I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-10-21 00:11
Tacka SvFF för det där nätet, gubbar! De betalade inte ens för det själva men ändå misslyckades man att få fram det som vore bäst för fotbollen.
•pave paradise•

2008-10-21 00:15
men man tänkte iaf på att sätta upp det på ett par fina flaggstångar, med mässingsknopp och allt. för extra löjeväckande effekt.

2008-10-21 00:16
Jag försöker aktivt med att försöka utnyttja de jävla stolparna, sätta flaggor längst upp men vissa människor i AIKs supporterled är jävliga att ha att göra med rent byråkratiskt.
•pave paradise•

2008-10-21 00:21
bra att jag kan böja ordet stång.

2008-10-21 07:45
Nä fyfan, dags o gå i ide nu till nästa säsong :)

Så sjukt, kastades fan in bengaler, slagsmål mitt på norra, folk som klättrar in o ut från klacksektionen, sjukt..
DIIIF

2008-10-21 09:01
Fa fan vad ägda ni blev! Både på läktaren och planen. Känns så jävla skönt!
Och seriöst har ni inga supportrar? Dif klacken lät mindre än tyg gävles supportrar igår 2 sånger som hördes under hela matchen! Och så gick ni hem vid 3-0 haha!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2008-10-21 09:22
Jag sa det innan.

Och nu:

Vi knullade er med grovsalt. Var det lika skönt för er som för oss?

2008-10-21 12:04
sveningmar: Som om ni imponerade vi sjöng ut er när vi ville, konstigt att det avtar när man torskar med 3 mål.
 DIF!

2008-10-21 12:44
bob P20
VA? Var du ens där? Vi hade bara södra mellan men sjuöng ut er totalt HELA hatchen ändå. Polare som f.ö. är gårdare satt på lånsidan närmast djugårdsklacken och intygade att vi lät MYCKEt mer hela matchen. Så vilken värd du lever i vet jag inte?

5-0 i år käns ganska lyckat!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2008-10-21 12:54
Nästa år, då jävlar!
:.:: ::..: ::.::..: ..: ::. :..:: Denna rad är skriven med blindskrift

2008-10-21 13:27
vafan hände???? huur kan 12000 gå på ett derby...har börsraset gjort så dif supportrar inte har råd längre?? finns det ingen kärlek kvar eller vafan e d frågan om??

verkligen dags för svff att ta ur grenen ur arslet nu!!!

i våran stad slår våra hjärtan för sveriges största lag!!!

inget kan släcka passion för aik....till skillnad från andra...
vi är överallt!

2008-10-21 13:31
Skiter fullständigt i att ni "sjöng ut oss". Om du är nöjd med er klackinsats får du vara det. Den var verkligen sjukt dålig. Frågan är då vad vår insats var. Men det känns inte som det viktiga.

För övrigt, fanns inte nån som helst organisation kring norra igår, behövs faktiskt en klackledare om man ska få ordning på alla spridda röster. Är sjukt svårt när en börjar sjunga på ena sidan, tar 2 minuter innan det är vidare på andra sidan och då har den slutat. Sen var väl typ 50 % helt inaktiva utan en minsta tanke på att sjunga. En grabb framför mig stod med hörlurar i öronen... herregud...
DIIIF

2008-10-21 15:49
sveningmar: Du kanske inte har fattat att det är till aukustisk fördel att vara intryckta under ett tak? För övrigt så borde det vara dödsstraff på lidingösnorungar med mp3 på sig i klacken, fan så att man skäms.
 DIF!

2008-10-21 16:25
bob> Gör något åt den saken då; gå fram, langa en lavett och säg vad du tycker om den saken. Svårare än så är det inte.

För övrigt är gårdagens publiksiffra är så nära skandal man kan komma.
Visserligen var vi på bortaplan, men det är helt sjukt hur årets sista derby endast kan dra lösaktiga 12 tusen personer. Pinsamt är bara förnamnet!

Kanske dags att börja inse att det är lika bra att röra om i DIF-grytan, avsätta allt jävla pack som finns i våran ledning och börja tänka nytt, för det här håller fan inte!
Svensk fotboll, och inte minst Djurgårdens IF, börjar nå botten...

Gör om – gör rätt och avgå alla!

2008-10-21 17:50
Upptäcktes strax innan bengalen for in på plan och då skulle han givetvis dit, cool som han är.
DIIIF

2008-10-21 18:54
jag kan verkligen inte fatta hur man kan skita i att gå.

jag får inte ihop det

2008-10-22 12:50
Bortsett från att Bajen förlorar pengar på att det inte kommer nåt folk så står jag hellre med 2-3000 riktigt jävlar som gapar matchen igenom än med 10 000 korvätare, flickvänner och turister.

Svensk fotboll i sig har inte tillräckligt stor attraktionskraft för att lyckas fylla läktare som Råsunda. Folk har lockats minst lika mycket av stämningen och "inramningen". Medias snedvridna rapportering och huligan-rubriker de senaste åren har garanterat medverkat till publiktappet. Omröstningar som "Vågar du gå på ett Stockholmsderby?" gör Svensson klart nervösare än vad han borde vara. För 5 år sedan var det tifo-tävlingar och hyllningskörer till Stockholms-klackarna. Nu är alla på ståplats huliganer, risksupportrar och fotbollsmördare och en halvfull plastmugg med öl som landar ganska nära stinsen är ett direkt hot mot fobollen.

Sen att det kostar 2-3000 för en barnfamilj att gå på derby gör ju inte saken lättare. Å andra sidan ser jag gärna att de håller sig hemma framför TV'n istället.

2008-10-22 13:30
Det ska kosta så mycket att gå på derbyn. För lagen i Stockholm är derbyn enormt viktiga ekonomiskt också, speciellt för ett lag som AIK som måste betala massor till förbundet för varje match som spelas på Råsunda.

Gah. För varje inlägg jag skriver märker jag hur många jävla problem vi har...
•pave paradise•

2008-10-22 13:46
Ihabia: Det ska inte kosta så mycket, däremot så behöver det säkert kosta så mycket. Och då är vi inne på arenafrågan plötsligt. För att öka framgången hos svenska klubbar så är driften och skötsel av en egen arena A och O. Sen tror jag iofs inte att biljettpriserna skulle sänkas bara för det. Men det skulle ge betydligt mycket mer inkomster för klubben, vilket gör Europaspel möjligt och en attraktivare fotboll. Som lockar fler åskådare. Det är svff, kulturborgarråd, stockholm stad mfl. som motarbetar fotbollen, vilket leder till minskat intresse.

2008-10-22 14:10
JetJaguar:

Du ser också hur snabbt man kommer från biljettpriser till problem inom klubbarna till regeringsbesult, eller hur? Det ska inte vara så. AIK behöver en egen arena, precis som Djurgården behöver en ny arena. Vi vill inte flytta från Råsunda om vi ska återigen behöva betala hyra till ett förbund som inte hjälper oss gå framåt, samtidigt som Djurgården knappast vill lämna Stadion egentligen men vill nog ha en egen arena om de blir tvungna att flytta.

Jag är säker på att åtminstone AIK skulle kunna skära biljetterpriserna med ca 50:- om vi hade en egen arena där alla intäkter går till oss minus den sedvanliga summan som går till snacksleverantörerna och dylikt. Det finns så fruktansvärt mycket som måste fixas och diskuteras och lösas inom Stockholmsfotbollen att det känns som ett heltidsjobb att försöka reda ut saker och ting på ett professionellt sätt som folk och förbund kommer att ta på allvar.
•pave paradise•

2008-10-22 15:44
Så länge det finns parasiter i SvFF kommer vare sig arenafrågor, biljettfrågor eller några frågor öht att gynna de riktiga supportrarna i slutändan.

Som JetJaguar säger, så är det "vårat" egna fotbollsförbund som motarbetar den svenska fotbollen (främst), och har man ett sådant scenario kan man lika gärna lägga ner verksamheten. Eurostand 98 funkade, kanske dags att störta SvFF en gång för alla?

2008-10-23 17:28

2008-10-23 17:32
Skoj. Fan vad den snubben inte verkar bry sig om klubben...
Känns som om ni fått er alldeles egna Sanny Åslund.
•pave paradise•

2008-10-23 17:42

2008-10-23 17:44
"Också Madeleine Sjöstedt (fp), kultur- och idrottsborgarråd i Stockholm, stöder tanken.

–Om högriskmatcherna spelas dagtid på helger kanske barnfamiljerna återigen kan gå på fotboll utan att behöva vara rädda för att hamna i ett firmabråk, anser Sjöstedt" Det går inte med ord beskriva hur mycket jag hatar Sjöstedt
 DIF!

2008-10-23 17:49
Så. Dags att ta tag i det här och bojkotta derbyna också. Vilka är med mig? Organiserade aktioner kommer att påbörjas till nästa säsong, men för tillfället behöver jag bara namn.
•pave paradise•

2008-10-23 18:02
Lite trist är det allt. Vi får se hur det blir.

2008-10-23 18:19
Lundquist vill ha stöd för att bli omvald på årsmötet i mars

Dream on...

2008-10-24 16:15
Haha, det går åt helvete

Derby på tisdag!! :D haha
DIIIF

2008-10-25 16:15
SSK hemma?
 DIF!

2008-10-26 18:30
hahaha djurgårn e ett sånt brutalt skämt att de e frutkansvärt. era supportrar finns inte, å ert lag e världens tristaste... NI ÄR SÄÄÄÄÄÄÄÄMST !!! ni e inte ens värda att prata me, så fruktansvärt dåliga är ni. å så har de egentligen alltid varit.. 800 pers i difs klack, tio pers med mentalitet.. finns inga unga grabbar i stockholm som vill bli difare, så om 10 år e ni helt jävla utdöda :D:D det e ju så.. alla e bajare eller gnagare..

som rubriken säger DIF FINNS INTE!!

2008-10-26 18:31
gitano:

Är du bajare så är det här verkligen inte rätt dag att öppna käften på...
•pave paradise•

2008-10-26 21:04
Haha, du kanske må vara 22 år, Gitano, men du skriver som en 7-åring.
Utvecklingsstegen verkar inte vara så lång på Södermalm. Heja dom!

9-1

2008-10-26 23:59
glömde att skriva att de inte blev nåt , dfgruppfoto e ju så duktiga

2008-10-27 00:03
Ja medan tvättäkta bajen drar dit med sin 150+manna liga som var så grön att den hade fått storstryk vid eventuell drabbning
 DIF!

2008-10-27 00:33
gitano

Var e bajen?

"alla är gnagare och bajare"
Haha, bajare är fan ytterst sällsynta. I varje skola eller på varje arbetsplats är det alltid 1-2 bajare. För det mesta garvar man åt dem.

Alla vet att slaget om Stockholm står mellan Djurgården och AIK.

För övrigt förstod jag inte det där om att inga vill bli Djurgårdare. Är det därför vi har 75% 13-18-åringar i klacken? (Vilket för övrigt är jävligt synd).

Dessutom har vi en hockeysektion under grov tillväxt och den höjer antalet Djurgårdare ganska rejält.
DIIIF

2008-10-28 01:23
hade dfg mött våran liga på 150-200 (enligt polisen), så hade dom nog fåt rejält med stryk

2008-10-28 01:33
Ja men va intressant och häftigt verkligen. Jag blir så imponerad av sånt där, vuxna män som beter sig som barn och barn som debatterar om deras hypotetiska slagsmål.

2008-10-29 16:07
taikaviitta> Var det du som skapade det berömda meddelandet vid Globen för några år sedan? Det verkar så på ditt sätt att skriva... Enligt polisen? Var du inte där kniper du igen kakhålet, så enkelt är det.

Shit happens, att sitta och diskutera huliganism på Whoa är lika intressant som att diskutera balett med en heavymetal-trummis.

2008-10-29 19:29
Shit happens, att sitta och diskutera huliganism på Whoa är lika intressant som att diskutera balett med en heavymetal-trummis.

Jag tror att man kan gå så långt som att ersätta "huliganism" med "läktarkultur".
Walking the street of dreams

2008-10-30 10:25
Naizo> Är beredd att hålla med. Dock är den svenska läktarkulturen på väg att dö ut, liksom den svenska fotbollen, då läktarkultur idag klassas som just "huliganism".
Antar att det var det du syftade på?

Idag verkar det vara värre att poppa en bengal än att slå sin fru och köra på fyllan...

Det var bättre förr!

2008-10-30 14:24
Vi är påväg mot 90-talets publiksiffror, men det går i vågor. Om 7-8 år gissar jag att det är fullt på derbyna igen. Allt folk som går på hockey nu lär ju inte vara där bara för att det är bra hockey. AIK Hockey drar storpublik för att dom nu går bättre än de gjort på jävligt länge.

Banta Allsvenskan till 14 lag igen, fixa till arenorna och ge FAN i att lägga matcher på förmiddagarna.

5500 på Bajen igår är pinsamt, men som sagt så står jag hellre med dom som var där än 12000 varav hälften är mammor, flickvänner, dagisungar och turister.

2008-10-30 14:36
Det jag ville ha sagt var att fotbollen inte är mer död än var den varit tidigare. Folk kommer tillbaka såsmåningom.

Pemezia: Vilkas läktarkultur syftar du på? Det kan väl inte vara djurgårdens, för ni har väl aldrig ens haft någon.. Nä, de 5000 som var på Bajen igår och i synnerhet de 2000-ish i klacken är de som ÄR och gör läktarkulturen. Resten är bara utfyllnad för att dra in pengar till klubben.

edit: För att förtydliga.. Låga publiksiffror är inte pinsamt för någon annan än SvFF och klubbarna själva. Vi som alltid står där ska inte vara annat än stolta för att vi stödjer vårt lag i regn och motgång. Sen att halva Järnkaninerna var på landstället istället för på derbyt är en annan femma.

2008-10-31 08:25
JetJaguar> Både sant- och falskt.
Att Djurgården hållt igång sin läktare under 80/90-talet stämmer, det kan du inte förneka. Att Djurgården har haft Sveriges bästa tifoarrangemang under början på 2000-talet, dock enligt media (där är jag enig), kan du inte heller förneka.
Trots motgångar, som finns för alla, har vi ändå en av Sveriges tyngsta ligor.
Men en 100%-ig läktarkultur har vi nog aldrig haft.
Vi har haft våran tifogrupp som har gjort ett jävligt bra jobb, men vi har aldrig haft "riktiga" Ultras, såsom Bajen och Gnaget faktiskt har. Ultras Sthlm var på god väg, men där blev nästan hela högen dåtidens DY, vilket jag inte ser något problem med. Om man plockar bort våra C-supportrar så har vi nästan bara mesproppar kvar (no offense). Det känns som att "vi hatar inte, vi älskar" sitter kvar i märgen.

Det är alldeles för tidigt för att kackla om det här, jag återkommer haha.

Jag säger det igen; det var bättre förr.

2008-10-31 13:52
Det där tycker jag inte stämmer ett dugg. Vi har Sveriges enda vettiga sjungande sittplats, inte så mycket kategori C där. Järnkaminerna är också bra, men det är svårt att jämföra dom med tex bajen. Om man gillar trummor och pinnflaggor så ligger vi ju i lä, men det har aldrig varit DIF.

Jag fattar inte vart du observerat "vi hatar inte, vi älskar" attityden någon stans. T.o.m. 16 åringarna håller ju på och sjunger att dom ska hugga aik osv.

2008-10-31 16:47
spy_vs_spy: Jag håller med dig till viss del; fine, vi har en bra sittplats (jag är själv på F).

Järnkaminerna har blivit bättre, men har enligt mig alltid gått på DIF:s direktiv och inte "vågat" göra annat. Både gnaget och bajen har t.ex. haft bojkott pga. diverse anledningar. DIF borde ha gjort precis samma sak, men man vågar inte.
Det var efter derbyskandalen som JK verkligen vågade ryta till, vilket tyvärr inte gav alltför bra effekt då både ledning och DIF-säk fortsätter med hokuspokus och spottar sina egna supportrar i ansiktet. Men visst, det blev debatt... Skriker man att en tränare som är totalt inkompetent skall avgå blir det direkt mothugg och man blir klassad som huligan.
När gnaget har chans att vinna guld är man en idiot som inte vill att DIF ska vinna, för att man inte vill se aik Solna ta guldet, när vi ändå inte har någonting att spela för.

Jag förstår det från din sida du ser på saken också, tyvärr kan jag inte det i dagsläget då klubben jag älskar håller på att gå i kras. Och det är VÅR plikt att se till att klubben vi älskar inte gör det...!

2008-10-31 17:38
Absolut. Jag vill bara göra några små invändningar: jag tror alla vill att DIF tar en förlust om det hjälper aik mista guldet, alla förutom de som representerar klubben inför sponsorer och liknande. De vill det nog också, men kan inte säga det.

Jag tycker även att JK agerat bra jämt emot BoL och styrelsen efter derbyt. Man kanske kunde ha önskat sig en ännu starkare reaktion med facit i hand, men jag tycker det finns en del positivt med sammanhållningen också. Vi är inte aik! Det har jag alltid känt mig stolt över. Vi har inte haft kvartsamtal och avgångskrav på tränare efter två förlorade matcher osv. I år har allt det förändrats. Vilket är helt och hållet styrelsens fel.

Idag är nog majoriteten av supportrarna villiga att skicka tränarna någon stans långt bort. Men jag förstår vad du menar. När folk ifrågasatt tex Jonevret tidigt så har det buats åt det osv. Sammanhållningen kanske har haft ett för högt pris. Ett pris vi nu ser i hur svårt det är att få bort Lunkan.

Äh egentligen ville jag bara invända mot din beskrivning av djurgårdare som mesproppar. Det känns som något en gnagare skulle tro i sin enfald.

2008-10-31 18:36
Självklart kan inte representanter i klubben säga det rakt ut, men de behöver därför inte gå ut och fördömma det. Där har vi ett jävla stort problem i dagsläget; Ledning, med BoL i spetsen, är JÄVLIGT snabba på att fördömma saker hit- och dit, utan att tänka innan.
Bosse vs. Arne Anka - Samma lika...

Mesproppar kanske var fel ord att använda, men som det känns nu så kan jag nästan garantera att 70% av de trogna vi har skulle vända klacken till vid t.ex. en omröstning av ledning etc; mycket snack och jävligt lite verkstad. Detsamma gällande tränarfrågan, och detsamma gällande DIF-säk. Finns det inget motstånd händer det heller inget, och då anser jag att man inte heller har någon rätt att klaga när skeppet sjunker. Vill man förbättra så kan man förbättra på ett eller annat sätt, det gäller bara att våga. Jag vågar, vågar du?

2008-10-31 18:55
Det är klart jag vågar. Det finns ett klart och tydligt sätt att påverka situationen och det är att välja en bättre styrelse.

Jag kommer att rösta fram en kandidat som är bättre för Djurgården. En kandidat som inte behandlar föreningen som sitt eget gudagivna kungarike, som har respekt för supportrarna och inte ser dom som säkerhetsproblem, som sätter DIF före sin egen karriär istället för att dra klubbnamnet i smutsen inför hela kvällspressens läsarkår, en kandidat som står för öppenhet och genomskinlighet, som är rätt för Djurgården nu och inte för tio år sen, som har större sportslig kompetens. Etc.

Jag tänker dock inte banka på avbytarbås, stanna hemma när det är match, gå på träningar för att visa missnöje osv. Jag kan strecka mig till att skrika avgå eller applådera när någon annan gör det. :P
Den övriga frustrationen tar jag för tillfället ut över linjedomaren.

2008-10-31 19:58
Nu när det börjar, om än jävligt segt och långsamt, röra på sig hos JK och övriga dif-falanger är jag lite intresserad av att höra hur det ser ut internt angående saker som bortabojkotten osv.

Om det inte blir någon ändring; Är ni med eller sitter ni i Bosses knä och låtsas som allt är frid och fröjd?

Visst ni har bra röstresurser enstaka gånger per match och hyggliga tifon. Men det stannar liksom där tycker jag. Antar att det är alldeles för många medgångare i era led, i stil med gbg.