I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2000xl och zipdrive. hjälp!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-05-26 02:06

2000xl och zipdrive. hjälp!

vann aktion på tradera och fick hem en iomega zip 100, en zipdrive som jag tänkt o hooka med mpcn. till min besvikelse så är scsikontakten för stor för min 2000xl, däremot passar den till 3000 och 60'n.

hur ska jag komma runt detta problem? går det att köpa scsikablar någonstans? jag behöver ju en "stor" scsikontakt i ena änden som sitter på drivern, och en "liten" jävel till mpcn.

nån som har någon ide?

peace

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-26 03:51
ja det finns att köpa, men du får leta runt lite.

Den större kallas för SCSI-1 och den lite mindre kallas för SCSI-2. Kolla på Kjell och Kompani men dom är rätt dyra. En sån kabel kostar runt 300 kr. Som sagt, en lite mer välsorterad dataaffär ska ha det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-26 05:57
släng din zipdrive dirket så sparar du dig massa huvudvärk o krashade beats.

2009-05-26 06:41
jag har nån över till salu
Pancho

2009-05-27 14:43
chekka din inkorg pancho!

päronpung, vad e grejen då? disketter känns ännu mer huvudverk och krashade beats och att operera in nån kortläsare i mpcn har jag inte råd med hehe

Redaktionen

2009-05-27 15:53
Kjell är paradiset.. Ska dra en sväng förbi där idag..
Gör't du me..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-05-27 19:08
kjell o company? var inne hos dom i helgen men dom hade inte ett shit där :/

2009-05-27 22:24
claes olhsson brukar ha mycket gamla datorprylar. snodde min sån kabel från en gammal skrivare.
Its Tricky!

2009-05-28 14:14
Zipinterface är sjukt ostabilt, om du råkar komma åt kontakten mendans du sparar händer en massa okul saker med din mpc och med zipdisken. Jag gillade disketter mest när jag körde mpc 2000
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
Producent

2009-05-28 20:07
zip har funkat galant för mig i alla tider!
BLEZZ BEATS
Köp Ays'n'Beez - The Epidemic på kassett på COULISSE

2009-05-28 20:35
det är ju värt dom 3 400 d kostar att dra in en smartcard läsare. mot att du får dina beats raderade.

zip funkar för en del, frågan är hur värt det är att ha sina beats på ett format som e allmänt känt för att krasha o döda diskar.

2009-05-30 13:00
det är väl knappast så att zipdiskar är instabilare än floppys? har aldrig varit med om att en zipdisk dött så, självklart har man ju också alltid backup på sånna grejer. floppys dör ju ganska regelbundet.
Its Tricky!

2009-05-31 12:12
Inget fel på zip som format så, men själva läsarna är ju lagom roliga. Känns inte tillförlitliga, är det nåt man verkligen vill använda bör man ha minst en extra backup om 'click of death' skulle inträffa.

Som nån redan skrev, lägg lite tid på att få till en lösning med smartcardläsare istället. Alltid en god idé att försöka använda modernare lagringsmedia i så stor utsträckning som möjligt..