I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Spelvåld föder verkligt våld

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2008-04-08 18:38

Spelvåld föder verkligt våld

hade en diskussion idag i skolan om spelvåld ala GTA.
Själv vill jag itne tro att vål i spel föder riktigt våld men jag blev kraftigt motargumenterad och de menade att film och spelvåld gör oss avtrubbade och att det därför föds mer verkligt våld.

VAd tror ni?

2008-04-08 18:42
Jag tror det är såhär, eller ja. Det är bevisat, eller ja. Iallafall.

Jag och en kompis har växt upp tillsammans, sen 2-3års åldern. Jag fick spela vilka spel jag ville under min uppväxt, medans han inte alls fick spela våldspel.

Sen i 15års åldern typ så var det inte JAG som började gå runt med butterflies, började röka och testa på droger, slagsmål osv..

Så min syn på det hela är att det är bra om man får smaka lite våld från filmer/spel i hemmet..

(Och nej jag är ingen liten mes, om ni nu tror det :P)
be the change
Poet

2008-04-08 18:44
Jag tror inte det. Tror att dom flesta "exempel" som media använder är rätt random.
Typ att alla som utför school-shootings spelat GTA t ex... Vilka ungdomar spelar INTE GTA idag? Vilka lyssnar inte på antingen rapmusik eller hårdrock idag? Är liksom så lätt att måla ut dessa som "källor" till problemet att man inte tänker längre, och ser till sociala orsaker osv.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-04-08 18:46
It is ridiculous to claim that computer games affect children. If Pac-Man had affected children in the eighties, then today we would have lots of young people, runnning around in dark rooms, eating pills and listening to monotonous music.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-04-08 18:51
Swagman P23

Haha, sant!

Topic: Det är lika mycket skitsnack som det alltid varit.
I tego arcana dei!

2008-04-08 19:03
Moraltanter har i alla tider velat peka finger och skylla på nåt, oftast nånting de inte förstår sig på, det är enklast så. Att ingen av de som gnäller över tvspel kan någonting om tvspel gör det hela ännu löjligare.

Som den där brittiska advokaten som i alla tider har varit ute efter att sätta dit R*, kommer ej ihåg hans namn men vill minnas att han kallade Bully för "columbine-simulator" innan han ens hade sett spelet.

Lustigt att Bully inte ens hade ett enda riktigt "vapen" i sig då, typ bara smällare, slangbellor och hemmagjorda små raketskjutare osv. Och den mesta delen av spelet gjorde man uppdrag och räddade nördar från att bli mobbade.
Efter att ha spelat det spelet kan jag inte fatta varför det ansågs vara så jävla kontroversiellt. Folk är verkligen efterblivna.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-04-08 19:24
Jag tänker i alla fall så här:

Gillar man inte våld från början, varför ska man då spela sådana spel?

De som på något sätt tycker om våld, även om det är fiktivt, dras antagligen till våldsamma spel. Precis likadant är det när det gäller "suspekt" musik. Dem som lyssnar på exempelvis satanistisk musik gör det antagligen för att dem finner någonting i den typen av musik tilltalande. Spelen/musiken tillfredsställer redan existerande behov hos människan och jag tror knappast att dem som från början inte har dem behoven, genom kontinuerligt spelande, kan utveckla sådana behov.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-04-08 19:29
Jag älskar våldsspel, men inte fan går jag ut och köttar en jävel med ett baseballträ bara för det, inte heller går jag och skjuter alla i närmaste skola efter ett parti Cod4. Varför? Det säger sig självt.
Våld i spel och filmer föder inte IRL-våld, det är idioter som sköter den biten själva.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-08 19:49
Som nån skrev ovanför, jag har också alltid spelat våldsspel sen jag var typ 6 år gammal. Fan det är dessutom nästan Leisure Suite Larry (visst är kanske inte så våldsamt, men ja ni vet..) som lärde mig all grundläggande engelska som jag kunde flytande innan alla i min åldersgrupp, med risk för att låta elitistisk. Jag har aldrig varit i slagsmål mer än nån annan och ja jag är snarare en mes vad det gäller sånt. Folks som påverkas av TV eller spel våld har förmodligen något annat problem, sinnesrubbningar eller liknande.

2008-04-08 19:53
krapduude P21

Jag har också lärt mig mycket engelska från spelandet, och jag slåss inte direkt. Slåss är för icke-spelare ;)
I tego arcana dei!

2008-04-08 19:59
Violent Videogames don't cause violence

Are violent videogames good for kids?

Videogames cause violence

Det finns otaliga undersökningar och det verkar som att beroende på vem som gör dom så får man olika svar.
Jag personligen tror att tv-spel kan vara orsaken till en del våld som begås, men samtidigt så begås dom brotten av folk som inte har alla hästar hemma. Det är knappast som att en normal funtad person blir så pass påverkad av tv-spel så att man går och försöker kopiera spelet i det verkliga livet. Jag tror dessutom att tv-spel kan vara ett bra sätt att få ut aggressioner på, och ibland kanske t.o.m. kan förebygga att vissa våldsakter utförs. Om jag känner mig arg av nån anledning så brukar jag boxas några rundor på mitt Wii-Sports, och sen känner jag mig mycket gladare efteråt! Det är precis som att vanlig träning också kan få aggressioner att försvinna :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2008-04-08 20:00
diZZySWE P17

Ja, jag skulle tro att folk som spelar aktivt (kanske inte upp till till min nördnivås mängd då) kan waaaay mer engelska än folk som bara spelar typ... Fifa nån gång då och då. Särskilt nuförtiden när online spelandet är så stort, engelskan är nästan ett måste. Så jag tror nog att spelandet för med fördelar än nackdelar med sig, så länge man kan hålla det på en vettig nivå och ha ett liv samtidigt.

2008-04-08 20:01
Såg en t-shirts för rätt längesen med trycket
"People with guns dont kill people
People who play videogames kill people"

Men allvarligt talat  så är det rätt självklart att spelvåld, filmvåld, musiklåtar som handlar om våld skapar våld. Men då ska det understryckas att det endast skapar våldstankar hos (oftast barn) personer som utsätts för det under en längre tid och som ALLTID är psykiskt sjuka eller har någon typ av bokstavsdiagnos.

En normal människa som spelar GTA konstant i en vecka går inte ut och dödar folk, för att en normal människa har gränser och förstår rätt kontra fel, sociala samspelsregler och kan känna empati, sympati osv. 

En psykiskt sjuk eller en person som har andra typer av handikapp som gör att dom reglerna inte kan förstås blir naturligtvis påverkad av dessa typer av våld, på samma sätt som en normal människa blir påverkad av t ex reklam.

Och visst blir det lätt att peka ut såna här typer av spel efter t ex Columbine-massakern men som någon sa högre upp så spelar nästan alla ungdomar GTA så problematiken ligger alltid i individen.

potatissuger P20 hade en bra poäng också... citat på honom.

2008-04-08 20:03
Precis, det jag säger med, en normal människa påverkas inte negativt av våldsamma spel.

2008-04-08 20:16
Gillar man inte våld från början, varför ska man då spela sådana spel?

Jag är inte ett stort fan av våld, ser väldigt sällan våldsamma filmer och har i princip aldrig varit våldsam som person. Men däremot kan jag tycka det är kul att spela våldsamma spel då och då, just för att det är just ett spel. Det är en viss taktig i att spela tv-spel och speciellt av genren FPS! Det är som att spela fotboll i princip, man tävlar mot någon och försöker komma ut vinnande ur matchen. Sen att man råkar vara en fiktiv karaktär som skjuter mot andra fiktiva karaktärer spelar inte så stor roll för mig.

Om man tänker efter så finns ju våld i nästan varenda spel, våld på olika sätt, men till och med i Super Mario så går det ju ut på att döda monster för att överleva och få poäng. Det är gjort på ett puttinuttigt sätt, men själva principen är ju detsamma som i t.ex. Halo.
Producent

2008-04-08 20:18
GTA Made Me Do It

Om 10 år kommer man skratta åt den här disskutionen på samma sätt som man fnyser åt "videovålds-debatten" idag.
Rappare

2008-04-08 20:29
"Om jag känner mig arg av nån anledning så brukar jag boxas några rundor på mitt Wii-Sports, och sen känner jag mig mycket gladare efteråt!"

En psykolog i programmet Bullshit sa iofs att om man är arg och tar ut sina aggressioner genom att slå på någonting så associerar man sin ilska med att slå på något, och det ökar ens benägenhet till våld. :P

Näe, men seriöst. Som redan nämnts i tråden är de bara de som skulle bli våldsamma ändå som kan få sin våldsamhet understruken av våld i media.
Rappare

2008-04-08 20:30
På många låter det som att spela våldsamma tv-spel är samma sak som att titta på Faces of death och plåga kattungar.

2008-04-08 20:33
En psykolog i programmet Bullshit sa iofs att om man är arg och tar ut sina aggressioner genom att slå på någonting så associerar man sin ilska med att slå på något, och det ökar ens benägenhet till våld. :P

Kan säkert vara sant, men för mig känns det som att agressionerna försvinner! Slår hellre på en tv-spelsgubbe än på nån riktigt person, även om det skulle vara under ett träningspass. :)

2008-04-08 20:45
Gogaku

Jag är inte ett stort fan av våld, ser väldigt sällan våldsamma filmer och har i princip aldrig varit våldsam som person. Men däremot kan jag tycka det är kul att spela våldsamma spel då och då, just för att det är just ett spel.

Det var det jag menade med att man troligtvis förunnar sig våldsamma spel om man även gillar fiktivt våld :)
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-04-08 21:22
potatissuger P20

Fast jag skrev ju att jag generellt sett inte är ett fan av fiktivt våld, men däremot tycker det är kul att spela våldsama spel då och då eftersom för mig handlar det mer om taktik än att faktiskt skjuta så många ondingar som möjligt!

2008-04-09 00:04
Självfallet inte, pinsamt media blaha för att få föräldrar till tjocka barn få dom mer aktiva.
Jag har inte ätit svampar och hoppat sönder saker bara för att dom gör det i tvspelen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-04-09 00:08
Man kan ju dock fråga sig om mycket av våldet i spel är nödvändigt...

2008-04-09 08:33

Det är lögner, folk som begår våldsbrott och liknande har oftast någt fel i skallen, visst finns det psykon som gick från Cs/Doom till att panga på riktigt men det finns även folk som spelar samma sorts prylar och inte gör en fluga illa.

Har spelat fighting/shooters etc sen sega genesis tiden och sist jag slogs var väl i fjärde klass tror jag, bara idioter som slåss iaf riktigt folk kan spöa folk genom att använda huvudet

Om nån knäcker dig totalt med bara ord svider det mer än en höger

fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-04-09 16:17
Tror inte det har endas med film/spelvåld att göra, har väldigt mycket med omgivning att göra om man blir våldsam eller inte.

När jag var liten fick jag alltid titta på våldsfilmer, jag fick alltid spela de våldsammaste spelen och jag tränade kampspot. Trotts det så är jag en ganska harmonisk och ickevåldsam kille, har aldrig varit i slagsmål eller i ett gäng, jag gjorde bara de vanliga småhyffsen som alla kids gör typ kasta ägg på bilar och så.

Så min teori är att våld i spel och på film föder inte våld i verkligheten, det är andra faktorer så som föräldrar, umgänge och omgivning som spelar in om man börja sparka ner kärringar.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2008-04-09 21:54
Men om det är så att svagsinnade personer faktiskt blir påverkade av att spela GTA och går ut och köttar någon på riktigt, borde inte våldsspelen förbjudas då?

2008-04-09 22:38
Awax P24

Nej, vad är det för logik?

Om man ska förbjuda allt som svagsinnade personer kan bli påverkade av skulle vi leva som zenmunkar idag. Filmer, böcker, tvprogram, ohälsosam mat & dryck, alkohol, cigaretter. Vart skulle gränsen gå liksom.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-04-09 23:22
marvingaye

Håller helt med !

----------------------

Sen håller ja med dom flesta andra i tråden att mycket har nog med omgivning och uppväxt att göra... även om (det bränns när ja säger det) spel och film-våld är en bidragande orsak... i de fal det rör sig om "skadade" människor eller vad man ska säga...
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då

2008-04-10 00:01

Var en artikel i PCGames för ett tag sen, där hade dom statistik som visade att våld bland unga människor faktiskt har minskat sedan slutet på 90-talet (dvs. då spelandet tog fart på allvar)

2008-04-10 00:35
Gjorde en diskursanalys av svenska mediers rapportering av datorspel mellan 2002-2006 som min b-uppsats och det var rätt intressant och se hur de väljer att rapportera och vem som säger vad. Även om studier kommer ut samma år om att våldsamma spel inte påverkar unga så kommer det rapporter om hur farligt det är och så vidare. Att skriva att det påverkar barn och unga gör att det säljer mer då nästan alla idag har en unge som spelar.

Det är klart att vissa, precis som sagts innan, inte bör spela tv-spel då de inte kan aktivt tolka situationerna som de ser framför sig. Men det skulle lika gärna kunna vara en bok som påverkar dem eller en sport men det är inte lika uppskattat att ta upp i media.

2008-04-10 08:21
Våldsamma spel ger avslappnande effekt
Jane Barnett forskar kring könskillnader bland dataspelare samt hur ilska och aggression är sammankoppat med virtuella verkligheter. Hon forskar vid Middlesex University i Storbritannien.  

Jane Barnett forskar kring könskillnader bland dataspelare samt hur ilska och aggression är sammankoppat med virtuella verkligheter. Hon forskar vid Middlesex University i Storbritannien.  

Människor som spelar våldsamma spel på internet känner sig mer avslappnade efter att de spelat. Det visar en helt färsk studie gjord vid universitet i Middlesex University, i Storbritannien. 

Det är forskaren Jane Barnett och hennes kollegor som låtit 292 manliga och kvinnliga World of Warcraft-spelare fylla i en enkät där de fick svara på frågor om ilska, aggression och sin personlighet. Sedan fick de spela spelet i två timmor och göra ett liknande test efter det. Och resultatet var förvånande för Jane Barnett och hennes forskarkollegor.
– De var faktiskt fler som kände sig mer avslappnade efter att de spelat än vad det var spelare som upplevde någon ilska. Men det varierade väldigt mycket beroende på vilken personlighet spelaren har, säger Jane Barnett enligt ett pressmeddelande. 

Skillnaderna i hur avslappnade olika spelare kände sig varierade beroende på ålder, kön och personlighet. Därför blir nästa steg i Jane Barnett forskning blir nu att ta fram en undersökningsmetod som kan användas för urskilja den typ vilka spelare som faktiskt upplever ökad ilska vid spelande av våldsamma spel. 

http://www.metro.se/se/article/2008/04/04/12/1115-48/index.xml

Spel 1 - Kritiker 0

2008-04-10 09:03
Intressant det där, och framförallt bra att det finns folk som försöker kämpa emot allt skitsnack. Sen vet jag inte om jag hade klassat World of Warcraft som ett sådär fruktansvärt våldsamt spel :P

2008-04-10 11:58
Fiktivt våld som fiktivt våld, är det nu så att spel våd föder riktigt våld spelar det väl ingen roll vilken sorts spelvåld det är...

2008-04-10 13:25
På 60-talet var det hårdrock, sen var det Motorsågsmassakern, sen Power Rangers/Darkwing Duck osv... Våld är inte direkt något spaceage-fenomen. Löjlig diskussion imo.
Walking the street of dreams

2008-04-10 14:17
Word !

Men vi har ju alltid letat efter syndabockar att peka ut... så det är ju som sagt inget nytt...

2008-04-10 21:10
Swagman P23
Klockrent citat!
Vem sa det?

2008-04-10 21:54
Självklart har våld alltid funnits men anser ni inte att våldet har blivit råare på senare år?

2008-04-10 22:21
Awax
Ja, det måste vara på grund av våldsspel.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-04-10 22:52
Beror inte på spelen , beror på personen!

2008-04-10 23:21
Skulle väl säga att våldsamma spel och filmer tillfredställer ett behov. Borde väl nästan vara så att fiktivt våld pacifiserar oss.

Sen kommer det alltid finnas nötter som letar bråk hela tiden och de skulle varit nötter utan teven.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Producent

2008-04-10 23:21
"Självklart har våld alltid funnits men anser ni inte att våldet har blivit råare på senare år?"

Nej?

2008-04-11 05:24
människor föder människor sen vad det blir för en människa det e en gåta lol
fuck you and have a nice day sucker

2008-04-11 05:25
eller det återstår o se menade jag iof

2008-04-11 11:01
Awax, jag kan hålal med om att våldet blivit råare.
Men som allt annat så utvecklas ju även våldet eller hur ? Jag skulle nog inte skylla det på spelvåld...

ta en tv... dom blir bättre och större varje år... det kommer sig av att vi utvecklas med tiden... samma sak med våldet hos dom som använder det.... kanske var en jävligt dålig liknelse men jag har en dålig dag så ja orkar inte bry mig....

2008-04-11 16:56
Undrar om häxbrännarna spelade tv-spel... eller om Stalin spelade GTA innan han mördade en massa miljoner människor... kanske Hitler inte all var arg på den där judedoktor utan bara väldigt frustrerad för han klarade inte av Teenage mutant ninja turtles och därför startade krig och dödade massa människor...

Att säga att tv-spel föder våld är bara löjligt, det är bara massa moral-tanter som vill peka fingrarna på nått, på 60-70talet var det rock, på 80talet TV och nu är det spel som är orsaken.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2008-04-11 17:52
Jag skulle vilja skjuta ihjäl alla som säger att spelvåld föder verkligt våld.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-04-11 18:45
Var det inte snack förut om att ungdomar kunde lära sig att hantera vapen genom att spela exempelvis CS? Jag skulle vilja träffa den som anser att det inte är någon större skillnad mellan att hantera riktiga vapen och att vänsterklicka på en datormus medan man då och då trycker på "R"..
Poet

2008-04-11 23:30

Folk som är "svagsinnade" ska inte spela spel nej. Men inte fan ska spel
förbjudas för det? Vad sägs om att förbjuda alkohol när man är på g
eftersom VISSA inte tål alkohol öht? Liksom, det kommer aldrig ske.
Bäst vore är väl att se med sina egna barn i framtiden om dom tar
allt på för stort allvar så kanske man ska förbjuda dom att spela men
då kan vi lika gärna ta bort  Power Rangers då barn har lekt Power
Rangers och dött? För dom tror att dom överlever? Eller hur fanken
det nu var...

nä som sagt, spela och om du inte tål det så sök hjälp men låt
fan inte resten av oss få lida.
What I said, yo!
Poet

2008-04-11 23:31

Sen hade jag föredragit slå ner en taxichaffis på spel än irl ;)
What I said, yo!

2008-04-11 23:52
då kan vi lika gärna ta bort  Power Rangers då barn har lekt Power
Rangers och dött?

Hm, det hände ju faktiskt när jag var barn. Power Rangers och Darkwing Duck försvann som barnprogram på grund av att de var så "våldsamma"/våldsamma.

2008-04-12 08:07
i grekland e spel förbjudet enligt deras lag så dom får inte spela tvspel what so ever undrar hur en grek som alldrig spelat förr reagerar om han spelar för första gången?