"Jag hejar stenhårt på lettland ikväll. Anledningen till det är att jag faktist vill bry mig om svenska landslaget, det gör jag nämligen inte just nu. Ifall Sverige nu går till EM vilket de antagligen gör betyder inte det bara att vi kommer att få en betydligt större scen att skämma ut oss på. Det kommer dessutom leda till att Lars Lagerbäck kommer att få förnyat förtroende av fibrerna uppe på SVFF med Lars-Åke Lagrell i spetsen.
Efter matchen ikväll kommer Lars och Lars-Åke ha ett snack om framtiden. Ifall Sverige vinner ikväll så kommer det snacket antagligen leda till att Lagerbäck kommer att coacha sverige tills efter VM i Sydafrika 2010. Det vore verkligen synd av två anledningar. Dels då att laget kommer att skämma ut sig i EM, dels så kommer Sverige att missa nästa VM.
Jag ser alltså hellre att Sverge missar EM, eftersom Lagerbäck då kommer att vara tvungen att gå med omedelbar verkan. Isåfall kan man hitta en ny coach som kan leda ett nytt yngre lag till nästa VM och då kan det nog bli roligt att heja på Sverige igen."
Då var det officiellt, Någon som håller med mig såhär i efterhand?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslaget/article1314062.ab
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama
Kan hålla med om att Lagerbäck ibland kan vara lite konservativ i sina laguutagningar, men allvarligt talat ser Sveriges trupp inte så superstark ut för tillfället: - Isaksson som har en stor potientiell är som bäst andremålvakt i Man. City. Shabban är en fullgod ersättare, men han är knappast någon större målvakt i ett internationellt perspektiv. - Backlinjen är inte den någon vidare, Mellberg & Edman håller skaplig klass, de övriga spelarna är ju inga internationella toppspelare direkt. På återväxt står Andreas Granqvist, men han har ju inte varit suberbra i Wigan (nu när han äntligen fått spela) och Karl Svensson har ju försvunnit helt. Vilka ska Lagerbäck lyfta fram?? - Mittfältet är ålderstiget och de flesta spelarna har sett sitt bäst-föredatum, men samtidigt vimmlar det inte av spelare som kommer underifrån. Kim Källström fick chansen i VM och gjorde ingen människa glad (har han förresten någonsin gjort en bra landskamp). Anders Svensson är helt ok - gör oftast ett stabilt jobb. Linderoth levererar alltid i landslaget. Chippen är en medioker dribbler om man gör en internationell jämföresle. Ljungber är fortfarande bar när han kan spela. Underifrån kommer Sebastian Larsson som knappast är någon fräslare - en mer typsikt svensk spelare får man leta efter. Farnerud är intressant, men man kan tycka att talangen borde blomma ut snart - om man är 23 år och aspirerar på en landslagsplats ska man kunna vara ordinare i sitt klubblag. Djuric och Holmén har även de viss potiential men är knappast spelare som leverer stora mästerskapsmedelajer!! Anfallet är väl den lagdel som ser bäst ut. Elmander, Zlatan, Allbäck & Rosenberg håller alla relativ bra klass - där Zlatan och Elmander känns givna. Marcus Berg är intressant på sikt och kan tycka att han borde kunna peta Prica i en trupp! Annars finns det ju inte så många om intressant spelare - vissa talar om Wernblom, men han känns väl knappast aktuell när Sverige skall möta de bättre nationerna. Vad man än kan tycka om Lagerbäck så har han knappast så mycket att laborera med! Visst finns det vissa talanger, men de har i mina ögon ingen jättepotiental! Ska Sverige lyckas i ett mästerskap måste de som i VM-94 ha tur med lottningen - 2002 hade Sverige en sådan chans, men Senegal stollben och en stel Hedman sumpade då Sveriges chanser. Att Sverige skall vinna mot nationer som Tyskland, Holland, Argentina, Italien är inte särskilt troligt - så för att gå långt även i mästerskap måste lottningen vara den rätta! Om man kollar historiskt sett så har nästan alltid "skrällagen" haft lätta lottningar!
"I Hate CD´s, CD records are fake" - Promoe "Rappar helt utan budskap och tänker fortsätta med det" - Motorisk Afasi
Men ovanstående inlägg menar jag att Lagerbäck gör ett bra jobb och att givetvis skall vara kvar! Han har presterat bra resultat och jag finner därmed ingen anledning till varför han skall få kicken??Vilket realistiskt namn skulle kunna prestera annorlunda med Sverige!!
"I Hate CD´s, CD records are fake" - Promoe "Rappar helt utan budskap och tänker fortsätta med det" - Motorisk Afasi
Sverige är alldeles för dåliga för att förnya spelet.
Jag håller med B-vis, fast Lagerbäck är sjukt dålig på att lyfta unga, A. Johansson har inget i landslaget att göra, samma gäller Prica. Och Källström ska vara given i innermittfältet. Så man kan förstå kritiken oxå
Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night
Hoffa1991 F69 Ja men Lagerbäck måste kunna pröva en ny uppställning!
Svensson och Linderoth bredvid varann?
Shaaban
Nilsson hansson Mellberg hedman
Linderoth Svensson
Kennedy Ljungberg
Zlatan Elmander
På ett ungefär sådär.
Kan spela 4 5 1 också med källström bakom zlatan
MeckGyver
hahaha ^ HEDMAN hahah:D Men det är ju ungefär sådär dom spelar, fast utan hedman.. o utan kennedy.. för svensson får ju inte mkt lite längre upp, han klarar ju inte av de..
be the change
vadhändish P20 Ja, varför inte? Fast Lagerbäck bestämmer (sen om han är bra finns alla sorters åsikter om :)
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"
Puzzle Productions / puzzleprod.com soundcloud.com/iloice
utter P21 //
Men det handlar fortfarande inte om systemet i siffror, det handlar om så mycket mer än så: Vem ska få bollen när man vill göra en snabb omställning? Vem ska droppa ner från anfallet när man ska få fram bollen? När ska den offensiva spelaren på mittfältet täcka hemåt?
Alltså det handlar inte om någon sifferkombination, för de flesta assisterande tränare så tar det flera månader innan dom lär sig en spelidé. Lars Lagerbäck är alldeles för lat och korkad för att utveckla en sådan idé, det är bara en massa "lycka-till" bollar mot anfallet och det håller inte. Visst är det skitbra att Sverige har gått till 5 raka mästerskap, men i dessa mästerskap har vi slagit Nigeria, Bulgarien och Paraguay (90% tur i just den matchen).
Och varför går vi till alla dessa mästerskap? Enkelt: galen tur i lottningarna! De bra lagen vi har slagit i kval får jag bara till Turkiet och Spanien men jag kanske har glömt något? Scoutingen i Sverige är kata-fucking-strof! Dom hade ju ingen som helst jävla koll på David Healy till exempel! Vill man ha ett fungerande försvarsspel så borde man faktiskt informera försvararna om hur man tar bort vissa spelare!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
eller bättre försvarare som klarar av att ta bort vissa spelare? det är bara sorgligt när du försöker skylla spelarnas prestationer på lagerbäck. mr. 100% noggrann har garanterat förklarat för dom både vem som ska komma ner av anfallarna (zlatan) och vem david healy är. alla verkar tro att fotbollsspelare bara är inprogrammerade robotar som gör exakt vad tränaren säger åt dom men varken mer eller mindre, när dom i själva verket, faktiskt, är människor som har ett ansvar att försöka få ut tränarens filosofier i spelet, något som inte alltid är så lätt, speciellt inte om man inte är en vidare bra fotbollsspelare (petter hansson).
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.
Asså, fy fan vad du inte har en aning om vad du pratar om. Tycker du inte det är konstigt att Zlatan är en världsspelare i Inter men en medelmåtta i landslaget? Att Olof Mellberg har fått superklubbar intresserade efter denna PL säsong men i landslaget ser han ut som en jävla pojklagsspelare? Nej fotbollsspelare är inte robotar, även om Lagerbäck skulle vilja det, jag tror han saknar mittbacksparet Jocke Björklund-Patrik Andersson där Björklund satte femmeterspassningar till Andersson som skickade luftpastejer mot Kenneth Andersson. Det är ju det som är Lagerbäcks filosofi, och den skulle vara den enda som hade fungerat spelare som Björklund, Kenneth Andersson och Patrik Andersson fortfarande hade spelat. Skillnaden nu att vi har mycket mer kreativa spelare, eftersom den moderna fotbollen kräver det. Varför det kommer gå åt helvete med Lagerbäck vid rodret? För att han inte har fattat det där med kreativiteten! Han har varit med i landslaget i 10 år snart, men spelet har inte utvecklats ett skit! Sverige spelar precis likadant nu som man gjorde i EM 2000, Lagerbäck blev taktiskt rövknullad av Leo Beenhaakers Trinidad & Tabago eftersom han visste hur jävla inkompetent Lagerbäck var. I EM nu så kan vi glömma avancemang om vi inte får en drömlottning och VM 2010 är bara att glömma!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
Batrat_XL P21 Du vet vad du snackar om, kan inte annat än att hålla med..
be the change
Batrat Är Mellberg och Hansson mer kreativa än Björklund och Andersson??? Som försvarspelare är de iaf ljusår ifrån och lite längre. Mellberg kommer för övrigt aldrig att gå till en superklubb. När svenska pressen skriver att några storklubbar är intresserad av en svensk är det ungefär 1 gång av 20 som han hamnar där i slutändan.
Sesam öppna och stäng dig
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!
BAtrat. haha, "okey". som sagt: jag tycker inte det är det minsta konstigt att zlatan inte håller samma klass i landslaget som i inter då han inte har några världsspelare runt sig. tror du själv på att t.ex kaka skulle kunna ta norge till em-guld, helt på egen hand? zlatan gör så gott han kan, och lyckas ibland med otroliga grejer. jag har abslout inget att klaga på hans insatser i landslaget, sett till omständigheterna. och jag tycker inte heller det är konstigt att "superklubbar" (enligt sportbladet, tidningen som ligger på en 10-90 rätt-fel ratio när det gäller övergångspekulationer) är intresserade av en hyfsad mittback med rutin som råkar vara gratis. haha. din andra "paragraf" är rätt najs. du har förstås glömt att under lagerbäcks ledning har landslaget blommat ut, börjat göra mängder med mål, och fått massvis med "äntligen ett spelande landslag" rubriker? jag tycker det låter som att du hittat på en egen sanning för att rättfärdiga ditt lagerbäck hat. det sverige som spelar nu, och framförallt spelade för 2-3 år sen, innan åldern började ta ut sin rätt, är nog det roligaste landslag sverige haft sen 50-talet, även om jag bara följt dom sen typ 92. alltså, tidigare i kvalet hördes iga sådana här röster, men tack vare att mötet med nordirland blev ett långbollsfiasko, och att man inte lyckades slå ett dundertaggat och oslagbart spanien på bortaplan, så tror alla att sverige spelat såhär i 10 år. hahah. jag lider med eran oförmåga att se saker, mja, överhuvudtaget.
sen, sluta hylla dom svenska spelare som några kreativa genier. bara för att vi har lite mindre träben än tidigare, så är det inga iniestas vi har. ni måste ju förstå att samtidigt som sverige utvecklas lite åt det tekniska hållet, så utvecklas även dom andra länderna. det är inte så att t.ex spanska spelare är exakt lika kreativa och tekniska som för 10 år sen, medans sverige har närmat sig. fattar ni vad jag menar? avståndet mellan svenska spelare nu, tekniskt sett, är precis lika stort som för 10 år sedan, om inte större. se bara när elfsborg mötte valencia.
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"
utter P21 jag tycker inte det är det minsta konstigt att zlatan inte håller samma klass i landslaget som i inter då han inte har några världsspelare runt sig. tror du själv på att t.ex kaka skulle kunna ta norge till em-guld, helt på egen hand? Alltså du förstår inte... Zlatan spelar i ett av världens bästa klubblag och ingen har sagt att Zlatan är andledningen till att de är de.
Inter är ett komplett lag där alla spelare håller världsklass och vi alla vet nog att Zlatan är magisk med fötterna och inte huvudet. Och jag personligen skulle föredra heldre bollar från inter spelare än "lycka-till-bollar" från Hansson eller Olof Mjällberg. Och det gör antaligen Zlatan också, eftersom han leder skytteligan nu i Champions leage och har inte gjort ett enda mål sedan Island matchen oktober 2005
Mobbad, öh, okey. vad är det som jag inte förstår? det var ju exakt det där jag sa. zlatan är inte samma spelare i inter för att han har sämre medspelare? vad tjänade ditt inlägg för nytta? ;) försöker du påpeka att lagerbäck haft långbollstaktik under hela sin tränarkarriär så hänvisar jag till mina tidigare inlägg.
Utter P21 : Okej, det här kommer bli jävligt jobbigt... Självklart kan man inte förneka att Zlatan har ett bättre utgångsläge i Inter med medspelare av världsklass, men man skulle kunna få ut så himla mycket mer av hans förmåga. Jag menar, vi har faktiskt en spelmotor i Kim Källström som även han spelar i ett lag av högsta internationella klass. Jag tycker man ska bygga det svenska spelet runt dessa två, och då menar jag inte att ha Kim i en offensiv mittfältsroll där han ska rulla djupa bollar på Zlatan hela tiden. Jag anser att diamanten som man har fånat sig med i tio år måste skrotas nu! Alla dom här T, Y och V varianterna av diamanten är även dom löjliga då spelet i sig ser nästan likadant ut. Skulle jag vara förbundskapten så skulle jag formera ett rakare mittfält där det är mer fokus på samlade uppspel. Uppspelsfasen är det absolut viktigaste i anfallsspelet, speciellt för lag som är sämre på pappret. Om Källström och Linderoth skulle kampera ihop på innermittfältet så skulle Källström kunna möta passningar från backlinjen och styra upp spelet därifrån. Zlatan skulle man få med mycket mer i spelet om han hade en lägre utgångsposition men med mycket mer frihet att röra sig uppåt. En ideel passninslinje skulle vara: Isaksson-backlinje-Källström-yttermittfältare-Zlatan Vad gör då Linderoth och Elmander? Linderoth ska fokusera sig på att skydda Källström, så fort Källström ska droppa ner så måste Linderoth fokusera sig på att hitta den som ska pressa och eliminera hotet. Han skulle inte ha lika mycket boll som han har idag men skulle göra mer nytta. Elmander skulle få utnyttja sina djupledslöpningar mer än vad han gör idag, när bollen kommer upp i sista tredjedelen så ska han ta en löpning. Du har rätt i att landslaget har haft några matcher där man verkligen har öst på, och det är ju kul. Men som det ser ut nu så är Lagerbäcks taktik så förbannat sönderläst så alla lag eliminerar oss ur spelet på en gång. Jag tycker inte Sverige har kommit upp i sin potential på snart två år. Visst var det jättekul att Sverige spelade fotboll, men där ger jag faktiskt kredden till Söderberg. Lagerbäcks lag gjorde visserligen några skarpa matcher i VM-kvalet, men där lede dom fortfarande på Söderbergs spel. Lagerbäcks position har inte direkt kunnat diskuteras tidigare, innan som du säger Nordirland hemma. Jag har däremot varit av åsikten att Lagerbäck skulle ut samtidigt som Söderberg, om inte annat efter VM i Tyskland. I Tyskland visade Lagerbäck att han är en riktigt medioker tränare. Vad Roland Andersson gör bland vår "elit" vill jag inte ens gå in på, men man kan ju ställa sig frågan hur en tränare som trollade bort Malmö ur allsvenskan kan kvalificera sig till att ta hand om vårt landslag? Visst går utvecklingen ständigt åt ett håll för alla länder, men det tycker jag inte hör hemma här riktigt. Det är mer en fråga om ungdomsfotbollen. Däremot tror jag inte gapet är så stort som du vill få det till, vi har ju faktiskt en hel drös med spelare som fostrats in i storklubbar och utvecklats av grymma tränare. Källström skulle till exempel inte behöva mycket tid för att slå sig in i de flesta klubbar i både Premier league, Serie A och La Liga. Likaså den sjukt underskattade Olof Mellberg. Ljungberg och Sebastian Larsson har ju haft Wenger över sig större delen av sin karriär. Zlatan behöver vi inte gå in på. Farnerud har fått en hel del nyttiga influenser i Bundesliga. Vad vi har som inte till exempel England och Italien har är att vi har spelare över hela Europa, olika spelstilar, olika tekniker. Får vi en förbundskapten som kan utnyttja detta så kommer Sverige kunna nå galet mycket högre nivåer. Att jämför Elfsborg-Valencia med Sverige-Spanien är ju bara asfånigt. Valencia är ett lag som signar spelare för hundratals miljoner kronor, spelar på en jättearena och har massor med fans världen över. Vad har Elfsborg? Dra en liten jämförelseparalell: Anders Svensson-Joaquin James Keene-David Villa Borås Arena-Mestalla PUH...
bra jobbat ;) men jag håller nog ändå inte riktigt med, som sagt dom svenska talangerna håller ganska medioker internationell klass, så då kan dom lika gärna få stå tillbaka, jag bryr mig inte om åldern på spelarna i a-truppen utan kvaliteten och jag ser inte någon mer än som sagt marcus berg som skulle kunna peta någon som redan finns i truppen. kanske kan sebastian larsson ta alexenderssons plats som den tråkigaste spelaren i truppen som egentligen inte gör något annat än att undvika att spela dåligt. håller med dig i allt du säger om källström, gillar han som fan, men annars tror jag du drabbats lite av "super-swede" hybrisen. svenska spelare står inte speciellt högt i europa, visst har vi ett par stycken, men det har väll å andra sidan alla länder? sverige är inte rankade speciellt högt av fifa t.ex, och detta kritiseras såklart av massa svenskar, men inte många andra länder? point is: sverige har inte särskilt bra fotbollsspelare, även om man väldigt gärna vill tro det efter "super-swede"-hajpen. angående taktik-byte så kan jag itne säga något som itne redan sagt i denna tråden, varför ändra på något som funkar? sverige är ett pytteland som gått till 5 raka mästerskap, och väl där kommer sverige aldrig vara något lag som hotar stornationerna på löpande band. kanske kan man nå en final någon gång om man har löjlig tur i lottningen och i princip alla spelare är i sitt livs form. som sagt, se på 94 vm, mediokra lag hela vägen, förutom brasilien, och där blev det ett kryss och en förlust. du har ju din favorit-taktik som du hade velat se, och många andra har väll sina, men jag fattar itne vad som kan vara så fel när det går så bra? bara för att vi kör med rakt mittfält kommer vi knappast skrämma tyskland i em t.ex. elfsborg-valencia jämförelsen var mest för att visa att om svensk fotboll gått så mycket framåt som alla påstår medans övriga världen stått still så hade det kanske varit lite jämnare.
"sverige är inte rankade speciellt högt av fifa t.ex, och detta kritiseras såklart av massa svenskar, men inte många andra länder?" det blev lite konstigt, menade såklart att inte många andra länder klagar över sin ranking och påstår att fifa-organet inte fattar någonting. jag tror folk mest bara är sura över att zlatan inte fanns med på deras, av hela fotbollsvärlden ignorerade,lista. världsrankingen har dom koll på dock.
Ja kicka Lagerbäck. Sverige behöver någon som kan spela modern fotboll. Lagerbäck kanske vill behålla den svenska fotbollen d.v.s ''Shoot and hope for the best'' - skjuta lång bollar.
Måste bara länka till en skit fint bild på
honom . Ser ut som nån på efterlyst.
Jag har ingen personlighet
den som är mest glad över lagerbäck lär väl vara nilsson, ingen annan tränare hade låtit honom lira landslag annars. :P lagerbäck har sina ljusa stunder, men som sagts tidigare i tråden: han underlättar ju inte för framtidens landslag direkt! nya spelare behövs snarast
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag gillar inte lagerbäcks sätt att spela fotboll, dock hade jag velat se nån annan gå in och göra ett bättre jobb än honom. ärligt talat ni som klagar på lagerbäck borde ju tänka igenom spelarmaterialet som sverige har att tillgå. visst är markus berg en talan dock har vi zlatan och elmander som är riktigt bra båda två. leta upp bra spelare till backlinjen istället, leta upp kvalitetsmittfältare som inte är skadade var tredje match. visst in med källström, jag hatar anders svensson över allt annat och visst har lagerbäck fel som alltid startar med svensson. men eftyer källström? vem fan ska in på mittfältet. jag kan inte tänka mig att det finns någon som skulle göra skillnad mot det mittfältet vi har idag. backlinjen vågar man ju knappast prata om, där finns ingen framtid alls känns det som. detta är ionte lagerbäcks fel, det finns inga ersättare. trådskaparen skrev: "Fattar inte, Sverige har spelare för till att kunna spela vanlig modern fotboll och personligen tkr jag att de bör kicka lagerbäck o dra in en ung tränare men samtidigt ha erfarenheter." Sverige kan spela vanlig modern fotboll med de spelare vi har, dock inte bland de 15 bästa i europa. och är det ok att ligga runt 15de plats i europa bara för att man försöker spela "vanlig" fotboll? NEJ Att dra in en ung tränare med erfarenheter faller lite på sin egen tes, moment 22 i sin prefekta bild. Ung och erfaren, ok hur fan blir man det???? Elfsborgs tränare är väl det närmsta man kan komma isåfall, bara det att han vunnit allsvenskan med elfsborg och fått tokmyckt stryk i sina internationella matcher. Svennis kanske skulle vara nått att ha, men tyvärr spelar han sitt lag ungefär som lagerbäck och är gammal och därför faller han bort. folk måste börja inse att sättet sverige och lagerbäck spelar på räcker till att ta sig till em o vm. sen vad som händer där vet man aldrig de senaste gångerna har sverige haft otur när dom åkt ur (förutom senast mot tyskland, men tyskland som har hemmaplan = lycka till). sverige kan inte gladspela sig fram till ett em eller vm när ljungbergs bäst före datum funkar som icas köttfärs, man hittar honom på marken sen paketeras han om och funkar en match till. wilhelmsson har aldrig presterat mot bra motstånd, ge honom estland och luxemburg och han skiner, just nu platsar han inte i bolton som ligger bland de sista i pl. sveriges backlinje plus alla ersättare oavsett liga når tyvärr inte upp till den jämnhet som mellberg, hansson, nilsson och edman har. TYVÄRR. ibland avgör elmander eller zlatran på egen hand mot ett topplag men kan inte göra det alltför med laget som finns runtomkring. Sverige blir aldrig bättre än vad dom har varit de senaste åren om det inte kommer fram fler unga talanger som tar klivet och blir världsspelare. Albin från BP är påväg till juventus, ge honom några år och vi får se, förhoppningsvis får han chansen i landslaget och förhoppningsvis kommer det fler som han (och markus berg osv.). Lagerbäck är inte problemet, svenska spelare tar inte steget upp på högsta nivå. det är problemet. därför spelar lagerbäck som han gör. men visst sparka lagerbäck, ta in någon som satsar på unga oprävade spelare, missa ett vm och ett em och spela "vanlig" fotboll. jag tror inte det blir bättre, tyvärr. vi är inte bättre. vi är 9 miljoner. en zlatan kommer fram varrannan generation, synd att den förre har tagit slut vid det laget.
Nu har jag fan fått nog av Lagerbäck! Jag fick höra lite ljudupptagningar från Torsdagens pressträff och han sade en minst sagt intressant grej där! Sveriges största framtidslöfte idag heter Albin Ekdahl, som bekant skrev den lilla parveln under för Juventus i dagarna. Under pressträffen disskuterades Ekdahl. Detta sades: "Jag tror inte att han kommer få chansen i Juventus A-lag, han är helt enkelt inte för bra för det!" - Lars Lagerbäck, Svensk förbundskapten Okej, jag tror självklart inte att Albin kommer komma ner till Turin och sparka rumpa från första början. Inte heller tror jag att han kommer få spela i A-laget första säsongen. Men vad Lagerbäck säger är att han inte är för bra, det är hans jobb och förbannade skyldighet som Svensk representant att motivera ALLA spelare! Om Ekdahl åker ner dit och inte känner förtroende från den man som en dag kan vara den dag som släpper fram honom i landslaget. Hade Lagerbäck inte sågat Albin vid fotknölarna som han gjorde och istället sagt typ "Den enda som kan avgöra Albin Ekdahls framtida utvecking är han själv, kämpar han tillräckligt hårt och är motiverad så ser jag det inte alls som en omöjlighet att han kan få chansen" så hade Albin kanske varit motvierad att visa upp sig! Lars Lagerbäck är tamefan satan!
vad betyder "...han är helt enkelt inte för bra för det" ? och vilken fråga svarade lagerbäck på? om det var det enda han sa om albin så är det väl bull, men jag kan knappt tro att detta var det enda som sades.
Det jag fick höra från bandupptagningen var att någon ställde frågan hur han ser på framtiden och om det är bra för vissa spelare att komma iväg tidigt. Sen lade han ut lite av sina åsikter och så. Sen kom det en följdfråga där någon frågade hur han trodde det skulle gå för Albin Ekdahl i Juventus, och svaret på den frågan var det jag skrev tidigare.
Batrat_XL tack, vad sa han mer om framtiden och om det är bra för spelare att komma iväg utomlands tidigt?
mike_ P22 men visst sparka lagerbäck, ta in någon som satsar på unga oprävade spelare, missa ett vm och ett em och spela "vanlig" fotboll Det jag försöker säga är att om man inte provar nya spelare då kommer dom ju föralltid för bli "oprovade"... Och då kommer inte svensk fotboll utvecklas som den har kunnat göra för att man inte ger den yngre generationen en chans...
mike_ Jag kommer ärligt talat inte ihåg, det var Ekdahlcitatet jag fukuserade mig mest på liksom. Men jag vill minnas att iallafall inte var så överdrivet positiv till unga spelares flykt utomlands.
Mobbad klart man ska ge oprövade spelare en chans och lagerbäck är sparsam med det men jag ser inga spelare att pröva och det verkar inte som han gör det heller. nämn gärna ett antal spelare du vill ska få chansen och motivera varför dom är bättre än de ordinarie så kan man tycka och tänka lite om det. jag personligen kommer inte på någon mer än möjligtvis Seb Larsson och jag tvekar när jag nämner honom. Därför tror jag itne det är lagerbäcks fel eller problem, han gör det alla kräver av honom och tar oss till slutspel efter slutspel, klubbarna måste ge unga spelare chansen och när dom är intressanta ska dom testas i landslag (träningsmatcher först tycker ajg personligen men visst släng ut dom i allvaret kan också vara bra.) Batrat_XL flykt utomlands tycker inte jag funkar, detta är en personlig åsikt. gör man som berg och "vinner" skytteligan ska man klart som fan utomlands och testas i landslaget men hade han stuckit när han var 15 tror jag itne han blivit så bra som han är(ännu en personlig åsikt). det är inte många talanger som verkligen utvecklats när dom stuckit tidigt. möjligtvis seb larsson annars kommer jag inte på nån (rätta mig om jag har fel)
Zlatan stack väll ganska tidigt?.. Gjorde inte Isaksson & Källström också det? Isaksson & Källström efter 2 säsonger i DIF va? .. Zlatan minns jag inte riktigt ..
be the change
mike. Det är sant att det inte finns många talanger, men märker du inte att det finns två horungar i truppen som lika gärna kan ersättas av schimpanser! A Johansson och Prica!!! WTF!? Bort med dem här två och sätt in S Larsson och Berg istället. Dessa spelare ska prioriteras före Prica och Johansson: Berg, Larsson, Goitom, A. Farnerud, P. Farnerud. Sedan tycker jag att Granqvist ska prioriteras före Majstorovic, detta för att Majstorovic är sällan godkänd när han spelar i blågult, har svårt att tro att Granqvist ska vara så otroligt mycket sämre.
Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night
mike_ Nej, du har rätt att det inte är så många ungdomsproffs som har lyckats. De enda jag kan komma på som är på en någorlunda hög nivå idag är Rasmus Lindgren, Seb Larsson och Pontus Farnerud. Dessutom finns ju Pär Zetterberg med i den listan med, men eftersom han inte spelar fotboll längre så känns det inte rätt... Däremot tror jag det är en lite annorlunda miljö det är nu än när till exempel Bojan Djordjic och Bissen stack över. Numer har ju UEFA skaffat fram en regel att man måste ha ett visst antal egna produkter i truppen till CL, vilket ger kidsen en lite större chans. Sen har det ju blivit mer inriktat på unga förmågor de senaste fem åren, detta har nog att göra med den ekonomiska krisen som drabbade fotbollsvärlden för några år sedan, det blir allt viktigare att få fram unga spelare och därför vidgar man sina vyer. Jag är till exempel helt övertygad om att Astrid Ajdarvic och Albin Ekdahl kommer få fler chanser i sina respektive klubbar än vad Bojan och Bissen fick back in the day.
Seqondz visst ut med prica o johansson dom har varken fått chansen eller är tillräckligt bra. dock tror jag varken Berg eller Larsson kan konkurrera om en ordinarie plats på respektive position eftersom konkurrensen är för stor och bra. ge dom x antal år till och det kan funka! förhoppningsvis tar algerbäck in dom i tid. Batrat jag hoppas självklart att albin o astrid ska få chansen OM de är tillräckligt bra. tror inte dom är det nu men om något/några år så. däremot tycker och tror jag att lagerbäck ska forsätta leda laget. med tanke på att han vet hur man ska gå till slutspel. jag vill se sverige i varje em o vm. 98 var skittråkigt för sverige var inte med osv. förhoppningsvis dyker det upp mogna talanger som tar chansen när ljungberg och backlinjen går i pension samt att dom blir bättre än chippen o anders svensson
Det är just det som är lite faran med Lagerbäck, han har inte slussat in de nya spelarna tillräckligt tidigt. Dessutom har han itne gjort det tillräckligt klart vem han tänker satsa på, och det kan vara viktigt. Vi kan ta Erik Edman som exempel, han har ett eller kanske två mästerskap kvar innan han börjar sjunka ordenkligt i kvalitet, vem ska ta över efter honom? Jag har väl tre namn som jag funderar över: Oscar Wendt, Behrang Safari och Fredrik Stenman. Ingen av dessa finns med i Lagerbäcks riktiga trupp utan han väljer istället att ta med Micke Dorsin som backup till Edman. Ingenting ont om Dorsin, men vafan? Wendt spelar i FCK som håller minst lika hög klass som både Rosenborg och Cluj, Stenman är ordinarie i Groningen som är ett stabilt lag i holland och Safari gör mycket bra ifrån sig i landslaget. Blir en spelare som Lagerbäck är lite osäker på petad från truppen en gång så har han ett helvete om han vill ta sig in igen. Kalle Svensson och Stenman är två lysande exempel på detta. Jag menar inte på att man ska peta Fredrik Ljungberg, Erik Edman och de andra lite äldre. Jag är mer inne på att man ska börja slussa in deras ersättare redan nu, mot lite sämre motstånd som Malta till exempel. Vad har spelare som Daniel Andersson kvar att tillföra ett svenskt fotbollslandslag? Varför kan man inte ha Rasmus Lindgren bakom Linderoth istället? Samma gäller Niclas Alexandersson, 35 bast och han har ingenting att tillföra! Där kan vi ha Farnerud eller Bissen som står bakom Chippen. Prica kan bytas ut mot Marcus Berg. Sen har spelidén passerat bäst före datum! Antingen får Lagerbäck ta in lite nytt blod och ett nytt spelsätt eller så får han låta någon annan ta över! Jag kan garantera att med Stuart Baxter vid rodret så skulle Sverige ha vunnit EM-kvalet!
lagerbäck har ofta defenisva strategier han har dessutom ingen fantasi i sitt spel..han är för fyrkantig
batrat jag tror att lagerbäck gjort det bästa som går med materialet som finns idag. tror inte att stuart baxter eller nån annan för den delen skulle gjort det bätte, dock håller jag med dig, väldigt många 30+are har gjort sitt och borde ersättas med nytt blod. ta in lite nytt folk och satsa på dom. ge dom 15-20 min mot blåbärem i de olika grupperna. sen tycker jag spelidéen håller, sverige kommer aldrig ha tillräckligt tekniska mittfältare för att dominera eller ens vara i närheten av en toppnation i europa. jag tycker det är konstigt att ge sig in på främmande mark och spela efter motståndarens regler. nej, kör på defensivt (för det kan vi, 5 slutspel i rad är bra bevis), finns ingen anledning att inte ta sig vidare till mästerskap bara för att man ska underhålla folket.
mike, jag förstår ditt tankesätt, men det är bra att dem är i truppen, lär känna spelsystemet tidigt, för att sedan en dag på allvar konkurrera om en plats i elvan. Istället för att komma in för sent o lära sig systemet senare, då kommer de göra sämre ifrån i landslaget. batrat, jag kan inte hålla med dig om Wendt o co ska prioriteras före Dorsin, han är mer rutinerad och faktiskt en bättre spelare, kanske tom bättre än Edman är han idag. D. Andersson är sveriges ÖVERLÄGSET mest underskattade spelare, medan Linderoth är grovt överlägset den mest överskattade. Alexandersson ska oxå vara kvar. Men jag tycker ändå som du att Lindgren borde få chansen, även Stenman, fast i träningslandskamper.
öh, mikael dorsin visade klass i champions leauge, något som inte många svenskar lyckas med, klart han ska vara med. och jag är så sugen på att betona detta igen så here it goes: bara för att t.ex stuart baxter säger åt erik edman att vara mer offensiv, så blir han knappast en sergio ramos helt plötsligt. tränaren är en sån liten del om man ska betygsätta ett landslag, och sverige har helt enkelt inte spelare som kan spela så som 90% av alla man läser vill att dom ska spela.
Svennis borde ta över :p
..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!