I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2011-02-25 14:05

Akai MPK49??

Hej och hå.

Tänkte styra upp lite musikskapande den närmaste framtiden och då har jag kollat runt efter lite olika klaviaturer och dylikt, nu har jag fått upp ögonen för Akai MPK49 och tänkte se om någon kan rekommendera den.

Jag kommer att köra via min iMac, och tänker väll att jag mestadels kommer sitta i Logic och Reason. Eller är det några andra program jag ska kolla in istället? Funkar denna klaviaturen bra med dessa program osv osv.

Vore grymt om ni kunde hjälpa mig Whoaiter!

2011-02-25 14:09
Har ett Apogee Duett ljudkort också. Så ni vet.

2011-02-26 16:45
Till min Windows XP hade jag mycket problem med att få den att fungera, dock fungerar den felfritt för de flesta.

Den har presets för både Logic och Reason som är lätta att installera :)

Tangenterna kan kännas aningen hårda för vissa, men om du har detta problemet kommer du ganska snabbt vänja dig.

När jag köpte min MPK49 (numera inbytt) så var det ett feltryck eller nåt i manualen ang. installation av preset till Reason, men detta lär dom ha åtgärdat nu.

Allt jag kommer på hittills :)

2011-03-01 15:14
Tack så mycket!

Ingen annan som har åsikter att komma med?

2011-03-02 15:28
Exempel.

Fungerar felfritt med reason.. Grym klaviatur, Haft den ett tag och är riktigt nöjd.
www.Myspace.com/Danilbeats

2011-03-02 21:42
Exemplet du länkade Dani-L funkade inte tyvärr...

Är det typ bara plug-and-play på klaviaturen eller tar det ett tag innan man lär sig allt osv?

2011-03-02 22:37
Ofan.. Var en liten beatmaking-video bara :)

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte pallat lära mig precis allt på den. Tyvärr.

Vad jag vet så ska man kunna styra hela programmet med klaviaturen. Alltså inte behöva använda musen alls.. Verkar dock komplicerat. Har inte orkat läsa igenom hela manualen heller..

Jag bara kopplar in och kör.. Då jag kör med reason så kan du styra lite volymer osv på spakarna.. Dock inget jag använder mig mycket utav. Utan gör det mesta för hand.. Ska gå o ställa in så att en spak är tex pitchen osv osv..

Men som sagt. Har inte haft orken till att lära mig klaviaturen fullständigt.

Annars är jag nöjd.

2011-03-04 19:57
haft den ett tag, den ar okej men det finns battre.

MPC Pad:sen ar stenharda och javligt gnalliga nar det galler att tappa beats pa.
Arpeggiatorn ar ratt bra men gor nastan bara sant i pluggar anda.

om man ar lite haxxig kan man fixa Paddarna sjalv.
http://www.youtube.com/watch?v=_mI4SutQJpQ

personligen skulle jag kopa en Novation 49SL MkII om jag skulle kopa en ny just nu.
Akai har blivit sa javla flamsiga pa sistone med sina iphone synthar och skit.

2011-03-05 22:54
Dani-L P19

med presets som kommer med så ska du inte behöva ställa in nånting med spakarna :S det ska funka så fort du installerat den...

MPC Pad:sen ar stenharda och javligt gnalliga nar det galler att tappa beats pa.
Arpeggiatorn ar ratt bra men gor nastan bara sant i pluggar anda.

så sant...

2011-03-06 00:40
med presets som kommer med så ska du inte behöva ställa in nånting med spakarna :S det ska funka så fort du installerat den...

Beror på vad du menar "ska funka" ?. Vilket program använder du den i ?.

Och vad använder du spakarna till ?... I reason går dom typ inte att använda alls..
Bara småsaker jag kan styra med dem.. Sånt som inte är viktigt ens

2011-03-06 20:17
om man ar lite haxxig kan man fixa Paddarna sjalv.

Eller så gör du som det står i kommentarerna..

1. Tryck på Global (under LED-skärm)

2. Tryck ">" tills du ser sidan PdThresh

3. Vrid ratten tills det står "1" under PdThresh

4. Upprepa för Pad Sens (PG 4)

2011-03-07 22:58
Köpte mig den rackarn häromdagen och hittills är jag skit nöjd. Särskilt efter det Meynel skrev. Snubben på Musikbörsen pratade om att man kunde sätta ca 4 tejpbitar under varje pad för att få mer känslighet i dom också... känns lite meck dock.

Tänkte kolla om någon vet något bra preset eller så som man kan ladda ner till Logic, eller om det bara är att sätta sig och ratta in allt själv?

2011-03-10 21:57
Dani-L P19

Körde den till reason innan, då ska det gå att köra allt utan musen via AKAI. Fick det att funka för mig, en ratt va väl kanske Decay på nåt filter i Thor och en annan va volymen osv.

Nu minns jag inte vad jag menade med spakarna haha. Menade såklart knapparna och reglagen, och de flesta ska ha en funktion i reason (om du har installerat presets)