 00:27
S-mic

vore kul att höra vad facsism och homofobi har gemensamt..

2010-06-23 02:55
Choppa: Även om du är så jävla "reggae" kan du väl ändå försöka att se det? Båda innefattar förtryck, oförståelse och främlingsfientlighet.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2010-06-23 08:46
men folk vill ju uppenbarligen se människan och så länge det finns pengar att tjäna så finns det säkert någon krogägare som vill hysa en konsert med Beenie man, oavsett vad hbt-communityn säger.

Jag själv skiter i vad hbt community säger, folk får väl välja sexvanor hur dom vill,
men som arrangör och bokar nu t.ex. Beenie = saftiga förskott, rese och hotell kostnader, pengar i marknadsföring, hyra till lokalen, bara där och som vanligt är det högriskig business, men sen som arrangör också tampas med protester, demonstrationer från hbt rörelsen och sympatitörer som kan leda att en stor del av publiken sviker och du står där som arrangör i sista minuten o bara ser hur det går back, förstår du? Detta är ett stort problem för genren, capice?

2010-06-23 09:04
Choppa möjligt att ingenting.. men du förstår vad jag menar. om inte, så understryker Fletch det.

När jag pratar om fascism så pratar jag om fientlighet. Det är så långt mitt förstånd sträcker sig gällande ordet. Jag får väl googla lite och se om jag har någon come-back mot dig om du kräver det! =P

2010-06-23 11:44
Fletch

hur är man reggae? och sen när har fascism med främlingsfientlighet att göra?

S-mic

gör det

2010-06-23 14:55
forward: ditt inlägg är alldeles för virrigt för att jag ska förstå vad du vill ha sagt.

2010-06-23 21:40
Choppa - Fascism och främlingsfientlighet går som hand i handske, likaså fascism och homofobi.
Fascism är en totalitär ideologi som strävar efter enhetlighet vilket innebär att "avvikande" ska rensas bort. Dock inte p.g.a. förment rasbiologiska grunder utan p.g.a. att de inte passar "nationens hegemoni."

Forward - Vilket är problemet för genren: att folk protesterar mot vissa utövare som sprider hat eller att vissa utövare sprider hat som folk protesterar mot?

10-4, over...
Producent

2010-07-25 14:03
Mabande Klart som fan att man stödjer Beenie Man om man går på hans spelning.
Det jag undrar är om man stödjer hans åsikter då också?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-07-25 21:35
Om du inte stödjer hans åsikter - varför ger du honom pengar så att han kan fortsätta sprida dem?

En person och hans åsikter är så intimt förknippade att jag nog kan påstå att det inte går att stödja en person utan att samtidigt backa en stor del av personens åsikter. Naturligtvis beroende av vilken sorts stöd det är.
Även en pedofil ska ju få en rättvis rättegång (oavsett hur uppenbart skyldig han är) och det är en form av stöd som inte går hand i hand med att stödja puckots åsikter om att det är chill med övergrepp mot barn. Där är det ett stöd för en princip, inte en person.
Att däremot betala för att gå på pedofilens föredrag om hur bra det är med "unga partners" och köpa hans böcker i ämnet för att han är en fantastik retoriker är att stödja hans åsikter - även om man itne skulle hålla med om dem.

10-4, over...

2010-07-25 23:45
Mabande, Beenie Man kör inte dom låtarna live när han är i europa ens, det visar ju i alla fall att han respekterar vad ni tycker om hans åsikter. Så ditt jämförande med pedofilens föredrag håller inte alls. Det är som om jag säger att whoa stödjer våldtäktsmän för att ni stödjer Ken som uppmanar folket att våldta Prinsessan i en låt. Det är ungefär samma nivå i jämförandet. Alla som sett Beenie man live vet att hans spelningar bara handlar om dans och glädje.

2010-07-26 21:13
easyskanking - Ledsen, men kan inte hålla mig från att parafrasera: "Alla som sett Beenie man live vet att hans spelningar bara handlar om dans och glädjen i att bränna bögar."

Din jämförelse med Ken var ganska längsökt i och med att:
1. Ken gjorde gjorde sitt uttalande i en enda låt som han ganska omgående fick förklara i TV4s morgonsoffa, samt inte dragit upp som en lösning på problem i intervjuer.
2. Beenie Man har gjort sina uttalanden i ett antal låtar som han fortfarande uppträder med (om inte i europa i och med att det finns möjligheten att han blir arresterad). Så visst, pedofilen snackar inte om sex med barn, utan bara om sex när han är på sin talarturné i Sverige, men du köper fortfarande hans böcker med kapitel om pedosex.

Hade varit mer relavant om du jämfört med nån rappare som drar hets mot folkgrupp-klassade uttalanden i flera låtar än med nån rappare som drog personhot i en låt (och utelämnade de personhot han dragit i andra låtar).

10-4, over...

2010-07-27 08:52
"easyskanking - Ledsen, men kan inte hålla mig från att parafrasera: "Alla som sett Beenie man live vet att hans spelningar bara handlar om dans och glädjen i att bränna bögar." "

Väldigt hög nivå här märker jag. Du tycker inte din jämförelse mellan pedofili och homofobi är långsökt för övrigt?

1. Jamaika är ett väldigt religiöst land där majoriteten är troende kristna. Homosexualitet är ett lagbrott där. Jag har själv bara hört en enda jamaikansk artist som i sin musik öppet tar avstånd från den extrema homofobin som finns där. Och den är värd att uppmärksamma: http://www.youtube.com/watch?v=RqLxwz_xuBU . Denna låt är otroligt viktig. Men samtidigt samarbetar hon med homofobiska artister, något som måste sticka i dina ögon.

2. Enligt mig tror jag att det är viktigt för jamaikanska artister att få komma ut i världen och särskilt hit till Europa för att vidga sina vyer lite. De artister som fått chansen att spela inför vår publik har minskat homofobin i sina låtar avsevärt sen dom fått komma hit.

3. Det är musik. Du moraliserar inte när Black Rob kallar kvinnor för slynor eller använder fagot nedsättande (i samma låt som namngav sidan du är admin på) eller när någon säger burn the police, burn babylon osv men du reagerar när någon säger burn the sodomites, som egentligen bara menas att dom vill ha bort det homosexuella beteendet, inte att dom vill elda upp personen ifråga. Inskränkt, måhända, inte en del av dina åsikter, men det är bara musik. Jag hänger inte på Whoa för att tycker att kvinnor är slynor, jag var inte på ice cubes spelning på grönan för att jag vill ha sex med poliser.

4. Beenie Man, Sizzla m fl. följer egentligen bara dom rättesnören dom alltid haft omkring sig, nämligen det lagen säger och det bibeln säger. Och när vi inte vill att dom ska framföra dessa låtar här så respekterar dom våra åsikter och framför dom inte.

5. Dancehallen har alltid gått ut på att ta det till ytterligheter. När en artist säger att hans kuk är så lång att den går upp till kvinnans hals vid vaginal penetrering betyder inte att han faktiskt menar det, utan mer att han är välutrustad. Hiphop är likadant, när Ice cube säger Fuck da police betyder inte att han vill knulla polisen, utan att han inte gillar polismakten. Precis som T.o.k inte menar att dom vill elda upp bögar, utan att dom inte gillar homosexualitet. Dock förstår jag polismannen som tar illa vid sig, precis som jag förstår den homosexuelle som tar illa vid sig.

6. Min poäng är i alla fall att dessa artister bara skulle göra mer homofobiska låtar om vi bojkottade dom. För dom låtarna funkar i andra länder. Och jag tycker det är ett stort steg att vi fått dom att sluta med dessa låtar när dom är här. För det visar dom andra att böghat inte behöver finns med i receptet för framgångsrik reggae och dancehall.

7. Ditt resonemang att jag stödjer Beenie Mans åsikter måste betyda att du typ lever på fallfrukt. Att du inte tar del av konsumtionssamhället alls. För jag antar att du inte vill stödja västvärldens exploatering av tredje världen. Eller varför inte din battlesida där du promotar en dömd våldtäktsmans rap.

8. Jag förstår helt klart att du inte gillar Beenie Mans åsikter, jag håller inte med honom om allt heller. men försök inte sätta mig i samma fack för att jag går på hans spelning, för jag går inte dit för att jag hatar bögar. Det är det som skiljer oss mot vitmaktmusik, för på deras spelningar går folk för att rasstolthet är deras gemensamma nämnare.

9. Du får den här debatten att framstå som svartvit och försöker demonisera din debattmotståndare med löjliga jämförelser med pedofili. Ta en titt på dig själv innan du dömer andra, kan vi aldrig mötas kan vi heller aldrig enas. Och om jamaikanska artister aldrig får spela i västvärlden tror jag heller aldrig att dom kommer ändra på just sitt extrema böghat.

10. Ken har i efterhand sagt att han inte ångrar sin låt om Kungahuset. Att han sa det där. Han har även sålt den låten många år efter på sin hemsida. Men där är det rätt självklart att han inte bokstavligt menade våldtäkt, utan bara att han inte gillade monarkin.

Slutfråga:
Stödjer Promoe Capletons åsikter när han låter honom medverka på sitt album?
Stödjer Eye N I Bounty Killers åsikter när han låter honom medverka på sitt album?
Stödjer ni Kens åsikter när ni låter honom medverka som veckans MP3?

Om inte, hur kan jag stödja Beenie Mans åsikter för att jag går på en spelning med honom? Din pedofilijämförelse håller lika lite som min Kenjämförelse.

Peace.

2010-07-27 08:53
ursäkta ifall det blev för långt och för flummigt. Kom precis hem från nattskiftet.

2010-07-27 17:28
Producent

2010-07-27 20:31
Det finns nog inte någon artist som jag håller med om alla deras åsikter.
Jag håller inte med Mobb Deeps, Snoop Doggs, 50 Cents, Eminems, Ice Cube eller Jay-Z's åsikter t.ex.
Jag tror man får separera på konst & konstnär.
Musik ska lyssnas med öronen.

2010-07-28 02:38
easyskankin - Jag har inte jämfört homofobi och pedofili. Det jag gjorde var att ta ett exempel som jag antar att du tycker är frånstötande.

1. Jahapp? Jamaica är en homofob nation. På vilket sätt gör det att det är okej att stödja en homofob artist?
Att Tanya Stephens tar avstånd är mycket bra. Att hon samarbetar med homofober kan ju göra att hon har lättare att påverka dem och deras fans. Framför allt i ett klimat där alla andra (enligt dig) är homofober.

2. Javisst bör de komma ut och vidga sina vyer. Jag har inget emot det och jag har inte sagt något annat heller :)

3. Det märks att du inte läst de trådar om hiphoptexters innehåll som jag deltagit i.
"Det är bara musik" är ett riktigt uselt svepskäl för att inte bry sig om hatpropaganda. Om det musik inte påverkade folk skulle detta framträdande inte berört någon i publiken. Inte heller skulle orginalets författare Bob Marley kunnat påverka någons liv med sina låtar. Victor Jara skulle aldrig hamnat i finkan och torterats till döds. Framför allt skulle hela idén med kampsånger vara meningslös.

4. Så de är bara slavar till systemet och kan inte tänka själva?

5. Du menar alltså att genrer där extrem machismo är idealet faktiskt ägnar sig åt överdrigfter? Fascinerande. Det hade jag helt missat.
När Ice Cube rappar en hel platta om att han inte gillar snuten och att han vill se dem döda kanske det är en indikator på att han faktiskt ogillar polisen nåt extremt?
När 2 Live Crew gör en hel platta om att kvinnor är fnask som bara duger till sex kanske det ändå avslöjar en viss ojämnställd syn på könen?

(forts. följ.)

2010-07-28 02:38
(forts.)
6. Så du tror inte att de helt enkelt är lite kapitalistiska och inser att de kan få in en fot på fler marknader? Säljer inte bögknackartexter i Europa är det bara att byta det mot att man har en elefantkuk och vips har man en marknad med djupare fickor än den lokala på Jamaica och turnéerna i Afrika tillsammans.
Enkel och krass ekonomi.

7. Skillnaden mellan dig och mig verkar vara att jag inte försöker försvara mitt negativa beteende med "det är bara musik" eller liknande nonsens.
Det är dock underhållande att du försöker dig på tjuvnyp genom att dra upp en sida som varit död i över tre år år för att jag 2003 skrev en notis om ett puckos mixtape :D
Men visst, om du ska vara sån så kan du ju även kolla länksamlingen om hiphopsexism eller leta upp tråden där jag kritiserade just hans kvinnosyn - baserat på hans texter (långt innan brotten ens begåtts). Märkligt nog så rappade han just om att våldta, men du har rätt - det var ju "bara musik," så det fanns säkert ingenting verkligt bakom det.

8. Jag säger inte att du är homofob, jag säger att du genom att gå på hans spelning stödjer en homofob.
* "Det är det som skiljer oss mot vitmaktmusik, för på deras spelningar går folk för att rasstolthet är deras gemensamma nämnare."
- Men vadå? "Det är ju bara musik." Den gemensamma nämnaren är att de gillar upplevelsen av spelningen. En del av dem gillar bandets texter, andra gillar musiken och några är däratt de har haft sjukt kul ihop med polarna när musiken spelats. En del av dem kunde inte bry sig mindre om nån rasstolthet.

9. Har jag sagt att jamaikanska musiker inte ska få spela i väst? Nej.
Det jag sagt är att det är förståeligt av de som vill bojkotta spelningarna.

10. Att avskaffa kungahuset görs enkelt genom att frånta dem deras priviligierade och odemokratiska status som kungafamilj / statsöverhuvud.
Att "avskaffa" homosexualitet funkar inte fullt lika bra. När det dessutom kombineras med uttalanden om att döda homosexuella, gjorda av personer från ett land där homosexuella både dödas, aktivt förföljs och misshandlas en masse (hoppla, tänk vad en sökning på "gays killed in jamaica" hittade), så låter det mer som en Bobby Sandz-grej än som ett Ken-svamlande.

Stödjer X Y:s åsikter när X låter Y medverka?
Ja, om X inte problematiserar Y:s åsikter utan bara skyller på att "det är ju bara musik," eller "äh, det är bara sån han är".
Här på Whoa har problemen med bl.a. sexism, homofobi, rasism och monarki avhandlats tämligen ofta (även problemen med hur de flesta av ämnena tas upp i raptexter) och eftersom du vill göra mig till en förlängning av Whoas åsikter så kan du leta reda på vad jag skrivit i de olika ämnena innan du kommer med nåt "holier than thou"-resonemang.
Dock är det ju inte jag som ensam bestämmer här, utan det finns ett antal andra åsikter som ibland inte överensstämmer med mina. Men jag jobbar på och försöker förändra det jag inte gillar, precis som övriga i Whoa Crew.

Läs länken som medoria la upp. Skribenten håller i mångt och mycket med dig och hans slutsats är ungefär det jag sagt hittills.

10-4, over...

2010-07-29 08:55
Yo, Get a fuckin life! Boom Bye Bye!

2010-07-29 11:50
Forward: din retorik är verkligen imponerande för att komma från någon som närmar sig fyrtio.

2010-07-29 18:35
Har ju ingen retorik...dooohh

2010-07-29 21:02
Är nog en hel del som saknas...

10-4, over...

2010-07-31 12:27
Är nog en hel del som saknas...

Och d kom från rätt funny bwoy...

2010-07-31 16:29
även ingen retorik är ju retorik i någon mening.

2010-07-31 17:58
Forward - Snappy comeback, men har du någonting relevant att säga?

10-4, over...

2010-08-02 09:17
Ännu en sån här tråd, måste var 1232:e..
Vanliga visan : dom som inte kan nått om hur det är på jamaica & dancehall/reggae drar dom klassiska jämförelserna med vitmakt musik & tror beenie verkligen vill mörda någon.
suuuuck..

2010-08-02 22:22
Så du menar att det inte finns något utbrett hat/hets mot homosexuella på Jamaica eller inom dancehall/reggae?

10-4, over...

2010-08-11 06:13
Move to jamaica!