Topp 10 - Bästa skräckfilmerna genom tiderna
Är just nu inne i ett stim av skräckfilm då jag skriver uppsats om det så tänkte man kunde klämma en topp 10 med ens absoluta favoriter. Skräck och rysare kanske ska tilläggas. 1. Halloween (Carpenter) - banbrytande för slasherfilmen. Alla senare filmer i denna subgenre är billiga remakes av Carpenters klassiker. 2. Psycho (Hitchcock) - Många försök har gjorts men Psycho är fortfarande kungen inom den psykologiska skräckthrillern. 3. Alien (Scott) - Grym klassiker, vilken atmosfär! 4. The Thing (Carpenter) - Carpenter kallas inte Master of Horror utan anledning. 5. Hajen (Spielberg) - Håller fortfarande. 6. Suspiria (Argento) - Visuellt enastående, stämningsfull musik och en nervig intrig. 7. The Exocist (Friedkin) - Länge sen jag såg den nu men jag anser att den hör hemma på denna lista. 8. The Shining (Kubrick) - En av mina absoluta favoriter. 9. Scream (Craven) - Återuppväckte en död genre och gjorde något nytt och fräscht. Riktigt bra film. 10. The Haunting (Wise) - Fotot är hur snyggt som helt, och användningen av kameravinklar och enkla ljudeffekter utförs mycket skickligt som skrämselteknik. Ganska ruggig film. Har säkert glömt någon nu som jag borde haft med men det var dessa som ploppa upp :) Fyll gärna på med era listor :)
Jag vet inte om jag håller med om att Alien och Jaws skulle vara skräck :S Och Scream? Top 10? Really? Skräck ska skrämma skiten ur en. But hey, that's just me...
At the gates of Eternity...
Mjo nog är de kategoriserade som skräck alltid, iaf Alien horror/sci-fi, Jaws kanske är mer åt thrillerhållet men jag antar att jag är ganska akademisk i min lista. Tar hänsyn till kontexten osv. Men jag kan inte se några andra filmer som skulle sno platserna nu iaf! Då skräck aldrig skrämmer mig längre så blir det väl att jag ser till hur bra filmen är i övriga avseenden oxå, inte bara vilka billiga skrämseltekniker de använder :)
1. Alien.. den är skräck, skrämde väl slag på i princip alla som såg den 79. Den kommer nog alltid vara min favorit i horror genren, gäller iof i alla genrer. 2. The Shining - självklar.. 3. Psycho, egentligen bara för känslan, ren eufori att kika på den. 4. Dawn of the dead.. antar att detta får bli orginalet 5. Dawn of the dead.. Zack Snyder 6. Blair witch project 7. 28 dagar senare 8. När lammen tystnar 9. Ringu 10. Saw .. ettan, om det inte är uppenbart. svårt att göra en top10 lista.. finns en massa bra, vill gärna trycka in aliens , men gjorde det inte bara för jag hade alien med. Rose Red hade jag velat ha med, IT också.. aja.. får nöja mig sådär, men listan hade troligtvis sett annorlunda ut imorgon hehe.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Visst är Alien läskig, men det är ju liksom inte en skräckis, det är ju mer sci-fi. Är Shanu of the Dead en skräckis för att den innehåller zombier? But oh well... 1. Shutter 2. Paranormal Activity 3. Blair Witch Project 4. Sjätte Sinnet. 5. The Orphanage 6. Nightmare on Elm Street 7. Night of the living Dead 8. Texas Chainsaw Massacre (originalet) 9. The Fly 10. The Hills Have Eyes (re-maken)
At the gates of Eternity...
Jag skrev "Skräck och rysare kanske ska tilläggas." Så om du hellre vill placera in den i rysare då! Håller med DMAt om Zack Snyders dawn, den är fan skön, tycker faktiskt den är bättre än Romeros, även om den Romeros kanske har lite mer charm :)
sjätte sinnet glömde jag bort helt och hållet...!
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Bra tråd Slug, MEN!... skojar du eller? :P The Shining och Psycho är feta, men resten är ju löjliga. Även om vi t.ex snackar 70-tal när vi pratar om Jaws så måste väll ändå 95% (om inte mer) kunna vägt in sin egna tankeförmåga när det sett filmen. Det handlar om en jävla fisk, som är stor, och äter människor. Men man har ju vett att hålla sig ur vattnet och inte bli fiskmat, eller? Aja anyway that's my point of view! Min lista har ingen särskild ordning men alla är gryma tycker jag. Ringu-serien (de amerikanska varianterna är ju bara att förstöra konceptet) Saw-serien (med undantag av 4an... har jag för mig) Shutter Grudge George A. Romeros-zombiefilmer (dawn of the dead: originalet var bara cool, men remaken från 04 var fan läskig, springande zombies liksom!) 28 dagar senare samt 28 veckor senare Sjätte sinnet ja! Haha och den svenska skräckfilmen Besökarna var läskig när man var liten kommer jag ihåg iaf. ;D
Jag har ätit pannkaka!
Jag har en förkärlek till 70-tals-skräckisar, så enkelt är det, men grundar du hela ditt resonemang mot dom pga Jaws? har du för övrigt sett de Suspiria och The Haunting t.ex.? Vadå väga in sin egen tankeförmåga, vill du påstå att skräckfilmer ska locka till kritiskt tänkande...?! haha, nog inte den rätta genren för det... Jag vill inte att detta ska bli någon hetsig diskussion om detta men var tvungen o ge ett motsvar då ditt resonemang enligt mig var lite bristfälligt just ang Jaws och 70-talsfilm.
What's up with the hate against Jaws??? Ändå tar du med Saw-serien =p
Förlåt Slug, det skulle inte stå "resten" där uppe. Mitt "hat" var riktat mot Jaws och Scream, inget av dem är särskild skräckinjagade enligt mig. :P Nej jag har inte sett Suspiria och The Haunting, jag ska faktiskt tanka dem, enbart för att du tycker de är sevärda. ;D
Jag har ätit pannkaka!
Aight vi har alla våra egna preferenser som bekant :) Jag listade inte bara filmer för att jag blir rädd av dom, utan snarare för att det är bra filmer i genren helt enkelt. I fallet med scream är det väl kanske ingen skräckfilm, mer slapstick/skräck men kände att den förtjänar att hyllas för om man bortser från att det har blivit något av en fjortisfilm så är det i grunden en väldigt smart film. Gör det, förvänta dig dock mer av en upplevelse än en skrämmande skräckfilm i fallen med Suspiria och Haunting :) Haunting är mest snygg och lite kuslig, samt att man bör sätta in den i sin kontext för att man ska förstå storheten i den, Suspiria däremot är en lustig rulle, precis som allt annat Argento har gjort och den håller!
sånt här är kul.. att hata på en entusiast när han vill att man ska fatta djupet i valet och inte bara dom simpla sakera. som när man frågar soul_survivor vem är bästa MC'n genom tiderna och han svarar typ
Melle Mel ungefär ;)
"life's a garden, dig it."
jacobs ladder är riktigt fet, om man kan räkna in det till skräck?paranormal activity , det enda som verkligen skrämt skiten ur mig på senare tidorphanage , dålig i början men när man sett klart den sätter den sig i huvet, riktigt freaky
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2011-06-18 17:55
1. Hellraiser 1&2 (kan inte bestämma vilken som jag bäst så jag slår ihop dem) 2. The thing ( nu ska asen göra en remake på den. Hur kan man göra det perfekta bättre?) 3. Nightmare on Elm Street (första riktiga skräckfilmen jag såg och den är fortfarande lika bra) 4. The exorcism of Emily Rose (förmodligen den mest välgjorda skräckfilmen någonsin) 5. Alien 2 (gillar den ännu mer än ettan) 6. Silent Hill (måste lägga in något otippat också och den är mycket bättre än vad folk tror.) 7. The Wicker Man (orginalet) 8. Candy man (Nostalgi eller bra film? Skitsamma, jag gillar den skarpt forfarande) 9. The Shining (förstördes lite när jag fick slutet förklarat för mig av en Steven King fantast men självklart är det en klassiker. Gillar Kings egen tolkning också) 10. Paranormal Activity ( effektiv)
Mycket bra filmer du nämner E_NO_LA, säkerligen sett Exorcism of Emily Rose upp emot 5 gånger iaf! :) Är inget fan av Hellraiser filmerna men The Thing är ruggigt bra, undrar också hur remaken kommer att bli.
Nu var jag kanske lite hård, det görs fortfarande bra skräckisar idag också, inte lika många bara. Filmer som Rec, Paranormal Activity mfl är helt utmärkta skräckfilmer.
Skivsamlare
2011-06-18 19:54
Det beror absolut mycket på när, var och med vem man sett följande filmer. Jag såg scener ur Hellraiser när den var kanske ett-två år gammal (den släpptes 1987) och liten grabb som man var tycke man att det var väldigt mäktigt. Jag såg sen hela filmen 2-3 år efter och med all den hypen inom sig var det en av mina största filmupplevelser (efter nightmare on elm street som jag tror nästan skrämde mig för mycket). Jag ska nog tillägga att min lista inte har en genomtänkt ordning. The thing ska nog vara nr1, sen vet jag inte..DMat :) Kul att fler gillar The exorcism of Emily Rose
Uppar tråden för att sånt här är jävligt sköj. 1. What Ever Happened To Baby Jane 2. Psycho 3. Körkarlen 4. Nosferatu 5. The Shining 6. Jaws 7. Barnhemmet 8. King Kong (kanske inte så jävla mycket skräck längre, men jag gillar filmen som fan) 9. Rec 10. Hellraiser
1. The Shining 2. The Exorcist 3. Fredagen den 13:e 4. Jaws 5. Henry - Portrait of a serial killer 6. The Thing 7. Lo squartatore di New York 8. Saw 9. Carrie (1976) 10. Pretty Woman och Dirty Dancing med en stor fet slasherkniv rakt igenom båda.
1. The Texas Chain Saw Massacre (Hooper 74) 2. The Wicker Man (Hardy 73) 3. Dawn of the Dead (Romero 78) 4. The Devil Rides Out (Fisher 68) 5. Suspiria (Argento 77) 6. Rear Window (Hitchcock 54) 7. Carnival of Souls (Harvey 62) 8. The Hills Have Eyes (Craven 77) 9. The Others (Amenábar 01) 10. The Fog (Carpenter 80)
http://www.toptensomething.blogg.se
På riktigt, jag har sett alldeles för mycket skräckfilmer för att kunna göra en top 10. Men när det pratas om filmer som faktiskt är bra och inte bara läskiga så måste jag slänga in Cannibal Holocaust (plus, soundtracket är guld). Sen håller jag med om att Scream är en bra film.
Redline!
Skivsamlare
2011-07-24 00:41
Just därför vill vi se en lista från dig Dr Octagon!
Cannibal Holocaust är både på min dislike- och like-lista. Den är så jävla obehaglig.
E_NO_LA: Ok, fan....jag ska fundera ett tag. Problemet är att jag säkert sett fyrsiffriga mängder skräckfilm sedan jag var 5-6 bast så det är en del att gå igenom. Jag minns inte ens en1/3 på rak arm, haha...
Redline!
En väldigt bra sida för folk som vill kolla in sin filmstatistik och få nya rekommendationer på rullar de borde se är
Icheckmovies. Den fungerar lite som ett Last FM för film, fast inte i realtid såklart. Än så länge är det en beta, men i framtiden ska även kunna sätta ihop listor och sånt där, jävligt lovande sida om ni frågar mig. Jag använder den hela tiden.
Hur jag än formulerar mig så låter det som att det är jag som programmerat sidan... Så är verkligen inte fallet.
Fan, jag är rätt dålig på skräckfilmer i allmänhet. Jag gillar ju Hellraiser, Nightmare on Elm Street och Jasonfilmerna, men ser dem som skräck mer i tema än utförande (mer garv än rädsla). Men om jag plockar lite från listorna jag sett här och droppar några jag tycker saknas kanske jag får ihop några.
Cube : En av de bästa filmer jag sett punkt. Enormt enkla medel och enkelt koncept med en förvånansvärt bra skådespelarinsats, budgeten i åtanke. Skippa uppföljarna dock.
Alien : Mästerligt utförd kombination av science fiction, skräck och rädsla för våldtäkt.
Sphere : Surrealistisk och obehaglig sci fi där man aldrig har någon aning om vad som egentligen händer. Intressant inblick i mänskligt psyke, etc.
Drag Me To Hell : Fantastisk "hoppa till" + äckelskräckis med skönt anorektiskt tema.
REC: Underbart klaustrofobisk och en skönt actionfylld twist på zombietemat.
The Thing : Första halvan är bland det mest spännande jag sett (när jag såg den för kanske 8 år sen, ej sett sen dess). Andra halvan tyckte jag var korkad, tyvärr.
Allt för nu, tror jag.
E_NO_LA: Nu har jag aktivt funderat på det här i flera dagar och ju mer jag tänker på en topp tio, ju mer inser jag att den uppgiften är omöjlig. Först måste jag definiera vad som är skräck. Jag tycker inte att t.ex. Alien är en skräckfilm, det är sci-fi med läskiga inslag. Men det är tydligen inte den allmänna synen så helt plötsligt är det gud vet hur många filmer till som potentiellt kan hamna på listan. Sen har vi alla filmer med uppföljare. Nu är inte alla bra men många är det. Nightmare on Elm st, Fredag den 13e, Onda dockan, Hellraiser och Halloween har alla en eller ett par riktigt bra filmer, för att nämna några vanliga exempel. Dessutom har vi zombiefilmer. Jag satt och kollade på en lista av alla zombiefilmer häromdagen och insåg att jag sett i princip alla som är värda att se. Jag kan inte ens göra en topp tio zombiefilmer. Till sist kom jag att tänka på alla filmer jag såg runt 5-13 år. De kanske var skitbra då enligt min barnhjärna men i vuxen ålder kanske jag tycker de är skitkassa. Shocker är ett exempel på en sån rulle som jag minns som skitbra men det känns som att den kan vara riktigt rutten om jag ser den idag, jag vet inte. Också, filmer som Salò, är det skräck? Nä, screw this. Kan man göra en topp tio lista så har man sett för lite skräckfilm.
Redline!
Jag å andra sidan tycker man sett för lite skräckfilmer när man inte kan nämna en top10 lista.. för har man sett nog många vet man att bra skräck inte växer på träd! Fast egentligen håller jag med dig, top25 borde vara minimum. Därför ska jag göra en ny lista.. baserad på hur mycket filmen skrämde mig(1a) gången jag såg den. 1. Aliens 1. Alien 3. Poltergeist 4. Rec 5. Ju-on 6. Paranormal Activity (ensam hemma.. mörkt, sinnes högt ljud..) 7. Rose Red 8. The blair witch project 9. An american warewolf in london 10. The ring Tyvärr kan jag inte göra listan längre än detta.. för i ärlighetens namn så finns det inte många filmer efter dessa som har skrämt mig, det är dessa som har skrämt mig. Sure, The thing är små äcklig.. The Descent är klaustrofobisk och mörk, lite hoppa till film. Ingen förutom 2-5 som jag glömt bort har påverkat mig på samma sätt, så dessa är min "slutgiltiga" top 10 horror movies lista. Notera, den är inte baserad på hur bra filmen är, den är baserad på vad skräck ska göra..
DMAt: Eh...det finns EN film som skrämt mig och jag minns inte ens vad den heter....nån varulvsfilm jag såg på Filmnet (innan det hette Canal+) när jag var typ 6 bast med en scen där snubben som blev varulv satt naken med ryggen emot och åt på ett rådjur (han hade alltså förvandlats tillbaka till människa), det zoomades in och så vände han sig hastigt om med rådjurskött hängandes ur munnen, illröda ögon och läskig musik i bakgrunden. Då blev jag rädd. Nån som vet vilken film jag pratar om? Dessutom tycker jag att du har sett alldeles för lite skräckfilm om du blir skrämd av filmerna i din lista :P Nä, jag säger fortfarande att man sett alldeles för lite skräck om man kan göra en topp tio-lista. Eller jag vet inte, jag gillar inte listor överhuvudtaget eftersom man alltid måste jämföra äpplen och päron hur man än vrider och vänder på det.
Redline!
Dessutom tycker jag att du har sett alldeles för lite skräckfilm om du blir skrämd av filmerna i din lista Var väl allt en bristande logik för en man som blivit rädd av en film? :)
Var trots allt en personlig lista, therefore är det också när/var/ålder/tid som spelar in.. Jag tycker inte Aliens, Alien, Poltergeist, An american warewolf eller the blair witch project är läskiga idag
Meh, du plockar ditt citat ur kontext. Du glömde det viktigaste, nämligen ":P" :P
Redline!
Dr.Octagon Angående Alien så är det ju en sci-fi i temat vad gäller innehåll, men den är ju filmad som en skräckfilm i utförande, i min mening iaf. Bara för att det farliga i filmen är en rymdvarelse på ett skepp istället för ett spöke, ett monster eller en mördare blir det ju inte mindre skräck. :) Å andra sidan tycker jag Aliens är mer en actionfilm, och Alien 3 är mer en slasher. Men folk har ju självklart rätt att uppfatta olika.
Octa, haha.. ledsen! =) Omen22, indeed aliens är mer av en action.. tror nog snarare att min "skräckupplevelse" kommer från början av filmen & kanske främst tack vare den lilla flickan hehe :)
Ok, jag ska inte ge mig in i en Alien-diskussion eftersom jag sett filmerna en gång för tusen år sedan. Omen22, du har säkert rätt i det du säger. Borde jag se filmerna igen? Jag är inne i en riktig filmtittar-mode, har kollat två filmer per kväll i över en vecka nu.
Redline!
Du borde definitivt se dom igen! Första filmen är ju ren konst, den är 1 år äldre än the shining samt 3(?) år äldre än The thing, men den har inte den där "rusty" känslan över sig, om någon förstår vad jag menar med det vet jag icke. men ah, tycker helt klart att du ska titta igenom alien serien igen :)
Dr.Octagon Om du ser om den, försök ha våldtäkt i åtanke, och jag lovar du kommer lägga märke till hur många element som Ridley Scott fått med genialt invävt i en sci-fi skräckfilm. Och om inte, försök tänka på hur alla på skeppet kämpar mot det okända i mörkret, som man faktist inte förrän de sista sekunderna i filmen får se i sin helhet. :D Blev rentav inspirerad till en tråd i samma forum nu, så har du tips på klaustrofobiska sci-fi filmer får du gärna kika förbi.
Om du ser om den, försök ha våldtäkt i åtanke Jag vet inte om jag ser fram emot det här nu ;)
Redline!
Skivsamlare
2011-07-30 17:09
:) Då tar du det här med listor för seriöst. Min lista skrev jag på 10-15min och tog sånt som dök upp spontant. Jag skulle kunna skriva en ny lista med 10 helt andra titlar som är nästan lika bra. För mig är sånna här trådar mer till för att tipsa folk om filmer de kanske inte har sett. Ska man på allvar försöka göra en lista med de tio bästa skräckfilmerna genom tiderna blir det mycket svårt. Bör man ha med filmer som har varit viktiga för genrens utveckling eller filmer som är skrämmande än idag? Ska man bedöma filmer utifrån hur skrämmande de är eller hur bra de är som helhet? och ja, som du nämner, kan det vara svårt att definerad exakt vad som är skräck. Salò har jag inte sett men jag har läst mycket om den. Verkar bara vidrig. angående Alien, såg den för ett vecka sen. Den är lika mästerlig idag. Dock gillar jag uppföljaren mer
The Hills Have Eyes (1977)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vaa The hills Have Eyes remaken?....wtf den var ju bara löjlig tycker inte det görs några scräckfilmer idag som är skrämmande finns ingen mystik eller saker som får en att tänka eller bli fascinerad... bara typ massa smyg-scener men typ ljud som kommer in och ska skrämma en. you know what i mean pallar shi förklara... såna scream liknande sckräck filmer vet inte varför men alla såna filmer från 70 talet är mycket mer "gripande"...kanske för att de flesta såna konstiga mord skedde under den perioden... men minns att jag diggade psycho som liten dock för att den va löst baserad på ed gein tyckte de va helt skadat att han skinnade dom och andvände skinnet som masker.... Cannibal Holocoust va the shit också minns att den var bannad i massa länder också vilket automatiskt gjorde filmer mycket bättre lol toolbox murderer va rätt tung också och såklart Evil Dead.... (den va sick när man va kid) alla skräck filmer idag är nästan bara löjliga helt simpla och typ nerdummade såna snabba bu-ljud som ska skrämma en...dom spelar typ på folks reflexer istället för att ta tid och tänka ut något som verklgen är "läskigt"....
annars är Tales from the Hood riktigt fet.... not your ordinary horror flick och inte så skrämmande men diggade dom tales from the crypt serierna som young gunnah fast tales form the hood är mycket fetare. 10 poängare Easy.....checkitout
Asså,nej, alla "hood" skräckisar suger kuk, Evil dead är riktigt bra, lätt topp 5..älskar början när dom kör i bilen och träden bakom rör sig
har ett svagt minne av omen. ska nog checka den, hade varit nice att bli lite skrämd i några timmar det var längesen :)
diggar filmer som är baserade eller inspererade av riktiga människor eller händelser som tex hills have eyes , psycho , ect ect fanns typ en sån familj på 1800 talet som levde i bergen och slaktade och åt folk...
http://en.wikipedia.org/wiki/Sawney_Bean Fattar inte hur någon kan digga den nya hills have eyes om dom sett originalet
den e helt överdriven...ridicolous. inte skrämmande på något sätt
jag menar bara kolla in snubben på original postern
Now thats a scary lookin dude...
Vanilla du suger kuk
E_NO_LA: Mitt handikapp i livet är att jag tar oseriösa saker för seriöst :( Tailor.Made: Jag är tveksam till att Omen kommer skrämma dig idag, men det är en rätt soft film vill jag minnas.
Redline!
Jag drog hem Child's Play-samlingen (fem filmer). Har sett de två första och de är fan bra, även om det finns en del kalkonscener och tveksamma skådisar. Jag vill minnas att det spårar i trean och sen blir det både fru och barn i fyran och femman. Jag ska se de också men jag är tveksam till att de är lika bra som de två första.
Redline!
Skivsamlare
2011-08-09 04:12
onda dockan filmerna? Var inte dom rätt sunkiga? Var många år sen jag såg dem så jag kan minnas fel
E_NO_LA: Definiera ordet sunkig. Är det en dålig sak? :D
Redline!
Skivsamlare
2011-08-09 17:03
haha! inte alltid en dålig sak, nej. Det kan vara rätt underhållande men kanske inte "bra" :) aja, jag får ta och se dom filmerna igen. Jag gillar tiden då man använde dockor och andra tricks istället för data-animering