I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Topp 10 - Bästa skräckfilmerna genom tiderna

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2011-06-01 18:35

Topp 10 - Bästa skräckfilmerna genom tiderna

Är just nu inne i ett stim av skräckfilm då jag skriver uppsats om det så tänkte man kunde klämma en topp 10 med ens absoluta favoriter. Skräck och rysare kanske ska tilläggas.

1. Halloween (Carpenter) - banbrytande för slasherfilmen. Alla senare filmer i denna subgenre är billiga remakes av Carpenters klassiker.

2. Psycho (Hitchcock) - Många försök har gjorts men Psycho är fortfarande kungen inom den psykologiska skräckthrillern.

3. Alien (Scott) - Grym klassiker, vilken atmosfär!

4. The Thing (Carpenter) - Carpenter kallas inte Master of Horror utan anledning.

5. Hajen (Spielberg) - Håller fortfarande.

6. Suspiria (Argento) - Visuellt enastående, stämningsfull musik och en nervig intrig.

7. The Exocist (Friedkin) - Länge sen jag såg den nu men jag anser att den hör hemma på denna lista.

8. The Shining (Kubrick) - En av mina absoluta favoriter.

9. Scream (Craven) - Återuppväckte en död genre och gjorde något nytt och fräscht. Riktigt bra film.

10. The Haunting (Wise) - Fotot är hur snyggt som helt, och användningen av kameravinklar och enkla ljudeffekter utförs mycket skickligt som skrämselteknik. Ganska ruggig film.

Har säkert glömt någon nu som jag borde haft med men det var dessa som ploppa upp :)

Fyll gärna på med era listor :)