Börja med att prioritera: * Monitorer är det viktigaste. Yamaha HS-80 är standard, HS-50 om du har riktigt bra öron. * Burk / ljudkort är viktigt, om du kör PC har du två bra alternativ, presonus USB (riktigt bra inbyggd preamp), eller Apogee duet (inbyggt rosetta, det är helt sjukt, man får typ ett ljudkort värt 30-40 kakor för 5 lax). * Preamp, både presonus och Apogee är kända för att ha hyffsade preamps, du måste upp i 5kkr klassen för att hitta något där du hör skillnad. * Mickar så är det Röde eller Neumann, möjligen en S.E du ska satsa på. Kör inte TSM det kommer låta lite metaliskt, AKG har riktigt bra saker men då måste du upp med 10-20 kakor på micken. * Program med enkel inspelning är, Cubase/Nuendo, Logic (mac). Ett sista alternativ är att köra protools LE med en Mbox 2:a, keff ljud, kefft ljudkort, program som kräver otroligt mycket av din dator, men det är branschstandard, enkelt att lära sig, enkelt att spela in i. Jag vet inte vad det går på, men du borde väl klara dig för 5 kakor. Mitt tips på 10kkr är alltså: * Presonus USB (klarar 44.1 khz i 24 bitar, du behöver inte mer). * Röde NT2A * HS-50 * M-Audio billiga USB klav * Cubase Det borde landa på 10kkr. Behöver du hyra studiotid kan du PM:a mig så får du köra på riktiga saker.
Glenn?