I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förslag till Audio-tävling 1on1!

Whoa Community - Allmänt om whoa

2007-10-28 18:45

Förslag till Audio-tävling 1on1!

Finns mycket battle tävlingar här på whoa, så jag tänkte att det var dags att ha en audio tävling där fokusen ligger på självaste låtarna och inte bara rappen/ dissarna. Då var det tänkt att helt och hållet utesluta battle-grejen och utse vinnare genom att bedömma text, flyt, delivery, samspel med beatet, refräng, teknik, mixning osv.. men framför allt heltheten i låtarna. Beatsen får man välja själva, det kan vara något känt, något beat man har fått, freebeats eller nåt man har proddat själv, don't matter.

Först var det tänkt att ha en uttagning där vi (de som kommer vara juryn) utser 16 rappare som håller måttet, givetvis uppmanas alla i juryn till att bedömma rapparna ur en så subjektiv synvinkel så möjligt så att smaken inte utesluter någon som är duktig, men sen så är det inte heller så att juryn enbart kommer fokusera sig på tekniken. 16 rappare, dvs 4 ronder (om man inte räknar uttagningen som en rond) som kommer ha olika teman, topics osv. Jag undrar bara hur många det är som är sugna? Verkar det som en bra idé? Något att tillägga? Aight säg vad ni tycker helt enkelt.

Fred och Wilma

Episod 2

2007-10-28 19:33
Choys har erbjudit sig vara en i juryn. So far so good, om det finns någon som vill hjälpa till och arrangera detta så är det bara att säga till!
Episod 2

2007-10-28 19:44
jag tycker att man borde anordna en tävling där både beatmakers och rappare är involverade. hade varit mycket fetare och större! kanske man kör i grupper, en rappare o en proddare är en grupp, bästa låt går vidare? vad tycker ni om det?
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-10-28 19:46
Labbi

bästa jag hört idag

2007-10-28 19:48
Det är en grym idé, då behövs det absolut någon mer som hjälper till.
Episod 2

2007-10-28 19:52
riktigt bra ide speciellt med de Labbi sa=D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-28 21:05
ett tips är att flytta tråden till ett ställe där den kan få mer uppmärksamhet för här lär ingen nisse hänga ;)

2007-10-28 21:17
yup yup

bra idé av anubis och jag håller med labbi här, kanske man kan flytta tråden? jag kan ta mig i kragen och hjälpa till för att arrangera hela tinget ifall det blir rap/beat tävling, men om det blir bara är rap så tror jag du inte behöver någon som hjälper till.

one
http://www.myspace.com/choysmusic

2007-10-28 21:29
visst kan det vara värt ett försök! helt klart .
det har nyligen varit en tävling, men det här är ju ett annat tema.

kan kan anstränga mig att göra tråden sticky och hjälpa till lite om den hålls i audio.

låt tråden ligga här så länge så får admin och dom andra kolla in detta också och säga sitt!

2007-10-29 00:02
Har suttit och tänkt på labbis idé, det skulle varit jäkligt ballt att få igenom det, fortfarande samma principer, att det inte är battle, utan att bästa låt vinner. Med proddare i bilden blir det ju mycket mer intressant också.

Jag tänker då att jag tar mig tiden och väljer ut totalt 5 jurys..2-3 jurys som är mer inriktade i rap (vilket jag redan gjort, Choys är med, mfs är också down) och 2-3 andra som är åt beat hållet. varje jury ger bort 1 poäng. Tanken med att det är 5 i juryn är för att det då blir en omöjlighet att det blir lika i poängsättningen.

Jag ska även kolla efter någon som kan arrangera tävlingen med mig, inget emot dig choys, bara så att alla kan koncentrera sig på en specifik sak för att det ska flyta bra med allt.

Dansk BB kom me idén att det ska vara ett pris också hehe, vilket kan göra det hela mer intressant, något symboliskt som utmärker att man har vunnit.

Tips på folk som kan vara med i juryn?

Fler förslag skadar inte!
Episod 2

2007-10-29 00:07
man blir tilldelad samples som proddaren gör beat av? man kan också göra som den där realityserien som gick på tv, "project runaway" eller va fan skiten hette att man, baserad på hur mycket poäng man fick i förra omgången, väljer sin rappare. alltså är de inte alltid samma grupp som jobbar tsm fasst de kanske blir lite knepigt

flumflum hopass folk fattade vad jag menade

2007-10-29 00:21
tycker varje domare ger 1 poäng var ..
oc som labbi sa ungefär, eller.. att poängen man sammlar på sig ska göra nytta på något sätt i nästa rond om man går vidare-

tänker inte så klart nu, är ganska borta i skallen

2007-10-29 00:41
jag tror ni drömmer för mycket ;(.. första idén var bra, har för mig det har vart nån sån tävling nån gång?
Don't!

2007-10-29 01:16
Fattar inte riktigt hur det funkar när poängen går över till nästa rond?

Annars så tycker jag inte man ska bli tilldelad några samples utan ha all frihet som proddare, det kommer ju teman/topics som kommer kräva att både proddaren och rapparen anpassar sig till det angivna, thats hard enough.

Jag börjar fundera på om man lägger detta åt kanten ett tag, eller rättare sagt att man bollar med idéer nu, så genomför man detta när det är mer aktuellt. Fick veta att det nyligen fanns tävlingar.

men detta säger jag inte för att tråden ska dö ut.
Episod 2

2007-10-29 01:25
ja asså utan tvekan, lägg detta åt sidan tills folket blivit mer sugen. både beat- och raptävling hölls nyss så de blir inte lika hypad med en direkt efter.

2007-11-01 21:57
låter som en bra ide! jag bangar ej vara med fow show!
FORMSIGNATUR på din moder...moder fukker
www.myspace.com/lycouz www.secureme.se/retardedpoets

2007-11-03 16:26
Bra! alla andra är välkommna att skriva här, som vill va med osv.. Så skriver jag ett meddelande till alla när saker och ting börjar närma sig.
Episod 2