I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-06-03 13:03

Köpråd *akut*

Hej är såhär att jag fick för 2 dagar sen en uppgift att göra en text till ett beat, blev klar igår men sen är det såhär att jag inte har någon utrustning som jag är i behov av så snart som möjligt.

Vad är bäst inom rimliga priser? inte 10 000kr artiklar tack men för oss som inte är Eminem eller någon annan lokal känd rappare.

Vill ha kvalite såklart gärna mer kvalite för pengarna som vissa saker verkar ha gett enligt omdöme på diverse saker.

Sedan något ljudkort som ger en varmare röst, vet inte om det finns men en kille skrev det på blocket fast den var redan såld.

Det jag ska ha är

Mick
Puff skydd
Stativ
Ljudkort
Sladdar *dööh*

Ev annat jag vet inte riktigt alla saker man ska ha igentligen :P

Kan ni också rekommendera ett bra musik program? inte för att göra beats, mer redigera dem lägga in diverse ljud osv för att få det mer passande till ens text och stil.

Tacksam för svar, och skulle denna tråden inte ligga här, snälla flytta den då ditt den ska var eller säg då jag mailat men ej fått svar om var.

Hejsvejs

Sen när jag endå är igång kan ni tipsa om bästa sättet att träna upp sig med att bli bra på att skriva texter, ev rimlexikon ljudböker osv:P spec om man itne har stort ordförråd som jag vet är extremt viktigt.
Och allt annat som gör en till en bättre rappare.

(Inlägget ändrat av Rachel 2009-06-05 09:32:03)

S.R.J.C IS IN THA HOUSE, AND IM SO FUCKING PROUD OF MY SELF :D

2009-06-03 15:03
en kompis använde en strumpa som puffskydd :P funkade faktiskt...

Läs litteratur om du vill utöka ditt ordförråd :)

2009-06-03 16:38
Tackar för svar :) någon bestämd bok i åtanke kanske? skulle rimlexikon fungera eller är det bara hippo?

Strumpa, hmm... En vinter strumpa eller dämpar det för mycket? :P

2009-06-03 16:42
Det finns en USB-mikrofron för dig som antagligen skulle passa perfekt. Jag kommer inte ihåg hemsidan där den säljs. Men den heter Samson(Någonting) du får säkert fram massor om du söker Samson USB mic eller något på google. Tror du får ett paket med den micken, USB-kabel, stativ och puffskydd för 1400 spänn. Sen kan du ladda ner Cool Edit 2.0 från någon torrent sida (om dom finns kvar, och om du vågar)

Mikrofonen funkar faktiskt perfekt, du hör knappt skillnad på den (som kostar runt 1000 spänn separat) jämfört med en 3000 kronors mick.
Dra åt helvete!

2009-06-03 16:44
Förresten, tar runt 3-7 dagar att få hem paketet, sen pluggar du bara in skiten och låter Windows installera drivrutinerna automatiskt. Behövs inget ljudkort för det direkt. Jag personligen har den micken just nu (men funderar på att byta upp mig) och använder ett vanligt standard risigt jävla ljudkort. Naize!
Dra åt helvete!

2009-06-03 19:36
haha nä ta nån bok du tycker verkar kul...

Ett rimlexikon kommer nog hjälpa dig mer, men det kommer bli grymt mkt tråkigare att läsa

2009-06-03 20:17
Ok får göra det då hehe, synd inte andra skriver något all hjälp uppskattas, skulle någon dock vilja skriva så får ni gärna ge tips angående musikprogram som är bra samt endast för att mixra med färdiga beats och lägga in ljudeffekter osv

2009-06-05 01:55
varför inte hyra in dig i studion hos någon polare/någon du vet rappar.. i någon månad iaf innan du bestämmer dig för att köpa hela kittet. skulle jag rekommendera iaf!
diska hårdare! kvinna!

2009-06-05 07:33
Jo men vet ingen som har en, jag är typ ensam om rapp s¨:/

iaf hittade något så tänkte fråga om detta var bra

behringer B2 http://www.behringer.com/EN/Products/B-2.aspx detta är inte B2 Pro, svårt hitta något om B2 spec pris

1st 400kr eller 2st 700kr

Sennheiser 414-S, kort kabel

200kr

M-audio MobilPre USB

1000kr

Är det något bra? och om okpris? begagnat då.

mvh

2009-06-05 09:24
Rent spontant tänker jag att om du behöver få det fixat snabbt och enkelt så släng upp en tråd i Köp & Sälj, eller i någon av de mer hiphopspecifika forumen a la produktion/rap och kolla om det finns någon som har studio som bor i samma stad som dig. Känns lite överdrivet och springa iväg och inhandla massa grejer för första gången för att spela in en text.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-05 11:33
som entertainment säger, samson har tillräckligt bra ljud för att inte låta som någon nybörjarmic och strumpa över funkar. Köpte en sån kosta runt 1000 kr. kolla på det

2009-06-05 12:37
skulle lätt rekommendera ett riktigt puffskydd då strumpan förstör ljudet mycket och ja jag har testat med strumpa på två olika mikrofoner. Puffskydd blir bättre.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-06-05 15:19
sno mammas strumpebyxor o böj till en kemtvättsgalge. voila ett puffskydd.

nej men seriöst. snabbt o lätt? köp en usb mick.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-06 21:07
Börja med att prioritera:

* Monitorer är det viktigaste. Yamaha HS-80 är standard, HS-50 om du har riktigt bra öron.
* Burk / ljudkort är viktigt, om du kör PC har du två bra alternativ, presonus USB (riktigt bra inbyggd preamp), eller Apogee duet (inbyggt rosetta, det är helt sjukt, man får typ ett ljudkort värt 30-40 kakor för 5 lax).
* Preamp, både presonus och Apogee är kända för att ha hyffsade preamps, du måste upp i 5kkr klassen för att hitta något där du hör skillnad.
* Mickar så är det Röde eller Neumann, möjligen en S.E du ska satsa på. Kör inte TSM det kommer låta lite metaliskt, AKG har riktigt bra saker men då måste du upp med 10-20 kakor på micken.
* Program med enkel inspelning är, Cubase/Nuendo, Logic (mac).

Ett sista alternativ är att köra protools LE med en Mbox 2:a, keff ljud, kefft ljudkort, program som kräver otroligt mycket av din dator, men det är branschstandard, enkelt att lära sig, enkelt att spela in i. Jag vet inte vad det går på, men du borde väl klara dig för 5 kakor.

Mitt tips på 10kkr är alltså:

* Presonus USB (klarar 44.1 khz i 24 bitar, du behöver inte mer).
* Röde NT2A
* HS-50
* M-Audio billiga USB klav
* Cubase

Det borde landa på 10kkr.

Behöver du hyra studiotid kan du PM:a mig så får du köra på riktiga saker.
Glenn?

2009-06-06 21:46
Behöver du hyra studiotid kan du PM:a mig så får du köra på riktiga saker.

haha och de kostar.. 10.000 i timmen?

ne men hur mycket kostar det?
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-06-07 11:40
Hehe!

Näh jag vet inte, har inte hyrt ut studion tidigare, men om någon behöver jobba akut och bor nära innerstan så är det väl bara o köra. Vill man ha hela KP crew kostar det väl för några av grabbarna så ett par hundralappar i timmen är väl rimligt, men då får man ju en hel del för degen!
Glenn?

2009-06-15 12:10
köp ett usb ljudkort för ca 800 e-mu brukar ha nåt som funkar för nybörjare, sen köper du en mic i 1lax klassen,funkar nog bra..