I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför blir min röst annorlunda när jag spelar in?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2012-06-28 12:24

Varför blir min röst annorlunda när jag spelar in?

Det finns nog en hel del i det här forumet som förstår sig på mixning, därför postade jag här.


När jag skriver en låt och rappar den för att träna in texten så låter det oftast väldigt bra. Brukar sätta ena handen vid munnen upp till örat så jag hör min röst tydligt och det låter skitsoft, skarpt och härligt faktiskt. Grejen är att när jag sedan spelar in och lyssnar på det så låter det som om jag inte tar i något alls. Det blir ganska dovt och mesigt utan kraft. Jag vet inte om det bara är så eller om det har med mixning att göra, eller någon inställning på mixerbordet?


Jag har rappat några år nu, men bara spelat in 4 låtar kanske. Då har jag ändå skrivit och försökt spela in närmare 50 låtar. Kan jobba med en text i flera veckor, sen möter jag den stora besvikelsen när jag märker att jag inte kan spela in den pga rösten.


Ibland när jag blir irriterad på detta så tar jag i allt jag har när jag reccar, men det blir ändå att låta mesigt när jag spelar upp det sen. Och jag vill ju inte ha en skarp och kraftig röst i alla låtar, gör ganska många djupa låtar och vill kunna chilla lite med det här att ta i mycket.

Någon som vet vad det kan vara? Blir det bra om man fixar en bra mix på rösten? Ska jag ställa in mer diskant eller nåt på mixerbordet?

Är i desperat behov av hjälp, vill kunna spela in mina verk!