I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Första svenska "grime bruden"

Övrig musik - Elektroniskt

2006-07-19 20:35

Första svenska "grime bruden"

vem blir det tror ni? Den första bruden att göra grime i sverige alltså, nån avdankad som melinda, feven sov eller nån nykomling..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-19 22:09
Blir väl som vanligt när svenska tjejer ska rappa att de klämtar i med all basröst de har och därmed låter som transvestiter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-20 00:25
jag vet första danska iaf ;)
baeng

2006-07-20 00:28
heli eller nåt ha ha..

2006-07-20 00:30
feven??

2006-07-20 00:31
Hoppas det aldrig kommer.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2006-07-20 01:36
Blir väl som vanligt när svenska tjejer ska rappa att de klämtar i med all basröst de har och därmed låter som transvestiter.

Ugh, varför gör dom så? Så fort nån tjej är grime ska dom göra till sig till pojkar. Tänker på Lady Fury

2006-07-20 02:32
Grimebrudarna har ju verkligen nått rapchicks i allmänhet saknar, menar typ Shystie osv, de försöker inte låta som snubbar utan kör sitt eget race, så det ska vara..

Därför brudar som rappar från staterna t.ex är wack!

2006-07-20 08:17
hail the cock and tame the pussy.

det finns andra grimebrudar än lady fury, queen passion, mz bratt (har en singel med bruza ute), NOLAY (peppad på hennes kommande samarbete med diplo). men let's face it.

vad finns det annars för grime i sverige? max peezay? basutbudet? max ska ha cred för sina collabs, utan dem vore han bara vanliga fjärdevärlden, basutbudet känns i mina öron rätt trist rakt igenom och hon jackie eller vad nu hennes namn är (ayesha kopian som var på scenen på huffre) kan väl knappas kallas grime. svenska hiphopchicks är väl rätt tysta numera?

den svenska grimescenen är ju rätt skral, så det vore faktiskt kul om folk testade, oavsett om de nu råkar vara brudar och bara för att de är det rent per automatik suger på musik för vi vet ju alla att musiken, den sitter i kuken.
WWW.FIRSTUP.SE - A Daily grind of the best in: Grime // Hyphy // Southern // Hip-Hop // 8-Bit // Bassline // 4x4 // Club // Funky House // Dirty Pop // Sneakers // Caps // Nails // Interviews // Events // Downloads // Nights Out - Basically, for the love of music and nyce stuff

2006-07-20 08:18
ps. din grimekuk ÄR älskvärd.
WWW.FIRSTUP.SE - A Daily grind of the best in: Grime // Hyphy // Southern // Hip-Hop // 8-Bit // Bassline // 4x4 // Club // Funky House // Dirty Pop // Sneakers // Caps // Nails // Interviews // Events // Downloads // Nights Out - Basically, for the love of music and nyce stuff

2006-07-20 08:34
ah. blir de nan wacko sa kan man ju alltid sitta o komma pa skona sagningar. allt e valkommet

2006-07-20 10:19
ps. din grimekuk ÄR älskvärd.

vi får se hur grime fittorna blir då :)

2006-07-20 10:57
Jag hoppas att det blir Leila K. Vi kan inte ha en electrorap revival utan Leila K. Det vore inte rättvist, liksom.

---

Eller en svensk Uffie, som rappar på svenska. Gud så bra det skulle vara.

2006-07-20 11:03
Sen kom jag på att det finns ju både Fox N Wolf och Kitty on the Catwalk, som gör typ gabber med typ rap till. Det kanske räknas? Kanske inte?

2006-07-20 11:07
att kalla jackie för ayeshakopia känns inte särskilt rätt.
dels för att de inte kör samma sak alls, ayesha kör väl nån sorts reggaton/danchehall, måvara delvis elektronisk men ändå?

jackie är mer klassisk...hon är sjukt bra, som rappare, live med publikkontakt, på att freestyla m.m. när hon kör med up hygh är det fett som fan. tror inte hon tänkt tanken "grime" ännu iaf.

f.ö. vore det väl gött om det kom nån ny. nån som inte kört nåt annat innan. i london är jju de flesta nya som kommer upp under 18, vore kul om det blev lite så här med, att folk började med fötterna i de nya stilarna istället för att köra på i gamla spår.

2006-07-20 12:50
jaaaaaa leila k gör comeback

2006-07-20 13:51
lelia k har allt! alltså kapitlet om henne i "mikrofånkåt" är lätt ett stycke svensk journalisthistoria. dock kanske leila k är för gammal.

en önskan vore att l'trimm revivalde, tog bort sin scrunchies och rappade fortare och till bättre beats.

JonErik P23

okej, kan väl inte säga att jackie gör aqueen musik direkt, mest bara att det såg ut som ayesha eller jag trodde det var det först, jag tyckte dock hon var askackig och seg och kass.

2006-07-20 14:42
ska leila k låta som en uppitchad kyckling som lady soverign också?

2006-07-20 15:01
vi kanske ska skaffa alla kvinnor manliga röstförvrängare så de slipper låta transbutchiga som fury eller chickadees som sovie?

2006-07-20 15:40
Kul att spekulera vem första tjejen blir då det knappt finns nån snubbe som kör grime.

2006-07-20 16:43
Corto, för snubbarna måste i regel vara före med allt:)

2006-07-20 17:35
Eksem P23

Uffie på svenska, jamen det fonkar ju inte. Har väldigt svårt att se det gå igenom. Det skulle låta som en sämre hejjaramsa från skolgården.

Skulle isf vara om nån beckmanstjej kom på idén att spöka ut sig i tights och oversized t-shirt och försöka rappa.

Men vadå, då hann ju Mapei före...

myspace.com

"Gasswand´ da koroban Waha!!!"

2006-07-20 21:16
ni trampar lite väl hårt på SOV nu. jag såg henne live och det är sjukt vad den lilla bruden kan hålla igång en publik, vara entertainer och vilken röst! högt som lågt. jag gillar henne ja.

men jag tror inte att det finns någon svensk brud som är kapabel till att göra grime.
digg it

2006-07-20 23:54
bara det blir fett så är man nöjd
love them chicks
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-07-24 16:38
Fattar inte att folk dissar Fury?
Det kanske är sant att hon gör sin röst mörkare när hon MC'ar än vad hennes vanlig samtalston är, vad vet jag. Men det gör ju många killar också.

Man behöver väl inte tolka det som att hon vill låta som en kille? Hon kanske bara vill låta mörk och hård?

Jag tycker lätt att hon är den bästa grimetjejen. Typ alla andra tjejer som håller på gör ju bara nån slags popgrime, som tråkiga ointressanta Sovereign.
don't get chumpatized

2006-07-24 23:32
fury är grym, hon gör både bra grime och hip hop
kolla "whats beef" med alla hennes dissar mot en annan bra rappare shytie (what up dice rec)
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-07-25 08:54
håller med, fury är en av dom bästa helt klart! ser inget problem med hennes röst. eller jag menar dizzee låter ju som en e-ad kyckling ibland, d double läspar och ylar och bruza brummar som en grizzly. sånt där kan vara sjukt gött (men även jobbigt som hos lady sov).

läste ni GP i dag? det var en kille som hade samlat ihop 10 000 dollar på en hemsida för att kunna bjuda Lady Sovereign på date i San Fransisco, på annat än burritos typ.

2006-07-25 12:42
Haha, nä? Skojigt. Har du en länk på det? Lyckades inte hitta det på gp.se, men såna smånotiser läggs väl inte alltid ut på nätet.
don't get chumpatized

2006-07-25 12:59
JonErik - i samband med den bjudningen så har det gått igång nån motkampanj där man driver med sovie. hon är tydligen fett hatad i u.s, mer än vad hon är här (på båda sidorna av atlanten är det givetvis lika omotiverat, men over there är det rena mobbningen typ). hennes gal är inte f.ö inte särskillt överförtjust i den daten...
baeng

2006-07-25 12:59
även där inspirationen till "love me or hate me" kommer ifrån.
baeng

2006-07-25 13:11
så alla går att köpa för pengar ha ha

2006-07-25 13:30
alltså folk vinner ALLTID på att bli hatade. så grattis till henne. känns f.ö. som att hon verkar vara rätt så stöpt, självmedvetet eller inte, till att vara it-girl och löpsedelskändis.
tycker fortfarande hennes problem är att hon släpper för lite låtar. iofs lite roligt att hon gjort den här electrolåten (love me or hate me). men t.ex. fury är ju mkt mer intressant.

2006-07-25 14:26
Tråkigt bara att Fury också släpper alldeles för lite låtar.
don't get chumpatized

2006-07-25 14:45
JonErik - true dat, men det är ju alltid roligare att vara uppskattad.
eftersom hon alltid har varit som hon är, since day one, så förstår jag inte vad du menar med "rätt så stöpt". anledningen till att hon släpper om gamla låtar är ju för att hon inte fått kontrakt förrän nu, så när 9 to 5 släpptes igen, var det ju inte för oss gamla fans utan för den nya skaran. å sen är jag personligen väldigt mycket för kvalitet istället för kvanitet, så jag är nöjd. en annan anledning till att det kan kännas som få låtar är för att hon släpper dem en åt gången, som iofs är trist.. men att säga att fury är mer intressant, tycker jag är helt fel. det händer ju inget med fury! hon ligger ju lågt, om någon. tycker dessutom att hon bara lever på sina beefs, vilket dem flesta gör men det är långt ifrån intressant. och att jämföra dessa två, som om det bara skulle kunna finnas EN on the top-tjej i grimen är bara sån tråkig klassiker inom musik. ingen säger att jme är tråkigare bara för att wiley finns. nej, fury och sovie gör inte ens samma sort grime. och jag gillar dem båda.
baeng

2006-07-25 15:08
hur många plattor har fury gjort då?!
jag har typ 2 st albums, hip hop

2006-07-25 17:35
jag menade bara att fury musikaliskt är mer intressant, inte att det händer så mycket omkring henne eller att hon släpper mycket material. sen hon har haft en paus typ. men hon kommer med nya grejer nu.

ang. sov så menar jag bara att hon är ett välstöpt mediaämne, det kan vara delvis självmedvetet eller inte. men hon är tacksam att skriva om bara. jag menar, hon är liten, bisexuell, söt, står för mycket av den hatade engelska chav/kickers-stilen, hon låter skitkonstig när hon rappar, hon ligger på jay-z's bolag, osv.

inget ont i det. finns massa superstars som är roliga och gör grym musik. men jag uppskattar också såna som fury som skiter i att vara lätta att promota för MTV. det är alltid gött när folk har fokus på musiken och skiter i imagen.

2006-07-25 18:44
JonErik - men om det var sovies problem, då är det ju fury's problem as well. så hur kan man då claima att fury skulle vara bättre av den orsaken? känns lite som om du försöker hitta fel..
sov har varit på usa-turné och har av naturliga skäl inte kunnat släppa nåt nytt, vad är furys anledning till paus? jag menar, om vi ändå ska jämföra. don't get me wrong, jag gillar fury också men kan verkligen inte förstå det omotiverade "ogillandet" av sov.

tror inte det är medvetet öht, att vara liten, lebb, söt, och låta "skitkonstig" när man rappar är inget självvalt. att hon sedan väljer en provokativ stil tycker ser jag inget negativt i. det är väl inget ovanligt i performancevärlden att ha lite utflippad stil. du tycker att alla dessa grejer är gör henne till ett välstöpt mediaämne, jag tycker snarare att alla dessa grejer gör henne lättare att hata. märk väl att fury är hennes totala motsats, kanske det är därför fler (läs: killar) gillar henne? det har ett samband, så fury kanske är mer utstuderad än du tror.

där tycker jag isf att fury brister, att ha en image är en säljarteknik som funkar. ingen medelmåtta blir stor, och jag kan slå vad om att fury helst av allt också vill leva på sin musik. jag säger inte att hon ska gå och bli en ny sov, men att ha "fokus på musiken och skita i imagen" är inte alltid till ens fördel.
baeng

2006-07-25 21:22
saken är la att fury är mer street/"äkta" än sav och skiter i den hype som vissa verkar gilla, so props till henne (what up corey/defenders)

2006-07-26 12:53
mayornas - men ååh, finns det något tråkigare snack än "street/äkta"-snacket? drar man fortfarande upp det? dags att det snacket dör ut snart...
baeng

2006-07-26 12:56
mm precis fury är ute efter bekräftelse för sin musik, inte för sitt utseende, klädstil, etc. sen kanske hon hade velat ha det också, det vet la inte jag, men hon lägger det åt sidan för musiken iaf.

anledningen till att jag föredrar fury före är att jag tycker hon helt enkelt är bättre än sov.

sov är typ 1000 gånger mer känd, och fury 100 ggr mer intressant, vad jag sett hittils. fury har jag iofs sett live, jag önskar jag sett sov live, jag har hört att det ska vara jäkligt bra.

sen som sagt, finns ingen poäng i att jämföra. de kör inte ens samma musik. sov kör mer och mer pop och electro, fury verkar hålla hårt på minimalismen och svärtan.

personligen gillar jag båda stilarna, men just sov gör inte så mkt bra med det, inte inspelat iaf. vilket är synd, det såg jävligt lovande ut i början.

2006-07-26 17:53
JonErik - tycker fortfarande det där inte säger nånting om sov's musik. för att man har en image utesluter inte att man gör bra musik. tvärtom, då har man sinne för en helhet och det är bara bra.

jag brukar alltid säga att det faktiskt finns en anledning till varför folk är kända. folk gillar sovie helt enkelt, och antagligen har hon något bättre än fury.

well.. mer än såhär går inte att diskutera, smaken är som baken. "lovande ut i början" - vad menar du men det? hur lång tid tillbaka har du lyssnat på henne? med tanke på att hon har kört samma stil since day one..
baeng

2006-07-27 00:18
Men en artists image påverkar ju dess musik. Skaffar man sig en osoft, larvig image börjar man lätt göra dålig musik. Typ som Eminem.
don't get chumpatized

2006-07-27 01:12
det med äkta/street behövs verkligen i denna tid med fullt av töntar på scenen, tyvärr

2006-07-27 06:18
Sov funkar ju att ha på TV. Hon är lite "småcrazy" fast på ett sätt då inte tv-bolagen riskerar efterföljder. Har sett henne spela fotboll med Beckham och Gerrard på nått adidas +11 grej. Nån turnering av nått slag med massa kändisar och fotbollsstjärnor..

Det har ju alltid varit hennes image, den funkar ju perfekt för massmedia. sen är väl inte fury lika bra anpassad för tv-gull!

2006-07-29 16:37
made in

mm jag tyckte random var sjukt fet när jag hörde den första gången. men sen hörde jag inget mer i samma klass. men jag skulle som sagt gärna se henne live, många säger ju att det är riktigt bra.

2006-07-30 22:55
Alla bra artister börjar med klädstilen, och gör musik sedan. Man är inte en superstar om man inte har häftiga byxor, det har vi alla vetat sedan Elvis för bövelen.

2006-08-01 16:04
Såg att nån helt utan musiköra hade fått för sig att Basutbudet skulle vara grime, så är det då absolut inte. Jackie gör inte heller grime utan är inne på samma stuk som basutbudet, en musikstil som heter .....

Max Peezay & Hop Louie
*Boven I Dramat* på G

2006-08-01 16:29
finns många utan musiköra här lol

2006-08-01 17:57
JonErik - yes, hon är grym live!

fjardevarlden - well, när de presenteras som grime så kan vi inte annat än recensera henne och basutbudet som grime. men det kanske är därför dem suger - just för att de inte är annat än ett stort skämt?
baeng

2006-08-01 20:27
Ja dom skrev fel i hultsfreds programmet men du var väl där och hörde på det antar jag så en "journalist" som du borde väl höra vad det är. Eller hade du blivit förvirrad om dom råkat beskriva Kanos musik som rock? måste sågat det hårt om det varit en rock-kritiker på plats?

Lycka till med ert fanzine, stirra er inte blinda på allt som skrivs bara.
Max Peezay & Hop Louie
*Boven I Dramat* på G

2006-08-01 21:10
fjardevarlden - programbladet var felunderättat, precis som många andra musikrecensenter under Hultsfred. skulle vilja påstå att vi var dem enda som lyckade researcha rätt angående grimen, och just av den anledningen valde vi att lämna basutbudets "spelning". hur kan man ta något som beskrivs som "snuskbasnegertekno" seriöst? oroa dig inte för våra ögon, vi klarar oss bra.
baeng