I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur ska jag koppla mina skivspelare?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-08-29 15:46

hur ska jag koppla mina skivspelare?

hej. är helt ny inom det här=)
jag har köpt två vinylspelare och en mixer, och undrar lite hur ja ska koppla det.
räcker det med att jag koppla dom till högtalare direkt via mixern eller måste jag skaffa mej en förstärkare och grejer?

skulle verkligen uppskatta lite info och gärna tips på lite allt möjligt inom dj scratch biten =D

tack på förhand!

Promotor

2009-08-29 15:59
Kan inget om det själv.. men en bra inledning kan troligtvis va att nämna modell på dina skivspelare!

2009-08-29 16:10
haha ja de kan ju underlätta!=)
har 2 Citronic PD45 och en CITRONIC PRO-3 USB mixer!=)

2009-08-29 17:54
Har du aktiva högtalare kan du koppla in dom direkt, har du inte det så måste du koppla via en förstärkare.
Twang System fi de werl

2009-09-01 01:34
Kolla på youtube, där finns det ganska mycket how to videos!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-04 16:10
shivspelare brukar ha phono utgångar, då skall de in i mixerbordets phono ingångar. om den inte har några måste du ha en omvandlare (en Riaa förstärkare), har du line out är de bara att lina

2009-09-05 15:15
I och med att mixern har USB så borde du kunna koppla ihop de med datorn. Ett alternativ om du bara ska ploja hemma är att koppla datorhögtalarna till mixern då det oftast är direktdrivna. Däremot måste du då mest troligt skaffa en RCA(hane)till3,5mm phono(hona) adapter. Som sagt det billigaste alternativet. I övrigt så kan du ju alltid köpa direktdrivna högtalare för typ 2-5000 pix eller koppla in din mixer i vilken line-ingång på de flesta ljudanläggningar (stereos/boombox/what-ever) som är tillverkade efter 1970-talet. (Då började det bli vanligare med line-ingångar.)
En högtalare måste ha någon form av förstärkning för att producera ljud.