I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudkort/Problem med inspelning (BEHÖVER HJÄLP)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-08-09 22:13

Ljudkort/Problem med inspelning (BEHÖVER HJÄLP)

Vad ska jag köpa för Ljudkort?

Hejsan, har nu köpt en mick.
Usb men de brusar o sånt i bakgrunden.
Vet inte hur jag ska göra men får väl köpa ett nytt Ljudkort eller så.
Så jag tänkte, vilket ska jag köpa?
Eller om ni vet hur jag kan fixa de här.
Tack på förhand peace Dobby
Glömde, har just nu ett Creative SB X-Fi ljudkort.

Bild på min mick btw

Redaktionen

2009-08-09 22:54
hmm.. usb mick.. då borde väl inte ljudkortet ha större betydelse.. inte inspelningskvalitén iaf?
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-08-09 22:56
Hur ska jag isf göra då?
Vill få ett cleant o bra ljud som möjligt.

2009-08-10 10:30
sån mick har jag med och undrar ungefär samma sak som du :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-10 10:35
har inte hört nåt bra om usb-micar.... och köper du bättre ljudkort så blir inspelningsljudet inte bättre... eftersom det spelas in genom usb och inte genom ljudkortet....

jag har lätt satsat på någon annan mic.... men om du nu valt å köra med denna micen så kan du väl isolera rummet & bakom micen för att få optimalt resultat....
kolla även att du har senaste drivrutiner till micen ( &usb) och att det är bra kablar.

Kan säga också att om man kör usb/firewire till laptops så finns en viss risk att du får störningar just pga. att strömmen till laptops inte är jordade på samma sätt som vanliga stationära datorer. Så har ud en laptop kan du okcså testa micen på en vnalig stationär dator bara just för att testa om det kan va en orsak.
~ Digital Dirt Ent. ~
www.twitter.com/digitaldirtent

2009-08-12 19:52
Har stationär btw, men kan du länka nån billig mick, ej USB som jag kan börja med.
Isf har jag en köpare på min hehe xP
Peace ;)
Rappare

2009-08-17 17:27
JJ Lab har en kondensatormick för tusenlappen. Den kräver fantomatning dock!! Funkar fin fint. Jag har testat en hög med andra mickar som tex MXL 990, Studio Projects B-1 mfl. Mest för pengarna fick jag för min JJ faktiskt. Fast se till att testa olika mickar om du kan!

Tycker du ska gå till Jam, för det är väl där du köpt micken? & ställa dem en massa frågor om det inte går att fixa bruset på något sätt. Var påstridig

Grejen är den att de flesta mickar kräver fatomatning, & det har väl inte ditt ljudkort eller? Har det inte det så blir det antingen ett nytt ljudkort eller en mickförstärkare för att kunna ge kräm till micken

peace
S
Spoon The Damajer, the rapper that dig into your brain with a spoon, and damage your vison of the truth by speaking the truth

2009-09-10 20:04
Vad menas med Fantomatning?
Behöver verkligen hjälp så adda gärna min msn :D
[email protected]

Tack som f*n så länge :D
Rappare

2009-09-11 15:51
Kort & gott kan man säga att det är ström till micken. Det är inte så många interna ljudkort som har fantomatning har jag för mig!???? Det finns 2 alternativ med ett internt ljudkort utan fantomatning. Antingen köper man en Mick förstärkare eller ett mixerbord. Externa ljudkort har i regel alltid fantomatning.
Spoon The Damajer, the rapper that dig into your brain with a spoon, and damage your vison of the truth by speaking the truth