I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Konflikter kring ironi och sarkasm

Whoa Community - Allmänt om whoa

   

2005-04-22 15:48

Konflikter kring ironi och sarkasm

Ofta ser jag hur en disskusion kan urarta och stämningen bli låg pga ironi och sarkasm.
Folk vet i en hel del fall inte hur det funkar.
Ett hjälpmedel är ju att ha en smilegubbe bredvid men inte ens det hjälper.

Kollade nyss i en speltråd i webbsidor där det framgår väldigt bra och jag tycker nästan att ni ska införa en "Ironi/Sarkasm skylt" knapp bredvid 'Fettstil', 'Kursiv' och 'Url' knapparna ovan.

Här är exemplet som fick mig att tycka att det vore en bra idé, handlar om ett spel och Refused borde haft tillgång till sin "Ironi/Sarkasm" skylt:

---------------------------------------- ----------------

"Refused P24
hur kul är spel som bara bygger på tur?

Baboso P22
Refused
Hallå gubben, du måste använda specialarna vid rätt tillfällen för att fåp ut så mycket boost det bara går

Refused P24
baboso:

haha what, specialare?

hur kul är ett spel som man måste fatta hur det funkar för att det ska gå bra. hehe.

Maurus P20
Refused säger du inte emot dig själv ganska bra nu?


"Hur kul är spel som bara bygger på tur?"

Här säger du att det måste kräva skicklighet för att vara kul, eller hur?


"haha what, specialare?
hur kul är ett spel som man måste fatta hur det funkar för att det ska gå bra. hehe."

Och här säger du att man inte ska behöva fatta hur man ska göra för att det ska gå bra... Om man nu inte fattar så sitter man där och "toktrycker", inte sant? Och om man toktrycker som man gör när man inte fattar så har man ju bara tur!

Refused P24
maurus:

men vafan. om jag hade orkat hade jag länkat till en stor blinkande ironi-skylt på mitt andra "hur kul...". det var alltså ett skämt med att jag inte fattade.

Maurus P20
Säg då inte att det är tur :)

För det andra så är ironi/sarkasm inte det lättaste via text...


Men nu droppar vi detta."

---------------------------------------- --------------

Inte kursiverat för att det ska vara enklare att läsa.
Summan av kardemumman är att en ironiskylt kan leda till trivsammare atmosfär och bättre förståelse för varandra och att man slipper smartasses i en del fall

Thats so 97
Le Life Quiet
---Input Moustache Here---