I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2011-01-30 22:22

Puffskydd

Jag må vara dum. men har varit producent och musiker i bra många år nu men när de kommer till puffskyddet så drar mina Puffar över i vissa lägen, Kan man köra 2 skydd utan att de skadar ljudkvaliten? Min röst på min mick låter bäst 3-5 cm från men puffarna kan bli lite aggressiva vid vissa ord. Inte så de spränger så de är risk för membrantet men de blir lite jobbigt att mixa bara. Tips.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-30 22:23
Glömde säga att jag har dubbel nylon
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-31 14:25
Blanda nylon och metallgaller skydd... eller vrid mikrofonelementet ungefär 10 grader bort från sångaren/rapparen, då får du dessutom behagligare "s" och hårda konsonanter som brukar vara ett problem.
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2011-02-16 18:27
Vi kör med ett "galler" och ett nylonskydd fungerar utmärkt!
LGTM

2011-02-16 18:51
Vill börja med att påpeka att detta inte alls är någon dum fråga!

Har själv haft problemet med kraftiga konsonanter och jobbiga s-ljud. Det jag gjorde åt detta var att precis som DonKasper säger: Jag vred mickelementet lite bort från ljudkällan och kompletterade med ett extra dubbelnylon.

Förutsatt att sångaren/rapparen kan artikulera någorlunda så ger detta ett bra resultat! (För mig iaf).

Men jag tror många olika saker spelar roll i denna fråga, såsom : Mick, Sångare/rappare/stativets höjd mm.

Ha det kung!
http://www.facebook.com/pages/L-Green/110590459022676
Producent

2011-02-16 19:10
Det är skönare utan skydd men mer säkert med.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Rappare

2011-02-16 21:05
finns det några mer tekniker för att få bort s-ljuden ?
Producent

2011-02-17 10:56
Testa att använda de-esser.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.