I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rätt ljudkort, sladdar osv...

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-11-06 12:39

Rätt ljudkort, sladdar osv...

Jag tänker köpa ett ljudkort (USB) så jag kan spela in lite analoga instrument. Prisklass 1,5 - 2 tusen. Sen vill jag veta vilka sladdar jag måste ha för att kunna spela in gitarr till exempel. Är helt grön på området så uppskattar hjälp! Även en mikrofon för runt 2 tusen om ni har förslag! Mikrofonen är mest tänkt för sång.

norrland

2010-11-07 05:20
Vilket program använder du? Jag har Mbox Mini 2 från Digidesign, som då är bundet till ProTools, där kan du lajna(?) bas, gitarr osv. via tele och köra en mic via XLR. Ljudkortet ligger dock på 2500-3000 men då får du även programmet ProTools med.

Röde NT2A är en bra kondensator mic till sång. Den ligger dock på 3000. Finns också SE Electronics SE2200a som ska vara bra... 2000. Men faktiskt... är du seriöst så svider den tusenlappen inte så mycket i längden när man blir mer nöjd med resultatet.

Hoppas du blev smartare, peace.

2010-11-07 09:51
Tack för svaret! Använder just nu bara FL Studio men kommer använda något annat program för att spela in analogt. Ska fundera!
norrland