Ipred o.s.v
Snart börjar den här Ipred lagen att gälla och jag undrar vad man kan göra för att inte åka fast? Använder endast DC++ för att ladda ner film och musik nu. Ska man skaffa hemligt ip-nummer? Använda andra nedladdningprogramm? Hjälp mig!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag tror inte du behöver ta det så seriöst.
BIT POP is taking over klockan 8
jag undrar vad man kan göra för att inte åka fast? Enda lagliga förslagen är väl att:
1) sluta ladda ner olagligt material
2) börja handla lagligt
Dock mycket mer samhällsvänligt om du skaffar en pistol och skjuter:
1) folk som jobbar åt antipiratverksamhet/lobbyorganisationer/skivbolagsanställda
2) poliser
3) åklagare
4) domare
=)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kolla upp typ Relakks och OneSwarm :)
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
det här får ju mer uppmärksamhet än miljöproblemen i sverige
Har varit o köpt nätverkskabel istället föär router då jag aldrig kunde låsa den och endast använda den själv. Så det är bara att lägga ner DC++ nu eller? Hubbarna jag brukade vara inne på kräver att man delar ut 100 gig. Om jag t.ex inte laddar upp något på piratebay men endast laddar ner, kan man åka fast då?
Kan jag känna mig trygg om jag bara laddar ner "lite"? Nej. Snarare tvärtom. Att sätta dit vanliga Svenssons, har större effekt på allmänheten, än om man sätter dit stora uploaders. Det är effekt lobbyn är ute efter, inget annat.
Om jag bara laddar ner från privata trackers då? Nej. Är det möjligt för dig att bli medlem på en sida, är det även möjligt för lobbyn.
Om jag bara laddar ner serier då? Nej, du kan fortfarande inte känna dig trygg. TV-serier lever mer eller mindre på reklam, laddar du ner så får dom inte betalt för sin reklam. Således är det även i deras intresse att sätta stopp för nedladdningen.
Är Usenet säkrare än torrents? Absolut. Du kan läsa mer om Usenet här:
Länk till http://https://www.flashback.info/showthread.php?t=193333 Länk till http://https://www.flashback.info/showthread.php?t=870211 Usenet må vara säkert, men det passar inte alla. Vill du fortsätta ladda ner via torrents, rekommenderar jag en VPN-tjänst.
Vad är en VPN? Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/VPN Hur mycket kostar en VPN? Allt från 50:- i månaden och uppåt, det beror helt på vilket företag du vänder dig till.
Måste jag betala? Det finns i dagsläget inga välfungerande gratistjänster. Vill du känna dig trygg, får du helt enkelt betala. Det finns gratistjänster, men från erfarenheter så kan jag säga att samtliga sänker din hastighet med marginal. Och bara fåtalet av dem skyddar dig.
Vilken VPN-tjänst rekommenderas? Själv så använder jag mig utav: http://ivacy.com/
En billig och välfungerande tjänst, som ger tillgång till både VPN och Usenet.
Hur blir jag skyddad bakom en VPN-tjänst? När du använder dig utav en VPN-tjänst, får du en annan IP-adress än din egna. Ingen, inte ens din ISP kan få fram information om vad du gör på ditt nätverk. Och i t.ex. uTorrent, kommer det att stå att du kommer från, US, UK eller Ryssland. (Om du använder Ivacy dvs.) Således kommer inte lobbyn att gå efter dig. Om de inte ens vet att du är svensk, varför skulle de då gå efter dig? Även ifall de nu av någon anledning skulle bestämma sig för att gå efter dig, kommer Ivacy inte att ge ut någon information till dem. Främst på grund utav att ingen information lagras. Här kan ni läsa vad Ivacy lagrar för information: http://ivacy.com/en/doc/logging_policy
Jag vill använda mig utav Ivacy, hur går jag tillväga? Länk till http://ivacy.com/en/doc/help Så nu är jag 100% säker? Det går självklart inte att lova något, men i och med att det inte finns någon information att hämta från Ivacy, så har lobbyn helt enkelt inga bevis på att du gjort någonting. Att du även får en IP från ett annat land, gör ju att lobbyn inte kan göra något mot dig. IPRED lagen gäller i Sverige, varför skulle lobbyn börja leta efter Ryska fildelare? Känner du dig fortfarande inte tillräckligt säker, rekommenderar jag dig att kryptera dina hårddiskar med t.ex. True Crypt. Annars så kan du helt enkelt välja att utnyttja Ivacys Usenet tjänst. Mer om Usenet kan du läsa här: Kör du Usenet med VPN och 256-bitars SSL kryptering är du tillräckligt säker.
Väljer du att även kryptera dina hårddiskar, finns det inga som helst bevis, på att du gjort något olagligt.
Fortsätt fildela och sluta köpa musik/film. Stöd hellre ett VPN företag, än de äckliga mediabolagen.
- Källa
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
haha APRIL APRIL IPRED FINNS INTE!
Frågan är ju hur bra en sådan
här tjänst skulle fungera emot ipred. Det är mycket möjligt att de kommer kunna kräva informationen från företaget som tillhandahåller proxyn istället.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
En VPN för 50-100:-/mån är det ju värt.
dold.se finns också och den på flashback. Undra om man ska ta någon sådan?
Blir nog dold eller prq för mig iaf.
skillz, vilken är prq? funderar själv på dold.se. enligt dold.se får jag ett lallar ip-nummer av dem som inte kan spåras till mig. betyder det alltså att jag kan gå in på dc++ igen och gå till hubbarna jag kan gå till, dela ut 100 gig t.ex, skriva in ip-nummret jag fick från dold.se och ladda fritt? ska iaf bli medlem i piratpartiet o rösta på dem. fan att staten ska satsa på det här istället för miljön, arbetslösheten o.s.v
prq.se, väldigt bra ställe vad jag hört. Vet inte hur det är med VPN, men vet ett gäng trackers som har servrar där och det flyter på bra. Sparar inga som helst loggar eller något. Har ingen erfarenhet och är inte så insatt i det här med VPN, men vad jag förstått så surfar du med ett helt annat IP nummer, oavsett om det är i en webbläsare, torrenklient, DC eller något annat. Vet inte riktigt hur det är med dold.se om de inte sparar några loggar eller inte. Men sparar dem inga loggar så ska det ju vara helt lugnt.
oki, måste kolla runt innan man hoppar på ett erbjudande iaf.
har kollat nu på dold.se och även relakks.com där står det att dom kan tvingas att dela ut dina uppgifter iaf, så stod det: Om svenska myndigheter kan påvisa bortom rimligt tvivel att de har grund för att kräva användaruppgifterna från RELAKKS måste RELAKKS överlämna de abonnentuppgifter som du som användare har lämnat. Myndigheterna måste i så fall vara av uppfattningen att straffet inte kommer att bli böter. låt oss säga att jag delar ut 100 gig filmer, självklart är inte straffet böter då.
Grejen med PRQ, om jag inte minns helt galet, är att dom inte är ett svensktreggat företag så ingen kan tvinga dom att lämna ut några uppgifter. Som sagt, det där är vad jag har för mig, så kan absolut inte understryka om det är sant eller inte. Men värt att kolla upp iaf.
Det är inte säkert att det var just så, men det var någonting liknande iaf.
jäkla Ipred!
psytrance roxx
ja tänker ladda ner tills jag åker fast!
den jakten man startar efter folk som laddar upp och laddar ner kan enligt mig jämföras med jakten hitler hade på judar :)
allt kul ska tydligen förstöras är det nya direktivet från EU
IPRED är giriga företags lösning på ett problem som dom inte har hjärnceller nog att lösa. istället för att erbjuda riktiga tjänster över internet med digital media så försöker dom desperat att jaga de som laddar ner olagligt, snacka om hjärndöda... det enda jag använder nu är Peerguardian, men det hjälper ju inte mycket när dom börjar jaga på riktigt, men dom kan ju jaga mig bäst dom vill, får jag höra nått gnäll från isp så kanske jag fixar nån vpn tjänst.. men det vette fan om man pallar det ens jag har inga pengar endå så dom kan ju försöka kräva miljonbelopp av mig bäst dom vill, inte som att jag kommer ge dom ett jävla öre oavsett. nu delar jag inte ut nånting dock, däremot följer jag väll en 20-30 serier eller nått som jag tankar, sen film ibland också, musik är det väll mer sällan. jag är mer orolig över ACTA och de andra värre lagstiftningarna som är på gång, palla att dom får rätt att söka igenom mobil, mp3 spelare, usb minnen osv osv så fort man ska resa nånstans..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
vi har snart ingen frihet kvar känns det som
kamel: Snart? Med tanke på IPRED och FRA så är friheten helt borta! Övervakad 24/7 känns det som fan. Jävla skitsverige.
VPN kommer antagligen att vara ordet på allas läppar om inte ännu så inom en snar framtid. Dock kommer hypen att vända fort. Då "kryphålet" börjar tas på allvar kommer det inte dröja länge innan hela VPN-branschen - av naturliga själ - kraschar ihop. Det här står på agendan nu helt enkelt. Lite jobbigt för piratkillarna kanske. Nåväl, det hade kunnat vara värre. Läs lite om liknande lagförslag t.ex. ACTA el. IPRED2. Ett tips för att kringgå problemet med dc-hubbar kan ju vara att bygga upp en mäktig share på exempelvis GPL-licenserad programvara. Nåja, rätt intressant hela den här grejen. Kommer att följa medias bevakning av detta noga kan jag säga. Antagligen blir detta en milstolpe för 2000-talet, som mycket troligt kommer att ligga på bänken i framtidens skolungdomars historiebok.
Vad innebär IPRED2 och ACTA?
RELAKKS De domar som avkunnats i Sverige för upphovsrättsintrång har dömts till dagsböter vilket enligt oss på RELAKKS innebär att denna typ av misstankar ej är tillräckligt för att häva sekretessen kring sammankoppling av användare och IP-nummer.
Att rippa ljudfiler från videos på youtube, är det safe eller något man kan torska på?
DIF!
Sådär, nu blev nyss James Bond powerpack 720p klart! Btw hur blire om man delar IP med andra personer i huset. Eller typ har en trådlös router utan lösenord för det trådlösa. Dem kan väl knappast spåra detta till en person? Husrannsakan lär väl aldrig inträffa osv?
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Om man laddar ner något från rapidshare, megashare i paket? Hittar många som har lagt upp filmer,album,program i små paket med namn som 123sad1.rar, 123sad2.rar, 123sad3.rar ... osv !bob P20 Tror inte dom trackar sånt än!
Tombombadilla: Borde väl inte spela någon roll? Du laddar ju fortfarande ned det.
elitz P21 Enligt vad jag har läst så är den som äger datorn/står på den, det är han/hon som blir ansvarig. Men man måste nog vänta tills det kommer ett sådant fall och se hur rättegången slutar. Finns ju säkert nån 60 årig gubbe som endast använder datan för bankärenden och läsa tidningen t.ex Tänk om denna inte har en aning om hur man gör för att låsa sitt nätverk o.s.v Så åker denne dit eller om han frias. Frias han så lär dom flesta öppna sina.Tombombadilla P22 Läste på flashback att dom ser det också. Läste lite om dom svenska sidorna som erbjuder ett hemligt ip nummer men dom kan också dela ut uppgifter ifall staten vill ha dom, men då ska anklagelserna vara rätt feta mot en. Sedan så saktas hastigheten ner till 90% med t.ec dold.se och relakksa o.s.v Avvaktar själv till nån bättre lösning. Känns förjävla drygt att man har tappat friheten på nätet. WTF jag köper ju det jag gillar, iaf musik, köper då på vinyl. Ibland för 500 spänn för en platta t.ex
Hur är det med IPRED och åldrar? Till exempel: Under 15 år: Går då "straffet" vidare till föräldrarna? Över 15 år: Samma sak där? Eller måste den personen betala eftersom h*n är straffmyndig? Över 18 år: ------------ Förklara!?!
anna_m_maria Lär väl vara som när det gäller vid vanliga brott o.s.v är du under 15 så lär föräldrarna straffas på nåt sätt men just när det gäller ipred så står ju oftast datorer redan på föräldrarna hemma t.ex Efter 18 lär det vara du eftersom man är väl vuxen då i sverige. Men som sagt, datorer som ungdomarna använder hemma står på deras föräldrar och det är dom då som kommer att drabbas.
Ruzz P24 Tack för svaret. Tänkte lite så också, men var osäker då denna lag är helt galen. Man vet ju aldrig, liksom :P
Min tonårsdotter laddar ner, är det jag som förälder som blir skyldig? –Utgångspunkten är att det är den som har brutit mot lagen som ska hållas ansvarig. Även minderåriga kan bli skadeståndsskyldiga i vissa fall. från Svenska Dagbladets frågor och svar angående nya Ipred-lagen. Men om ni vill vara säkra. öppna era trådlösa nätverk (skydda era datorer mot intrång bara) släpp in era grannar så kan ingen bevisa vem som laddat ner vad. Det är nämligen inte abonenten som åker fast utan enbart den som laddat ner, och det skall rättighetsinnehavaren bevisa vem som gjort. Piratpartiet uppmanar alla att öppna era nätverk och döp dem till "Ipredia"
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
en nystartat wiki som skall hjälpa alla som vill öppna sina nätverk, men som är osäkra på hur man gör.
www.Ipredia.se
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Bra program eller tjänster för att dölja sitt IP, någon som har något som de vet funkar bra? I övrigt så ska jag fan flytta till Holland. Läste nånstans att där är det tillåtet att tanka hem vad man vill för personligt bruk. Stå emot EU nu Holland! Sverige förvandlas mer och mer till en äcklig polisstat. Tack för det jävla knähundar till politiker. Bodström, Reinfeldt och resten har precis kriminaliserat en hel generation och över en miljon svenskar. Allt på grund av skivbolag som förlorar makten om industrin och b-artister som aldrig skulle slagit igenom idag och känner att de rent av kanske måste jobba för att betala hyran!! Om man istället vill se något positivt ur det hela, så börjar fler och fler artister (åtminstone svenska) släppa mycket mer gratis på nätet. Även internationellt släpps det galet mycket gratis, bl a mixtapes, av både kända men framför allt okända musiker som ibland håller riktigt jävla grym kvalitet.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
jag funderar på youtube kan man fortfarande ladda hem videos därifrån till datorn eller e det oxå tabu? fan måste köpa filmer som kostar nästan 300kr typ eller nått fuck that säger jag bara med min minimi lön har jag inte ens råd med mat typ jävla land
fuck you and have a nice day sucker
men då borde oxå ichat vara olagligt nu då eftersom du kan skicka och ladda hem filer från annan dator därifrån. eller jag kan ha tänkt fel där men men.
fuck you and have a nice day sucker
Någon som vet vilken plats sverige hamnar på nu i landet med mest brottslighet?
Haha Tombombadilla den var faktiskt riktigt bra.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
2010 kommer ditt personnummer vara ditt ip nummer ffs
http://www.aktivdemokrati.se/
någon som blivit haffad än?
Get Random!
KinG-PhiL: Ett känt fall hittills, 5 företag har begärt ut INFO på ett ip som delat ut ljudböcker. Tingsrätten har gett internetleverantören 2 veckor att plocka fram namnet på vem som använt det.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
TOR är inte lämpligt för fildelning.
Negative, negative. Our destination is Gaza.