I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Leverera ett beat?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-05-14 21:50

Leverera ett beat?

Tänkte kolla om någon hyfsat professionell producent kan berätta lite om hur arbetsprocessen brukar gå till när man levererar ett beat till någon? Det är självklart olika men brukar det vanligaste vara att bara langa en ljudfil rätt upp och ner? Eller går det flera feedbackrundor fram och tillbaka, tex för att ändra timings, tempo etc.

Händer det att man får en "slask"-inspelning av rösten som man sen får lyssna på och anpassa beatet efter texten? Typ lägga in en snarefill eller ett stopp eller vad det nu kan vara (kan inte alla termer men ni fattar nog).

Händer det att man ger bort hela Logic-projektet (om man nu t.ex jobbar i det)

Har funderat på detta eftersom jag själv har börjat sitta lite med Logic och brukar leka lite med acapellas, nyfiken på hur det går till "på riktigt"... jobbar själv projektbaserat inom mediabranschen, funderade om man kan dra några paralleller till den arbetsprocessen. Intresserad helt enkelt! Så låt höra...

2009-05-14 22:39
Tjena!

Först måste man preppa lite om man ska sälja seriöst (till labels och osv).

Logic har ju tänkt till lite med hur man lägger samples osv, tänk på att hålla rent i samplingarna, mycket gammalt skit ligger kvar om du inte rensar det.

Jag brukar skicka en mp3 för lease, när de ska lägga skickar jag en aiff. Tar tillbaka arret och kopierar audiokanalerna in i beatet. Problemet många har när de lägger är dock att de inte kör med täta lurar så man får feedback (inte feedback men man hör beatet i bakgrunden), det är viktigt att berätta processen om det är någon orutinerad som kör.

Många gillar att lägga i protools iom att det lätt att lägga i, för idioter är det ett lätt workflow när man lägger och det finns mycket inbyggt drag n drop. Problemet är att LE och HD inte är kompatibla.

Om dom spelat in i protools (och draggat o droppat sina idjoooooooot prylar) brukar jag öppna det och rensa från skit som de lägger på själva (tuneouts och allt annat man kan plocka in). Jag köpte OMF på ebay till mitt protools, man måste ha en Ilock och sedan köper du bara OMF nyckeln så är du igång. Du får inte med dig allt men du får med dig tracksen osv. Ofta fööööööööör mycket. Folk ska av någon anledning försöka spela in i bitrates och khz som skapar skumma effekter, så det blir lite jobb med att rensa ljudet. Jag brukar försöka meddela att om man inte har en fet vokal slinga så är det viktigare med en liten preamp och ett kort med bra klocka och givetvis rätt mick.

Säljer jag beatet så släpper jag hela logic arret, klickar i så att den kopierar alla instrument från plugins (jag brukar korta grejjer eller så använder jag andra trummor i ESX 24 eller ultrabeat, då finns de inte med).

Problemet man alltid stöter på är att man får bounca vissa tracks där de inte har samma AU instrument eller effekter.

OMF är ju standard formatet att släppa beatet i, men om du skickar logic 8 till logic 8 har du inga större problem. Samma gäller Reason (fan en vacker dag hoppas jag att Reason tar över hela skiten, det är så logiskt och enkelt). Får man ett Reason arr brukar jag lägga tiden på att köra en rewire till Logic så att jag kan använda AU's och pluggar på kanalerna. Reason är grymt och ruggigt kompatibelt med Logic (även FL osv).

De flesta som betalar bra sitter på ett Icon eller Protools HD, då är det OMF som gäller. Men regga dig med IFPI innan så du får deg för ditt jobb om det spelas. Släpp inte på IFPI men om någon degar dig för beatet ska du ju inte ha STIM (eller mpaa) eller vad du nu får.

Det här med att sälja beats är ju lite av en chansning, om någon köper dina beats är de antingen desperata eller så har de en plan för hur de kommer tjäna mer pengar på ditt beat än du gör om reggar dig som kompositör hos de organ som är branschstandard. Jag släpper bara arr till studios efter kontrakt, om de ska mixa eller mastra. Men att lägga det på en USB sticka så någon annan får tag på det är inte att rekommendera, de kan ju ändra på lite instrument och göra om det lite så står man där med svansen mellan benen.

Glenn?

2009-05-15 11:50
Hej Savve,

Tack för ditt uttömmande svar! Jag är inte riktigt med på alla begrepp och förkortningar men jag tror att jag förstår ungefär hur det går till... Har jag förstått rätt:

- Om du sköter mastring etc. så skickar du först en slaskversion på beatet, sen får du ett acapellaspår av "kunden", sen snyggar du till allting.

- Om du säljer beatet så ger du hela Logicprojektet, men då under förutsättning (kontrakt) att de inte får ändra på någonting väsentligt...

Jag har inga ambitioner att tjäna pengar på mina beats, men däremot vill man ju inte att folk ändrar på grejer så jag tänkte eventuellt ge bort saker under nån slags creative commons-licens eller liknande... men det är en helt annan diskussion :)

Bonus: det senaste jag gjort

2009-05-16 04:15
S-Fingah P24

Bra sammanfattning, precis så :) har du frågor om själva workflow dra ett mess så hjälper jag till!
Glenn?

2009-05-16 04:19
Skönt som fan.

Vad kör du för app det låter lite FL tyvärr iom att du inte automatar in segment.

Du ringshifta eller pannade riktigt skönt. Själv hade jag pressat snares lite mer. Vem har lagt på det, det är riktigt tight.

Hör av dig om en collab, vi släpper i höst rätt likt det du gör.
Glenn?

2009-05-16 17:27
Tack för feedbacken, men vad menar du med "automatar in segment"? Är som sagt väldigt färsk... Körde FL innan men nu sitter jag på en Mac så det är Logic som gäller. Det är Bun B som rappar förresten. Öppen för förslag vad det gäller collabs, just tell me what to do...