I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mixningen eller högtalarna?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-11-27 20:15

Mixningen eller högtalarna?

Har inte världens bästa högtalarsystem till datorn så när jag lyssnar på låtarna jag själv gjort så låter det dåligt, men när jag lyssnar på annan vanlig musik hör jag knappt någon skillnad.

Borde inte bero på mixningen eftersom det låter bra i mitt headset. Kan det vara högtalarna eller är det bara så att man lägger mer märke till låtarna man själv gjort?

Behöver svar, så jag vet ifall det krävs nya högtalare!

2009-11-27 20:40
Jag ska ge dig det enkla och korta svaret. Det beror på mixningen.

Varför? Jo för att alla högtalarelement "färgar ljudet", det är själva "färgningen" av ljudet du betalar för. HiFinördar payar massa för en viss sorts färgning av ljudet där vissa frekvensband främjas eller inte. Tänk på det som en sorts EQ mer eller mindre. Bra studiomonitorer är ett måste för de ger en rak frekvensåtergivning, dvs de färgar INTE ljudet. Det som kommer in är det som kommer ut.

Dina headsets ger inte särskilt bra basljud ifrån sig så när du drar upp basen i mixen så låter det fett i dina headsets men självklart drar det över när du drar på skiten på ett par stereohögtalare t.ex.

A och O för att lyckas med en mix och glöm det inte:

FÖRST NÄR DET LÅTER BRA I MONITORER, HEADSETS OCH VANLIGA REFERENSHÖGTALARE SÅ ÄR MIXEN FÄRDIG! :)

Dvs, balansera mixen så den låter nice i alla 3, sedan är du färdig. Tänk på att dra upp nivåerna med en multibandsmaximizer eller liknande också.

//Paz

2009-11-27 20:50
När du sitter och proddar i dina monitorer, tänk på att sätta upp dem i ett bra läge också, annars sliter du mkt i onödan. Täck väggar och golv med dämpande material och se till att basreflektionerna ligger nånstans där du har kontroll över det. T.ex. någon meter bakom dig för de stående vågorna i basregionen. Vinklade väggar osv hjälper mkt. Min poäng är att du lär känna din produktionsmiljö ordentligt så du lär dig hur det låter just hos dig, vilka frekvenser som låter för mkt, vilka som låter för lite osv. Det har du sen i bakhuvudet när du proddar.

2009-11-27 21:02
Tack för svaret, men har köpt en mixning av en person och i deras låtar låter det bra på min dator. Fast vi har inte samma reverb och sådana småsaker ioförsej. Men har ändå dåliga högtalare så beror nog liite på det skulle jag tro. Men tjackar nya och ser om det ger förbättring. Och ska göra som du sa med mixen, mixa tills det låter bra i alla 3 :)

Men är inte så jätte haj på mixning än så blir svårt för mig att observera vad som fattas och sådant. Men får nog låta kunskapen växa med tiden, tack igen :)

2009-11-27 21:21
Nej, du är inte riktig med här nu. Kolla, om ditt rum ser ut på ett sätt med ett antal meter dit och ett antal meter dit och ingen dämpning så får du stående vågor på en viss frekvens vid en viss punkt i rummet och vid lyssningspunkten så kanske en frekvens i basregionen exempelvis låter för mkt eller för lite (det betyder att en viss låt kan låta wack medan en annan inte gör det). Flytta dig en meter åt valfritt håll så låter det annorlunda. Reverb har inget med saken att göra egentligen, det kan förvärra problemet dock.

Gör följande så blir du nöjd sen:

Fixa reflektioner med dämpande material, paneler, basdämpning, äggkartonger och ja vafan som helst egentligen. Ställ dessa paneler vinklade helst. Sen köper du dig ett par bra studiomonitorer. Magnetiskt avskärmade aktiva närfältsmonitorer så slipper du störningar från andra komponenter i närheten. Sen sätter du på en referensskiva, kan vara vad som helst, men något du 100% säkert vet hur det ska låta. T.ex. They Reminisce Over You med Pete Rock. Sätt dig ned och bedöm hur det låter just hos dig i just dina monitorer på just den lyssningspunkten jämfört med hur den generellt ska låta enligt dig från minnet, skriv gärna ned dina tankar och åsikter. T.ex, det lät fett, kändes som rappen låg lite högt eller det pumpade riktigt nice med basen eller det lät lite platt i basen, lät lite skränigt eller vasst osv. Sen har du detta i bakhuvudet när du gör egna beats så länge du sitter på samma lyssningspunkt och använder samma monitorer.

Mixa klart så du är nöjd i dina monitorer. Lyssna sen på mixen i headset, låter det bra där också? Om det gör det så kan du lyssna på mixen i ett par vanliga högtalare slutligen, antagligen kommer det låta bra där också. Gör små justeringar i EQ etc för att snygga till mixen och sen är du färdig.

//Paz

2009-11-27 22:27
Oj, det var mycket att göra men är väl också det som krävs. Var mycket jag inte vet vad det är för någe men kan inte vara så svårt att ta reda på. Saken är den att jag inte hållit på med själva inspelningen så värst länge så det känns som om detta var lite mer överkurs eller vad man ska säga. Men det där med isolering går nog att fixa när jag hittat ett bra ställe.

Tack för att du tog dig tid!

2009-11-27 22:39
Np, vad är det du inte vet vad det är för något?

2009-11-27 22:43
Men har verkligen alla som gör hyfsade låtar såna här avancerade grejer? Finns det inget mer nybörjarsätt man kan ta del av? Om man står mitt i ett rum och reccar, blir det verkligen så stor skillnad med/utan isolering?

Np, vad är det du inte vet vad det är för något?

"Magnetiskt avskärmade aktiva närfältsmonitorer" till exempel. Låter som riktiga proffgrejer och där är jag inte än :)

2009-11-27 22:44
går nog med vanliga äggkartonger om du kan hitta en plats i ett hört, mitt i rummet blir svårt

2009-11-27 23:09
Men har verkligen alla som gör hyfsade låtar såna här avancerade grejer? Finns det inget mer nybörjarsätt man kan ta del av? Om man står mitt i ett rum och reccar, blir det verkligen så stor skillnad med/utan isolering?

Ja det har dem. Det är inte svart eller vitt, bara att du lägger en fet matta på golvet och har lite tjocka hängande gardiner bakom monitorerna gör mkt (för lyssningen dvs). MEN ska du RECCA ngt, speciellt röster, så MÅSTE du dämpa effektivt. Det är inget snack om saken helt enkelt. Hur du gör det är upp till dig, de har stående paneler på vilken musikaffär som helst för några tusen kronor totalt. Eller så bygger du dem själv av frigolit, äggkartonger, skumgummi och annat dämpande material. En klassiker är att använda äggkartonger och fylla dem löst och fluffigt material innan de limmas på frigolit eller skumgummiplattor. Sen limmar man plattan på en bit plywood eller liknande, färgar skiten och låter den stå i en träfot på golvet.

"Magnetiskt avskärmade aktiva närfältsmonitorer" till exempel. Låter som riktiga proffgrejer och där är jag inte än :)

Det är inga proffgrejer. Närfältsmonitorer betyder att det handlar om små monitorer som sätts upp nära lyssnaren i en triangelformering där du utgör en av punkterna. Färgningar och reflektioner gör inte lika mkt skada då det mesta du hör kommer direkt från monitorerna. Att de är avskärmade betyder att de inte är känsliga för störningar från t.ex. din PC-skärm. De flesta studiomonitorer idag är avskärmade närfältsmonitorer. Att de är aktiva betyder att de får ström och har innebyggd förstärkning. Du får ett par bra monitorer nya för runt 3000 spänn.

Bara fråga om det är något du inte förstår, jag ser för fan ingen poäng att du ska sitta och plåga dig själv utan att förstår varför saker låter som de gör eller inte, hehe..

//

2009-11-27 23:46
Vad exakt gör monitorer förresten, kan vara bra att veta innan jag köper :)
Som jag sa så är jag inte så haj på detta än men det betyder mycket att du hjälper mig, känner att jag borde ta mitt steg uppåt snart. Ska kika runt i rummet efter en bra plats.

Jag la märke till nu att jag bara har ett hörn som blir aktuellt ifall jag ska isolera, och är det alltså bara att borra upp några krokar i taket, hänga 3-4 täcken likt |_| ungefär och sedan något underlag i form av en matta och matar in rörmicken och börja spela in?

Har dåligt ställt nu så kan inte köpa så värst mycket, speciellt inte monitorer. Men kan det som jag skrev duga för ett tag, lite bättre måste det väl bli?

2009-11-27 23:54
Vad exakt gör monitorer förresten, kan vara bra att veta innan jag köper :)
Som jag sa så är jag inte så haj på detta än men det betyder mycket att du hjälper mig, känner att jag borde ta mitt steg uppåt snart. Ska kika runt i rummet efter en bra plats.

Studiomonitorer är en speciell sorts speaker som siktar efter att ha så rak frekvensåtergivning som möjligt. Dvs, monitorerna ska INTE färga ljudet (t.ex. med att återge ljud med för mkt bas eller för mkt diskant osv). Det ska vara det du jobbar med som ska återges ut från monitorerna. UTAN att ljudet färgas på vägen till ditt öra. För problemet är om du sitter och proddar t.ex. i högtalare som är basiga naturligt. Då kommer din halvmjäkiga mix verka tung och fet genom just de högtalarna för de är basiga i karaktären medan en vän till dig kanske tycker att det låter totalt crap för hans högtalare är lite mer åt diskanthållet. Du tappar greppet och kontrollen över ditt projekt om du inte kan jobba i en neutral och ofärgad miljö.

Jag la märke till nu att jag bara har ett hörn som blir aktuellt ifall jag ska isolera, och är det alltså bara att borra upp några krokar i taket, hänga 3-4 täcken likt |_| ungefär och sedan något underlag i form av en matta och matar in rörmicken och börja spela in?

Ja asså, det kan ju göras ännu bättre än så men visst, den där lösningen där är basic men funkar fint. Kör på det du.

Har dåligt ställt nu så kan inte köpa så värst mycket, speciellt inte monitorer. Men kan det som jag skrev duga för ett tag, lite bättre måste det väl bli?

Köp dem begagnat på blocket, tradera eller valfri annan sida. Vendolin kanske? Du kan säkert få ett par hyfsade Genelec-monitorer begagnat för en tusenlapp. Det är lika bra att du sitter och jobbar i en miljö som gör jobbet ordentligt än med halvdana grejer. Fuck it, ta ett lån om du måste. Som sagt, sluta att plåga dig själv, :)

2009-11-28 00:09
Okej, tack som fan för hjälpen och för att du tog dig tid. Ska börja fixa redan i morgon.

Blev mer en konversation som kunde ägt rum i pm kanske... men finns kanske folk som undrar samma sak så hoppas ingen utav er modds tar bort tråden bara för det!

2009-11-28 00:15
Äggkartonger i sig är ju inget som funkar bra i isolering/dämpningssysfte. Visst påverkar dom ju någon frekvens men inget betydande eller i stor mängd.

Funkar säkert bättre som en diffusor. Även om dom nog är allt för regelbunda i sin form
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-28 00:15
Lugnt, jag är sjuk och hemma, har inget bättre för mig ändå, lycka till.

2009-12-13 15:21
Ett par schyssta hörlurar kan ju också vara trevligt. Kolla på emusic, där finns det AKG lurar till bra pris bl.a.

2009-12-21 07:57
Som sagt innan. Sluta tipsa om äggkartonger som dämpning! Det är äggkartonger! Bara för att dom ser ut som diffusorer som man har i studios betyder det inte att det är "ljudisolering". Ja man kan använda äggkartonger som diffusor men då ska man som sagt innan fylla dom med något annat material. Det enda äggkartonger gör är bidra till spridning för högre frekvenser. Och inte speciellt stor spridning heller. Dom är för sig själva totalt värdelösa. Om man vill komma undan billigt med ljudämpning i rummet så är det vinklade paneler med vanlig byggisolering som är det bästa och billigaste budget alternativet. Mattor och gardiner också som sagt. Inte äggkartonger! Sluta sprida denna myt vidare!
SUCK SHAFT

2009-12-26 16:30
Busk vad säger du om frigolit-skivor på väggarna då? Är det bättre än äggkartonger? har nämligen en massa liggandes i källaren...

2009-12-27 10:04
Allt jag kan säga till dig är att lyssna på låtar med bra mixar, ta fram ditt egna och försök finn ett så likgiltigt ljud som möjligt, Så lärde jag mig att mixa... (i headset) Bra kompressor och EQ så finslipar du med andra goa effekter.. och sen har du dig en skön mix..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-28 03:14
är tyvärr inte akustiker men jag skulle nog inte börja sätta upp en massa frigolit på väggarna utan jag skulle hellre satsa på vanlig byggisolering. så dyrt är det ju ändå inte. nån skillnad gör väl frigoliten men inte inte så stor att det skulle vara värt det skulle jag gissa på
SUCK SHAFT

2009-12-28 05:07
Vad exakt är en Kompressor?
Är som sagt inte så erfaren än