I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-05-02 13:33

Sasser-masken!

För att få bort masken gör såhär:

* tryck på kör, skriv regedit, gå in på menyn "Redigera" högst upp och tryck på sök, skriv in: "avserve"

* ta bort alla filer som har ett sådant namn, den kan ha kopierat sig

* tryck på ctrl alt & del och gå in på proseccer, ta bort allt som har "up" och avserve i namnet

* tryck sök och leta upp filen avserve.exe ta bort den

(Tack till -DeJa Vu- för denna del)

All redigering i registret är farlig och sker på eran egen risk!

Patcharna mot detta hål finner ni här:
(Glöm inte att välja rätt språk för patchen )

Windows XP
microsoft.com

Windows 2000 med Service Pack över 2
microsoft.com

Windows Server 2003
microsoft.com

Har ni någon annan version av Windows så kolla om den finns med här: microsoft.com

Självklart så går det lika bra att köra och installera från Windows Update också om ni vill det.

För mer information om masken så läs här:
symantec.com
Det finns även redan en variant ute, den finns att läsa om här:
symantec.com

Man kan aldrig känna sig nere med en ballong - Nalle Puh

2004-05-02 13:47
hur sprids den? gamla vanliga sättet.. vad gör den?

2004-05-02 14:03
Den sprider sig genom att starta en FTP-server på port 5554, sedan försöker den connecta till random IP-nummer på port 445, lyckas den connecta så utnyttjar den säkerhetshålet för att öppna ett shell på den andra datorn på port 9996 som den sedan använder för att ladda hem masken från den infekterade datorn på FTP-servern den skapat.

Vad den gör är egentligen inget, man förlorar massa massa prestanda och datorn kan starta om sig då och då, men någon riktig skada ska den inte göra av vad jag har förstått.
Man kan aldrig känna sig nere med en ballong - Nalle Puh

2004-05-02 14:20
tack som fan. trodde det var blaster eller vad det hette först.
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!

2004-05-02 19:07
927_up.exe

stötte precis på en fil i min system32-mapp som hette så...upptäckte den genom att den försökte ansluta till nätet men min brandvägg sa ifrån...

har den något med det här att göra?

2004-05-02 19:14
det hade den visst...
any process with a name consisting of 4 or 5 digits followed by _up.exe (eg 74354_up.exe).

w32.sasser.worm

2004-05-02 19:20
hehe skönt att man inte kan få den iaf ;)

2004-05-03 08:14
Står att jag inte kan installera Updaten till XP , för att " språket på mitt system inte är detsamma som updaten är anpassad för"

Det står på svenska i mitt Xp, testade både Svenska och Engelska.

2004-05-03 08:47
"any process with a name consisting of 4 or 5 digits followed by _up.exe (eg 74354_up.exe). "

Jag hade gjort det :)

2004-05-03 08:47
Guerilla-farmer
Läs under "removal instructions" på denna sidan.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-05-03 10:21
Jag har gjort alla saker som står här + lite till. Men jag har fortfarande maskjäveln.
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!

2004-05-03 11:55
Min dator drabbades av det har viruset for nagra dagar sen... efter ett tag tog jag bort lsass.exe filen fran datorn o tankte att de varsta som kan handa ar val att jag far formatera... Efter att jag tagit bort filen sa vagrade datorn starta upp, den kom inte in i windows utan skarmen blev bara helt svart.

Da tankte jag formatera datorn, la in xpskivan men datorn vagrade lasa fran den utan kom bara till den svarta rutan igen. Jag kopplade ur harddisken och la in den som en slave harddisk i min andra dator, och formaterade den pa sa satt...

Sedan la jag tillbaka harddisken, och forsokte da med xpskivan, men datorn envisades med att den vill ha en diskett, vad jag an stallde in i bios... Jag la in harddisken i den andra datorn igen och installerade pa sa satt in XP pa den...

Slutligen la jag in den i problemdatorn igen men samma problem uppstod, den vagrar starta upp o sager hela tiden invalid system disk eller invalid boot disk...

Nagra tips pa vad jag kan gora...
Tacksam for hjalp!

2004-05-03 12:13
På denna datorn vet jag inte om jag har den.. Men det borde jag ha, den har varit grymt jävla långsam sen i fredags.

2004-05-03 12:16
lsass.exe är väl en windows systemfil?

gå in på www.bootdisk.com och skaffa en xp startdiskett.
----------------------------
http://www.ingaklena.se

2004-05-03 12:18
Ja.. Den ska man inte ta bort :)

2004-05-03 12:42
Jag vet att man inte ska ta bort systemfiler men ja tankte att de varsta som kan handa ar ju att jag maste formatera...

2004-05-03 19:02
Faaaan!! han som gjort sasser förtjänar dödsstraff!! min dator e helt jävla pajj nuuuuuuu!!!! :@
That's just stupid.

2004-05-03 23:28
Jo, de viruset gör en massa skit. Jag har fått det.. Har fått upp massa varnings-popups. Och man kan typ inte starta några program för att minnet är fullt och skit. Ska testa detta som ni skrev längst upp om jag ens får igång regedit.

2004-05-04 00:58
Ett tips är att dra ut internet sladden alt. inte koppla upp er på nätet innan ni tagit bort skiten. Det hjälpte mig jävligt mycket då slutate sasser kopiera skiten ta upp så mycket minne och nöjde sig med 2 processer, vilket gav mig tid att hitta filerna och ta bort det. För övrigt så var det jag fick(sasser) på något sätt ihoplänkat till nått jävla reklamprogram på min dator som jag också tog bort.
cut out to...

2004-05-04 17:42
mitt internet har sluta funka helt.. in på msn kommer man men kan varken skriva eller bli skriven till :) lite drygt o försöka hitta hur fan man ska göra från nån annan dator, men nu ska ja skriva ut detta o se om d e d som e problemet..

men om nu internet börjar funka, så går ja in på d kommer inte masken krypande då igen? ere så att ja måste snabbt in om fixa nån sån där "patch" va nu dom gör?

2004-05-04 17:43
Damn!
Jag hittar inte filerna, men någon fil som heter "skynetave" körs i asmånga processer. Vet någon om det är en vital windowsfil eller om den går att kasta?

2004-05-04 19:06
Jag fick bort skiten, tror jag. Har inte haft några problem ännu iallafall.

2004-05-04 20:14
Larnil: Jag gjorde precis som det står - det xzon skrev.

2004-05-04 22:10
ja skulle också vilja testa på o försöka få bort d men denna delen "All redigering i registret är farlig och sker på eran egen risk!" skrämmer mig :(

2004-05-04 22:14
okej, min systers dator som jag nu sitter vid tror jag fick denna masken förut, så nu testa jag o göra precis som d stog där uppe, men den hitta inte nåra filer som heter avserve? :S:S

2004-05-04 23:34
har jag skiten om jag kan vara inne på internet i 5 minuter, sen lägger skiten av men om jag startas om den funkar det igen i 5 minuter?
visste ni att öl innehåller kvinnliga hormoner??!.... för efter 10-12 öl kan man varken köra bil eller hålla käften

2004-05-04 23:36
Haha, fan.. Glömde tanka update-grejen så nu fick jag tillbaka skiten :(

2004-05-04 23:50
okej nu jävlar har ja fixat skiten, ere sån där patch ja ska skaffa? svara snabbt ngn så ja slipper få den igen! vad gör en sån där patch förresten?

2004-05-05 10:51
tack så mkt, jag ska fixa en patch som skyddar mig mot den =) har klarat mig än så länge, men det är bara för att mamma och pappa drog ut adsl-sladden :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-05-05 17:42
yay tankar i 1.2 kb/s från microsoft
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2004-05-07 04:18
har fan fixar man språk grejen flera har frågat men ingen har fåt svar? kan inte instalera min uppdate
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-07 18:29
Prova Stinger, nu ska den klara Sasser masken också

vil.nai.com
----------------------------
http://www.ingaklena.se

2004-05-08 11:15
Jag har laddat ner allt man kan och ska ladda ner....

hur ser man ifall man har viruset förutom lsass.exe processen..?

Är inte helt säker på att jag har det, men min CPU användning kan t ex ligga på 2%, sen sätter jag på ett videoklipp i winamp t ex, efter det ligger CPU användningen på konstant 100%, hackar o har sig.. o jag har en ny dator....
Lugn!

2004-05-08 15:48
Nyhet: Skaparen av sasser är gripen.
Mer om det på Aftonbladet.se
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2004-05-08 15:48
shoota, det e jävligt konstigt.. aldrig hänt mig förut :S
Lugn!

2004-05-09 15:23
inte infekterad :D

2004-05-09 22:40
Heller inte infekterad och jag har inte äns en brandvägg eller något alls =)
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2004-05-10 08:45
undrar samma sak som obieee P19 ...."skynetave" är detta något som man bör avlägsna från sin dator? tar upp fett mycket minne....
get on your knees like you're looking for that last piece of crack!

2004-05-10 08:59
Mille_ P18

W32.Sasser.D worm @ symantec

W32.Sasser.D differs from W32.Sasser.Worm as follows:
...
- Creates a different value in the registry: "skynetave.exe."
...

så...svar: ja!

2004-05-10 12:56
tackar....
get on your knees like you're looking for that last piece of crack!

2004-05-10 14:31
jag hittar inte avserve nagonstans men daremot hittar jag lsass.exe i System32.
men jag kan inte ta bort den, sager access is denied!!!!!!!

hur fan far jag bort den

2004-05-10 15:29
ninosh F19

jag tror lsass.exe är filen som sasser viruset smittar, alltså inte själva viruset.. har för mig att det är en systemfil och ska alltså inte tas bort.. (tror jag)
Lugn!

2004-05-10 15:31
Isass.exe ska man väl inte ta bort?

2004-05-10 15:37
samma som ninosh.

lsass.exe körs. Men jag hittar inget avserve . Hur tar man bort något man inte hittar?

America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2004-05-10 15:39
Men den brukar väl inte köras i vanliga fall? (lsass.exe alltså)
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2004-05-10 16:15
fråga:

kan lsass.exe köras utan att datorn är smittad?

2004-05-10 16:45
jag undrar som Lingonfil.

2004-05-12 19:01
nu börjar jag bli förbannad. har gjort allt som som står på microsoft hemsida. gjort updaten och öven kört F-sasser virus dödar programet men inget värkar hjälpa. datorn kör fortfarande Isass.exe och massa andra skuma filer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-12 19:23
antar det. men datorn är fort farande segare än förut.

2004-05-14 12:31
har hört att de har fångat han snubben som skapade masken =) *BUSTED*

2004-05-14 17:32
asså. jag fattar int eom jag är smittad eller inte... men folk säger att om man ser LSASS.exe i aktivitetshanteraren är jag smittad men när jag följde instruktionerna högst upp i denna tråden så hittade jag inget i regedit.. är jag smittad eller inte?
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A

http://www.otechdesign.com