I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk vapen export på discovery

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-08-28 17:03

Svensk vapen export på discovery

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-28 17:05
Jag skäms för att vara född i detta land, där mobboffer som lars tvinga fly in i militären för att få upp den.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-28 19:19
Äh vaddå, lär väl casha in på vapen, även.

2009-08-29 12:37
"The frozen, remote forests of Sweden"

Haha, fint sätt att beskriva A9 på. Våra befäl blev förövrigt rätt ledsna över kritiken som den där filmen, och Ericssons samarbete med USA gällande ArtRR, rörde upp.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Poet

2009-08-29 12:40
Archer är fan ett av världens häftigaste vapensystem!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2009-08-29 15:24
Är ju om inte annat bättre att vi förser idioterna som startar krig med vapen som dom träffar rätt med än att dom ska spränga arton barnhem och fjorton sjukhus innan dom träffar det dom ska.

2009-08-29 15:42
Fan, man skulle ha en såndär på tomten.

2009-08-30 01:55
Är ju om inte annat bättre att vi förser idioterna som startar krig med vapen som dom träffar rätt med än att dom ska spränga arton barnhem och fjorton sjukhus innan dom träffar det dom ska.
Eller så säljer ingen vapen så får "idioterna som startar krig" slåss med pinnar istället
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-08-30 02:14
3rdsoul P23

USA säger ju alltid att de har de bästa vapnen och att chansen är minimal att de ska träffa oskyldiga.....vilket är bullshit...
de flesta som dör i krig är civila, oftast kvinnor och barn inget kommer förändras med denna fascistleksaken.

2009-08-30 22:27

Är du seriös?

2009-08-30 22:40
de flesta som dör i krig är civila, oftast kvinnor och barn

Källa?

Jag tycker att det är tråkigt att det ska krigas, men jag kan knappast tro att Sverige är mycket sämre än andra. Men vi borde ju vara bättre, tycker man. Fast varför, USA-kopian Sverige kommer nog luta åt väst ett bra tag till...

2009-08-30 22:51
Sverige uppfann dynamiten och det delas ut "Nobels fredspris" till psykopater som Henry Kissinger, världen är sjuk. Shit, om man ändå kunde lägga pengar och energi på något positivt än att utveckla vapen. För hur mycket kostade inte den maskinen att tillverka? Fyfan!

De civila är alltid dom största förlorarna i dagens krig.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2009-08-30 23:30
Jag är alltid seriös. Det var så jag fick grått hår. Så länge kunderna är "seriösa" ser jag inget fel med att sälja vapen. Dom som vill kriga kommer kriga ändå.

2009-08-30 23:45
Det där sändes för flera år sen. En kompis som gjorde militärtjänst på A9 för ca 6 år sen såg en Archer parkerad utanför redan då.

Den är väl inte färdig än vad jag förstår. Och vad är problemet med vapenexport? vi är grymma på det, varför inte tjäna pengar på det?

vi har:

Ett jaktflyg som är ett av världens bästa i effektivitet/kostnad ration.
En Ubåt som sänkt Jänkarnas största Hangarfartyg (USS Reagan) med full eskort. (Hyrdes ut till USA under en massa år efter det för väldiga summor)
Varit med och utvecklat "Excalibur"
Löste jänkarnas problem med sjkutande av grg i små utrymmen.

Skillnad om vi säljer avancerade vapen till nationer som inte ens försöker ha en demokratisk fasad.

Sverige är med 4 gånger under de 3 första säsongerna av "Future Weapons".
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-08-30 23:47
Tycker topic är ganska missvisande då de inte säger någt alls om export i klippet..

2009-08-30 23:53
RBS70

AT4CS

AT4AST

2009-08-31 01:22
ARTHUR

Har funnits ett par år men tekniken (med undantag för användargränssnittet) är fortfarande intressant. Allting som har en ballistisk bana och en diameter som är lika stor som en femkrona, eller större, fångar den in på bara någon sekund.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-08-31 01:32
Och vad är problemet med vapenexport?

Du menar vad som är moraliskt fel med att tillhandahålla automatvapen till människor som vill döda andra människor?

vi är grymma på det, varför inte tjäna pengar på det?

Klart man kan men... varför ska man vara bra på det?

vi har:

Ett jaktflyg som är ett av världens bästa i effektivitet/kostnad ration.

Jo men det kostar oss 20 MILJARDER per år som skattebetalare, dvs nästan hälften av den så ansträngda försvarsbudgeten. Effektiviteten i den kostnaden är lite sådär va? Finland har lika många värnpliktiga som vi hade på 70-talet till hälften av vår försvarsbudget.

En Ubåt som sänkt Jänkarnas största Hangarfartyg (USS Reagan) med full eskort. (Hyrdes ut till USA under en massa år efter det för väldiga summor)

Tror den övningen var gemensam med svenska marinen dvs, det kostade återigen skattepengar till en övning med ett NATO-land. Väldiga summor låter imponerande, får man fråga hur mycket, plus/minus?

Varit med och utvecklat "Excalibur"
Löste jänkarnas problem med sjkutande av grg i små utrymmen.

Vad bra att jänkarna inte har problem med sina grg längre, känns som sköna killar att fixa pickadoller till.

Skillnad om vi säljer avancerade vapen till nationer som inte ens försöker ha en demokratisk fasad.

Hur menar du nu?

Sverige är med 4 gånger under de 3 första säsongerna av "Future Weapons".

"Brandmännen får besök av en tidsstudieman som ägnar kvällen åt att högläsa ”Guns & Ammo” för Cameron tills denne somnat. Han är dagen därpå försvunnen." -http://sv.wikipedia.org/wiki/NileCity_105,6

2009-08-31 09:38
Om vi inte exporterar vapen så fixar de som krigar vapen på annat håll. Däremot är det ett problem om vi går back på det, enligt mig.

2009-08-31 10:56
-verbose- P25

Jag tror inte på en värld utan krig. Det ligger i människans natur.

Alltså, sälja iväg nya versionen av stirling ubåtarna till nordkorea eller kina.
Nu säljer vi ju bara till västs allierade.

Hittar ingen information alls om kostnader, är väl säkert inte allmäna uppgifter.

2009-08-31 20:45
simba.. vi säljer kanske till du missade kanske Bofors-grejen i Indien? Eller att svenska vapen används i konflikten mellan Venezuela och Colombia?

Jag förstår inte hur man kan ha en sån amoralisk inställning till vapentillverkning som ni har, känns liksom inte ens som en axelryckning åt att Sverige aktivt har en del av ansvaret att civila människor mördas. "Guns don't kill people, people kill people"...

2009-09-01 21:20
Simba
Jag tror inte på en värld utan krig. Det ligger i människans natur.

Jag skulle vilja se dig skita knäck vid frontlinjen eller bli torterad med EL och komma hem till mamma fullt normal? Krig är inte naturligt för en normal människa, psykopatiska ledare väljer Krig som lösning för KRIG är = BIG BUSINESS. Fråga vilken lirare som helst som varit med i Krig, shit aint natural son' och det förklarar också varför dem flesta blir helt från vettet.

Till skillnad från förr i tiden då fienderna möttes på en åker och gjorde upp om slaget man mot man är STOR skillnad på 1900-2000 talets fasansfulla krig där miljontals civila har mördats och kvinnor våldtagits. Människor är känsliga varelser, inga kallblodiga monster!

Om vi inte exporterar vapen så fixar de som krigar vapen på annat håll. Däremot är det ett problem om vi går back på det, enligt mig

Men är pengar mer värt en människors liv? Tänk er den dagen då vi kanske blir röv knullade av våra egna vapen då? Det kan hända. Men i dubbelmoralernas fantasi land händer inte sånt.

2009-09-01 21:31
"You know who's going to inherit the earth? Arms dealers. Because everyone else is too busy killing each other"

Människor är känsliga varelser, inga kallblodiga monster! - OH...MY...GOD!
Essen sie mein scheisse!?

2009-09-01 21:43
Dirty-Dave

Han sa inte att det var naturligt, han sa att det ligger i människans natur. Och han sa absolut inte att vi ska komma hem normala efter krig. Men människor krigar, människor har alltid krigat. Du hoppar ju från "möttes på en åker man mot man" till "1900-2000-talets fasansfulla krig". Du tror inte att det fanns steg däremellan? Exempelvis... Medeltiden? Vikingatiden?

Tortyr var ju en ren konst förr i tiden, sträckbänkar och maskiner av oändligt många typer. Gladiatorer, var det mindre kallblodigt än dagens krig? Tror du inte att kvinnor blev våldtagna förut? Har du läst Ormens väg på hälleberget? Kvinnor våldtogs som betalning förr i tiden, kvinnor har blivit våldtagna sedan mannen upptäckte att det gick.

Alltså, människan har alltid krigat och det har alltid funnits tyranner, svin och rädda människor som aldrig blivit sig själva efter krig. Om vi i Sverige slutar sälja vapen (som faktiskt är mer och mer precisa, och därmed missar fler och fler civila om det sköts rätt), tror du att det kommer ändra något? Om folk slutade göra pilbågar på medeltiden, hade alla krig slutat då? Eller en ännu bättre parallell; om människor i en stad under medeltiden slutade göra svärd, skulle det då påverka situationen? Antagligen skulle den tydligaste effekten bli att den staden fick smisk eftersom resten av städerna fortfarande har svärd. Eller så började staden utan svärd importera pilbågar från annat håll.

Pengar är inte värt mer än människors liv, men de högt uppsatta lirarna som bestämmer tycker garanterat att pengar är allt. Så länge jag inte kan ändra något så tycker jag likadant. För mig är det skitsamma vilka vapen vi blir rövknullade av, vill någon rövknulla oss med vapen så finns det gott om vapen i den här världen.

2009-09-01 21:45
DJ_FLESH P24
Du var fanen dyster jävel. Lätt att spela cool gangster i trygga Sverige för att vi bygger bomber å spelar duktiga. Det är kanske inte så svårt att sitta i en trygg pansarvagn och trycka på knappen och nästa sekund sprängs 50 pers i bitar. Har du pratat med folk som varit med i krig? Ja, vi är känsliga,,, vi blir pissed off för ingenting vilket betyder att vi är känsliga.

2009-09-01 21:58
Dirty-Dave: Jag är absolut ingen tuff gangster i Sverige utan ville bara få sagt att vi människor inte är så fluffiga och godhjärtade som man önskar att vi vore.

Essen sie mein scheisse!?

2009-09-01 22:08
Anenkefali.. Det är just där nånstans i medeltiden som krig hör hemma. Varför tycker du att det är nåt bra, eller i alla fall tillräckligt bra för att tycka att det är ok att understödja det? (missförstå mig rätt, jag tror inte du hetsar krig men samtidigt tar du heller inte avstånd från det vilket är vad jag ställer mig frågande till)

2009-09-01 22:13
DJ_FLESH P24
Ok. Visst är det så ibland. Men vi kanske slutar att svara i telefonen eller bara fryser ut personen i fråga. Vi går inte över till grannen och gaddar ihop oss och startar ett krig med det senaste köksknivarna från IKEA.

2009-09-01 22:27
jag hoppas ni som gillar fascistleksaker blir offer för en attack av en sån!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2009-09-01 22:31
-verbose-

Hade jag fått välja hade alla levt i fred, jag har i hur många år som helst tyckt att det är sjukt att alla inte bara kan chilla och komma överens. Men alla är inte som mig, och alla blir inte som mig bara för att jag önskar det. Jag tar avstånd från krig om du vill, men till vilken nytta? Jag tycker inte att krig är rätt eller ens försvarbart, men från min synpunkt är det omöjligt att hindra.

2009-09-01 22:41
Anenkefali
Ja, människan krigade på medeltiden och torterade, och? Det var främst monarkin, adeln och kyrkan som var skogstokiga i sitt handlande - inte de fredliga bönderna. Människan har alltid varit lika manipulerad och kontrollerad då som nu. Krig ligger fortfarande inte i människans natur även om det har krigats tidigare i människans historia. Så det ligger i människans natur att mörda alltså? släpp Charles Manson fri han är normal. 1900-talet är det blodigaste och mest våldsammaste åren sedan sedan år 0, mest på grund av extremt avancerade och effektiva vapen.

2009-09-01 22:48
Anekenfali.. Ja alltså jag är väl inte heller nån heal the world-anhängare i den meningen att jag tror på ett slut på allt krig nångång nu snart, men i och med att jag är av den åsikten att krig inte är något eftersträvansvärt tycker jag att man från svenskt håll (eller ja vilket som helst håll egentligen men nu råkar vi vara svenskar) inte understödjer eller uppmuntrar till krig genom att tillhandahålla vapen.

2009-09-01 23:18
-verbose-

Står dock fast vid att det inte spelar någon roll vad jag gör i frågan. Säger jag i en tråd på whoa att det är dags att sluta krig, förväntar jag mig att Sverige ska vakna upp och sluta sända vapen runt hela jorden?

Dirty-Dave

Människan har alltid krigat, det ligger i våran natur. Jag säger inte att det är rätt, men människan har alltid krigat och det är, mig veterligen, inte en lång rad tillfälligheter.

Har du källor på det där? 1900-talet blodigaste och mest våldsamma sedan år 0. Och att det beror på vapen? Vet inte exakt vilka år det var som det tog fart, men 1994 mer eller mindre slutade ett folkmord i Rwanda, där dog närmare en miljon människor, i princip alla dödades med machete.

Charles Manson har _ingenting_ med saken att göra. Även om jag innerst inne gillar hans grej om att allt bara är en illusion. Antagligen inte hans pryl från början i och för sig.

2009-09-02 08:53
Jag skulle vilja se dig skita knäck vid frontlinjen eller bli torterad med EL och komma hem till mamma fullt normal?

Vad fan hade det med mitt påstående att göra? Så länge de som styr på jorden är MÄNNISKOR, kommer vi alltid ha krig, småskaligt som världskrig, men krig kommer det alltid vara.
Krig förr i tiden var av precis samma anledning som nu, men man har bättrat på tekniken för att vara mer effektiva. att mötas flera tusen på en åker är ju enbart slöseri med människoliv. (vilket alla krig är iofs).

Människor är känsliga varelser, inga kallblodiga monster!

Utan tvekan dagen qoute. När fan läste du tidningen sist? folk kidnappar och våldtar barn till höger och vänster, krig pågår där civila bombas med avsikt för att skrämma fi. det sätts upp utländska fängelser för att man ska kunna gå ifrån ens egna lands lagar om tortyr och omänsklig behandling.

Känsliga varelser my ass! vi är cancer på jorden.

Verbose, ja, jag måste ha missat det, är det direktexport eller säljs det vidare av tredjepart?

2009-09-02 17:23

2009-09-02 17:24
Anenkefali

om du inte har tid att läsa hela sidan

"90% av dödsoffren i krig är barn"

"Idag är ungefär 90 % av dödsoffren i krig civila, jämfört med under andra världskriget då antalet civila offer var 65 %. Minst hälften av offren i krig är barn, vilket betyder att det idag dör betydigt fler barn än soldater. Moderna massförstörelsevapen och allt hänsynslösare och mer långdragna inbördeskrig har fört våldet och konflikterna närmare civilbefolkningen."

KÄLLA UNICEF

2009-09-02 17:31

2009-09-02 17:34
Vad spelar det för roll om Sverige är sämre eller bättre än något annat land?

Det viktiga är väl att vi gör så gott vi kan, och det gör vi inte.

Frågan är väl om vill vi att vår välfärd ska byggas på blodspengar eller inte?

Har vi inte fitta eller kuk någon att producera någon ting konstruktivt så vi måste förstöra för andra för att lyckas?

2009-09-02 19:14
Är snapphona ett troll?

2009-09-02 19:35
SkyhigH
alltid ett bra svar i brist på argument

2009-09-02 19:54
Argumenterar inte ens? Men ska inte störa tråden mer.

2009-09-02 20:12
snapphona

Okej, bjuder på ett långt svar, men fortsätter du skriva saker i stil med "jag hoppas ni som gillar fascistleksaker blir offer för en attack av en sån!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! " så är det garanterat mitt sista seriösa inlägg till dig, tråkigt när du spårar ur helt.

För det första så tackar jag för källhänvisningen, men det känns ju lite dåligt av UNICEF att använda UNICEF (bl a) som källa. Det är som att jag säger (t ex i en tråd på whoa) "Jag är bäst". Sen tar jag veckan efter och skriver ett långt inlägg för att förklara att jag är bäst, och använder en länk till tråden jag skrev veckan innan och har mig själv som källa till att jag är bäst, eftersom jag skrev "Jag är bäst". Just att ha sig själv/sin egna organisation som källa känns inte helt skönt tycker jag bara. Jag tror ju faktiskt ändå att UNICEF vill framhäva att det är många barn som dör, alltså är de partiska, alltså kanske de inte är en trovärdig källa till sina egna artiklar. Och nej, jag sopar inte problemet eller artikeln under mattan.

"Idag är ungefär 90 % av dödsoffren i krig civila, jämfört med under andra världskriget då antalet civila offer var 65 %."

Det där känns helt vrickat, i andra världskriget dog väl 6-9 miljoner judar och andra utsatta i koncentrationsläger? Inte kan väl det bara vara 65% av alla som dog?

Att Sverige har exporterat landminor är bara sjukt, det finns ju ingen som helst metod för att hindra dessa från att döda civila. Om jag ger någon ett svenskt gevär så skjuter ju inte jag, utan den jag ger vapnet till, alltså kan den själv välja om den skjuter riktiga mål för kriget eller civila. Trampminor läggs ut, sen dör folk. Inget jag kan försvara eller vill försvara, helt sjukt.

Har vi inte fitta eller kuk någon att producera någon ting konstruktivt så vi måste förstöra för andra för att lyckas?

Du inser alltså inte att vi gör konstruktiva saker, och inte bara destruktiva? Vilka förstör vi för?

Frågan är väl om vill vi att vår välfärd ska byggas på blodspengar eller inte?

Dags för dig att vifta med källor igen. Byggs vår välfärd på blodspengar? Majoriteten eller minoriteten av våran välfärd? Hur många procent? Hursomhelst så byggs en del av Sveriges ekonomi (inga källor att vifta med, men jag vet ju att skatter tas) på tobak och alkohol. Blodspengar om något, eller hur? Lungcancer, leverskador, alkoholism, kol. Världen är inte snäll, varför ska just Sverige vara snälla? Det är inte så att andra länder blir snällare bara för att vi är snälla.

2009-09-02 20:36
Anenkefali
Har du några vetenskapliga bevis på att krig ska ingå i det vi kallar människans natur? Makt eliten har alltid lurat sitt eget folk att kriga på DERAS villkor och den vanliga mannen gör skitjobbet åt dem. Hitler & Co manipulerade tyska folket med hjälp av tidningarnas propaganda, dem skapar ett påhittat hot mot befolkningen... när en människa är under hot = RÄDSLA då kickar reptil hjärnan igång och vi handlar instinktivt = oftast våldsamt och impulsivt.. våra djuriska lustar väcks till liv.

Jag vet att det inte ligger i människans natur att kriga, vi är begåvade med något som kallas EMPATI. Människan är extremt lätt att manipulera just för att vi är godhjärtade i grund och botten, vi tror alltid att storebror och auktoriteter har RÄTT. Det som skiljer den största delen av befolkningen från att bli kallblodiga psykopater är EMPATI. Världens ledare saknar EMPATI, att skicka missiler mot en skola är en piss i havet för dem.

1900-talet är det mörkaste åren i människans historia. Har inte koll riktigt på hur många som dog men minst 15 miljoner civila ryssar dog under andra världskriget:

Totalt antal dödsoffer ---- Militära dödsoffer
Sovjetunionen 28 100 000 ----- 14 000 000
Tyskland 4 600 000 --------- 4 000 000
Japan 2 700 000 ------------ 2 120 000
Kina 20 000 000 -------------- 3 800 000
Polen 5 600 000 ------------ 240 000
Storbritannien 452 000 ---------- 382 600
Italien 455 000 -------- 300 000
Jugoslavien 1 027 000 -------- 446 000
Frankrike 567 000 -------- 217 000
USA 418 000 -------- 416 000
Finland 97 000 ----------- 95 000

+ 6 miljoner judar.

2009-09-02 20:58
Simba
Jag läser inte dagstidningar och ser inte på TV mannen, sluta noja för grannen. Den största delen av världens brottslighet är uppgörelser inom den undre världen av grovt kriminella. Det roliga är att folk ser på Efterlyst och tror att vem som helst kan bli mördad, risken att bli mördad är extremt liten (I sverige och övriga världen för den delen) så länge du inte hänger inom grovt kriminella kretsar. Ja, det finns en del psykopater men om du räknar ut % vilka som väljer karriär Herr. våldtäktsman eller Mr. mördare blir den extremt låg siffra. Skicka SMS till Leif GW persson och han säger exakt samma sak som jag förklarar för dig nu. Sluta läs allt skit som skrivs! Det är skrämsel taktik som gör dig rädd för grannen. Jag bodde faktiskt granne men en psykopat förut, ibland knacka han på å ville låna tvål.. en annan gång slog han sönder min dörr för att jag rappade kl. 6 på eftermiddagen en lördag. Liksom, men ja lever idag...

Vi är känsliga, en av universums mest känsligaste varelser.

2009-09-02 21:06
Anenkefali

"UNICEF vill framhäva att det är många barn som dör, alltså är de partiska,"

ja har man varit runkat sin stridskuk till flashback, grovporr och krigsklipp på youtube för länge så kan jag förstå att man kan se unicef partisk inte annars.
Du får gärna utveckla ditt resonemang om unicefs partiskhet

Jag skulle dock vilja hävda att det är en av de mer trovärdiga källorna på nätet och det skulle skada deras rykte allvarligt om de manipulerade med siffror. Jag tror inte heller det behövs att manipulera med siffror för att folk ska bli förskräckta, verkligheten räcker gott och väl för människor med empati

"Om jag ger någon ett svenskt gevär så skjuter ju inte jag, utan den jag ger vapnet till, alltså kan den själv välja om den skjuter riktiga mål för kriget eller civila."

När Sverige producerar och säljer vapnen anser jag att de är mer skyldiga än de som skjuter med dem. De produceras för att döda människor och vi säljer trots att det finns en lag som ska förhindra det, vapen till krigsförande länder, om de inte har tagit bort den lagen nu.

"Vilka förstör vi för?"

Människorna som dör av vapen Sverige producerar.

2009-09-02 21:29
snapphona

ja har man varit runkat sin stridskuk till flashback, grovporr och krigsklipp på youtube

Personliga påhopp är sällan lämpliga i diskussioner. Flashback intresserar mig inte, porr är inte min grej och krigsklipp på youtube har jag inget intresse av. Kan vi hålla diskussionen på en något högre nivå, tack?

Som sagt, UNICEF får antagligen fler anhängare om det verkar som att fler barn dör, och därför är de partiska. Om de utnyttjar sin makt över folks empati genom att manipulera siffrorna eller ej har jag inte uttalat mig om, men de har garanterat saker att vinna på högre siffror av döda barn. Deras organisation hade ju varit värdelös utan krig, svält och ond bråd död i allmänhet. Fler bidrag pga fler döende barn ger mer pengar till organisationen. Och nej, jag säger inte att UNICEF är en elak, korrupt organisation. Men teoretiskt sett, och så vitt jag vet, så kan de manipulera sina siffror hur de vill för att få pengar som elaka farbröder behåller.

Jag skulle dock vilja hävda att det är en av de mer trovärdiga källorna på nätet och det skulle skada deras rykte allvarligt om de manipulerade med siffror. Jag tror inte heller det behövs att manipulera med siffror för att folk ska bli förskräckta, verkligheten räcker gott och väl för människor med empati

Deras rykte skadas ju inte om ingen får veta. Tror du att alla bedrägerier i världen är uppenbara och avslöjade? Och ja, verkligheten är obehaglig nog, men om giriga människor vill ha mer pengar så kan de vara riktigt elaka. T ex fiffla med siffror för att få bidrag från folk/organisationer/regeringar som sedan blir Ferraris och stora hus. Och återigen säger jag inte att det är så, men varför skulle det INTE vara så? Och eftersom UNICEF hade en hel hög med andra källor till artikeln så säger jag ju inte att den är värdelös. Men det känns inte helt rätt att ha sin egen organisation som källa till saker och ting, det är min åsikt.

När Sverige producerar och säljer vapnen anser jag att de är mer skyldiga än de som skjuter med dem. De produceras för att döda människor och vi säljer trots att det finns en lag som ska förhindra det, vapen till krigsförande länder, om de inte har tagit bort den lagen nu.

Ser du inte själv hur dumt det är? Visst, du får gärna vara av åsikten att Sverige är skyldiga till mord och onda gärningar när vi säljer vapen, men MER skyldiga än de som skjuter? Byggt på vilken logik då? Om jag rent teoretiskt skulle få för mig att skjuta folk på första bästa torg med t ex ett vapen från Tyskland, och även ammunition som är producerad där, är det då Tysklands fel? Vart fan tog ansvar och "tänka själv" vägen? Nej, här är jag inte med dig alls.

Och återigen, antingen så säljer vi vapen och tjänar pengar, eller så gör någon annan det. Vi kan inte hindra det, antingen så drar vi nytta av det eller så är vi en ljuspunkt i en bläcksvart värld. Om alla tänker som du gör och säger "Okej, vi slutar exportera vapen" så skulle det vara perfekt. Men världen är sällan perfekt, och antagligen skulle de krigförande länderna producera egna vapen och fortsätta kriga.

"Vilka förstör vi för?"

Människorna som dör av vapen Sverige producerar.

...som annars hade blivit dödade av vapen som andra länder producerat. Är det Sverige som land eller mänskligheten som är problemet?

2009-09-02 21:32
Dirty-Dave

Det människan gjort så länge historian sträcker sig räknar jag som människans natur. Krig har alltid funnits, tyvärr. Oavsett hur det går till så har vi alltid krigat, och därmed finns det alltid någon/några som startar krig. Om det nu inte är människans natur så är det åtminstone något som människan alltid gjort och fortfarande gör, och då har jag ändå inget svar på hur man stoppar det.

2009-09-02 21:43
Anenkefali
det finns oxå lika många människor eller rättare sagt fler som inte krigar så nej det är ingeting som ligger i människan natur, det finns som en av många andra möjligheter

jag vet några saker man kan göra för att stoppa det, sluta avtrubba sig,
försöka förstå människor från andra kulturer,
inte tycka det är okej med vapenexport och framförallt inte sitta och stöna med 10 andra killar i en tråd om hur häftigt det är med vapen som skapats för att döda människor,
inte tycka det är okej att man ska "tuffa till pojkar så de blir män" osv osv

2009-09-02 21:53
snapphona

Men började människan som fredlig eller krigisk? Jag har inga bevis så jag uttalar mig inte. Jag krigar inte, jag vill inte kriga och jag tycker att krig är fel. Andra krigar, folk har alltid krigat, jag kan inte ändra på det.

Om andra stycket är riktat till mig (som att jag är motsatsen till alla punkter alltså) så får du säga det så jag kan svara, men nu tolkar jag det som en lista som är rätt allmän.

2009-09-02 23:45
Dirty-Dave P27

förstod inte riktigt vad ditt inlägg hade med vapenexport att göra.. Visst, det är ett dåligt argument att säga att det alltid kommer finnas krig. Men ponera att västvärlden slutade tillverka militära medel, hur lång tid skulle det ta innan något land i öst (nordkorea?) fick för sig att hetsrusta och börja ta över världen?
Vi är djur, "kill or be killed", "fight or flight" osv. och kommer alltid vara DJUR, även om vi har mer sofistikerade medel till att tillintetgöra rivaliserande flockar.

Som sagt, så länge det är människor som styr världen kommer vi att lyda mantrat "peace through superior firepower".

2009-09-03 00:39
Simba
Jag går till grunden och vaskar i problemet, man måste ta några steg tillbaks för att uppfatta the big picture och se hur världen egentligen fungerar. Där går våra uppfattningar om människan isär. Vi är inte DJUR! Vi ingår inte i naturens kretslopp och har aldrig gjort och vi har ett ansvar för kommande generationer till skillnad från till exempel ett lejon då det sker naturligt och instinktivt. Men detta ämne skulle man kunna starta en helt ny tråd så skit i det här.