I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det bästa mjukvaruprogrammet?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-04-02 01:17

Det bästa mjukvaruprogrammet?

För många år sen pissade jag på att göra beats i dator och har gjort det tills nu, eller jag gör det nu med. Det är inte för att låta tuff eller provokativ. Det är handikappat att klippa med muspekaren, det läggs lätt till minst i timmar att göra beats i dator och det blir inte bättre beats för att man sitter och pillar och kliar sig.

Men akilleshälen ligger i minnet på i alla fall min sampler och jag måste därför ha dator för att göra större projekt nu, remixer och dylikt.

Först blev jag imponerad av garageband, jag har lätt att bli imponerad och hypa något innan jag ens kört igenom det. Det jag blev imponerad av var hur bra instrumenten lät och hur bra det lät när man spelade på keyboarden som jag annars fått ha liggandes eftersom den inte klockar med min sampler. Det jag märkt nu är att det smarta och finurliga som mac gärna kör på fuckar helt när man vill använda garageband till annat än hip hop ejay. Det verkar inte ens gå att ändra tempo/pitch på enskilda uppklippta ljud eller spår t.ex. Det är helt fattigt och det verkar stämma.

Jag har ingen som helst koll på mjukvara och undrar därför om ni vet något som är smart och omfattande men lika logiskt som en sampler när det kommer till att klippa, time stretch/pitch och effekter OCH innehåller mjukvaruinstrument för midi som låter bra. För längesedan provade jag cubase lite snabbt och det verkade fungera helt okej.

Jag vill inte ha något rymdprogram som skall ersätta en hel studio. Jag skulle vilja ha ett program lika enkelt som Acid när det kommer till att klippa, se och flytta samplingar kombinerat med en instrumentdel som fungerar till Mac.

Tack på förhand!

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels