Massa vst;s och en trött dator.
Tjena, med tiden har jag samlat på mig en jäkla massa plugins och nu börjar datorn bli grymt trött, t.ex så kan jag få vänta 5-15 minuter på att en stor plugin ska få tanka klar. Det knastrar och har sig och cpu;n slår i taket, tack vare detta så kan jag inte bruka mina favoriter. Har ingen bra koll när det gäller datorer och vise versa så frågar nu er kunniga och det skulle uppskattas riktigt mycket med ett seriöst svar. Vad kan jag göra för att få den att palla trycket utan problem ?Kostar det så kostar det men det är det värt. Om någon undrar så har jag en (hp pavilion amd 64 x2 dual core processor 4200+ 2.19 GHz, 1GB RAM) Tack i förhand / Micke
det är samma sak för mig . men jag vet att du enbart behöver öka ditt ram minne för att de ska blir bättre.. sätt 2 gig eller 3 gig ram! så blire bättre !
Bröderna I trakten / Skip Dat Shit/ Shpend.M
Moderator
2009-08-18 11:30
Om du har orginalljudkort så kanske du ska skaffa nytt. För Vst instrument tar väldigt mycket på ljudkortet.
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce
Och checka:
http://www.innuce.nu
Mexxi, vad menar du? Pluggar har ingenting med ljudkortet att göra, det är datorns CPU och ram-minne som påverkar hur många man kan köra samtidigt....
Moderator
2009-08-18 17:06
På vissa mac datorer är det så att orginal ljudkortet inte orkar med.
Och checka:
...men nu var det ju inte en MAC det handlade om?
Pluginsen har inget med ljudkortet att göra, om det inte är TDM och då sitter det processorer på ljudkortet. Det är enbart processorkraft som går på plugins, så jag skulle föreslå att du bantar ned lite på pluginsen, för att du lär knappast behöva alla på samma gång. Samt införskaffar mer ram, 2gig kommer du långt på men vill du vara på den säkra sidan kör på 4. Nöj dig med de du använder mest och sen så lär du dig dem helt utan och innan, man hittar alltid nya saker man kan tweaka till med plugins och även hårdvara. Sen så kan du ju också se till att inte köra andra program och liknande saker som ligger och tar cpu/ram plats i bakgrunden. Testa lite olika lösningar helt enkelt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mm uppdatera ram... så grymt värt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
På en musik-PC bör CPU'n prioritera "background services"...
Moderator
2009-08-19 00:32
kr0nan_ Nej, men fortlåt! Jag har aldrig kört PC i musikskapande, och har väldigt få vänner som gör det.. Så har ingen aning om det är likadant på PC!
Och checka:
Tack så mkt för alla svar, uppskattas :) Formaterade om min dator inatt, hade så mkt skit så det inte va sant. Ska sätta mig och installera allt strax, hoppas den pallar lite mer nu när det finns mer plats att jobba med. Är det som innan så blir det att införskaffa mera ram minne :)
Nu när jag formaterat om datorn osv så låter ingenting i fl sig likt, t.ex trummor och clap låter grymt kalla, no feeling (midi) Någon som kan svara på varför ?
My bad. Det var asio4all som inte hade satts på plats.
Mexxi, det är samma sak på en Mac, pluggar (AU eller VST) går på CPUn och ram (om de är sample-baserade). Ljudkortet spelar ingen roll. Du kan möjligtvis köra på en lägre buffer-size om du har ett ljudkort med bra drivers men det är en annan sak.
ett tips kan vara att så länge innan du uppgraderat dina grejer lite så borde du exportera ut varje kanal som en wavfil så tar det inte lika mycket minne.
eller varje loop för sig..ja du hajar nog vad jag menar
Ok, aa fattar. Hur som helst så orkar den inte, Någon som kan länka någon bra hemsida där det finns lite att välja mellan när det gäller ram minnen, tänkt mig att kapa en 3gb tror jag.
2GB ram beställt =D Sammanlagt 3 imorrn så kan man dra igång ordentligt =) Tack för alla svar peepz ! Admin kan låsa tråden :)
4 gb rekommenderat på musik datorer och ett studio ljudkort,
Jaså? Vem rekommendera det? 2gb fungerar utmärkt. Kör själv det med både Logic, PT LE och HD. Aldrig vart nåt problem där.
Frezeone P16 = Vem har tryckt in det i din skalle ? Hur som helst så köpte jag fel ram minnem -.-p .. Åkerå byter imorrn å får hoppas det blir rätt då ;) 3gb ram sammanlagt bör väl räcka gott & väl ?
har bara hört det av lite folk,
3 gig räcker gott och väl!.. beronde vad du har för andra grejer så kanske inte din dator ens klarar av att utnyttja 4 gig.
Bröderna I trakten / Skip Dat Shit/ Shpend.M
Jag har nu 3 gb ram i min dator, men funkar fortfarande ej. Allt går lite snabbare men just det jag ville skulle funka funkar ej. Nu kommer dessa rutor upp ist.
Först kommer denna upp och då klickar jag "ok"
Sedan efter ett tag så kommer denna upp.
Har 400gb hårdisk vilket 150gb finns kvar för använding.
Kan någon förklara varför det blir som det blir ?
Och vad som möjligtvis skulle kunna göra så att det funkar ?
Som jag sagt tidigare, är lost när det gäller sånt här.
Tack i förhand // Micke
Mer ram-minne! där ligger problemet
http://Gmxmusic.se
say what ? Tror du mer ram minne behövs är det nåt som inte står rätt till. 3GB är så det räcker och blir över. Tror det kan vara så att min processor inte orkar, men vore bra om någon mer kunnig kunde svara på min fråga åvan.
visa hela din setup, pluggar och allt
error meddelandet beror på brist på ram inget annat. Det låter sjukt skumt att din processor inte skulle orka. Jag själv kör Nuendo på en pc med ungefär samma prestanda och använder hur mycket vst pluggar som helst, utan några problem. Det verkar som att du förmodligen kopplat in dina minnen fel eller köpt fel, har du kontrollerat att de fungerar korrekt?
Tycker det e sjukt skumt, vst;n ska funka med 1gb ram som det står på sidor jag kollat på angående colossus. Jag har köpt rätt och ställt in allt rätt, efter det inte funkat så ställde jag om så den jobbar extra mycket via hårddisken oxå men funkar fortfarande ej, har även kollat runt på forum med folk med samma problem och har gjort det folk sagt men det funkar endå inte, så grymt frustrerande att det inte vill funka =/ ... Fattar inte vad som kan va fel. Det ska gå eftersom jag har allt och lite till så att den ska kunna orka hålla igång osv.