I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-02-08 15:32

Breaking?

Funderade på att det kanske finns en möjlighet att titta över namnbyte eller tillägg till detta forum? På senare tid har en del negativ stämning uppkommit över andra dansstilar inom streetdance-kulturen som inte specifikt är breaking. För att alla skulle känna sig mer välkomna kanske man kan addera ett nytt forum (om breakarna känner sig hotade) eller byta namn på det existerande? Vet inte vem man vänder sig till med en sådan tanke...

Peace.

// Joker

-------------------------------------------------- ------
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

2005-02-08 19:08
Jag är inte inne på breakdance osv, men jag har för mig att vi ändrade från Breakdance till Breaking för ett tag sen, p.g.a. liknande skäl eller något. Well, nån break-mod kanske har mer koll...
Redaktionschef

2005-02-08 19:13
förut hette det "breakdance" och då kom det in klagomål på att "breakdance" endast var medias namn på dansen och att flera streetdanser inte täcktes upp inom "breakdance", därav bytet till "breaking" vilket alla då tyckte var bra.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2005-02-08 22:07
Namnbytet från breakdance till breaking berodde just precis på att breakdance inte riktigt är vad breakarna själva skulle kalla kulturen/dansen. Att namnet 'breaking' sedan skulle innefatta andra streetstilar är det nog väldigt få som tycker.

Sedan jag har modererat breakforumet, har riktlinjen varit att alla diskussioner som rör streetinfluerade danser, hamnar under Breaking. På senare tid har det dock blivit en form av inflation av streetrelaterade (inte breaking, alltså) diskussioner, vilket uppenbarligen har rört till det för vissa. Det räcker med att ta en titt i forumet.

Jag vill knappast inskränka någons möjligheter att diskutera i princip vad som helst, så vad jag se som den mest hållbara lösningen just nu är faktiskt ett separat forum för övriga streetstilar (även möjligtvis capoeira och liknande).
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2005-02-08 22:18
Kan även tillägga att jag är lite kluven vad gäller placeringen av popping, boogaloo och andra danser som i en bemärkelse gått hand i hand med breaking i över 20 år. Danser som traditionellt INTE lärts ut i skolor.
Redaktionschef

2005-02-08 22:27
"Streetdance" vore bättre? Minns det som att det röstades ned senast vi bytte namn på forumet. Vi kommer inte att dela upp "Breaking" i fler forums likt "keystyles" gjrodes, det är för lite tryck i forumet för att en sådan delning skulle vara aktuell.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2005-02-08 22:36
Nej, i så fall är det utan tvekan bäst att låta det vara som det är. Speciellt med tanke på att 90% av diskussionerna rör just breaking, och att de övriga 10% (som kanske varit lite mer de senaste veckorna) skulle vara det som stör vissa.

2005-02-08 23:03

2005-02-08 23:11
Headz_Up : Det är ju mer eller mindre den tråden som satte igång denna diskussion. Dock handlar den främst inte om att breakare vill ha bort andra från forumet, utan snarare om att det är ofördelaktigt att blanda danserna vid diverse events.

2005-02-08 23:42
ajaj.. jag entrade breaking forumet för första gången och det första jag ser är den här tråden.. flockmentalitet like whoa :P
AIK

2005-02-08 23:44
(jag skulle rösta ut break-forumet om vi hade ö-råd på whoa..)
AIK

2005-02-09 13:27
SFX : "Dock handlar den främst inte om att breakare vill ha bort andra från forumet, utan snarare om att det är ofördelaktigt att blanda danserna vid diverse events."

Tyvärr är det inte riktigt så... Lägger in ett par uttalanden som exemplifierar vad jag menar, nedan. Håller med om att huvuddelen av diskussionerna tillhör breaking som stil. Undrar då lämpligen hur övriga streetdansare skall förfara. B-boysen har föreslagit att de skall hålla sig till blandat, men jag vet inte om jag håller med om att det är den lämpligaste lösningen. Förvisso kanske inte något behöver ändras, men det är lite tråkigt med friktionen som orsakas. Personligen gillar jag inte att se sprickor i kulturen som växer större och större...

"närjag tänker efter så kan ni alla FAME WANNABE bara dra..................................... RESTRICTED AREA....(B-BOYS ONLY)"
"haha håller med skills, ingen trycker ned någon, men vafäään ha ni era "SHOWER" trippa runt shEJKka rumpan o jucka mot marken, men gör det inte på ett breakdanceforum detta är vårt teritorium aight!!!"

// Joker

2005-02-09 14:30
Känns väl inte riktigt nödvändigt att dela upp forumet i två när det redan är rätt såpass inaktivt?
G-Unit-ungar och nerdrapfans har bråkat med varann ett bra tag i Utländsk HipHop.. Tycker ni borde lära er att leva med varann.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2005-02-09 23:02
Joker : Den där mentaliteten och de uttalandena skulle jag aldrig få för mig att ställa mig bakom. Vad enskilda personer och deras vridna synsätt lyckas producera är knappast representativt för ämnet som diskuteras (eller åtminstone BORDE diskuteras).

Personligen tycker jag fortfarande (då ett nytt forum är uteslutet) att diskussioner rörande alla streetstilar bör tas i Breaking. I och med den här "friktionen" som uppstått på senare tid blir det förmodligen läge att ta till med hårdhandskarna lite oftare. Regelbrott kommer att behandlas som sådana, oavsett vad. Även om det kanske inte riktigt var vad du frågade efter.

2005-02-10 10:38
SFX : Tvärtom, min gode man, det var precis det jag frågade efter. Det är, tror jag, det bästa sättet att hela den schism som håller på att uppstå... Jag tackar för insikten och din hjälp!