MPC ?!
Ayo, Jag skulle gärna vilja inskaffa en MPC. Funderar bara på vilken? Det står mellan MPC 1000 och MPC 2500, för den nya, MPC 5000, känns rätt överdriven... Men vad säger ni? Är 2500 värd sina 12 lax eller ska man dra ner till 9 000 och hooka en MPC 1000? Gärna för- och nackdelar eftersom jag inte är så uppdaterad gällande detta. Grymt om någon med lite erfarenhet skulle kunna tipsa om ngt, tack för svar ! aight, peez
Skivsamlare
2010-02-03 01:31
MPC Forums MPC Forums, Comparison section (Här lägger folk upp trådar med frågor / info om vad som skiljer dom olika modellerna)
Här jämför man MPC1000 och MPC2500 Jag stod inför samma val som dig, och det avgörande för mig när jag valde MPC2500 var bl.a:
Outputsen, MPC2500 har totalt 10 outputs, MPC1000 har 6.
Midi outs, MPC2500 har 4 istället för MPC1000s 2.
Tilt screen, vilket innebär att du kan vinkla skärmen på MPC2500, det kan du inte på en MPC1000.
Fler Q-Link reglage (4 vs. 2)
Sedan har MPC2500 skönare pads än en MPC1000 (iaf deras orginalpads, har inte testat de andra). Detta visste jag dock inte när jag köpte min då jag inte hade klämt på en 1000 än vid den tidpunkten.
Ett minus med MPC2500 är ju att den är ruggigt stor/tung, inget du tar med dig till soffan direkt. Sen har båda väldigt äckligt och plastigt jogwheel :'(
Men det är helt upp till var och en vad man vill ha / behöver, om man tycker det är värt dom där extra pengarna. Jag tror inte du blir missnöjd om du köper dig en MPC1000 dock, det är också en väldigt trevlig maskin och dom skiljer sig inte mycket åt alls. Kolla gärna på begagnade med, då kan du spara dig en hacka. MPC1000 brukar ligga på mellan 4500-6500 beroende på om dom är uppgraderade med RAM etc. MPC2500 brukar ligga på mellan 6000-10 000 beroende på vad de är uppgraderade med.
Vad du bör tänka på är att du vill uppgradera till 128mb RAM iaf. En hårddisk är också väldigt smidigt att ha att spara dina samples / låtar på. Annars funkar ju CF-kort med :)
Hoppas du hittar den info du är ute efter.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Producent
2010-02-03 13:51
så stor skillnad e det inte...dom jag har hört snacka om 5000 så tycker dom flesta att det funkar lika bra med en 2500. Valet mellan 1000/2500 så har ju 2500 betydligt skönare pads, mjukare att trycka på. Sen e den väl skönare att jobba med. Men annars så e 1000/2500 lika
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Okej, tack för svar, får ta mig en jävla funderare men de blir säkert bra, tack igen!
Producent
2010-02-03 21:24
Är det inte 12 bit på MPC 1000?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Skivsamlare
2010-02-03 22:08
Producent
2010-02-03 22:48
Just det!
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
2500 är värd de extra slantarna!
Du kanske ska uppdatera dig angående för och nackdelar innan du köper. Bara att läsa runt. Varför vill du ha mpc? Har du testat en?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag har haft mpc1000 och har mpc2500 nu .. enligt mig är det lätt värt att lägga dom extra pengarna på en mpc2500 men som sagt du får ju känna av själv vad som skulle passa dig bäst
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Jag har aldrig haft en mpc och har ingen erfarenhet av det alls, men jag ska kolla runt lite och testa lite olika. Jävligt sugen på 2500 , vill börja ordentligt, men tack för svar, jag ska kolla runt och se vad som passarx Pz,
Har en fråga av ren nyfikenhet.... Är de ända fördelarna med sånna här pad-maskiner enkelhet när man gör olika trummönster och sampling?
Så som jag har uppfattat det så är det så, men det skulle va kul att veta av någon med erfarenhet om det verkligen bara är sampling och trumkomp som gäller på MPC. Men fan va mycket enklare det måste vara...
Nej du har midi in/ut på mpc också ifall du vill kunna styra synthar med mpcns sequencer tex. Mpc är väl inte direkt enklare än valfri mjukvarusampler och sequencer. Bara att det är ett lite annat sätt att jobba på. Mer "hands on" och "direkt" vilket kan vara det vissa söker. Men jag skulle nog säga att en datorsequencer som cubase, logic eller vad som helst är lättare när det kommer till editering av spelade slag/noter. Lite snabbare och smidigare än om man vill in och ändra noter på mpc sequencern
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2010-02-07 23:09
Har hört att MPC:n har ett visst inbbyggt "sväng" också. Och att den får trummorna att smälla hårdare med sin kompressor. Det kanske inte stämmer längre när det finns så mycket olika pluggar och sequencers?
Inbyggt swing om man använder swingfunktionen ja. Finns ingen inbyggd kompressor. Eller kanske i nyare som något man kan lägga på i efterhand
Kan man inte använda MPCn för att hantera trummor i en annan sequencer som typ logic och AUs som ESX24?
Du kan använda den som en midicontroller ja. Koppla via midi så du kan spela ljud i datorn med padsen. Eller så köper man en MPD för det :)