I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2010-04-09 16:27

Mixnings Tutorial

Det kommer alltid upp trådar där folk undrar hur man mixar, så jag printade senast jag mixade och det kanske är till en viss hjälp för någon.
Nu säger jag självklart inte att det passar för alla, alla har olika röster osv så ni ska absolut inte tro att dom här inställningarna kommer vara perfekta för er.

Sen har alla även olika smaker, jag personligen diggar ett lite överkomprimerat sound så därför mixar jag så.

Jag mixar inte i edit mode, utan jag använder mig utav "bussar"

1. Okej, när jag har spelat in min acapella så börjar jag med att ta bort onödigt ljud som tillexempel ljudet när du stänger dörren till båset osv, sänker även andetagen lite. Viktigt enligt mig är att du inte klipper bort dom, för då kommer det låta skit.

2. Jag slänger på en de-sser för att få bort höga "s" ljud och andra störande frekvenser

3. Det tredje jag gör är att pilla med compressorn, en sak till som jag tycker är viktig att säga, jag höjer aldrig volymen på själva ljudspåren, utan jag höjer dom i mixen.

Jag använder mig utav en Waves C1 compressor, jag vet att det finns bättre, men denna är min personliga favorit då jag tycker den är så sjukt lätt att använda.

Dom flesta ställer in sin compressor med låg attack, men eftersom jag vill forma ett ljud med min compressor så ställer jag in min attack runt 10 och releasen runt 150.
Min ratio sätter jag på 4.01:1 och thresholden på -16.1.
Självklart använder jag inte samma inställningar på varje låt men på just den här använder jag dom här. Jag höjer även outputen för att mixa upp ljudet lite, i detta fall till 3.9.


4. När jag är klar med compressorn hoppar jag in på eq'n, i detta fall en Waves R-EQ, 4 band. Jag börjar med att skära bort dom låga frekvenserna, i det här fallet skär jag ända till 104. Jag höjer upp lite vid 157, för att få lite mera bas. Skär lite i mellan registret, i detta fall vid 534, där sänker jag även Q-värdet. För att sedan ge acapellan lite mera luft så höjer jag strax efter 7000 och kör en "hi-shelf".

5. Eftersom jag är ute efter ett komprimerat sound så slänger jag även på en Waves R-comp. Där kör jag kortare attack & release, i detta fallet 1.65 och 62.2.
För att få det soundet jag sträver efter så sänker jag Thresholden ända till -21.8, ration drar jag iväg ända till 50.00 och boostar upp gainen.

6. Nu börjar jag få det jag söker, men för att utvidga min acapella lite, den är just nu lite instängt, så går jag in på s1-imaginer, har kommit över en Dave Pesando preset där som verkligen passade på den här låten, det ända jag gör där inne är att dra "Width" till 2.00.

7. Nu är jag i stort sätt klar, men jag vill ha lite reverb också, inte mycket, men för att det ska smälta in bättre till beatet.
Där använder jag Waves Rverb.
Där orkar jag inte beskriva allt så jag slänger upp ett print på det längre ner.

8. Nu ska jag bara finjustera med en eq, då tar jag "track eq", antar att den finns i alla program.

Där sänker jag vid 120 ungefär, drar jag ner lite, höjer lite ungeför vid 3000 och höjer yttligare runt 12000.


Nu är acapellan klar.

Mina adds kör jag ungefär lika dant, spelar in 2st, panorerar ena till höger, andra till vänster.
Där kör jag inget s1-imaginer, utan lägger istället på väldigt lite echo.

Nu ställer jag in så volym och allt låter prima.

På master busen, lägger jag på en compressor, och kör en L3 multi maximizer.
---
här är printen:




här kan ni ta ner bilden så ni kan förstora den:

http://www.speedyshare.com/files/21853289/mix_tips.jpg


här är låten jag mixade:

http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/audio-och-video/685322/1.aspx


Hoppas jag kunde hjälpa någon att hitta lite grunder iallafall så jag inte gjorde detta i onödan :)

bless!