I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Spela in analog bas

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-11-22 17:03

Spela in analog bas

Jag tänkte köpa en elbas, men vad kommer jag att behöva för att spela in med den? Förutom basen och sladden till ljudkortet? Behöver man någonting mellan basen och ljudkortet? Samma sak om man skulle köpa en elgitarr, behövar man någonting emellan?

2010-11-22 17:48
Nej inget mer behövs
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-22 17:50
Okej, tack för ett snabbt svar! Men en elgitarr då? Dist och sånt kommer knappast av sig själv?

2010-11-22 18:38
Analog bas, haha!
Nä men allt du behöver är en sladd emellan ljudkortet och basen/gitarren FÖRUTSATT att ljudkortet har en DI/line kanal med förstärkning. Sen finns det många skapliga gitarr/bas förstärkar pluggar. Guitar Rig har en gratisversion som funkar bra, finns inte så överdrivet mycket ljud och saker att välja mellan men det duger.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2010-11-22 19:00
Nej såklart inte, men du fråga om något mer behövdes :) Det finns många bra pluggar som emulerar olika bas och gitarrförstärkare samt pluggar med olika typer av pedaler som dist, wah, fuzz, flanger osv. Så mycket går att göra bra i den digitala världen!

Annars måste du ju köpa förstärkare och diverse pedaler
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-22 21:59
Distpedal rakt in i datorn = dålig idé. Låter till 90% av gångerna rent ut sagt skit. Det finns vissa pedaler som har inbyggd högtalar emulator och dom brukar kunna låta ganska okay iallafall, men då är det faktiskt bättre med pluggar. Wahwah, delay etc däremot funkar riktigt bra.

Hemma i lägenheten har jag världens enklaste setup, en Guitar Link från Behringer där jag bara pluggar gitarren eller basen direkt in i datorn, sen kör jag gratisversionen av Guitar Rig. Funkar skitbra till att spela in skisser och enklare saker med. Ljudkvalitén funkar, låter inte skitbra men det duger helt klart till det jag använder det till.
Är det något seriöst som ska spelas in däremot så tar jag det till studion där vi har förstärkare och lådor för cirkus 70.000:- plus rejäla preamps och mikrofoner m.m. Har man möjlighet så tycker jag absolut man ska köra genom riktig förstärkare för det låter helt enkelt bättre och mer riktigt. Men det är ju varken billigt eller lättsamt och pluggarna har kommit väldigt lång väg på dom senaste åren så skillnaderna blir faktiskt mindre och mindre, men en ersättning? Nä, inte än iallafall.

Såg nu att du hade skrivit pedal effekterna som pluggar Bikarbonat, missade det först men jag lämnar ändå kvar det jag skrev så att folk kan läsa så dom inte köper en pedal för 1000:- och sen låter det ännu sämre än den sämsta pluggen :P
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2010-11-23 00:33
Jag spelar väldigt sällan in elgitarr men har väl blivit på ett par projekt i utbildningen.
Har man tid och en bra förstärkare kan man ju pilla hur mycket som helst, men en ren och fin linesignal ger oändliga möjligheter sen i den digitala världen :) Då kan man byta soundet lätt om det ena inte funkar istället för att slita sig i håret över att den inspelade förstärkaren faktiskt inte lät så bra.

2010-11-23 01:13
Därför kör man en DI box och splittar upp signalen så att man kan reampa i efterhand om man klantat sig :). Men jag ska inte sitta här och predika om varför förstärkare är bättre då det är få som har lyxen att ha tillgång till det.
Pluggarna låter helt okay och med lite extra jobb som impulser och annat kan man få det att låta riktigt bra.
Bas är lättare att få till än gitarr, vet inte riktigt varför men det handlar väl om att gitarrer har så mycket övertoner och grejer som är svåra att emulera digitalt medans bas är lite mer rätt på. Ampeg pluggen är ju klockren till bas, jag gillar även Softubes pluggar där. Och som sagt va Impulser som man laddar in i SIR t ex kan rädda en digital bas/gitarr riktigt riktigt bra.

2010-11-23 14:44
Analog bas (Y)

2010-11-23 19:44
Jaja, analog bas kanske var ett lite konstigt uttryck. Men det kändes bäst så eftersom jag brukar spela in basgångar med midi-klaviaturen ;)