Använder du samplingar i ditt musikskapande? Ja, men man skall gärna använda öppna frågor i sådana här enkäter. (hur använder du samplingar t.ex.)Hur ser du på dagens regler kring sampling? Dagens regler, dvs. lagen är löjlig, handlar mest om byråkrati än något annat. Att sampla utan lov är iofs självt olagligt, men att uppehålla denna skulle vara inte endast odemokratiskt utan också tyranni.Anser du reglerna följs? Nej, eftersom det skulle betyda en polisstat och enorma resurser. Lagen är fullständigt osams med realiteten. Och efter tekniken. Känner du dig begränsade som musiker med dagens regler? Jo, eftersom jag har ett finansiellt intresse. Om jag inte hade det, skulle det vara fritt fram att göra vad jag ville men inte lagligt, utan tack vare lagens dumhet som gör den omöjlig för polisen att bevaka. Också genast när man kunde få tillräckligt med lyssnare skulle man måsta gå genom clearing, vilket ingen av rättsinnehavarna skulle gå med på, med pris som jag kunde betala. Skulle du jobba annorlunda om samplandet var helt fritt? Absolut. Jag gör själv ett papper över detta. Skulle du vilja dela med dig dina resultat? Har skrivit på engelska... (på vilket sätt skulle du jobba ifall samplandet var fritt, kanske bättre fråga...)Svara hur du tror. Skulle fritt samplande leda till bättre och mer kreativitet hos musiker eller skulle det leda till förslappade musiker som endast loopar? Förslappade musiker är James Mtumes argument från 80-talet. Vi kan säga här att under 30 år har det endast berikat musiken och hjälpt till att demokratisera kultur.Skulle det fungera att släppa samplandet fritt i dagens pengahungriga samhälle? Definitivt. Det skulle ge nya tillfällen till att göra pengar och musik...
Söker kunder, mixning & mastring!