I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det här ljudkortet OK? ESI U46 XL på Jam.se

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2011-01-16 22:53

Är det här ljudkortet OK? ESI U46 XL på Jam.se

Det här: http://www.jam.se/studio/ljudkort/A41207/

Det är bra pris, men jag undrar om det är fattigt eftersom det är så billigt. Det som är positivt är att jag i så fall får med cubase light 4 eller vad det heter. Helt okej att slippa betala för det om du frågar mig för jag hatar dataprogram. Men jag kan behöva det för att lägga ihop acapellor om jag måste ha lite time-stretch när jag gör en remix t.ex. Kan bli lite stökigt att spela av det live även om man delar upp en acapella i ett par delar så tar det lite längre tid att time-stretcha om den inte ligger perfekt.

För ljudkortet på min Mac mini är fan dåligt och förstör som helvetet när jag bara spelar av en acapella ut från datorn t.ex.

Det kan också hända att jag vill klippa upp och göra grundarrangemang i min sp-808 + rs-7000 sen spela in delarna i portan, föra över via u.s.b till datan, lägga upp beatet mixa volymen på varje kanal, sen exportera och föra över via u.s.b till portan igen för att mastra beatet, lägga kompressor och lite annat.

Med andra ord behöver jag inte världens toppljudkort eftersom slutmixen inte påverkas av datorn mer än ljudnivån på varje kanal. Eller att kunna spela av acapellor med hyffsad kvalité.

Och kanske även kunna (helst) använda datorn som synth med min midi-keyboard och spela in i min sp-808. När jag gjort det nu så blir ljudet lite fattigt faktiskt, eller ganska mycket fattigt, slår över, distar och brusar o.s.v.

Så med andra ord, sampla OUT på ljudkortet, när jag spelar synth eller vill sampla extra trummljud och spela av acapellor och dylikt. I övrigt samplar jag bara vinyl, skulle aldrig sampla något annat förutom när det kommer till trummljud, där måste jag tumma på det för jag skulle aldrig kunna hitta så pass mycket trummor att jag hade fått några beats gjorda om jag skulle hålla det som en regel.

Finns det andra ljudkort i samma prisklass ni hellre skulle rekommendera? Är det också någon som vet vad det cubase LE 4 kostar om man skulle köpa det löst?

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels