I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

50 gratis hiphop kits med proffs kvalité

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2011-04-16 20:32

50 gratis hiphop kits med proffs kvalité

Jag vet samtidigt inte om detta har postats här förut. Är det så, så beklagar jag mitt misstag. Jag vet inte om jag borde droppa detta då det är en jävligt fet resurs, men jag vet att folket här skulle bli galna om jag höll detta för mig själv. Så håll till godo!

Jag letade hiphop trummor nyligen, hittade då denna tråd på LOGIC Pro Help forumet. Användaren Pacman har sammanställt 50 proffsiga trumkits i EXS24 och WAV format samt delat ut det via MediaFire.

Trummorna är royalty fria, och får därför användas för den musik som du släpper och säljer!

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2011-04-17 01:53
Haha, vadå royaltyfria? Tror inte du vet vad du snackar om.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-04-17 02:16
bilingual: min första tanke är att du inte verkar veta vad du snackar om. Läste lite på sidan och det verkar vara samplingar som användren "PacMan" själv har skapat. Då han i skrift säger att dessa är royalty fria så lär dom ju vara det?

Jag kan ha missuppftattat något, men det är så jag ser på det iaf
www.myspace.com/oscardvine
Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/
http://soundcloud.com/oscar-dvine

2011-04-17 03:07
@bilingual Jag vet mycket väl vad jag snackar om med över 25 års erfarenhet av musikproduktion. Men för att förklara för er som inte fattar så kommer här en fråga + svar översatt från engelska till svenska:

juha-pekka kuusela's fråga:

I can use them commercially i made tune and i sell tune ?

Översatt till svenska:

Kan jag använda de här samplingarna i låtar jag producerar och säljer kommersiellt?

Pac Man's svar:

Yes, you can use these samples in your own creations, commercially.
They are royalty free. These are from my own archives of personal samples collected over the past 14 years I have personally sampled these drum samples using my MPC 3000. Now that I am a LOGIC PRO man, I have added them to my sample library using the EXS24.

Översatt till svenska:

Ja, du kan använda dessa samplingar i dina skapelser, komersiellt.
De är royalty fria. De här samplingarna är från mina arkiv med personliga samplingar samlade de senaste 14 åren. Jag personligen samplat dessa trummor med min MPC 3000. Eftersom jag nu kör LOGIC PRO så har jag lagt till dem till mitt samplingsbibliotek med hjälp av EXS24.

Dessutom så finns denna artikel på Wikipedia.
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
Producent

2011-04-17 12:35
Tack. Men om Pacman har samplat de här trummorna från andra låtar så borde de inte vara royaltyfria. Det betyder ju att trummorna är samplade från egna inspelningar.
Inte för att det är så stor chans att man blir stämd för ett trummljud, men det har ju hänt.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-04-18 20:20
Inte för att det är så stor chans att man blir stämd för ett trummljud, men det har ju hänt.

Blir väldigt enkelt att rundgå. Eq:a ljudet lite eller blanda det med andra trumljud så att det blir ditt eget sound så är det problemet löst...
Producent

2011-04-18 20:53
Absolut, men det gör ju fortfarande inte trummljuden royaltyfria. OM de är samplade från kommersiella inspelningar.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2011-04-19 16:14
Absolut, men det gör ju fortfarande inte trummljuden royaltyfria. OM de är samplade från kommersiella inspelningar.

Förstår inte riktigt heller vart ljuden kommer ifrån. Men de har ju blivit OKade av det oficiella Logic-forumets moderatorer, så det är nog royaltyfria. Man får inte lägga upp något annat där.

2011-04-19 19:58

Nä, det stämmer nog. Men jag är inte säker på att enstaka trumljud omfattas av royalty så som t.ex trum-loopar. Om det inte är så att ett specifikt trumljud kan kopplas direkt till en specifik låt.

Hur som helst så blir det extremt svårt att koppla ett enskilt trumljud till en specifik låt och på så sätt kräva sin royalty...
Producent

2011-04-19 21:02
Enstaka trumljud är roylatyskyddade precis som annan musik. Men det är ju som sagt nästintill omöjligt att bevisa.

2011-04-20 02:03
Hade ljuden inte varit OK från högsta ort på LOGIC forumet så hade jag inte ens brytt mig om att sprida länken.

2011-04-20 08:44
har du inte utvecklats alls under 25år i branschen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2011-04-20 08:45
Ljuden är riktigt najsiga föresten, tackar så mycket

2011-04-20 11:04
Jag har massa kits från eminem och dr dre med som är "Royal fria"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-20 12:51
För det första låt mig säga såhär: Om det inte stod att man får använda dem till sin egen kommersiella musik så hade jag helt sonika hållit käft om dessa trummor. Men eftersom trummorna nu är tillåtna att användas kommersiellt så valde jag trots allt att posta dem.

För det andra: Varför snöa in på den detaljen när trummorna är gratis och fria att användas kommersiellt? Mecka tunga beats med dem istället för att gnälla.

2011-04-20 15:34
jobro:

Som om du skulle få royalties om någon använde din kicktrumma. Gah!
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-04-21 10:57
bilingual
Sluta va så fucking negativ hela jävla tiden.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2011-05-09 14:37
Väldigt uppskattat Jobro (:
Producent

2011-05-09 18:26
först o främst, tack för tipset! trumljud kan man aldrig få för mycket av så detta ska jag dra hem och kolla in!

Sen, angående royalty-diskussionen:
snubben som har satt ihop detta paket har med all sannolikhet inte ägt några rättigheter till låtarna han samplat från. därför spelar det egentligen ingen roll att han säger att de kan användas "royalty-fritt". jag kan ju inte klippa ihop en massa samples (piano/stråkar/vadsomhelst) från andras låtar, och sedan sprida ut det och bestämma att det är "royaltyfritt"/fritt fram att använda, bara för att jag satt ihop samplingspaketet... eftersom jag inte äger rättigheterna till ljuden från början.

det är ju helt oväsentligt i detta fall, vem fan clearar trumsamplingar, men om man ska vara petig.. =)
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2011-05-12 00:40
Som jakkhammer säger är det antagligen inte royaly fritt.
Lyssnade på trummorna och låter som mycket samplingar från gamla låtar, vilka han antagligen inte äger rättigheterna till.
Rappare

2011-05-23 20:14
fett
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2011-05-26 22:03
Om man vill äga rättigheterna för en låt så måste man stim registrera den, men stim skyddar enbart mot text och melodi, så om jag inte har helt fel så är alla trumljud i världen fria att använda hur som helst i och med att dom inte är melodiska utan rytmiska.

Tack förresten för delningen av samples, väldigt osjälviskt =)

2011-06-16 15:03
Grymt måste ladda.