I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Spelvåld föder verkligt våld

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2008-04-12 09:23
mangan P24

den lagen hävdes 2003
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Poet

2008-04-12 12:45

potatissuger
och ändå så amazingly enough så är det tillbaka på cartoon network? hmmmm...

mangan
hahahahah va? herregud det visste jag inte. köpte min wii där för 1 år sen eller så.
What I said, yo!

2008-04-12 16:56
Det är bara idioter som inte kan skilja på spel/film och verklighet.

2008-04-16 19:21
Enligt mig så är ju själva idén med spelvåld att man ska få begå onda handlingar utan att det skapar några konsekvenser. På ett spel kan man ju t.ex. döda någon etc utan att vare sig jag eller någon annan mår dåligt av det. Får man för sig att föra in detta tänkande i IRL så kan man ju knappast påstå att det är spelets fel.

2008-04-18 02:19
Swagman: En sak bara,jag tycker det finns grupper idag som äter piller i mörka rum och lyssnar på monoton musik!:D
...

2008-04-18 03:14
ok jag hörde det bara från en polare att dom inte fick ha spel i sitt land men där ser man
fuck you and have a nice day sucker

2008-04-18 07:25

MCKrillah

Swagman: En sak bara,jag tycker det finns grupper idag som äter piller i mörka rum och lyssnar på monoton musik!:D

D'oh..

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-04-24 09:20
Jag tror spelvåld föder irl våld, bara häromdan så gick ja till charsi.. oj mena morsan å fråga vart vi hade baseboll grejjerna, sen sprang ja ut på gården å leta rätt på dom små fallens som sprang runt å skrek.. även kallade grannungarna.. och om de inte beror på att ja sträckspelat diablo2 i en vecka så vet ja inte:O 

fet drop btw

2008-04-24 18:21
det är sant, jag brukar spela doom och mortal kombat, sen slåss jag
njut

2008-04-24 22:34
att våld alltid funnits i form av tortyrkamare, halshuggningar, gladiatorspel osv håller jag fullkomligt med om. Ett av de starka argument jag själv använder. Det morargument jag stötte på var att dessa handlingar skedde av vuxna, högt uppsatta folk(försök förstå) och våldet brukades inte lika stort av den gemene mannen.

För det andra så håller jag fullkomligt med om att spelvådl inte födet verkligt våld. läs högst upp i tråden innan ni skäller ut mig förfan.

2008-04-25 23:01
Jag skulle säga så här. Små barn som spelar extremt våldsamma spel (typ GTA) eller kollar videovåld, kan mycket väl påverkas av det på ett annat sätt än vad en vuxen gör. Men ofta är detta samma barn som även i övrigt lever i hem utan tydliga regler och med en slapp fostran så det är samtidigt jävligt svårt att se hur mycket spel/film påverkar. De här barnen skulle bete sig illa även om de aldrig tittat åt ett TV-spel.

Men oavsett hur man vänder och vrider på det är det aldrig spelandet i sig som skapar våld och onda människor. Om man går in i en skola och skjuter ihjäl en massa människor så är det andra, mer grundläggande saker, som ligger bakom.

När jag var ung var det inte de som spelade mest TV-spel som det gick mest illa för, minst sagt. Det är en sanning som lever än idag. De unga som springer omkring och skapar otrygghet i samhället är nog knappast samma som sitter hemma och lirar TV-spel.

www.plaingold.com

2008-04-26 13:27
Själv är jag en skit snäll person, som hatar folk som bråkar och allt sånt. Jag klarar inte av att vara en "våldsam" person. Därför så spelar jag alltid som OND i alla spel, det är det enda sättet jag kan vara ond ;)

2008-04-28 14:52
Äh, det är dem svagsinta som påverkas av våld från spel och filmer, så som de som faller för grupptryck och liknande skit. Folk borde lära sig uppskatta en bra story och arbetet bakom spel som GTA. Istället går dem runt och klagar på våldsamheten antingen för dem har drabbats på nåt sätt av det eller för att det är deras yrke. Finns värre saker än våld i spel att oroa sig för, puckon.
Producent

2008-04-28 18:12
Det bästa som finns är att skjuta döda kroppar i huvet. Det gillar jag att göra på fritiden mhm. The Darkness har mkt bra ansiktsjutsfysik. Rekomenderas.

2008-04-29 02:10
det är dom som inte har tv och dator hemma som har d tråkigt o måste gå ut o leka irl ist ;)

2008-05-03 10:49
Man blir mer våldsam om man INTE får se våld!
om du har sett riktigt Våldsamma spel när du var liten eller filmer så kommer man undermedvetet försöka hålla sig borta från våldet när man växer upp., det kan också vara så att om man ser Riktig våldsamma filmer när man är liten att man blir rätt och kommer göra vad som helst för att undvika våld! så jag säger bara BULL SHIT! till att man blir våldsam av spel! ! !
" Its nice to be important, but it more important to be nice!"

2008-05-03 13:23
Att bedöma av egna efarenheter så kan jag lugnt säga att det gick bra mycket bättre(skola, jobb, i livet?) för kidsen som var hemma och spelade tvspel, när man var yngre, än för de kidsen som var ute på kvällarna och gjorde dumheter.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-05-04 12:09
^^Nördar makes the world goes around som jag alltid säger. Typ allt du använder i vardagen har du en nörd att tacka!

Varför blir man bara påverkad av våldsamma spel? Det är aldrig någon som uppmärksamar det motsatsa. finns ju jätte många mjukis spel som är minst lika populära. Eller blir vi inte påverkade av att spela The Sims?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-04 23:07
Att döda någon i ett spel är ungefär som att rita en gubbe på ett papper och sedan riva sönder det och kasta ner i papperskorgen. Det är inga riktiga människor!?!
Baseboll föder våld med sina baseboll trän, boxning föder våld och ja kan fortsätta hur länge som helst det här e ju bara larvigt.
Ser du inte skillnaden mellan att döda en gubbe på ett spel än att döda en i verkligheten så är du en sjuk människa och jag tror att du hade varit det även om du inte hade skjutit den där taxi chauffören som körde för långsamt på din data!!!
As Bob said once "Yuh cyant kill God"

2008-05-05 08:45
Tror faktiskt att spelen gör våldsamma människor. Läste en intervju med Tim Burton för nån dag sen, och han tyckte typ att film inte satte sig i människan på samma sätt som spel, utan att blodig horror mer gjorde att man fick en balanserad syn på teaterblodet och nästan liksom blev en stabilare människa. Däremot tv-spelen, de påverkade på ett annat sätt då man liksom styrde karaktären själv. Han sa t.o.m. att han själv provat sådana våldsamma spel och att han kände hur det "hände otäcka saker inom honom" därefter. Vet knappt min egen ståndpunkt, fast han fick det att låta så jävla 'Så här är det!' så jag går i hans led.
Poet

2008-05-05 09:48

Fast eh.....Tim Burton är ju inte direkt "normal". Men att höra det där komma
från Tim Burton är en överraskning, har han sett sina egna filmer eller?
What I said, yo!
Producent

2008-05-05 16:15
"Han sa t.o.m. att han själv provat sådana våldsamma spel"

Ungefär där slutade jag läsa. Han är uppenbarligen ingen gamer själv utan har "testat" typ manhunt i två minuter. Spelar man inte själv så har man ingen rätt att uttala sig i frågan. Om du drar in nån random snubbe från 30-talet och sätter han framför Hostel i en bio så kommer han också känna "att det hände otäcka saker inom honom".

Sånt jävla bullshit.

2008-05-05 16:21
Min 8 åriga brorsa sitter och spelar Star wars battlefront 2 för fullt på min ps2, ser vissa drag till psykopater och liknande i han

Tror det kommer gå totalt snett för han här i livet. Eftersom han sitter och skrattar och njuter av att faktiskt kunna springa runt i star wars världen som han älskar.
Allt prat om darth maul och planeter vid middagsbordet får mig att frukta att han en dag ska ta fram sitt lasersvärd och döda mig :(:(
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot