I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fråga om ortofon-nålar till technics 1200

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-01-05 20:30

Fråga om ortofon-nålar till technics 1200

Jag har en silverfärgad ortofon concorde pickup med en "ortofon night club E" nål. Jag fick den till när jag köpte vinylspelaren. Jag har bytt ur RCA kablarna i spelaren och tror att jag måste köpa ny nål eftersom ljudet inte är rent - det är konstigt förvrängt i vissa frekvenser. Vet någon om detta oftast beror på att nålen är sliten/sönder?

Om så är fallet så undrar jag om det måste vara en likadan night club E som jag måste köpa, eller om man kan ha vilken ortofon nål som helst till concorde pickupen. Typ ortofon Pro eller Arkiv?

2010-01-06 23:49
du kan ha vilken som helst, det spelar ingen roll men är du säkert på att nålen är sliten? blir det mer och mer störningar i diskanten ju närmare labeln den snurrar?
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-01-09 18:25
Tack så jättemycket för hjälpen OsvenskTiger. Jag kände inte till det här med mer och mer störningar i diskanten ju närmare labeln nålen snurrar. Är det ett tecken/bevis på att nålen är sliten?

Nu när du nämner det så... Jag har för mig att jag reagerade mest på sista låten på skivan jag testade. Men jag ska kolla noga.

Är själva pickupen bara en rak ledare för det som nålen plockar upp? Är det i själva nål-konstruktionen som det skiljer sig så mycket mellan olika namn?

2010-01-09 19:49
Jag kände inte till det här med mer och mer störningar i diskanten ju närmare labeln nålen snurrar. Är det ett tecken/bevis på att nålen är sliten?

Det är ganska vanligt sätt att avgöra på om nålen är gammal
Ju närmare labeln man kommer har nålen svårare att plocka upp den analoga signalen ,särkilt basen(det är bl a därför 12or bygger på orgversion-instrumental-acappelan-principen )och det blir fett mkt diskant som slitna nålar gör till rostig tjutning.Så är det med sväriska nålar...

Är själva pickupen bara en rak ledare för det som nålen plockar upp?

ja

WWW.COULISSE.SE

2010-01-10 13:33
TACK!

2010-01-10 14:00
På Ortofons hemsida finner jag dock denna information:

I notice that all of Ortofon's cartridges have similar shaped styli - are they interchangeable?

Physically, each series of stylus will fit on alternate cartridge bodies. However, these combinations are not supported by Ortofon, as they have not been tested. Each cartridge series is designed with a synergistic combination in mind - that is, each stylus is made to compliment the magnet and coil configuration of each cartridge body. For instance, using a DigiTrack stylus with a Scratch body will not provide the full benefit of either product, and might even provide undesired results, including (but not limited to) differences in output, unbalanced sound reproduction, etc.

Note: In the case of the NightClub (mk1) and DJ series cartridges, it is perfectly alright to use the respective S (spherical) or E (elliptical) version stylus. The cartridge bodies are designed to accommodate either of the respective series' stylus types.

2010-01-10 16:02
Använd inte en elliptisk nål om du ska DJ:a, det kommer slita mycket mer på skivorna. Samtidigt har en elliptisk nål kortare livslängd än en sfärisk.

Jag skulle köra på en ortofon concorde S eftersom det antagligen är et du har på din spelare nu (Pickup och nålar är gråfärgade)

Twang System fi de werl

2010-01-10 16:51
Dj Paco. Tack så mycket för den infon.

Mitt lilla problem är att jag inte vet vad det är för pickup jag har. Den är silverfärgad och liknar den Concorde Pro som finns på Ortofons hemsida, MEN den är inte precis likadan, bara nästan. Finns det många olika silverfärgade pickuper? Annars antar jag att min är en äldre version av Concorde Pro.

Nålen jag har nu är en Night Club E. Jag fick den till när jag köpte skivspelaren, men den behöver nu bytas.

Jag ska inte DJa, utan mest lyssna och spela in/sampla. Vad har den elliptiska nålen för fördel, om den nu sliter mer på både sig själv och skivorna?

2010-01-10 21:30
Det är concorde pro du har.Sen det som står på Ortofons hemsida och vad katten skiter är samma sak.

eliptiska nålar går djupare in i spåret och kan (oftast)ta upp ljudet bättre. De slitter därför mer på skivorna.Däremot är de väldigt bra för vanlig lyssning/sampling.Det blir nog lättast att du skaffar dig en pro nål.
WWW.COULISSE.SE

2010-01-10 22:23
Abel P28

Vad jag vet har Ortofon bara en silverfärgad nål, Pro. Den finns sedan i modellerna OM pro eller Concorde pro, enda skillnaden är hur pickupskalet ser ut. Tror inte Ortofon pro finns som elliptisk nål, hittade iaf inget när jag googlade.
Twang System fi de werl