I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rappa samtidigt i refräng, hur mixar man det?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2012-08-07 18:28

Rappa samtidigt i refräng, hur mixar man det?

Jag och en kompis har en tung låt på gång. Det enda som oroar mig lite är refrängen. Vi är båda ganska dåliga på att mixa så jag hoppas det finns någon här som kan komma med bra tips.

Det är en djup låt, fast på ett ganska mäktigt beat. Vi ska rappa refrängen samtidigt så den också blir "mäktig" och sticker ut. Men varje gång jag mixar mina overdubs så skrålar det bara och låter otydligt, inte alls som jag vill. Min kompis har en lite dovare röst och min är mer skarp, så det borde väl gå att göra något bra av det?

Man ska väl pana ut accapellorna så ena är åt vänster och den andra åt höger? Hur många spår ska vi göra? Räcker det med min kompis del, panat till vänster, och min del som är panad åt höger eller ska vi spela in ytterligare ett spår var? Svara gärna så enkelt som möjligt då jag inte är hundra på mixning. Använder Adobe audition 1.5.

Tack på förhand!

(Inlägget ändrat av Holken 2012-08-07 18:32:53)

2012-08-08 00:19
När jag spelar in en refäng så gör jag så här: två röster (med olika toner) som sjunger hela refängen. Och två röster (samma princip) som gör adlips. Där efter får man leka vilket låter bättre då. Sen ta man bort beaten, lyssnar en hel dag på varje röst, eq och sen mixa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-08 15:41
Blir det inte att låta grötigt med så mycket?

och med eq menar du Graphic equalizer? Ska man alltid använda det?

2012-08-10 00:29
Holken: därför man ska mixa varje röst till en stämma. Och ja, graphic equalizer är en del av mixningen. Jag ha varit med i studion där dom kunde eq:a en hel dag och mixa det tillsammans. Det finns guider på nätet om eq om olika rösterna, men det är bara smaksak. Har du bra studio hörlurar eller ännu bättre, studio monitorer så bli rösterna bra.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-10 20:48
Försök rappa i samma tonläge och tajma så bra ni kan. För att göra det lite mindre grötigt kan du Panorera den ena lite till höger och den andra till vänster, du behöver inte vrida alltför mycket för att du ska få lite separation.

En annan grej som du kan göra är att skicka båda (eller alla, om det är fler än två kanaler) till en Bus-kanal och gruppkomprimera. Tänk på att om du har förstärkt vissa frekvenser med EQ innan gruppkomprimeringen kommer du att döda det med kompressorn, så en bra grej är att lägga EQn efter all komprimering i signalkedjan.

Twang System fi de werl
Rappare

2012-08-16 16:47
Jag brukar spela in 3 gånger.

1Main
1RightPan
1LeftPan

Och ibland 4, med 2 st som är i "mitten".
 ööööööööööööööh

2012-08-16 23:21
Men om vi är två stycken, ska vi då spela in 2(eller 3) gånger på bådas del? Då kommer det ju bli 6 spår totalt, måste väl bli lite för mycket? :P
Producent

2012-08-17 10:37
jag hade, till exempel, kört en person i mitten (eller litelite, typ 15 procent, panorerat åt varsitt håll), två spår ifall det ska vara standard-stuk på refrängen och inte sångtjusigt eller hockeykörmäktigt. Låta detta ligga som main.
Sedan kört den andra personen mer utpannat (hur mycket beror på hur låten låter i övrigt). Ett eller två spår på varje sida, beroende på hur det låter, det ska ju låta fett men inte för kaosigt. Kanske lägga dessa spår med lite lägre volym.

Det är ett exempel, går ju att göra hursomhelst, bara experimentera.

När du panorerar är det viktigt att verkligen lyssna på låten och inte bara på röstspåren. Att utan vidare panorera till max åt båda hållen är sällan det bästa alternativet.. Målet är ju vanligtvis att få så välfylld men ren ljudbild som möjligt: ligger det redan en massa instrument längst ut på båda sidorna så finns det ingen vits att lägga rösterna där eftersom instrumenten och rösterna kommer bråka om platsen. Då kanske du får lägga röstspåren t ex 45% eller 75% (eller w/e) åt varje sida, där de fyller störst funktion och där det finns mest plats. Behöver inte ens vara panorerat egentligen, som exempel la Dr Dre alla refrängspår i mitten på eminems (mycket underskattade) skiva Relapse, för att ge plats för (de jävligt feta och också underskattade) beatsen. Finns inga regler :)

Slutsats: Lyssna noga på låten som helhet när du mixar/producerar, och försök ge allt sin egen plats i ljudbilden!
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-08-17 14:04
Tack för tipset, tror jag förstår vad du menar. Jag panorerar alltid ut till max, 100% åt häger/vänster alltså. Har fått för mig att det är så man ska göra. Det är nog därför det har låtit lite grötigt för det mesta.
Moderator

2012-08-19 12:54
Jag tycker du ska testa dig fram. Det finns inga regler, testa dig fram och se vad som låter coolt, vad som låter rörigt, vad som låter illa och vad som låter bra, testa panorera olika, för att få olika spridning på det.. Det enda jag kan säga. Testa dig fram.
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu

2012-08-22 17:59
Håller på att mixa den nu och vad jag än gör så låter det grötigt

2012-08-22 18:10
Någon som orkar ta sig tid att lyssna på den och kanske höra vad jag gjort för fel?

Producent

2012-08-22 19:15
ge mig en länk

2012-08-22 19:19
Tack!

Här är det bästa ljudet jag fick fram, men då hörs bara jag och inte min polare:

http://speedy.sh/mGyDk/test.mp3

Här försökte jag få både min polare och mig att höras, men det låter för rörigt:

http://speedy.sh/qPSTe/test-2.mp3

Producent

2012-08-22 19:47
problemet ligger inte i mixningen utan i inspelningen!
jag skulle vilja påstå att rummet ni spelar in i är den stora boven i dramat.

ett icke-optimalt rum gör att mikrofonen tar upp en hel del rumsljud när den egentligen bara ska spela in röst. varje extra spår innebär extra onödigt ljud från rummet som bara tar plats och fokus från resten av ljuden och framförallt rösten. när det är alldeles för mycket rumsljud uppfattas ljudet som otydligt även om man bara har 1 röstspår, så ju fler man spelar in desto sämre blir ljudet (i princip oavsett hur man mixar).

att akustikbehandla ett rum på basic-nivå är väldigt enkelt och gör stor skillnad
, några täcken är egentligen allt man behöver.

nästa problem är att ni inte ligger 100% tajjt över varandra helt enkelt! då blir det lite grötigt per automatik, vilket som sagt förvärras av rumsljudet. sen kör ni ju nån slags melodi också i rappen, och även där skiljer ni er åt litegrann (håller inte tonen riktigt).

men jag tycker att alternativ ett är vägen att gå (om det inte är aktuellt med omtagningar), för att helheten ska bli bra är det bra att ha ett spår som fungerar som lead (din röst i detta fall)

..kanske inte var så mycket till hjälp men som sagt, lägg ner mer tanke och jobb på inspelningen så slipper du såna här problem, jag tror inte att det är något fel på din mixning i sig :)

2012-08-22 20:08
Okej, får helt enkelt ta bort min polares del och köra på min bara. Nästa vecka får jag ge mig ut och köpa ett par madrasser för isolering.

Tack så mycket för hjälpen!

En sista fråga bara. Nu när jag ska köra själv så kommer jag ändå behöva någon form av boost som gör att reffen låten lite mäktigare. Ska jag spela in två extra spår (i takt den här gången) och pana ut dom åt höger och vänster?
Producent

2012-08-23 18:03
Lägg upp acapellorna och beatet ska jag kolla vad som kan göra.

2012-08-23 21:21
Blev så lack idag när jag försökte mixa så tog bort det, men ska spela in det i morgon igen så jag skickar då :)

2012-08-25 18:34
Är klar med låten nu i alla fall. Tack för era kommentarer :)