I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bärbar vinylspelare

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-09-02 05:33

Bärbar vinylspelare

Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av bärbara vinylspelare? Vet att det finns från både Vestax och Numark. Men hur är ljudet i dem, går det sampla från dem eller till och med scratcha? Tack på förhand.

Rakt upp och ner.

2009-09-02 07:07
Scrtacha är nog inget du ska ge dig på med en av dom bärbara men att sampla ska gå, vad jag har hört.

2009-09-02 13:43
Murda Moe, Floorists, Karlstad/Oslo/Bergen/Melbu

2009-09-02 14:25
jag har en i princip oanvänd numark till salu om du är intresserad. funkar bra att sampla från. scratch kan du glömma dock då den är remdriven.

2009-09-06 03:23
M: Har sett det klippet innan. Kan säga att jag själv inte är nån 45 King. Han är tajt.

AM: Såg en ny Numark på Turntablelab för $99, tror jag köper den därifrån om det nu blir en sån. Men hur är den att använda?
Rakt upp och ner.

2009-09-06 10:19
Numarken låter helt okej! Jäkligt schysst att ha med sig med lurar när man letar skivor. Har jämfört att sampla med den och en TT-1650 jag hade förut med sin orginalnål. Det var ju ju bättre kvalité på ljudet med 1650 då tyckte jag. Kändes som att det saknades lite i ljudet på PT-01, var nog speciellt på lägre frekvenser har jag för mig som den inte lät lika bra. Fast det kan ju samtidigt kanske bidra till lite sound? :)

Nu har jag en TT-500 men har inte jämfört dom två än dock. Skulle ju nästan kunna dra ihop en jämförelse i ljudet mellan dom två när man spelar in och ladda upp
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-07 01:14
Tack för infon. Det hade jag verkligen uppskattat! Kan också tänka mig att det saknas lite basfrekvenser i nålen på den bärbara, men jag spekulerar bara.
Rakt upp och ner.

2009-09-07 11:12
det är ganska dålig utvinå på dessa nålar (som är dessutom elliptiska och inte sfäriska som det ska va till scratch) och ljudet är långt ifrån bra om man ska jämföra med andra som används frekvent vid sampling. men som Bikarbonat sade, det är jävligt fett att ta med sig en sådan när man cratediggar på ställen som inte har skivspelare.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-09-07 19:35
Här kommer jämförelsen, först i klippet är TT500 och sen PT01.

Länk till http://www.zshare.net/audio/652159454b24575d/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-07 19:37
Har någon concorde nål till TTn

2009-09-07 19:40
Verkar också som att bärbara spelar något snabbare

2009-09-11 06:31
Ojojoj, tack så mycket. Det var en jäkla skillnad på de två olika inspelningarna! Bra mycket fylligare ljud i den första. Och lite irriterande med en pitch som är lite för ivrig, får jämföra den med en mp3a/CD och skruva ner lite.

Med andra ord blir det nog inga vinylrippar eller cuts gjorda på den bärbara, men sampla borde funka.

Tack än en gång för hjälpen.
Rakt upp och ner.