ironeagle P47
Från Sweden / Sweden
- Namn:
-
- Sysselsättning:
-
-
- Civilstånd:
-
-
- Hemsida:
-
-
- Medlem sedan:
-
2001-11-23
- Senast inloggad:
-
2012-07-18 12:07
-
-
Senast skapade trådar
Här var det tomt.
Senaste aktivitet i trådar
En TopFuel Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.
På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre
energivärde per liter.
En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).
Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.
Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.
Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens
fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.
Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan(som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.
Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss
från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".
För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern
accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften
vid starten är närmare 8G.
Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.
En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.
Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!
Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.
Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.
Som slutsummering tar vi ett exempel:
Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på
hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål
som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, på bara 402 meter ifrån när du passerade den.
Det, gott folk, är acceleration!
Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i
denna fenomenala
maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan
nästan blåst dig
av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.