I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

UFC 101 Main event Griffin vs Silva

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2009-08-22 09:58
Shane Carwin vs Cock Lesnar i UFC 106 för övrigt! Hoppas på en mangling av den sistnmände :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-08-22 13:41
Pen
Hell yeah, mousasi vs bablu var en vacker sak. Dock har han ju sagt att efter strikeforce 'r han sugen pa att boxas vilekt ar lite trakigt.

Ang Carwin vs Brock sa haller jag helt med, hoppas helt pa att han blir knockad som Lindland blev av belfort, Som Arlovski av Fedor, den typen KO. Skulel vara vackert.
Kul att Cain kommer fa mota Rothwell nu ocksa, skall bli kul att se vad rothwell kan gora i UFCs heavy division.

Sa pojkar och flickor, vad tycker ni om ufc 102? Vem tror ni pa?
Legion=sötast

2009-08-22 14:58
PenDragon P25

Nope, jag följde Greasegate och känner till den nya regeln som kommisionen gjorde, "The BJ Penn-rule". Lägger dock inte så mycket tyngd bakom GSP's vaselin som en jättestor faktor till att han vann.
Det känns som att BJ kunde haft en kniv med sig in i den oktagonen och GSP hade ändå vunnit den kvällen. Det var inte hans natt och GSP var för stor, för stark och hade en bra gameplan, vaselin eller ej.
Jag gillar BJ och hoppas han stannar kvar på lättvikt nu för det verkar vara hans idealvikt.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-08-24 15:20
marvingaye

Nope, jag följde Greasegate och känner till den nya regeln som kommisionen gjorde, "The BJ Penn-rule". Lägger dock inte så mycket tyngd bakom GSP's vaselin som en jättestor faktor till att han vann.

Vilket sannolikt betyder 1 av 3 saker:

1) Du har dålig koll på grappling och förstår inte hur otroligt stor skillnad det gör om någon är insmörjd i vaselin eller dylikt. Du kan fråga vem som helst som sysslar med grappling på hög nivå för att få höra hur enorm skillnad det gör.

2) Du har inte kollat på MMA så länge och förstår inte riktigt hur bra BJ Penns guard är.

3) Båda två.

Detta säger jag (tro det eller ej) inte på något nedlåtande vis, utan mer som ett konstaterande från min sida. Har jag fel ber jag om ursäkt om det, men faktum kvarstår att vem som helst som sysslat ens lite med grappling (no gi) vet hur stor skillnad det gör om vaselin och liknande produkter. Har du sett videon som gjordes i samband med Greasegate ser du flertalet grapplers yttra sig i ämnet (bl.a. Eddie Bravo, dvs. uppfinnaren av rubber guard-systemet). Styrka vinner inte mot väldigt bra teknik, så enkelt är det. Bara det faktum att Maia har spöat Gonzaga i grappling torde säga en del om det, då styrkeskillnaden där onekligen är avsevärt mycket större.

Legion P25

Har lite blandade känslor gällande UFC 102... jag skiter ärligt talat i hur det går mellan Couture och Nogueira då jag anser Nogueira vara rejält över kullen, tyvärr. Hans starka sida var alltid bra boxning, otroligt bra groundgame och en chin som inte var av denna värld. Utan sin chin tror jag inte att han skulle haft de framgångar han haft... och den Nogueira som fightats de senaste åren är blott en skugga av den Nogueira som fightades i PRIDE.

En sådan KO hade helt klart varit väldigt trevlig ^^ Jag har dock faktiskt ingen aning hur fighten går... kan verkligen gå åt vilket håll som helst. Men med tanke på att jag anser att Couture hade alldeleles utmärkt kontroll över Lesnar tills han råkade få en rejäl smäll på käften, ser jag inte varför Carwin inte skulle ha en minst lika stor chans.

Den fight jag ser fram mest emot på det kortet är tveklöst Maia vs Marquardt. Och där hoppas jag att Maia sliter av armen på Marquardt. Min mindre känslosamma analys är väl mer eller mindre att om Maia kan få ner det på marken är det högst sannolikt kört för Marquardt. Spelar ingen som helst roll att Marquardt har ett black belt i BJJ när Maia är en av världens sannolikt 3 bästa grapplers. Medan Marquardt sannolikt inte rankar topp 100. OM han däremot inte lyckas få det till marken har Marquardt onekligen en viss edge. Men samtidigt gav Thales Leites Marquardt en hel del problem, och Maia har braaaa mycket bättre groundgame och sannolikt likvärdig standup.

Sen hoppas jag även att Brandon Vera sparkar sönder benen på Soszynski, inte för att jag har något emot sistnämnda, utan för att jag ser all potential i världen hos Vera, framför allt i 205. Samt att snubbar med bra legkicks alltid ligger mig varmt om hjärtat då jag själv kommer från en stående bakgrund inom kampsport ^^

I övrigt anser jag att det är ett ganska mediokert kort, men vi får se hur det blir :)

2009-08-24 16:15
PenDragon P25

Ser inte riktigt meningen med om jag nu ska försöka boasta med vilka grapplingkunskaper jag besitter i verkliga livet när vi sitter här på internet. Det känns väldigt löjligt och klyschigt.
Men ja, jag har sett alla fanboyvideos som folk har klippt ihop i bästa zeitgeist anda. Tycker att de filmerna var väldigt överflödiga då det inte är något snack om saken att de tabbade sig stort i GSP's hörna med vaselinet. Nu finns det i alla fall svart på vitt på papper och en ny regel har gjorts, vilket är bra.
Men jag är långt ifrån ensam om att tycka att BJ helt enkelt inte var i toppform inför den fighten och GSP var alldeles för bra och överväldigade BJ på alla sätt. BJ pratade om sin förberedelse inför den fighten ett flertal gånger inför Florian fighten och hur han kunde gjort en hel del saker annorlunda. Det går inte att komma in och inte vara förberedd för ett stort krig mot en snubbe som GSP. Hur mycket talang man än har. Det är därför jag inte tror att Vaselinet var den enda, eller största, anledningen till att BJ inte fick något uträttat i den fighten.
Jag underminerar inte BJ's grapplingskills alls, men är han inte i sin rätta form så har han svårt att skina. Det är ett problem som har hängt med honom i hela hans karriär just på grund av att han har sin otroliga talang som han ibland litar för mycket på. Något han själv erkänner.
Även i standupen, inte för att vi fick se så mycket av det, så såg BJ väldigt väldigt blek ut. Sen ska vi inte glömma att han inte var uppe mot någon random snubbe. GSP är en väldigt bra brottare, har otrolig timing med sina takedowns och är väldigt bra på hålla folk nere när han sitter i deras guard.

Det känns som att den fighten och den här diskussionen är en väldigt sönderslagen häst vid det här laget. Mycket har hänt sedan dess, både GSP och BJ har gått matcher och det enda man kan hoppas på är att det blir en till BJ Penn vs GSP fight på welterweight som förmodligen kommer att svara på alla frågor och avsluta alla diskussioner.
Blir den fighten av så kommer jag ännu en gång heja på BJ.

2009-08-24 18:50
Det handlar inte ett dugg om att boasta om vad man kan eller inte kan, det handlar om att vaselin och liknande är otroligt avskytt i grapplingkretsar just på grund av att det har den enorma inverkan det har. Jag skulle inte kalla Eddie Bravo en fanboy för övrigt.

Nej, du är inte alls ensam om att tycka att GSP var bättre i fighten, men sen är grappling fortfarande en aspekt av MMA väldigt många saknar koll på. Det är inte i närheten så lätt att förstå sig på bra grappling när man ser den som bra standup exempelvis, det sistnämnda är helt enkelt mer uppenbart.

Myten om att BJ skulle vara känd för dålig cardio är ett jävla skämt om jag ska vara ärlig... det är ytterst få matcher han faktiskt uppvisat dålig cardio. Exempelvis mot Machida, vilket var på heavyweight. Allt som allt brukar han komma helt ok förberedd, även om det hänt vid ett fåtal tillfällen att han förlitat sig för mycket på sin talang. Men att han ständigt skulle komma med dålig cardio är inget annat än en myt.

Vilken standup syftar du på nu? När GSP stod och tryckt honom mot buren? Eller när det befann sig på marken? Att utvärdera BJ's standup på den korta tiden de faktiskt befann sig stående känns även det absurt.

Givetvis var vaselinet inte den ENDA anledningen till att fighten gick som den gick. GSP ÄR onekligen otroligt talangfull, och det var inte en helt korkad gameplan han kom in med alls. Dvs. att trötta ut BJ's armar för att inte få lika mycket spö som han fick i deras förra match. Men det finns inte en tvekan i världen om att vaselinet påverkade matchens resultat rejält. Som sagt, fråga vem som helst som har sysslat med grappling en längre tid och det lär resultera i samma svar. Faktum kvarstår att BJ mött avsevärt mycket bättre grapplers än GSP, och dessa har inte kunnat passera hans guard. Att allt GSP skulle behöva göra är att helt enkelt luta sig bakåt är helt absurt att påstå. Det är för övrigt DÄR vaslinen påverkade, ligger du bara i någons guard gör det givetvis ingen som helst skillnad, men det var inte där fighten avgjordes heller.

Det som har hänt sen dess är att regelverket förändras, men det påverkar inte det faktum att matchen borde ha varit en No Contest, då det var ett så uppenbart regelbrott. Räcker med att kolla på Akiyama vs Sakuraba, där exakt samma scenario inträffade. Akiyama blev också påkommen, skillnaden var att han åtminstone var man nog att erkänna att han gjort bort sig.

2009-08-24 20:17
Med "boasta" om grapplingskills syftade jag på det faktum att majoriteten av ditt förra inlägg bestod utav blinda antaganden om vad jag kan/inte kan/inte har gjort och även av en hel del halmdockor. Väldigt typisk internet-argumentation som jag aldrig har sett leda någonvart. Det var därför jag avfärdade att svara på det. Att sitta och snacka om sina "real life" meriter och vad man gjort och kan, och hur mycket UFC, Dream, Pride, Strikeforce man har tittat på. Nej, jag tror att vi båda är några steg över det.

Givetvis var vaselinet inte den ENDA anledningen till att fighten gick som den gick.

...och det är precis min poäng. Det enda som vi inte verkar hålla med varandra om är hur stor roll det verkligen spelade och att BJ Penn inte alls var lika tränad inför den fighten som han borde ha varit. Någonting han själv har erkänt. Det är även någonting som tog upp en stor del utav Countdown programmen med att Dana White ringer upp BJ och är orolig över om han verkligen tränar ordentligt eller inte.
Att det skulle vara en "myt" att BJ tidigare har haft problem med sin träning och att han förlitat sig för mycket på sin talang är nästan skrattretande. Eftersom han i så fall endast har spätt ut på den myten själv då han talar om det en hel del under countdown/preview klippen inför Florian fighten och även under andra intervjuer. Speciellt post-GSP fighten.
Han erkänner i princip att hans tidigare träningsrutiner inte alls är lika bra som de är nu. Tycker att du borde ta en titt på dem. Han talar även om att det var en bra move att flytta sin trainingcamp från Hawaii till LA.
Sen var det en hel del som inte såg rätt ut för BJ under den fighten och som stärker min uppfattning ännu mer att vaselinet inte var hundra procent avgörande. Det faktum att BJ Penn från första ronden blev nedtagen lite för lätt av GSP. Takedown defence är något BJ är lika hyllad för som sina grapplingskills. Även om han hade gjort upp en gameplan om att han ska jobba från sin guard så såg man ändå att han kämpade för att inte bli nedtagen och misslyckades rejält.
Det var helt enkelt inte den BJ Penn som man är van vid att se, och den åsikten är jag verkligen inte ensam om.
Att matchen skulle blivit en No Contest på grund av regelbrott håller jag helt med om. Synd att det inte blev så.

2009-08-24 20:50
Antaganden som gjordes var baserade på att du på fullt allvar påstod att du inte trodde det gjorde så stor skillnad, vilket du inte hade sagt om du faktiskt sysslat med grappling. Det var inte på något vis menat som en diss :) Hade du sagt att du tyckte Joe Satriani var en dålig gitarrist hade jag sagt att du inte spelade gitarr, if you catch my drift. Men point taken, förhoppningsvis förstår du min poäng också.

Att säga att han inte var i så bra form som han kunde ha varit för den fighten är något han sagt i de flesta fighterna på sistone, så det tolkar jag snarare som att han kör hårdare och hårdare efter varje fight :)

Jag säger inte att han INTE förlitat sig på sin talang för mycket, nu missförstår du mig fullständigt. Det enda jag säger är att myten om att han skulle ha dålig cardio konstant, som gott om folk verkar inbilla sig, är ett skämt. Har sett allt du pratar om för övrigt, och jag ser väldigt mycket av det som sägs där som rent hypande av den kommande fighten. Men du får väldigt gärna peka ut samtliga fighter där han haft dålig cardio. Hans fighter känns klart mer relevanta än hype-videos producerade av UFC inför en pay-per-view om jag ska vara ärlig.

Gällande takedowns ger jag GSP klaaaaart mer creds för hans otroligt förbättrade wrestling än att BJ's takedowndefence skulle vara dåligt i den fighten. Det om något är ju mer en fråga om hans extrema flexibilitet och balans än hans eventuella cardio. Och nej, du är inte ensam om det, det finns gott om folk på ex. sherdog som håller med dig, men det är inte riktigt ett argument, då jag knappast är ensam om min ståndpunkt heller :)

Bra att vi är överens på sista punkten iaf, då jag anser att det är en av de mer väsentliga!

2009-08-28 17:46
gsp slår bj penn 9 gånger av 10, det är jag helt övertygad om, bj är en lättviktare och inget annat..

håller med om att bjs beryktade kassa flås överdrivs

med det sagt vill jag bara påpeka att jag gillar bj mer än gsp
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap
Poet

2009-08-29 01:51
syphilis u speak my mind
"life's a garden, dig it."
Poet

2009-08-29 02:34
men men det är historia nu.

jag tror Minotauro Nogueira kommer sätta stopp på Randy Couture på backen genom att knäcka foten på honom, och jag HOPPAS att Jardine däckar Thiago Silva med en perfect KO of the night med en jävligt tung Head Kick! :)

Jag är pumped up att se vad som händer även om det inte är den bästa galan på papperet :)
"life's a garden, dig it."