I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Undersökning. Sampling

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-05-10 16:31

Undersökning. Sampling

Jag håller på med en undersökning för en uppsats på min ljudteknikerutbildning, och jag skulle behöva lite hjälp med svar på några frågor.
Svara gärna utförligt men inte för långt.

Era användarnamn kommer ej användas i sammanställning.
Tack på förhand!

Vi tar ingen diskussion i tråden utan vill ni diskutera så hänvisar jag till att ni startar en ny tråd.

Jag utgår även ifrån att ni som svarar är medvetna om reglerna kring sampling. Dvs att man inte får sampla någonting överhuvudtaget utan medgivande från upphovsrättsägaren!

Svara ur personligt perspekiv.

Använder du samplingar i ditt musikskapande?

Hur ser du på dagens regler kring sampling?

Anser du reglerna följs?

Känner du dig begränsade som musiker med dagens regler?

Skulle du jobba annorlunda om samplandet var helt fritt?

Svara hur du tror.

Skulle fritt samplande leda till bättre och mer kreativitet hos musiker eller skulle det leda till förslappade musiker som endast loopar?

Skulle det fungera att släppa samplandet fritt i dagens pengahungriga samhälle?

Fritt ord! Om du har några tankar kring samplandet och dess användning?

2010-05-10 18:23
Jag glömde att klargöra att det inte gäller samplandet som metod utan samplandet av annan musikers verk.

2010-05-10 19:01
jag tycker att man som samplist utvecklar sitt musik sinne så mycket mer. eller ja det går ju o vrida o vända på det samplar man från en Mp3a man laddat ner tycker jag det är förjävla dålig stil. men om man står i skivbutiken o bläddrar bland plattorna o går hem o lyssnar igenom 10 skivor för att hitta speciella ljud man gillar och sen verkligen jobbar med ljudet tycker jag att det är helt okey! peace
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-10 19:10
Ja.

Finns det regler? Visst, det finns vissa juridiska regler de kommerciella måste hålla sig till men för mig finns inga regler.

Anser du reglerna följs?
De juridiska följs ibland, ibland inte.

Nej, eftersom jag inte gör kommerciella grejer och är relativt okänd kan jag sampla vad jag vill.

På samma sätt fast kanske lite mer aggresivt försöka få folk att köpa det jag satt ihop.

Svara hur du tror.

Skulle fritt samplande leda till bättre och mer kreativitet hos musiker eller skulle det leda till förslappade musiker som endast loopar?
Både och, såklart kommer det alltid finnas folk som bara loopar (det är inget fel med att bara loopa så länge det låter soft tycker jag).

Nej

Sampla är nice!

2010-05-10 19:19

Använder du samplingar i ditt musikskapande? ja absolut!

Hur ser du på dagens regler kring sampling? obetydliga, verkslösa?

Anser du reglerna följs? nej jag tycker inte reglerna följs.

Känner du dig begränsade som musiker med dagens regler? nej, absolut inte. ser det som en utmaning.

Skulle du jobba annorlunda om samplandet var helt fritt? nej, troligtvis inte!

jag tror inte det skulle leda till mindre kreativitet möjligtvis tvärt om då att det blir mer loopande utan bearbetning.

ja varför inte? samplings baserad musik är nog inte den genre som omsätter mest pengar precis.

2010-05-11 23:25

Ja!

De finns av en anledning!

Anser du reglerna följs?

Det vet jag inget om.

Inte speciellt.

Antagligen inte.

Om jag ska vara ärlig tror jag inte det hade förändrat så mkt, Men man hade nog hört en hel del fler loopar.

Ja det hade nog inte varit något problem, bortsett från att man hade fått höra en massa tråkiga loopar.
Producent

2010-05-13 20:23

Ja

Jag anser att man ska få betalt om man blir samplad men tycker som det mesta annat att det kan gå till överdrift och det är inte alltid musikern/skaparen som får betalt mest betalt.

Anser du reglerna följs?

Ibland

Nej, men det skulle vara lättare att ge ut musik om det inte vore för "reglerna"

Nej, det tror jag inte

Både och förstås. Men mer till bättre musik, men en del blir ju mer kreativa av att begränsa sig. Man skulle slippa att "spela om" samplingar och istället sampla.

Ingen aning

Sampla är återvinnings musik och det är bra för miljön och ligger helt rätt i tiden.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-05-15 16:24

Ytterst sällan

Bra. Personligen jag skulle bli jävligt less om folk snodde ett fragment av min musik och tjänade pengar på något som jag lagt ner tid, pengar och själ på att skapa. Att sampla i hyllningssyfte eller för att förstärka något, lite som jazzmusikerna gör ibland är coolt. Kan inte så mycket om reglerna egentligen, vet bara att det inte är jätteokej att göra det i kommersiellt syfte.

Anser du reglerna följs?

Nej, men tycker inte att dom növändigtvis behöver följas. Exempelvis tror jag inte att det finns någon producent som aldrig någonsin snott ett trumslag från någon annans verk.

Nej. Begränsad som musiker kände jag mig innan jag lärde mig spela ordentligt och var tvungen att sampla. Jävligt mycket roligare att komponera allt själv.

Nej

Svara hur du tror.

Förslappade musiker som endast loopar.

Nej det tror jag inte
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2010-05-22 13:32
Tack för alla som svarat här i tråden och genom meddelanden.

2010-05-25 11:18

Ja, men man skall gärna använda öppna frågor i sådana här enkäter. (hur använder du samplingar t.ex.)

Dagens regler, dvs. lagen är löjlig, handlar mest om byråkrati än något annat. Att sampla utan lov är iofs självt olagligt, men att uppehålla denna skulle vara inte endast odemokratiskt utan också tyranni.

Anser du reglerna följs?

Nej, eftersom det skulle betyda en polisstat och enorma resurser. Lagen är fullständigt osams med realiteten. Och efter tekniken.

Jo, eftersom jag har ett finansiellt intresse. Om jag inte hade det, skulle det vara fritt fram att göra vad jag ville men inte lagligt, utan tack vare lagens dumhet som gör den omöjlig för polisen att bevaka. Också genast när man kunde få tillräckligt med lyssnare skulle man måsta gå genom clearing, vilket ingen av rättsinnehavarna skulle gå med på, med pris som jag kunde betala.

Absolut. Jag gör själv ett papper över detta. Skulle du vilja dela med dig dina resultat? Har skrivit på engelska... (på vilket sätt skulle du jobba ifall samplandet var fritt, kanske bättre fråga...)

Svara hur du tror.

Förslappade musiker är James Mtumes argument från 80-talet. Vi kan säga här att under 30 år har det endast berikat musiken och hjälpt till att demokratisera kultur.

Definitivt. Det skulle ge nya tillfällen till att göra pengar och musik...
Söker kunder, mixning & mastring!