Rastasite: Att Wii säljer som smör beror nog främst på två saker: - Den billigaste konsolen. Attraktivt för barnfamiljer som inte vill lägga stora pengar på en konsol, särskilt om de själva inte spelar. - Attraherar en ny publik som inte brytt sig om spel tidigare (den publik som vanligtvis spelar spel ungefär en gång om året på nöjesparkernas spelhallar, där tekniken i olika grad använts i årtionden). Spelen är ju dessutom mer sällskapsspel än tv-spel. Folk byter Monopol och TP mot Wii. En annan möjlig orsak till Wiis framgång kanske är namnet också. "Wii" låter mer barnvänligt, trevligt och inbjudande än arbetsnamnet "Nintendo Revolution". Revolution låter lite hårdare, Wii är bara Wii och förknippas inte med något annat än Nintendos konsol.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution P25 Du har helt rätt i det du säger. Självklart står inte Wii-kontrollen ensam för spelets försäljning. Men lite måste den väl bidra? hela idén, som du säger, med att locka nya målgrupper gick väldigt smidigt när det blev lite "mer" än bara vanliga kontroller. Istället för stillasittande tv-spel blev det än portal för lite rörligare och familjevänligare spel som inbjuder till rörelser, liv o skratt. Vad jag vill komma fram till är att jag tyckte att din syn på Wii's kontroll var väldigt negativ.
Kontrollen är förmodligen den stora förutsättningen för Wii. Det är ju som sagt mer lek, eller sällskapslek, än traditionellt tv-spel. Det är enkelt att bryta isen med Wii för den ovane eller fördomsfulle spelaren. Många ser ju fortfarande tv-spel som något barnsligt (även om den bilden är extremt konservativ och krossas mer och mer varje dag). Att tv-spel bara gå runt och skjuta monster eller spela fotboll som de ändå inte har en chans i. Det är för avancerat. Wii är toksimpelt och ställer mer krav på dina rörelser än att knappa in rätt kombination på handkontrollen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Rastasite P20 Du sade "Tror inte dom släpper något som inte reagerar bra på rörelser." vilket jag rättade dig om och tog som exempel att det var det Nintendo gjorde. Wii mote funkade inte lika bra i praktiken som de sa att den skulle göra, that's all. Något som de nu håller på att rätta till med releasen av Wii Motion Plus. Sen måste jag fråga om du ens kollade på E3 konferenserna? Allt det "coola" med MS motion controller visades upp i form utav en förinspelad reklamfilm med en disclaimer i början där det står "actual features and functionality may vary". Det som de visade upp live på scen var enkla saker som Eye Toy redan kan göra. Allt som Sony visade upp av sin motion controller var live på scen i real-time. Inga förinspelade reklamfilmer. Förstår du skillnaden? Det Nintendo gjorde back in the days med Wii är likt det MS gör nu. Det var inte förrän senare som de faktiskt visade upp den live på scen och folk såg hur den verkligen fungerade, Förstår f.ö inte varför du tror att jag "verkar upprörd" i mitt förra inlägg. Jag kanske glömde lägga in en smiley eller två :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Jag tycker nintendo wii känns lite stressad. Varför satsade man inte mer på att fixa en kraftigare konsoll än vad den blev? Nintendo har väl både pengar och kunskap nog att göra en konsoll med möjlighet till grym grafik. Fast kanske ville dom lägga allt på kontrollerna och få ut konceptet så fort som möjligt för att komma med något nytt. Jag hoppas att Sonys kontroll blir grym. Grym grafik och möjligheten till att styra utan spakar är cool. Skulle lätt köpa. Och dom som inte gillar motioncontroller behöver ju inte köpa? Idén är fortfarande något stort. Tror mer på Sonys just nu än Microsofts. Man fick ju se lite av Natal "in action", men varför inte visa hela "Milo"-grejen live? Så alla får se att just den biten verkligen fungerar. Jag hoppas dom fixar det. Men det finns så många frågetecken. Vissa saker behöver man ju knappar till.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Varför satsade man inte mer på att fixa en kraftigare konsoll än vad den blev? Nintendo har väl både pengar och kunskap nog att göra en konsoll med möjlighet till grym grafik. Det var det som Nintendo gjorde förra generationen med Gamecube men den sålde inte så bra som de hade hoppats och fick sin röv kickad av PS2 som var helt överlägsen. Så de valde att gå den motsatta vägen och köra på något simpelt, billigt och satsa på en annan målgrupp. Nu är Wii och DS de överlägset mest sålda konsollerna denna generationen och den mest "kraftfulla" och dyraste maskinen är den som säljer sämst, ps3. Precis som Gamecube.
Bikarbonat: Du svarar på din egen fråga: Fast kanske ville dom lägga allt på kontrollerna och få ut konceptet så fort som möjligt för att komma med något nytt. Nintendo hade inte råd att misslyckas och satsade därför allt på ett kort. Och lyckades. Som de sa på konferensen, 295 miljoner människor världen över spelar regelbundet konsolspel. Ytterligare 400-500 miljoner kan tänka sig att börja spela. De var nog den sistnämnda kategorin de satsade hårdast på genom att göra något helt nytt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Waggle är så jävla kefft. Illa att både Microsoft och Sony följer efter nischade Nintendo. Mest Sony eftersom Microsoft i alla fall gör något mer.
jagvillocksåhaenblog.com
Mer info om FFXIV från SEs presskonferens. Det kommer antagligen komma till 360 också, dom sa att dom undersöker andra plattformar (förutom PC och PS3) att släppa spelet på. Servrarna kommer vara worldwide och cross-platform (iaf. i beta-stadiet, där dom får se hur det funkar). Spelet ska ha element för alla sorters spelare, om man vill spela helt själv, i grupp, hela dagar, eller bara en halvtimme om dan. Trailern som visades hade några in-game scener (fighting scenen i början av trailern) och några förrenderade scener. Ingen info om vilka som kommer få beta-testa, eller ett exakt datum för release. Dom kunde heller inte säga något om varken en månadsavgift eller några detaljer om fighting systemet. Det va en väldigt kort "konferens" som bara handlade om FFXIV, ingen ny trailer visades, och ingen info om något annat spel togs upp.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Midas P27 Waggle är så jävla kefft. Illa att både Microsoft och Sony följer efter nischade Nintendo. Mest Sony eftersom Microsoft i alla fall gör något mer. Schh... här håller vi såna åsikter lågt. Sony Death Squad med Evolution och marvingaye i spetsen cirkulerar med jämna mellanrum..
:)
Ere bara jag eller verkar inte
Lost Planet 2 kunna bli lite ballt?
Rastasite P20 Höhöhö. Bra försök men jag har inte nämnt någonting om att jag ser fram emot någon slags waggle från något håll :) Dessutom äger jag ett 360. Jag är helt enkelt mer kritisk än fanboy åt företag vars apparat jag valt att investera i, istället för att blint försvara skiten.
Gogaku P23
Dom kunde heller inte säga något om varken en månadsavgift eller några detaljer om fighting systemet Om det ska släppas till 360 så kan de ju ändå inte ha en månadsavgift hoppas jag. Eller förväntar de sig att folk ska betala en avgift för xbox live plus en annan för FFXIV? Lite löjligt haha
Wii, Natal och Sonys nya kontroll är ju såna prylar som är bäst när det är en polare som skaffar dom. Då kan man dyka upp och lira lite då och då, tills man tröttnat på det.
Would I shit you? You're my favourite turd.
marvingaye Det är inget officiellt sagt om en 360-release, bara att dom tittar åt andra plattformar också, inklusive 360. Men ja, man undrar ju hur det skulle funka i sånna fall. Betala för Live och sen betala extra för ett specifikt spel, känns rätt sunkigt. Dom kanske gör nån kompromiss, månadsavgift på PC och gratis på konsoll, man kan ju hoppas iaf. :)
Mjo, det blir nog till att de får göra nån kompromiss. Fast iofs så kollade jag precis upp det och FFXI finns på 360 med en månadsavgift på 13$. Har ingen aning om hur många som hoppade på den vagnen men om folk var/är villiga att betala två månadsavgifter för det så kommer de nog göra det för FFXIV med haha
E de nån som vet om konamis presskonferans kommer live sändas nånstans? Känns som att de kan komma mer info om MGS 5 där.
Evolution P25 Hehe jo jag gjorde ju det. Mest bollade lite tankar i skrift :) marvingaye Det är ju förståeligt. Men man tycker ändå det kunde lagts på lite mer kräm i den. Man behöver inte konsollen med värst prestanda. Men ändå ligga lite närmare dom andra. Då hade nog siffrorna ökat mer. Ett 360 idag är ju billigare än ett Wii också. Skulle gärna se en sänkning på priset av Wii. Även om den ändå säljer som smör
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fittbjörn P22 Den ska inte sändas live vad jag vet
verkar bara som gamespot ska liveblogga ifrån den. fan riktigt dåligt att den inte sänds :(
Jag tror att G4 ska sända den live, inte helt säker på det dock.
http://www.g4tv.com (Inlägget ändrat av Gogaku 2009-06-04 00:31:41)
Ok, jag hade fel, också en live blog.
MGS: Rising kommer till PS3 också :)
Fan va tråkigt att dom inte hade nått mer om mgs rising, inte ens om de släpps 2010 eller inte fett keff yao
While chatting about “New Super Mario Bros Wii”’s four-player platforming, Miyamoto played up the Wii’s horsepower, saying that the multiplayer was only possible thanks to the Wii’s processing power. Nintendo is knocked often for the Wii’s diminutive tech, but “New Super Mario Bros Wii” seems to making the very most of it. Still can’t play it online though. Länk Kan inte lista ut om han är seriös och förvirrad eller om han bara gör parodi på Sony..
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com
Sony Death Squad... hehe. Hade du inte varit gnagare hade du åkt ut huvudstupa!
Bikarbonat P22 Japp, håller med. Det hade varit kul om de iaf tagit det ett snäpp längre och gått HD-vägen. Zelda och Metroid i HD skulle varit nice :)
Skivsamlare
2009-06-04 15:46
håller på att bli galen.. kan någon vänlig själ informera mig om vad IP står för? Har läst massa om "sonys new ip" osv, men inte hittat nån förklaring till vad det är. inhouse production?
fair enough..
Jag tror på Project Natal, och det fungerar tydligen bra:
Testing Project Natal Tar det framför ps3/wii's motion controller alla dagar i veckan.
Digg it...
Men vafan så trodde jag att man skulle få se en video på det hela med Natal. Kom igen, nu får dom visa det in action!
Det är sjukt att de var så positiva på Gizmodo när de från CNET som testade samma sak var så negativa.
Project Natal, the Xbox 360's motion-sensing camera add-on, certainly has potential, but the promo video for it Microsoft showed off was purely a work of science fiction. In it, a happy family enjoys multimedia content, chats with friends, and plays complex interactive games without a controller, just using their bodies. The actual playable demos were a few generations behind that, more reminiscent of the Sony Eye Toy accessory for the PS2--the main example was a simple game where players bat a ball back at the screen by swatting at the air, with just enough lag to be annoying. We're very excited about the potential of this new motion-sensing, face-and-voice-recognizing, camera add-on, but for now the gulf between the reality and prerendered video is sizable. Om Milo:
A much-hyped software package that uses the Project Natal hardware, Milo was presented as a virtual onscreen boy who could recognize you and carry on an intelligent conversation. The demo video was impressive, but obviously shot in a tightly controlled environment with clearly scripted responses. Talking to several people who got a chance to try out talking to Milo in person behind closed doors, the responses were uniformly disappointed, describing the supposedly realistic Milo similar to a Tamagotchi virtual pet, with only very basic interactivity. Milo was created by Peter Molyneux, a game designer infamous for over-promising and under-delivering, with ambitious but flawed projects such as Fable and Black & White. Länk till http://news.cnet.com/8301-17938_105-10254684-1.html Jag hoppas Microsoft visar upp dessa mer avancerade features live på scen nästa E3 (istället för att låta folk testa bakom stängda dörrar) och att det funkar som i reklamfilmen för det skulle ändå vara coolt om det verkligen funkade, sjukt futuristiskt. Även om jag inte direkt gillar waggle och anser att det verkligen inte gör spelupplevelsen roligare/djupare så är ändå deras vision om Natal rätt cool.
Skivsamlare
2009-06-05 10:34
marvingaye tackar!
fair enough..
Enda balla från E3 var ju wii pinnen till ps3! ska rofla runt med den på killzone 2 när den kommer
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot