I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2011-03-28 22:13

Utrustning?

Jag har tänkt börja göra beats i samplingsform och är totalt noob till det. Har sökt i forat men hittar ingenting som kan hjälpa mig. Det jag undrar är väl vad jag behöver för utrustning och var man kan köpa det. Jag vet att jag behöver en MPC men vilken? Måste man tvunget ha en vinylspelare om man ska sampla och behöver man tvunget ha en keyboard? Vad behöver jag mer? Vilket program är ENKLAST att arbeta med som nybörjare? Finns det någon bra tutorial, helst på svenska, som kan hjälpa en från grund och botten att göra beats?

Tack på förhand!

2011-03-29 06:57
Du behöver inte en mpc... rekommenderar dig att skaffa ett musikprogram till din dator, t.ex. reason, cubase, fruity loops eller liknande och en midi-synth.

Producent

2011-03-29 18:30
ja precis köp en mpc, den billigaste du hittar typ mpc 500 eller om du köper en bättre begangnad, onödigt att lägga ner för mkt pengar på sin första mpc,
själv anser jag att hela grejen med att sampla är att ta en gammal smutsig lp från 60-70 talet och göra tunga hiphoplåtar av, men du kan ju sampla från vad som hällst egentligen , tex cd-spelare ipod spotify om du vill det, antar att det är en smaksak,
när det kommer till program, skulle jag rekomendera protools, det är enligt mig och många andra det bästa programmet för att klippa och redigera samples och audiotracks med, nu vet jag inte vad du ska göra för typ av musik men jag tror att ett midi keyboard är bra att införskaffa vilket som, beats som är gjorda med midikeyboard och pluggar brukar inte låta lika oldschool, men om man inte lyckas sampla tex en bas så kan man lätt lägga en egen med en skysst plugg.
om du vill lätt kunna jobba med både dator och mpc så rekomenderar jag att du har ett ljudkort med midi ingång/utgång , då du kan clocka mpc:n och datorn, tex om du loopar 2 takter på mpc, så loopas 2 takter på datorn!

mvh. johan!
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2011-03-30 00:16
Tråkigt att mpc ofta ses som något "måste" för att kunna göra beats.
Testa göra på datorn och se om du gillar det. Se om du kan få testa på en mpc hos någon bekant och se hur du gillar det med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-30 06:56
det handlar inte om vad du använder för utrustning utan vad du gör med den. Du kommer inte automatiskt göra bättre beats med t.ex. en mpc

Producent

2011-04-02 01:20
när du jobbar med samples, och lärt dig hur mpc'n funkar så tycker jag att det är skönare och lättare att göra bra musik , på en mpc spelar du fram musiken, till skillnad från att redigera fram den,

men du kan ju helt klart använda en sampler plugg och köpa midi controller med kuddar lr använda ditt midi keyboard,
jag har inga stora erfarenheter av det dock men det är ju helt klart billigare alternativ och lär ju funka bra!
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it
Producent

2011-04-02 01:22
om du nu ska jobba med samples dvs!