I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bluescreen, nåt om "pagemgr.sys"..

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-07-11 03:49

Bluescreen, nåt om "pagemgr.sys"..

Datasnille som jag är så fattar jag inte ett skit av problemet, därför vänder jag mig till er!

Um, ska försöka förklara vad jag gjorde innan problemet uppstod;
Ljudet började gorma så jag inaktiverade ett av ljudkorten (det interna, jag har ett externt jag använder), stod nåt om att jag måste starta om datorn för att ändringarna skulle funka, så jag gjorde det..

Nu till problemet:
När datorn startades om efter diverse modifieringar så kom Windows XP skärmen fram, där det laddar.. tuggade och tuggade men verkade inte ta sig någon vart, så när det börjar se ljusare ut så poppar en blåskärm upp, antyder något om..

"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" och filnamnet "partmgr.sys"

Har någon haft liknande problem?
Hur löser man det?

Har försökt googla men hittade inte någon lösning på problemet..

(Kör felsäkert läge nu och det funkar prima..)

Tack på förhand!

? _ ¦ _ ¦ ? tjobre jag är abo! ABO!

2006-07-11 09:36
vadå googlat utan o hitta något?

skriv detta i google: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

så kommer det upp allt du behöver veta
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-11 09:37
The Windows Memory Manager reserves pre-defined ranges of kernel virtual address space for specific uses. Because the Windows operating system utilizes virtual memory, the Memory Manager does not necessarily assign physical memory to every possible kernel virtual address within its pre-defined ranges. The Memory Manager knows that some of its kernel virtual address ranges are used for pageable memory, and other ranges are used for non-pageable memory. For example, the kernel virtual address space that is reserved for use by the non-paged pool is (obviously) part of one of the Memory Manager’s non-pageable address spaces.

Whenever the Memory Manager detects a page fault (that is, a failure to translate a kernel virtual address to a physical address) in one of its pre-assigned address ranges in which the memory is supposed to be non-pageable, it halts system execution with a PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA bugcheck.

The only thing that can cause one of these page faults is an inadvertent reference by a kernel mode component to an invalid memory address that just happens to correspond to one of the Memory Manager’s pre-assigned non-pageable address ranges. The most common reason for this bugcheck is a driver de-referencing a bad pointer.

There are basically innumerable things that can happen that can lead to an invalid memory access, so tracking down these bugchecks can sometimes be particularly difficult. Some of the most common reasons for these bugchecks are buffer overruns and underruns, or accessing of a completely bogus address.

andra träffen i google din latmask
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-11 09:39
alltså, det är en drivrutin som gör fel instruktioner. installera om drivrutinerna till tex ljudkorten så löser det nog sig.
annars kan du köra en Driver Verfier, eller i värsta fall reperera windows med din xp skiva

fan va ja e snäll ibland

2006-07-11 14:07
AEAP: Jag googlade på STOP koden som uppstod och fick inte upp något vettigt, bara massa smörja på forums osv, där det inte fanns några svar..

Tack för hjälpen iaf, ska se om det löser något.

2006-07-11 15:12
Testat installera om drivrutinerna för båda ljudkorten, får fortfaranda samma blåskärm...

2006-07-11 17:14
ok först o främst hade jag kört chkdsk /r /f

hjälper inte det hade jag testat minnet med memtest.

hjälper inte det hade jag installerat om windows.

2006-07-11 17:16
Jag installerade om, funkar prima nu.. Tack för hjälpen :]