I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Regler om överpris i Köp & Sälj

Whoa Community - Allmänt om whoa

2009-01-27 23:40

Regler om överpris i Köp & Sälj

Att sälja biljetter dyrare än vad dom kostade från början är väl definitionen av "svarta börsen" eller vad det kallas? Detta är totalt jävla tokförbjudet, det borde du förstå själv!

Var förklaringen jag fick till att min annons i Köp & Sälj blivit borttagen.

Varför står det inte i reglerna att det begärda priset på en vara inte får överstiga ord. försäljningspris?

Varför borde jag förstå att det är förbjudet? Det är inte förbjudet enligt lag (förutsatt att man skattar på vinsten i vissa fall), inte heller är det förbjudet på någon av de större Köp & Sälj-sajterna.

Tacksam för svar

Admin

2009-01-28 10:56
Nej, du har rätt i att det inte står någonstans. Med andra finns ingen regel mot att sätta överpris på biljetter. Såvida man inte vill hårddra regler om att inte bryta mot lagen, då du med största sannolikhet inte kommer skatta för eventuell vinst, men det är ganska så långsökt :)

Däremot kan man ju säga att det här i grund och botten är ett musikcommunity, och att på ett sådant ställe ta ut överpriser för konsertbiljetter är riktigt dålig stil och då får man kanske ta att sådana trådar ryker. Att suga ut folk på grund av att de vill se någon favoritartist som inte direkt spelar veckovis i Sverige, det är riktigt lågt.

F ö borde Sverige införa samma lagar som somliga andra länder som gör det olagligt att sälja biljetter till överpris.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-01-28 17:34
Så kan man ju se det. Eller så kan man se det som att jag har utfört en tjänst genom att sitta och uppdatera hemsidan osv i ca. 2 timmar och att det är priset jag väljer att ta ut för den tjänsten. Den personen som kommer att köpa mina biljetter får tack vare mig möjlighet att gå på konserten, trots att han inte var ute i god tid.

Oavsett tycker jag att det känns jävligt godtyckligt att det finns oskrivna regler som man ska behöva anpassa sig till. Hur ska jag känna till alla dessa? Det är rätt surt att dels ha skrivit en tråd i onödan och dels få ett så pass otrevligt mail som förklaring..

2009-01-29 00:20
Oavsett tycker jag att det känns jävligt godtyckligt att det finns oskrivna regler som man ska behöva anpassa sig till. Hur ska jag känna till alla dessa?

Han har en poäng.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
Admin

2009-01-29 01:21
Jadå, han har en poäng men det skrev jag ju också. Och jag kan hålla med om att det var ett lite väl barskt svar, men det får stå för personen som skrev det. Men alla har väl sina dagar ibland..

Vad gäller regler så visst, man ska inte behöva anpassa sig till regler som inte finns. Å andra sidan är det ju inte som att det blir några direkta påföljder. Personligen gillar jag inte att det finns så mycket regler av flera orsaker. Det ger känslan av hårdare styrning än det kanske är och ibland så dyker det upp folk som ska pressa reglerna till max. Det ska inte behövas regler för allt, ibland måste det sunda förnuftet få lite plats också. Förmodligen är det av den anledningen du fick ett lite otrevligt svar. Det borde vara självklart att svarta börs-handel inte är tillåtet på Whoa, det är ett ganska taskigt sätt att tjäna pengar.

Att du utfört en tjänst är ju inget gångbart argument. Det är pga personer som du, som sitter och utför tjänster, som andra inte kommer åt biljetterna.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-01-30 18:28
Så kan man ju se det. Eller så kan man se det som att jag har utfört en tjänst genom att sitta och uppdatera hemsidan osv i ca. 2 timmar och att det är priset jag väljer att ta ut för den tjänsten. Den personen som kommer att köpa mina biljetter får tack vare mig möjlighet att gå på konserten, trots att han inte var ute i god tid.

Eller så behöver du inte ta sånt jävla överpris. Kolla upp tråden nyss och du ville ha 1200:- st för dina SEX biljetter. Du satt enbart 2 timmar på hemsidan för att köpa ett gäng biljetter som du sedan tänker sälja till desperata jävlar för en jävla massa mer än vad du lade ut.

Och detta blir jag jävligt förbannad över. Tror du att du är någon jävla ängel eller?

Den personen som kommer att köpa mina biljetter får tack vare mig möjlighet att gå på konserten, trots att han inte var ute i god tid.

De kanske inte hann pga alla äckliga snorungar som håller på på det sättet du gör...

Jag håller med personen till 100% som tog bort ditt inlägg.

2009-02-01 10:31
mellanöl P23

Dom flesta som köper biljetterna i andra hand för ett rejält överpris är inte direkt personer som missade biljettsläppet med 5 min, snarare ett par månader. Dessa personer hade inte fått någon biljett om det inte var för andrahandsmarknaden, inte tvärt om som ni försöker få det till.

Det är orimligt att utgå ifrån min arbetsinsats för att värdera vilket påslag jag bör ha på biljetterna, självklart är det efterfrågan som avgör det. Dock är det lite mer än att bara sitta 2h på hemsidan. Sen ska man lägga ut ~4000 kr i några månader, annonsera, möta upp folk/ordna med frakt, svara på förfrågningar via mail etc.

Egentligen spelar den delen av diskussionen ingen roll, man får vara hur upprörd över det här som man vill, det rör inte mig i ryggen.

Det jag ville diskutera var oskrivna regler i forum och huruvida det är rätt att som moderator gå in och ta bort tråden för att, som jag upplevde det, det inte rimmar med moderatorns personliga moraliska värdegrunder.

Men jag får väl anses ha fått svar..

2009-02-01 13:39
Han får la ta vilket jävla pris som helst för sina grejer?
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2009-02-02 14:03
Springsteenbiljetterna tog slut på två timmar och kostade c:a 600 - 800 inklusive serviceavgift.
6-12-5-23 vill ha (minst) 1200 styck för dem vilket ger en vinst på c:a 2400 - 3600 vilket han anser är betalning för en tjänst. Timlönen skulle alltså bli c:a 1200 -1800 kr, med annonsering / kundmöte så kan det kanske gå ner till 600 - 900 kr / timme (vinsten är dock fortfarande dryga 2400-3600 kr).

"Tjänsten" bestod i att blockera biljettmöjligheter för de som faktiskt ville gå på konserten. Något som snarare skulle kunna kallas en otjänst.

Flex säger även att de som köper biljetter i andra hand är såna som missade släppet med flera månader, dock släpptes de 26:e januari 2009, vilket gör att de som vill köpa nu har missat släppet med högst ett par veckor (en hel del av dem kan även ha missat att köpa på släppet just p.g.a. att "biljettkonsulten" i fråga uppdaterade sidan för att köpa fler biljetter att lagra).

I övrigt så är det trist att svartabörsförsäljningen är så löjligt lukrativ och utbredd och beklagligt att borttagningsmeddelandet var så aggressivt.

mephisto - Visst får han ta vilket pris han vill, men det känns inte riktigt som att det är det som är huvudproblemet...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-02-03 16:42
Att alla stora konserter säljer slut på ett par timmar har absolut ingenting att göra med att folk rusar dit för att köpa dem, utan att folk som TS köper upp hela lagret för att sedan sälja vidare, inte ovanligt till ett ordentligt ockerpris.

Detta sker i såväl mindre skala som i TS fall till organiserade företag som köper tusentals biljetter och lägger på si sådär 100% och säljer vidare. Om all denna typ av 'andrahandsmarknad' på konsert och evenemangsbiljetter skulle upphöra skulle det knappast vara något problem för gemeneman att få tag på biljetter långt efter releasen, då till ett skäligt pris.

TS är således delaktig i en satans verksamhet som slår mot slutkonsumenten och indirekt mot musiksfären
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Admin

2009-02-03 18:58
Börjar inte biljettförsäljarna mer och mer införa regler om hur många biljetter en enda konsument kan köpa för att få bukt med det här problemet?

I övrigt, detta är ett sådant specifikt och ovanligt fenomen att man får ta ställning till det efterhand, jag håller med de flesta härinne, det ska bort och har inget på whoa att göra. Dock är det som sagt synd att du fick ett meddelande som du uppfattade som otrevligt.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2009-02-27 11:34
6-12-5-23 P22: Kanske dags att skaffa sig ett riktigt jobb istället? Sjukt wack att dessutom försöka intala sig att man tillhandahåller en tjänst när det snarare är så att du förstör för andra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-10 23:01
De personer som köper biljetter för det dubbla priset är som sagt knappast de som missar deadlinen med en liten marginal, hardcore fans och folk utan pengar ser till att köpa biljetterna i tid.
Sen är det ju en jävla skillnad på att som student köpa sex biljetter och beckna vidare några månader senare med en avans på någon tusing, pengar som kommer från folk med kapital och företag som köper ett gäng hundra/tusen biljetter.

Mellanhand är ordet ni är ute efter, stör det er, så håll er ute och köp direkt från källan då.

Godtyckligt regelsystem är ju dessutom som sagts inget att hurra för, oberoende av moderatorns "sunda förnuft".
HMOR

2009-03-11 22:02
Dj_Josh - Även de som ställer sig i kö är inte garanterade att få biljetter. Helt enkelt p.g.a. att dina s.k. "mellanhänder" anlitar folk att köa oc köpa biljetter åt dem.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-03-11 23:12
Precis, företagande av det hela är ju kefft, sund entreprenörsanda däremot har jag absolut inga problem med.

Yo Johan Staël von Holstein..
HMOR