I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Digital Gain Staging 101.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2011-08-15 17:56

Digital Gain Staging 101.

"Spela in så nära nollan i programmet du kan för då får du mindre brus" och "Pressar du preampen får du fetare ljud" har väl dom flesta hört?

Detta stämmer bra om du har ett äldre mixerbord med VU mätare, men fungerar inte lika bra i den digitala världen. Vi börjar med 0'an.

En VU mätare är kallibrerad som så att 0VU är inte samma sak som 0dB, så om du går över 0 på VU mätaren så går du inte över 0dB. Dom flesta VU mätare är generellt inställda på nånstans mellan -20dbfs till -16dbfs, detta är lite olika från märke till märke och kan skilja sig ganska rejält. Men det betyder att när du spelar in och läser av en VU mätare så ligger inspelningen EGENTLIGEN runt -18dBfs t ex. Vilket är ganska långt ifrån 0dB.

När man spelar in digitalt så gäller egentligen samma princip. Dom flesta AD/DA omvandlare är också kallibrerade efter en viss -dBfs, detta även som på VU mätare beror på tillverkare och bör stå i eran manual om ni känner för att gå in djupt i detta. Mitt ljudkort är inställt på -16dBfs t ex. Vad detta betyder är att när man då försöker hålla signalen nära 0dB i sitt inspelningsprograms mätare så överstyr man sin AD konverterare, man skickar helt enkelt in alldelles för mycket signal för att den ska kunna återge ljudet som det ska. Bör jag behöva påpeka att digital distortion absolut inte är lika vacker som analog? Detta i sin tur betyder alltså att för att få ett så bra ljud som möjligt så bör jag vars AD konverterare som är inställd på -16dBfs försöka ligga så att min signal toppar på ungefär -16dB i mitt inspelningsprogram. Man kan säga att det är "Sweetspoten" för mina AD konverterare, för lågt så mister jag "headroom" och för högt så börjar signalen bli sämre. Detsamma gäller även effekterna du lägger efteråt, kompressorerna, eq, delay, reverb etc är också kallibrerade för en viss dBfs signal så skickar du in 0dB i en kompressor så beter den sig inte som den är byggd eftersom du överstyr även den. Det hjälper heller inte att sänka fadern eftersom Insert effekterna är ställda att sitta innan fadern.
Hur är det då med Headroom? Jo dom flesta av dagens preamps, AD konverterare, mikrofoner etc etc är såpass brusfria att det är inga som helst problem att spela in mycket lägre än -16dB i inspelningsprogrammet och ändå ha en förhållandevis brusfri signal.

Det finns även att par andra bra anledningar till att spela in lägre än 0dB förutom ett bättre ljud. Har ni tänkt på att om ni har ett beat som ligger runt -1dB och sen kanske 10 rap-spår som också ligger runt -1dB så slår Master mätaren över med flera dB och ni måste sänka varje spår ni har för att den ska sluta visa rött hela tiden? Samma gäller om ni producerar beats och varje spår ligger lika högt så detta fungerar även om ni producerar helt digitalt. Om ni däremot har alla spår runt -16dBfs så ligger masterkanalen troligtvis närmare -6dB och ni överstyr ingen av kanalerna bara genom att sätta på en kompressor plugin eller vad ni nu vill, utan det lämnar plats för effekter på alla kanaler ni har. Detta är även bra på så sätt att ni har mer kontroll över fadern, när den är runt nominal nivå alltså runt 0dB så är den mindre känslig och du kan verkligen finjustera dina spår medans ju längre ner du kommer destu större hopp gör den, dvs om du har fadern långt ner och rör den 1mm så kan det vara hopp på t ex 4dB på bara den millimetern, medans om fadern står runt 0 så gör den betydligt mindre hopp.

Om ni också är en sån person som mixar andras material och får en låt där allt ligger på 0'an så finns det "trim" plugins som ni kan sätta först i insert kanalen där du kan sänka volymen, då överstyr du iallafall inte dina andra plugins och du får ett mer lättarbetat material.

Då kommer vi till att preampsen låter bättre om man pressar dom lite. Ja om du har en bra preamp så gör den det, men då ska du kunna överstyra den analogt men inte digitalt. Så har du t ex ett interface där preampen och AD konverteraren är en och samma så kommer du överstyra AD konverteraren i samband med att du drar upp volymen och då faller hela konceptet. Har du däremot en extern preamp där du både har Input och Output volym så kan du överstyra input'en och sen använda Outputen för att få en bra signal in i ditt ljudkort/inspelningsprogram.

Så nu har jag tjatat klart. Jag är inte 100% insatt i alla olika dB mätningar och sådär så det kan vara så att jag skrivit något som är tekniskt inkorrekt, men kontentan av det hela är ändå densamma och detta är ett av dom första stegen till ett bättre ljud på både era inspelningar och mixar.

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se