I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilka monitorer ska man köpa?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-11-21 18:31

Vilka monitorer ska man köpa?

Räcker det att lägga runt 2000 för att få hyfsade monitorer? Ska man ha aktiva eller passiva monitorer? Måste man ha en baslåda till? Ge förslag så är ni gulliga :)

2010-11-21 19:24
KRK RoKit RP5RG2

är bland dom mest köpta monitorer i prisklassen.
helt klart bra ljud för lite pengar!

http://www.jam.se/produkt/Studiomonitorer--tillbehoer/A48792-KRK-RoKit-RP5RG2.jam
http://www.youtube.com/watch?v=2f6LFc5-oC4

2010-11-21 19:33
Antar att det är styckpris och den kostar 3000, så jag skulle behöva lägga 6000 för dom? Har tyvärr inte de pengarna.

2010-11-21 19:56
om du ska köpa monitorer så räcker tyvärr inte 2000 långt. Då hade jag hellre lagt det på ett par schyssta studiohörlurar. Du behöver upp i ca 5-6 tusen för att får schyssta monitorer.

Jag kan rekommendera KRK RoKit RP5RG2, precis som ovanstående, lyssnade på dom innan jag köpte mina monitorer. De har ett riktigt schysst sound för sin prisklass men de är lite grötiga i basen och saknar den riktiga skärpan i diskanten enligt min uppfattning.

Det bästa är att du går och lyssnar på ett gäng olika monitorer och jämnför, men som sagt så är inte 2000 mycket att hurra över för ett par monitorer

Om du ska ha en subbas eller inte, är upp till dig. Själv har jag ingen utan jag använder mina SHR-840 lurar för att lyssna på den djupaste basen. Rummets storlek påverkar mycket för hur basen kommer låta i dit rum. Om du har ett litet rum så brukar det inte vara rekommenderat att använda en subbas, men meningen är delad på det området. Så det bästa du kan göra i så fall är att se om du kan få låna hem och prova.

Jag rekommenderar att inte slänga pengar på några lågpris monitorer utan istället lägga pengarna på ett par schyssta lurar, eller helt enkelt spara ihop till du kan köpa ett par bra monitorer.

2010-11-22 17:01
Okej, vilka lurar ska man köpa om man har 2000 i så fall? :)

2010-11-22 18:10
Jag kan inte säga vilka du ska köpa utan du får helt enkelt gå till musikaffären och prova ett flertal och hitta de som passar dig. Själv kör jag med ett par Shure srh-840 och är riktigt nöjd, det är ett par slutna lurar som även passar perfekt till inspelning eftersom de inte läcker särskilt mycket. Om du enbart ska använda lurarna till att mixa rekommenderar jag ett par öppna lurar för de är bekvämare att använda under en längre tid.

Men som sagt provlyssna och välj de som du tycker låter bäst och passar bra för ditt huvud.

2010-11-22 18:41
JazzyJay skrev det som behövs sägas. Jag vill bara putta in att du KAN få ett par bra monitorer för 2 papp, men då är det begagnat som gäller och du bör gärna ha lite koll på vad som är en bra deal och inte.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2010-12-01 18:44
monitorer är definitivt värt att lägga pengar på om du ska använda dom till att mixa o mastra din egen eller andras musik. du kan få ett par monitorer för 2000 men om du ska ha ett par bra så for du nog lägga mer än så. tänk på att du ska "lära känna dina högtalare" så du kommer ha dom längeee... alltså köp kvalitet så behöver du inte nya igen efter några år.
Det bästa du kan få utan att komma upp i astronomiska priser är Genelec. Dom är dyra men lätt dom bästa och värda pengarna. Jag har jämfört dom med billigare monitorer it typ 2-4000 kr klassen och det är vissa saker som bara inte hörs när man t.ex. fin justerar mixen i dom billigare.
www.creativejuicesmusic.com
www.myspace.com/ideologythealbum

2010-12-01 20:21
Har ett par m-audio bx5 som är lite använd till salu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-05 18:09
m-audio bx5 är för basiga tycker jag iaf...

satsa hellre på ett par m-audio cx 5'or
dom är helt klart toppklass för sin peng. och M-audio vet vad dom sysslar med!
http://www.youtube.com/watch?v=2f6LFc5-oC4
Producent

2010-12-08 23:50
genelec är sjukt sköna att mixa med anser jag. de avslöjjar alla fel i din mix. !
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2010-12-09 12:13
yamaha hs 80 det e mitt tips, kanske inte är i den prisklass du letar.
Men det är ett par monitorer jag varmt rekomenderar :)
Mer av mig hittar du på www.lamonde.se
Groupie

2010-12-10 14:54
Gästbok
Min rekommendation är att besluta dig för att köpa ett par schyssta slutna hörlurar. Du får helt enkelt mer för pengarna. Fokusera på att kunna göra bra musik istället för att ha en snygg setup. Kör med ett par vanliga stereohögtalare.

Jag kör nästan enbart i lurar trots att jag har monitorer.
Jag vill inte rekommendera några lurar eftersom det är högst personligt.

Åk till musikbörsen eller jam och lyssna på vad de har och köp så pass bra du kan med din budget( du får riktigt bra lurar för 2 lax). TÄNK PÅ att de inte ska först och främst låta snyggt utan ärligt. Vad innebär detta? Det får du ta reda på själv;)

Lycka till!