I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk vapen export på discovery

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-09-03 04:34
Simba
ja svagsinnade personer som inte vill tänka själva kommer alltid underordna sig starka ledare och även bli soldater.
men man kan välja något annat, tydligen är inte du en av de personerna som klarar av att
göra valet att våga stå upp och säga vapenexport är dåligt, krig är dåligt, utan måste istället vara diplomatisk för krig,

Ett helt gäng här inne är krigets försvarare precis som att man skadade någon genom att vara emot krig eller vapen export. Ni sitter inte i sandlådan med leksakspistoler längre, vapnen i videon är riktiga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-03 04:37
Dirty-Dave P27

för guds skull sluta inte!
du är en av de få som sagt nåt vettigt i tråden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-03 14:58
Vapenexport, NATO-samarbete och svenska trupper i Afghanistan är dåligt, men jag ser inget problem med att vi behåller alla dessa högteknologiska vapen för oss själva inom landets gränser, fram tills det att vi en "vacker" dag kanske behöver försvara oss; björnen sover inte.
Intressepenisen hårdnar!

2009-09-03 16:09
rädd för ryssen hahahahhahahhahahhahahhahahahhahahahhahahhahaha

2009-09-03 16:09
jag är mest rädd för svenska män, jag har lite verklighetsuppfattning i alla fall

2009-09-03 19:03
Snapphona: självklart går jag inte och är rädd för ryssen. Att risken för krig i Europa är lika med noll för all framtid är dock otroligt blåögt om än i dagsläget väldigt osannolikt. Om vi återigen en "vacker" dag skulle råka befinna oss mitt i en väpnad kris ser jag hellre att vi har möjligheten att väpna oss själva istället för att importera skiten. Att t. ex. EU och NATO irriterar "ryssen" trodde jag folk visste vid det här laget.

hahahahhahahhahahhahahhahahahhahahahhahahhahaha

Kalla Kriget var förstås också bara en myt? Men det är förstås lätt att bara skratta åt gamla tiders tokerier. Att vilja behålla ett visst försvar är väl knappast att vara en krigshetsare.

Jajaja, vi har förstått att du hatar män vid det här laget, du gör mest bara en parodi av dig själv när du ständigt inflikar ditt mansförakt i tid och otid. Jag tror dock att svenska män överlag, relativt sett, är bland de minst sluskiga du hittar i världen.

Sen jobbar det för övrigt en MÄNGD kvinnor på SAAB, Bofors och inom försvaret i stort.
Intressepenisen hårdnar!

2009-09-03 19:32
Sverige och Ryssland skulle aldrig hamna i krig förövrigt, vi skulle antingen alliera oss eller vara diplomatiska och låta ryssen låna våra flygbaser och dyl, när det stora kriget emot dom kapitalistiska hundarna bryter ut.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-09-03 22:26

rädd för vapenexport
HAHAhahaHhahaHHaHAHaHahahHAhaha

2009-09-03 23:46
Anenkefali
jag är inte rädd för vapenexport, jag är rädd för svenska män

jag tar avstånd från vapenexport för jag har empati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2009-09-04 00:04
snapphona

Vad har svenska män gjort dig? Hur många av alla svenska män som du har träffat har gjort något som gör att du bör vara rädd för dem?

Jag föredrar att ta avstånd från problemet istället för en bieffekt. Att länder exporterar vapen till andra länder i krig är bara en bieffekt av att det är krig, annars hade det ju inte varit någon vapenexport (förutom den relativt minimala med jaktvapen och tävlingsvapen), eller hur? Så länge folk krigar vill folk ha vapen och köper vapen av någon. Jag ser inte vad som är så jävla åt fanders med att Sverige är "någon", men för all del, jag har inget emot att vi slutar exportera vapen. Frågan är hur det skulle hjälpa, vilket jag är rätt säker på att det inte skulle.

2009-09-04 00:04
snapphona

Dirty-Dave P27

för guds skull sluta inte!
du är en av de få som sagt nåt vettigt i tråden.

Ett tips är att du aktar dig, han är en svensk man.

2009-09-04 00:40
Anenkefali
ja och jag är fortfarande rädd för honom, men inte lika rädd som jag är för dig

jag kan göra en lista men jag vill inte bli för personlig med folk jag är rädd för

2009-09-04 00:52
snapphona

Jag skulle vilja påstå att jag är den sista personen i världen att vara rädd för. Men har du några vettiga argument så varsågod.

2009-09-04 01:40

Kanske inte ryssen, men med tanke på att nordkorea inte fuckar runt så mycket så finns det all anledning i världen att vara orolig. Men å andra sidan kan vi ju helt enkelt köra på snapphonas inriktning och släga alla vapen, och se hur lång tid det tar innan en diktatur kommer ta över. Det finns onda människor, det finns onda människor med mycket makt och färdighet i retorik. Hur skulle Hitler blivit störtad om det inte vore för Britternas flygvapen och jänkarnas marktrupper?

även i en 100% vapenfri värld kommer någon människa börja producera medel att förslava folk. förstår inte vad som är så.

Vi ingår inte i naturens kretslopp och har aldrig gjort

Jag vägrar prata om sånt här med en kreationist, vill påstå att det hämmar retoriken i diskussionen. människan kommer ta livet av sig själv långt innan jorden är skadad bortom reparation..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-09-04 03:11
Det är en jävligt komplex fråga i min mening, och i min mening så har båda sidor bra poänger.

Att vi bygger vapen är självklart viktigt, vi måste ha ett ordentligt försvar. Som flera gånger poängterats i tråden från båda håll så är världen grym. Att sluta tillverka vapen för att ta avstånd från krig hjälper oss inte, utan snarare skadar oss då vi är en öppen måltavla mer eller mindre. Däremot så är det inte positivt att vi exporterar vapen med tanke på dess konsekvenser. Men man får väl se det som så att vi även stimulerar vår ekonomi genom vapenhandel. Jag är inte särskilt insatt i hur mycket det gör för vårt land, och kan definitivt tänka mig att vapen säljs av fler anledningar än vårat lands välfärd. Men om man ser det som så att vi behöver sälja vapen för att vår ekonomi ska fortsätta vara stadig, så är det inte särskilt konstigt att vi gör det. Hmm, det där blev lite konstigt skrivet, men det jag menar är att allt handlar om anledningen till varför vi gör det - Nej, det är aldrig positivt att vi stödjer krig genom att exportera vapen till 'fel' länder, men samtidigt så kan det ju vara som så att fördelarna från vapenhandeln överväger de negativa sidorna, åtminstone enligt vårt styre.

Jag tycker dock att våran, och resten av världens, fokus ligger fel. Alla dessa otroliga begåvade forskare som uppfinner dessa otroligt avancerade vapensystem skulle kunna göra otroligt mycket positivt för världen om de började lägga sin energi på andra saker. Helt enkelt forska i produkter som kan hjälpa vårt samhälle - vare sig det gäller miljö, medicin eller vad som helst. Vi har helt enkelt en massa resurser, som helt enkelt tilldelas fel projekt i min mening.

Men som jag nämnde tidigare - Ja, vapenforskning är självklart viktigt, för det är inte bara vi som lever på denna världen, så vi måste hålla oss mer eller mindre uppdaterade på försvarsfronten. Men tycker vi borde skifta vår koncentration på fler områden istället för att slänga ner en stor del av skattepengarna på bara vapen. Efter ett tag kanske vi kan släppa vapenforskningen helt då vi istället avancerat så mycket på andra områden att det blir irrelevant? Ok, det där är väldigt önsketänkande, men vill bara illustrera min poäng mest.

Nu verkar jag kanske väldigt ryggradslös som inte ställer mig på någon sida överhuvudtaget riktigt, men min poäng var ju dock snarare att vi borde, iallafall för tillfället, ställa oss någonstans i mitten. Även om det, i min mening, är väldigt negativt att vi måste utveckla nya avancerade vapensystem, så är det ju just det att vi måste, tyvärr.

2009-09-04 09:10
Okej, det här börjar spåra ur lite. MEN, anledningen till varför vi har en större vapenindustri överhuvudtaget är för att Sverige var i stort behov av att rusta upp under andra världskriget. När vi sen insåg att det fanns stålars att tjäna försvann vår moral inom området.

Såna här artiklar får mig att må illa men intressant läsning. Antalet civila i Irak som har dött, någon?

Byggs vår välfärd på blodspengar? Majoriteten eller minoriteten av våran välfärd?

Är det ens väsentligt för diskussionen att ta upp om det är en krona eller en miljard som har tillkommit Sverige pga vi sålt vapen?

Världen är inte snäll, varför ska just Sverige vara snälla? Det är inte så att andra länder blir snällare bara för att vi är snälla.

Med den logiken borde vi ut och kriga mot alla länder, det är ju inte ens ett argument. Det finns något som heter karaktär och moral, och om Sverige är i behov av något är det just de två. De får man INTE av att prångla ut vapen till krigsdrabbade områden.

Här är en artikel om var svenska vapen hamnat och de källorna är väl svårare att kritisera än UNICEF kanske. Om man skiter i Samuelssons Judas-tal så ser man att svenska vapen inte är så fredligt använda va? Det är inte så att vi bara gjort ett par pickor till Norge eller nåt, det är grova våldsverkare som fortsätter bidra till världens lidande. Varför ska vi profitera på nån annans misär? Zero-sum game någon?
Jag tar inte emot en gratis öl av en bankrånare och jag vill helst inte ta emot min välfärd som byggts på vapenprånglare.

En debattartikel av de som bröt sig in på Bofors och saboterade Den mängden civilkurage var det länge sen man såg.

En till man som vet vad som är vad

Drar en liten wiki om basic-grejer i debatten som BOFORS-AFFÄREN bland annat Grejen med detta är att det ÄR sånt som händer när man prånglar ut vapen.

2009-09-04 09:49
Är det ens väsentligt för diskussionen att ta upp om det är en krona eller en miljard som har tillkommit Sverige pga vi sålt vapen?

Ja, om det är majoriteten av alla pengar Sverige tjänar så kanske det är lite dumt att bara sluta med det. Om det är relativt oviktiga pengar så tycker jag gott och väl att vi kan sluta.

Med den logiken borde vi ut och kriga mot alla länder, det är ju inte ens ett argument. Det finns något som heter karaktär och moral, och om Sverige är i behov av något är det just de två. De får man INTE av att prångla ut vapen till krigsdrabbade områden.

Det är visst ett argument, för oavsett om vi säljer vapen eller sitter med blommor i håret så kommer andra att kriga. Jag tror att du överskattar Sverige en del om du tror att våra vapen är oumbärliga. Kriga är mycket onödigt, och det är inget Sverige bör göra. Jag äter ju inte maten bara för att jag har skapat besticken...

Tycker det är en feltolkning att säga att jag kritiserat UNICEF, jag kritiserade faktumet att de hade sig själva som källor. Och som sagt, ligger problemet i att vi säljer vapen eller att det faktiskt finns köpare av dessa vapen? Om vi slutar sälja vapen fortsätter det krigas, så det borde läggas fokus på att få alla att sluta kriga. Enligt mig är det ett dödfött uppdrag, men jag skulle önska mig att alla krig slutade om en ande kom med tre önskningar.

2009-09-04 10:13
Om vi slutar sälja vapen fortsätter det krigas, så det borde läggas fokus på att få alla att sluta kriga.

Ok, men du kanske på någon nivå kan inse att om man ger vapen till en part i ett krig så kommer det vapnet mycket möjligtvis att användas på den andra parten?

Jag tror att du överskattar Sverige en del om du tror att våra vapen är oumbärliga.

Jag har aldrig sagt att krig kommer sluta för att vi slutar deala vapen men vi kan i alla fall ha sopat rent framför vår egen dörr. Sverige är en modern demokrati och funkar bättre än de flesta länder, varför kan vi inte vara ett föredöme även på vapenfronten?

Kriga är mycket onödigt, och det är inget Sverige bör göra.

Men du tycker att Sverige ska bidra med vapen till det fast inte kriga själva.

Jag äter ju inte maten bara för att jag har skapat besticken...

Nej Sverige krigar inte (Afghanistan borträknat) det har vi nog alla märkt.

2009-09-04 10:18
Men vad skulle bli effekterna av att vi slutar exportera vapen? Det skulle inte märkas någon skillnad alls, en droppe i havet. Kanske länderna vi exporterat till blir sura och bombar oss, men jag tror inte direkt att alla slutar exportera vapen för att vi gör det. Men helt klart, det vore inte fel om vi slutade med det.

2009-09-04 13:39
Anenkefali
"Nu går nervosdyn på export, hade inte vi hade någon annan ja det kan låta hårt med så är det du slipper se det på tv för den folkliga moralen tycks inte palla med det"
men dina argument skulle vi kunna börja producera och exportera ddt som bröstmjölksersättning

2009-09-04 14:11
snapphona

Inom citationstecken men inget citat. Nonsens nonsens svammel.

Är det ett problem att barn får ddt som bröstmjölksersättning? Nej, så därför tar jag inte ställning i frågan (det är väl självklart att det är fel...). Dålig parallell.

2009-09-10 18:29

2009-09-10 18:30
Anenkefali
om man inte kan svenska akademien texter så är man förtappad, varför anstränga sig då

2009-09-10 18:34

2009-09-10 22:24
om man inte kan svenska akademien texter så är man förtappad, varför anstränga sig då

Om man särskriver för att få till en förolämpning om att någon inte förstår något om "texter" eller bokstäver i allmänhet så är man förtappad.

2009-09-11 00:19

ja svagsinnade personer som inte vill tänka själva kommer alltid underordna sig starka ledare och även bli soldater.
men man kan välja något annat, tydligen är inte du en av de personerna som klarar av att
göra valet att våga stå upp och säga vapenexport är dåligt, krig är dåligt, utan måste istället vara diplomatisk för krig,

Ett helt gäng här inne är krigets försvarare precis som att man skadade någon genom att vara emot krig eller vapen export. Ni sitter inte i sandlådan med leksakspistoler längre, vapnen i videon är riktiga.
Word up to my main man snapphona! Men i just detta fallet verkar det handla om patriotism,folk verkar inte kunna acceptera att Sverige är minst lika ruttna som alla andra länder trots att Ericsson,Saab,Bofors känner miljarder på väpnade konflikter och svenska staten backar upp dem..Sveriges välfärd bygger till en ganska stor del på att andra länder för krig och på exploatering av andra länder,dra upp era tunga näsor från skolboken och ta en titt på verkligheten:)
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-09-12 19:22
man undrar ju om vissa här inne sover med ytterdörren på vid gavel.. Det e väl för fan klart att vi ska bygga vapen, först och främst för att se till att andra dårar håller sig på avstånd. Att vi har gjort pengar på det är för att vi kan. tror du mänskligheten slutar slå varandra på käften för att bofors lägger ner produktionen?

snOpphonas ideer om att vi ska.. vad ska vi kalla det.. föregå med gott exempel? och lägga ner den här industrin är ju absurd, läser du inte nyheter? Halva planeten ligger ju i luven på varandra. Tror du de bryr sig ett skit om vad vi hålls med här uppe? Fan, du själv har ju i princip bara på whoa förklarat krig emot manligheten. så jävla less på hippeträdkramarmuppar utan någon som helst realism. Världen är fucked up och galen, för 2000 år sen kom det en snubbe å sa det, vi spikade upp den fan på ett kors.

Ditt predikande börjar gå mig på nerverna.
mama said knock you out

2009-09-12 23:27
man undrar ju om vissa här inne sover med ytterdörren på vid gavel.. Det e väl för fan klart att vi ska bygga vapen, först och främst för att se till att andra dårar håller sig på avstånd. Att vi har gjort pengar på det är för att vi kan. tror du mänskligheten slutar slå varandra på käften för att bofors lägger ner produktionen?

snOpphonas ideer om att vi ska.. vad ska vi kalla det.. föregå med gott exempel? och lägga ner den här industrin är ju absurd, läser du inte nyheter? Halva planeten ligger ju i luven på varandra. Tror du de bryr sig ett skit om vad vi hålls med här uppe? Fan, du själv har ju i princip bara på whoa förklarat krig emot manligheten. så jävla less på hippeträdkramarmuppar utan någon som helst realism. Världen är fucked up och galen, för 2000 år sen kom det en snubbe å sa det, vi spikade upp den fan på ett kors.

Ditt predikande börjar gå mig på nerverna.
Nigga please,vilka länder är intresserade av att attackera Sverige? paranoia paranoia!om det skulle hända är vi uppbackade av EU och USA så det är lugnt vi kan fortsätta exploatera andra länder helt säkert:)

2009-09-13 05:34
p-m

USA är en storkund inom svensk vapenindustri. Sen vilka länder som är intresserade att invadera vilka har jag inte ett hum om.. men det har du antar jag? No offence men jag vill inte vara den som kutar iväg och gömmer mig bakom storebror om det skulle hända något.
Sen nu vad vi har för backning vilket vi nu inte har med tanke på att vi inte ens är natomedlemmar utan har något litet lätt samarbete för att få skicka iväg lite FN-styrkor hit och dit. Hur som är det irrelevant. Handlar inte om vem som vill attackera oss, det är OM de vill.

Sen hur vi nu exploaterar med våran vapenteknologi låter jag vara osagt, vi bygger mestadels väldigt komplicerad robotutrustning.. ska du hitta något som skapar de jobbiga situationerna kolla på de bolagen som bygger handeldvapen.
mama said knock you out

2009-09-13 05:59
Snaphon du låter så sjukt ny vänster så de e pinsamt, har du haft din första panikångest attack och fått en känsala av att du är liten på jorden och förd bakom ljuset?

Jag håller med dig i att följande industrier skadar sammhället Porr,vapen,mode lr vad de nu kan vara. Men detta ger inte dig rätten att påstå att alla killar som argumenterar imot dig gillar våldsporr lr vill se mer barn dödade. De e samma visa var enda tråd du skriver i.
 ----------------------------------------------------------------------------

2009-09-13 07:39
någon skrev att jag har androfobi och jag kopplar den med vapenindustrin.

pojkars hårda skola för att bli riktiga män börjar tidigt och är en saga om makt och våld.

Det är är förmodligen hur min androfobi startade

2009-09-13 12:49
snapphona

Jag är ingen riktig man*, jag är urtypen av en slacker. Ändå har jag fått en manskropp. Är det fel på mig för att jag ser ut som en man eller är det bara den onda kärnan du hatar?

* alla vet att riktiga män är helgalkisar som slår sina fruar och har som arbete att t ex hugga ner träd, bygga hus, fixa med rör i folks avlopp och liknande.

Jag känner ju att jag (som inte ens är en riktig man) inte kan ändra på vapenexporten så mycket. Därför gnager det inte i mitt bakhuvud konstant att det är mitt fel eller "vårt fel" att Sverige exporterar vapen, jag är nämligen inte så patriotisk. Sverige är ett område, jag befinner mig i området men har ingen som helst makt i området. Innerst inne så skiter jag i området och vill gärna bosätta mig i ett område där det aldrig snöar, men nu spårar det ur lite.

Min poäng är att jag inte går omkring och säger "SVERIGE ÄR BRA!", så varför har jag en skyldighet att säga "SVERIGE ÄR ELAKT!"? Jag bryr mig inte om vapenexporten, eftersom jag inte har någon som helst koppling till den. Jo, jag har ett luftgevär hemma som jag har skjutit sönder pantburkar med. Fast det var svenskt och köpt i Sverige, så glöm det. All vapenexport är utan verkan på mig, det är som om Norge skulle exportera vapen till Sydafrika, hur fan rör det mig?

Med det sagt så får ni (som är lika maktlösa som jag, skillnaden är att ni tror att ni har något att säga till om) gärna få stopp på vapenexporten. Problemet då är ett sådant som rör mig, tyvärr. Vad händer om vi helt slutar göra vapen (förutom jaktvapen, som är värdelösa i krig) och det blir krig, här? Det rör mig som sagt inte vad Sverige har för sig, men slutar Sverige försvara sig så slutar Sverige försvara mig. Kommer det ett gäng t ex polacker och ska ta över vårat land så vill inte jag att vi står med mitt luftgevär och ett par jaktvapen.

Fast det gör ju inte att jag sätter mig emot att ni ska försöka stoppa vapenexport. Tänk bara på de möjliga konsekvenserna. Å andra sidan kan vi alltid börja importera vapen om det blir krig, men då kommer ju djävulsländerna vi köper av få pengar. Vi kanske helt enkelt ska sätta en blomma bakom örat, ta en lapp syra och komma till en värld utan krig.

2009-09-13 13:37
Anenkefali: Tråkigt att du har en så bitter syn på världen... hade alla tänkte så om allt så hade vi inte kommit särskilt långt på något område ö.h.t. utan vi hade bott i en djupt religös polisstat i princip...

Ja, det är svårt att ändra på något ensam... men en person är bara en del av pusslet, det är ju trots allt det en demokrati bygger på. Nej, jag påstår inte att vi har en perfekt demokrati i sverige på långa vägar, men den är inte så pass dålig att vi inte har någon chans alls att ändra på något.

2009-09-13 13:49
USA är en storkund inom svensk vapenindustri. Sen vilka länder som är intresserade att invadera vilka har jag inte ett hum om.. men det har du antar jag? No offence men jag vill inte vara den som kutar iväg och gömmer mig bakom storebror om det skulle hända något.
Sen nu vad vi har för backning vilket vi nu inte har med tanke på att vi inte ens är natomedlemmar utan har något litet lätt samarbete för att få skicka iväg lite FN-styrkor hit och dit. Hur som är det irrelevant. Handlar inte om vem som vill attackera oss, det är OM de vill.

Sen hur vi nu exploaterar med våran vapenteknologi låter jag vara osagt, vi bygger mestadels väldigt komplicerad robotutrustning.. ska du hitta något som skapar de jobbiga situationerna kolla på de bolagen som bygger handeldvapen.
well,du har rätt klart vi borde ha ett försvar i dagsläget,just in case,men vi behöver inte exportera vapen som vi gör nu,eller stödja uganda och rwanda i kriget mot Kongo etc..

2009-09-13 14:28
Ja det är väl kanske dags att vi skiljer på att producera vapen för beskydd och att exportera vapen till länder som befinner sig i väpnade konflikter. Vårat lands säkerhet blir väl knappast bättre för att vi stödjer vissa länder med vapen eller ?
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-09-13 14:42
Pigeon_

Om någon startar en rörelse istället för att sitta och skriva sina åsikter på whoa så kan vi prata om saken. Just nu har jag en bitter syn på det hela eftersom världen är rätt inbjudande till ett sånt synsätt. Jag tänker inte starta någon rörelse, eftersom det känns som att det blir jag och ett gäng vänstermänniskor, sen sitter svenssons (en svensson flera svenssons, right?) hemma i sofforna. Däremot om någon med vettig retorik (helst någon inte helt olik Hitler på den punkten, den mannen kunde ju onekligen ena folket...) startar en rörelse för att stoppa vapenexporten så ställer jag upp direkt. Det är fel, men allt är fel så jag orkar inte bry mig förrän någon gör något. Apatisk, javisst.

2009-09-13 15:14
p-m

Försäljningen är ingen höjdare, det är sant.. men i detta fall ett nödvändigt ont med tanke på att statliga stödet för utveckling knappt existerar. Utvecklingen måste ske för att vi ska ligga kvar på intressekartan. Jävligt ond cirkel men vad ska man göra, lägger vi ner produktionen helt och hållet så kommer nog de få vänner vi har på den här fronten bli ännu mer ointresserade av lilla sverige, vapen/uran/blandad malm är i princip allt vad vi har att exportera.

Exploateringen sker oftast pga att vi är godtrogna och dåliga på uppföljningen, som simba redan sagt i tråden är ju andra och tredjepartsförsäljning de största bovarna i vapenhandel.

Andra sidan av det här myntet är som mycket annat skit, i princip totalt irrelevant att diskutera på en politisk nivå i sverige, vi är ett litet land på färre invånare än valfri riktig storstad, bollen med att skapa fred på jorden ligger inte hos oss. Världsordningen skulle inte ens bry sig om vi satt inne på kärnvapen. Vad alla planetförändrare här som sorterar sopor med pincett och förespråkar att vi bara äter bark och dricker träskvatten än gormar om så är vi statsmässigt en piss i havet. Vårat goda exempel går folk förbi hur fan vi än gör.
mama said knock you out

2009-09-13 17:05
Anenkefali
svenska fredskommitten, greenpeace, miljöpartiet, vänsterpartiet, SKV
duger ingen av dessa kan Du ju starta upp en ny och bättre organisation.

Länk till http://www.svenskafredskommitten.nu/

Länk till
http://www.greenpeace.org/sweden/

2009-09-13 17:07

2009-09-13 17:37
snapphona

vi är inte i kosovo för att invadera, vi är där för att se till att de ger fan i att balla ur på varandra igen, det är ju en polisiär insats.. bland annat mot organiserad brottslighet. Du tycker inte det är en vettig insats att se till att landet inte faller tillbaka till folkmordet som bedrevs för några år sedan?
mama said knock you out

2009-09-13 19:41
DegenereraD P29
jag tror på allmän vänplikt för både män och kvinnor, fredbevarande styrkor som genom fn går in och förhindrar folkmord och annat, inte sverige som endel av nato eller inte producerar vapen till krigsförande länder och åker ut i världen och krigar för ekonomiska intressen
anledningen till att man gick in konflikten på balkan var bara av ekonomiska intressen
så jo vi är där för att hjälpa usa invadera fd jugoslavien så att de kan dra sin gas och oljeledningar och gud vet vad så de inte behöver betala en massa till ryssland

2009-09-14 05:45

Ja men då har du ju det som du vill ha det, våra insatser är FN. Men halva planeten är både nato och FN. Var vi än hamnar så är nog antagligen nato där på plats redan. Svenska styrkor är små och inte direkt överprioriterade. Våra insatser utomlands är Observatör och fredsbevarande, minröjning och sjukvård. Vad vill du att vi ska göra? Knäppa usa på näsan å fråga vad i hela helvete de håller på med?.. Al qaida gjorde det å se var det ledde någonstans.

Sen finns det väl inte en enda insats någonstans där någon går in som tredje part utan ekonomiska intressen? Krig är svindyrt, Inte ens FN skickar in trupper i farliga områden utan låter tokarna slåss klart sedan efter det går in å försöker se till att de håller sig i i skinnet framöver.
mama said knock you out

2009-09-14 08:37
snapphona

Gärna något mer riktat med en stor rejäl demonstration mot just vapenexport. Vad jag vet så fokuserar ju ingen av de där organisationerna på bara en sak (eller ens en sak i taget).

Och nej, jag tänker inte starta något eget. Som sagt så känner jag mig inte berörd av det. För min del är det lika intressant som att stoppa vapenexport från t ex...Österrike till Rwanda? Poängen är att all vapenexport, alla vapen som folk mördas med och alla krig är fel. Jag tycker inte att jag har någon skyldighet att tycka att Sverige gjort mer fel, och det gör jag inte heller.

2009-09-15 03:03
DegenereraD P29
det är inte som jag vill ha det
fn är för segt och vissa länder har veto och svergie har inte allmän värnplikt

om krig är svindyrt, varför har usa varit i konstant krig de senaste 100 åren eller mer
de rika tjänar alltid pengar på krig och vi andra får betala för kalaset

2009-09-15 10:38
snapphona

Ska vi ha riktig allmän värnplikt där vi tvingar in alla att göra militärtjänst så behövs mycket mer pengar till militären. Det e folk som dig som förändrat det. Vem som helst får söka till en mönstring, sen att det i dagsläget krävs en ninja för att ta sig till "lumpen" handlar endast om att det inte finns pengar till att täcka en sådan stor satsning.

Ett land tjänar aldrig på krig under krigets gång, krigsmonglarna är privata företag och högt uppsatta ledare med privata intressen som har något att vinna med antingen statliga kontrakt att sälja/tillverka vapen eller att få rätten med kontrakt gentemot nya regeringar i invaderade landet. Spana in hur USAs stadsskuld har ökat under bush-eran. Så visst är det svindyrt alltid. Men det e ju som vilken valfri sekt som helst, skicka pengar till mig så ska jag göra det bättre. Hur mycket skatt pröjsar du om året?.. I USA har ju krig blivit en sådan stor apparat att det är i princip måttstickan de röstar efter, ta hem soldaterna på ena sidan och fortsätt bomba på andra sidan. Visst, jag erkänner att de är dumma i huvudet. Jag gillar inte krig.
Men nu var det ju inte kapitalismen bakom det vi diskuterade, var det? Girighet har alltid varit en drivande faktor bakom krig.
mama said knock you out

2009-09-15 16:49
DegenereraD P29
tror inte på parlamentarism, så säg inte folk som mig tack

rsten har jag inget att säga om vad ville du säga med ditt blabla

2009-09-15 17:13
snapphona

Det jag pratar om är grunden bakom det du surrar om, du kan ju inte sitta å protestera emot något som du inte förstår varför det nu sker som det sker, att lägga ner vapenhandel/tillverkning måste vara något som hela planeten tar sig till samtidigt för att bibehålla maktbalansen, vilket aldrig någonsin kommer ske då människan är girig/avundsjuk i naturen. Ditt hetsande emot vad SVENSKA staten och SVENSKA män gör som inte tilltalar dig måste du relatera till den större bilden av hur världen ser ut.. du kan inte skapa en liten utopi här uppe i norr utan att ha koll på vad det e som försigår hos tokfransarna som styr planeten..
mama said knock you out