I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2012-10-12 13:05

Compressor & EQ?

kan någon vara snäll och förklara för mig vad EQ och Compressor är/gör?
Jag är nybörjare med att vara musikproducent och behöver allt hjälp och tips, så om du ha några skriv här :) jag använder cubase 6

2012-10-12 15:50
Är du på riktigt?

haha men denna sida borde hjälpa dig Länk!!!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Producent

2012-10-12 19:11
Vadå är du på riktigt? Eq och kompressor är ju knappast någonting man lär sig vid matbordet på fritids!- Ot! Köp studios Mixologi för typ 50kr eller va de kostar på www.studio.se där står de vad olika saker är och gör innom mixning/mastring samt effecter som reverb delay limiter dist mm

2012-10-21 16:28

Kort:

EQ:
Skär ned på frek, som inte behövs. Tex när du spelat in röst, så måste du EQa för att ta bort onödiga frekvenser annars kommer det blir grötigt när du gör en slutmix av allt.

Comp:
Så som det heter (kompressor), alltså komprimerar den. När du spelar in röst, så komprimerar du rösten vilket betyder att de höga och låga vågorna kommer i samma "level". Lite svårt att förklara testa och sätt COMP på en röst dra upp RATIO till max och börja lek med TRESHHOLD värdet så kommer du se att ljudet sugs in, alltså den komprimerar de höga vågorna.

Hoppas du förstod lite haha

2012-10-22 15:57
EQ:
Verktyg för att höja/sänka/skära bort frekvenser.

Compressor:
Kompressorn är ett verktyg som komprimerar ljudet som folk här tidigare sagt..

Threshold bestämmer vid vilken ljudnivå kompressorn ska börja arbeta.
Ratio bestämmer hur mycket som ska komprimeras. Dvs. hur hårt en kompressor ska komprimera, lägre ratio brukar ge ett "mjukare" sound.
Attack hur snabbt kompressorn ska börja arbeta efter signal gått in i den
Release när kompressorn ska sluta arbeta

rätta mig om ja har fel..
http://Gmxmusic.se