I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kojima production: Next. "5"?

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

Admin

2009-05-18 09:55

Kojima production: Next. "5"?

Länk till http://www.konami.jp/kojima_pro/next/?ref=koji_pro_e

Metal Gear Solid 5? Det är väl vad alla ska tro, men vad ska man tro om det egentligen? Även om det förvisso var viss humor förra gången med ipod-spelet (som såg helt värdelöst ut), som de själva knappt verkade ta på allvar, men som fick spekulationerna att dra igång om det kunde röra sig om en box-version av MGS4.

Spekulationerna lär väl inte bli mindre den här gången. MGS5, exklusivt för 360? Nä. Nån form av Substance-version? Kanske. 5-S?

Tror dock snarare det rör sig om ett nytt spel. Frågan är om det är ett MGS-spel över huvud taget. Så nära inpå MGS4 dessutom. Kan lika gärna röra sig om nåt helt annat spel. Nåt ninjaspel, nummer fem i serien? Särskilt som man inte vet hur mycket Kojima ska vara med i ett nytt MGS-spel. Han är ju färdig med serien men har öppnat dörren på nytt innan den ens hann gå igen.

Vad vill man ha? De flesta vill väl antagligen ha en Raiden-historia. Och visst vore det grymt. Hur blev mesiga Raiden balla Raiden (om än med emotendenser)? Eller tiden innan MGS2, om Raidens efter tiden som barnsoldat. Det är där de flesta obesvarade frågorna finns idag. Där och kring Ocelot, särskilt under tiden mellan MGS3 och MGS1. Vad hände med "Adam"? MGS-världen ger utrymme för många intressanta historier och eftersom MGS3 var den bästa i serien vet man att potentialen finns.

Får väl se på fredag.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2009-05-18 10:45
Metataggarna kanske avslöjar mer att det handlar om Raiden. Kumori.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Rappare

2009-05-18 12:14
Hoppas verkligen inte att det är ett nytt Metal Gear. Serien behöver vila, och jag ser mycket hellre någonting nytt, eller bara någonting annat från Kojima.
Admin

2009-05-18 12:29
Skulle det bli en femma är det mycket tidigare än normalt. Däremot är det läge för ett Sub-spel. Vilket känns ganska rimligt. Och sen är det bara Kojima som jävlas med alla och hintar om ett Raidenspel (kolla länken ovan om Kumori som var nån ninja med många likheter med Raiden, referenser om att Raiden i fyran säger att det regnade när han föddes varpå Snake säger att Raiden var åskan i regnet osv, på sin höjd får man väl någon Raiden-special i Sub-spelet om något). Spekulationer blir hype.

Jag skulle dock inte säga nej till ett MGS5.

2009-05-18 13:23
Skulle inte MGS serien ta slut med 4:an?
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-05-18 13:24
Sjukt om det skulle vara MGS5 så tätt intill fyran. Dock har han ju sagt att han inte ska göra mer Metal Gear SOLID spel, med Snake i huvudrollen dvs. Vilket kanske inte betyder så mycket men jag hoppas han håller sitt ord då allt snack om hur MGS4 var snakes "swansong" skulle tappa all sin mening.

MGS4 till 360 är inte helt omöjligt. Kojima Productions är en third party studio och MGS2 släpptes trots allt till första Xbox :) Dock skulle de få göra lite ändringar, bla. ta ut alla Mac datorer och byta mot PC, byta ut Snakes Ipod mot en Zune, byta ut Sunnys ps3 mot ett 360, ta bort hennes PSP och slutligen ändra Otakons kommentar om hur man inte behöver byta skiva för att kunna spela vidare haha

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Admin

2009-05-18 14:50
Serien tar kanske slut (även om det alltid finns öppningar), men det betyder inte att det är omöjligt att det kommer prequels. Om de sen heter Metal Gear Solid eller Metal Gear Raiden eller vad som helst spelar ingen roll.

Rykten går hur som helst att det ska bli ett ninjaspel. Raiden eller nåt annat blir nog precis lika tufft. Men då skulle jag bli ganska besviken på Kojima som använder sig av MGS-serien för att marknadsföra något annat, vilket brukar ge en hint om att man kanske inte tror på sitt projekt.

Men ju mer jag tänker på det, desto troligare känns det som att det handlar om ett Sub-spel. Ska bli kul att se vad det är för extramaterial.

2009-05-18 15:50
det lär ju inte kunna handla om något annat än MGS om man kollar källkoden:

"meta name="keywords" content="Hideo Kojima, MGS,METAL GEAR, NEXT, game, konami, kojima game, KJP, Kojima Production "

2009-05-18 17:10
men källkodens keywords är ju bara för att få träffar på google...
du är kär i mig.

2009-05-18 17:29
En långsökt gissning: det kan ju även vara det där FPS spelet som Kojima har ryktats vilja göra. Han var ju trots allt och hälsade på hos Infinity Ward och Guerilla Games för ett tag sen och sades vara väldigt intresserad av att göra ett FPS.

Hoppas dock verkligen inte på det då jag tycker att det redan finns mer än tillräckligt med FPS spel.
Jag vill mest att det nya spelet ska vara Zone Of The Enders 3 :(
Rappare

2009-05-18 19:59
Aa, det är fan dags för ett nytt ZOE. Bra mech-spel är en raritet

2009-05-18 23:33
Skulle inte tro att MGS4 kommer till 360. Fans massa referenser till just Sony och PS i MGS4, så jag tror att Sony betalade för exklusivitet i det fallet. Däremot är det inte alls uteslutet att ett kommande spel blir multiplattform.

Fast om det är ett nytt Metal Gear med Raiden i huvudrollen kvittar det för mig, jag är inte intresserad. Om inte Kojima får mig på andra tankar..
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com
Admin

2009-05-22 09:31
Nedräkningen färdig! Vad blev det då? En ny nedräkning.

Bara vänta till E3-mässan då. Under tiden börjar man ju nästan se ormhuvuden i molnen på den där sidan...

2009-05-22 11:21
Ja.. Förrutom 5/S dyker E, e och 3 upp nu också. Föröskte skriva ner i vilken ordning tecknen dök upp, men det verkade random.. Verkar iaf hinta mot E3.

2009-05-22 11:33
"5 @ e3". MGS 5 @ E3 höhö

2009-05-22 12:21
Läste rykten på GA om att nästa Famitsu PS3/PSP kommer ha information om nya Metal Gear...
jagvillocksåhaenblog.com
Admin

2009-05-22 13:46
Kommer den innan den E3 (2-4 juni)?

2009-05-22 13:50
Ja. Den kommer den 30:e, i Japan då. Det är också dagen innan nedräkningen är klar om jag fattat det rätt.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-05-27 07:49
jagvillocksåhaenblog.com

2009-05-27 08:41
Efter att ha läst delar av artikeln översatt (1, 2) verkar den ha varit väldigt fattig på info..

Det enda jag reagerade på var att spelet skulle riktas mot den japanska marknaden. Även om jag gillar MGS-spelen som fan har jag altid haft svårt för de lite mer japanska spelelementen..

2009-05-27 09:09
Frågan är hur bra översättningen är. Nyanserna i de japanska språket kan vara rätt svåra att tolka även för någon som är grym på det.

Ingen platform ännu. Skulle vara fantastiskt underhållande om det är exklusivt till Xbox 360. :)
jagvillocksåhaenblog.com
Admin

2009-05-27 15:35
Vilken emobild på Raiden.

2009-05-27 16:28
Det vore nice om det handla om Raidens uppväxt osv som barnsoldat och så.. Hhaha dom
lär byta från den där när man dör.. '' Snake?...snake? SSNAAAKKKEEE!!'' till '' Raiden?..Raiden??..RRAAAIIIDDEEEEENNN ''

2009-05-27 17:21
Akiba eller Solid Snake (igen) märks att skivan går på repeat hos Konami sedan länge....

2009-05-27 19:29
Ge mig MGS movie imo
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-05-27 19:41
Animationen i första länken har uppdaterats, och precis som i den här artikeln såg jag P - S - 3 komma efter varann. Kanske en slump, kanske inte.

doggson
Det är på G. Men önskar det inte var det, 95% av alla filmer baserade på spel och serietidningar suger..

naero
Fortsätter spelen hålla samma nivå som de har gjort får de fortsätta så länge de vill. Det är knappast som Nintendo som lever på gamla meriter.

2009-05-27 19:45
Inkognito-One P18
du menar som i MGS2? :P
du är kär i mig.

2009-05-27 19:53
Fortsätter spelen hålla samma nivå som de har gjort får de fortsätta så länge de vill. Det är knappast som Nintendo som lever på gamla meriter.

Ptja vissa föredrar Brott och Straff, andra Kalle Ankas Pocket smaken är som osv...

Och MGS4 och dess databas är ett clusterfuck utan dess like.

2009-05-27 21:11
MGS4 är redan en movie höhöh
Admin

2009-05-27 23:03
Caliber
Flashade de förbi snabbt för dig? Tänker på att tidpunkten är på sekunden densamma på samtliga tre bilder på sidan du länkade. Skulle ju kunna vara fake om inte annat.

Enda slutsatsen jag kan dra är att Kojima verkar ha alla precis där han vill. Ingen vet ett jäkla skit och ingen gissning känns mer kvalificerad än någon annan.

2009-05-27 23:19
Nä, de var i samma rytm som övriga bilder. Förmodligen är det som du säger att Kojima bara retas, det är ju lite typiskt honom =)

2009-05-27 23:19
För mig så dök alla bokstäver och nummer upp helt random. Tillsammans med en bild på snubben med en eye-patch. P...R...P...S...bild på gubbe...E... etc etc. Först tänkte jag att PR kanske betyder att det är en prolog, sen verkade det som att PS3 skulle komma upp, men icke, så jag tänker inte ens gissa på nåt.

Mystiskt är det definitivt :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2009-05-28 00:16
Enda slutsatsen jag kan dra är att Kojima verkar ha alla precis där han vill. Ingen vet ett jäkla skit och ingen gissning känns mer kvalificerad än någon annan.

Är folk helt oförmögna att läsa dom artiklar som redan finns publicerade?, står ganska klart svart på vitt där att spelet utspelar sig _EFTER_ MGS4 och att det _EJ_ är Big Boss, samt att det rör sig om en karaktär som var med i MGS,MGS2 och MGS4.

Dvs, antingen Solid Snake eller Akiba.

Och att man skulle göra all denna promotion för en bärbar titel är bara att glömma.
Admin

2009-05-28 00:35
Så mycket promotion är det ju inte. En flashsida som nån uppdaterat två tre gånger. Det var ju hyffsat mycket pr för iphonespelet exempelvis.

Men var står det svart på vitt all den där informationen? De enda säkra källorna jag hittat är den här hemsidan som öppnar för en mängd möjligheter och den extremt flummiga intervjun i Famitsu som inte verkar ge några svar på något. Sen spekulerar ju folk så klart, men det är en annan femma.

2009-05-28 12:53
och den extremt flummiga intervjun i Famitsu som inte verkar ge några svar på något

Den är inte speciellt flummig, nu när folk ej suttit och försökt babelfish översätta skiten.
Admin

2009-05-28 14:38
Klart den är flummig, många av de viktigaste delarna är bortklippta. Vart står det att det utspelas efter MGS4? Eller att det handlar om någon som var med i MGS1,2 och 4? Även om det står det så skulle det lika gärna kunna handla om Raiden ändå. Det visar sig bara att han fanns med på nåt hörn i MGS också... typ att han är skapad av Ocelots avskjutna arm eller nåt sånt.

2009-05-28 15:17
Även om det står det så skulle det lika gärna kunna handla om Raiden ändå

Sluta nu.
Admin

2009-05-28 16:37
Tycker det verkar lika troligt, fast lite omvänt, som att Akiba skulle få en roll i MGS4.

2009-05-28 16:41
Tycker det verkar lika troligt

Enda skillnaden vore väl att Akiba var en main character i MGS4, och att för att man skulle kunna göra Raiden till en klon så får man bortse från all karaktärens fakta, dvs du kan stryka händelserna i MGS2 helt som att dom aldrig inträffade.

Därav "sluta nu" om du vill ha fog för dina invändningar så snälla ge dom någon form av faktamässig förankring.

2009-05-28 19:20
I'm calling it now:

MGS5.
Protagonist: Raidens son
Protagonistens "love interest": Sunny
Protagonistens sidekick: Akibas och Meryls ej ännu introducerade avkomma. Det är en son, såklart. Han är nördig och gnällig men ändå användbar(typ otakon).
Antagonist: Vamps och Naomis ej ännu introducerade avkomma som blev till, på provrörsväg, medans Naomi var kidnappad under händelserna i MGS4. Applicera random förklaring som involverar "NANO MACHINES" till varför han är ond och vill ta över världen.
Antagonistens sidekick: Nån ny kvinnlig karaktär som har övermänskliga krafter(förmodligen tack vare nano machines på nåt vänster).
Cameo appearences: Otakon, Meryl, Akiba, Raiden, Rose och Snake(som man får se på slutet och ger några visa ord innan han äntligen dör)

Handlingen i stora drag: Nano machines nano machines nano machines, Raidens son påbörjar kärleksrelation med Sunny, Raiden dyker upp och berättar att de egentligen är syskon och att han är hennes biologiska pappa, otakon berättar att vamps/naomis avkomma har skapat massa nya metal gears, snake dör, nano machines nano machines nano machines.

2009-05-28 20:22
och det kommer vara multiplatform med exklusiv DLC till Xbox 360
Admin

2009-05-28 23:21
naero:

Jag var inte särskilt jätteseriös, utan ville mest poängtera att det i dagsläget är lika troligt som nåt annat. Marvingayes förslag låter ju exempelvis inte helt osannolikt (även om jag skulle byta plats på protagonist och sidekick). Jag undrar dock var du har läst, citerat av Kojima, att det är MGS5 och det utspelar sig efter MGS4 och huvudkaraktären är någon från 1,2 och 4. Säger inte att det är osannolikt eller nåt, men det vore intressant att se dessa artiklar du pratar om (jag hittar dem inte själv).

2009-05-29 08:50
jagvillocksåhaenblog.com

2009-05-29 15:52

2009-05-30 15:44
Ouff, se här vad internet kokat ihop

jag tycker att det mest ser ut som:

ok, ska sluta nu haha.

2009-05-30 22:49
Dom senaste ryktena om spelet är att det är "Lord of Shadows", ett spel som Konami ska publicera, och inte alls ett nytt MGS.

Länk till http://www.psxextreme.com/ps3-news/5223.html
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Admin

2009-05-31 01:36
Nu har den också alla siffror den behöver för 360. Såvida inte 0 är ett O.

2009-05-31 16:10
De har ju sagt i den läckta PSP Go-grejen att det kommer ett MGS till PSP. Så det är väl vad det handlar om.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-05-31 19:30
Coolt med Pink i MGS serien imo

Dieallot
Admin

2009-05-31 21:22
Snacka om antiklimax. Men du har säkert rätt Midas.

2009-05-31 23:48
Det snackades ju om ett MGS till PSP och ett till PS3 innan PSP Go-video läckte. De skulle på nåt sätt samverka. Kanske låg nåt it det, men än så länge är det väl bara spekulationer