I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En fråga om MPC 2000XL (Sampling/pads)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-03-30 01:03

En fråga om MPC 2000XL (Sampling/pads)

Hey!

Har en liten fråga här..

Jag undrar hur man kan få samplingarna att sluta spela om man går ifrån en pad till en annan?
Ett ex:
Jag klipper upp en sampling i 2 delar säger vi, och jag lägger dom på varsin pad (1an/2an)
Börjar jag att spela på 1a paden och går över till den andra så vill inte jag att 1a ska fortsätta spelas..
Jag provade att ställa in "overlap till Mono" Men det fungerar ju bara styckvis på padsen, att samplingen börjar spelas om när jag trycker flera gånger.. Samma funktion vill jag ha fast när jag spelar på olika pads..

Aja ni MPC nissar lär ju hajja hela grejen här hoppas jag..

Så, hur gör jag?

2010-03-30 01:23
Nu kan inte jag mpc. Men om det finns alternativ för polyphony så sätt den på 1.

2010-03-30 09:49
Nu har jag inte mpcn framför mig men om du trycker open window där du väljer "mono" osv så kan du ställa in om paden ska avbryta en annan.

Så om du vill att pad 1 ska avbrytas av pad 2, välj pad två, open window och tryck in där vilken pad som ska avbrytas
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-30 10:24
Bikarbonat
Jag ska kika på det! Var inne där förut lite men fick inte igång något.. men ska pilla lite!

Producent

2010-03-30 18:48
rtfm :)
http://www.soundcloud.com/luegoods
Producent

2010-03-30 20:11
vet inte hur det e på dom där modellrna men på min MPC så går jag ner på pgm: när jag har markerat den trycker jag på window, när jag väl e inne på window så finns den en liten flirk längst ner på skärmen som heter PARAMS=F2 trycker på den så finns det i högra hörnet som heter PLAY där kan man välja mellan POLY eller MONO, Tar man MONO så blir det så att ljudet bryts så fort du trycker på en annan pad...

som sagt så gör jag på MPC1000
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-04-07 23:46
Det är som Bikarbonat säger..
Det jobbiga är att man bara kan välja 2 pads som kan avbryta ljudet.

Säg till om någon hittar nån annan lösning till 2000xl som liknar Fumez variant.. Hade varit jävligt smidigt!

2010-04-08 02:02
Tror tyvärr inte det finns någon annan lösning. Ingen som jag själv har hittat iaf.
Man får försöka arbeta runt det bara hehe
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-08 19:13
brukade bara köra note off och skriva in hur länge de ska spela i stepseq. inte kört mpc på länge nu men jag vill minnas att typ 384 är en eller 2 bars. 768 typ 4.
www.discotheque.se