Mastringsprogram
Vilka program kan man använda när man ska mastera en låt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2009-05-08 23:16
Logic funkar ok för mig. Beror nog mer på vilka pluggar du har än vilket program du använder misstänker jag.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Samma program som du mixar i kan du väl mastra i? :) Jag använder Cool Edit när jag mixar, mastra är jag inte speciellt haj på. Någon som kan förklara vad det är och hur en mastring brukar se ut, på ett ungefär? :) Som jag förstått det är det, när man har mixat och har alla acapellor färdiga, lägger man på ytterligare ljudmix som gäller allt man markerar? Alltså att man är klar med en låt, men höjer och sänker acapellan tills den ligger bra, eller leker med EQ-registret och liknande. Lite klantigt förklarat, men om det stämmer tror jag ni förstår. Tacksam för svar! Peys!
Hej
Izotope Ozone 3 är en jävligt bra och komplett mastringsplugg som låter riktigt bra. Men ska du ha ett helt eget program så är det nog T-racks som gäller, har för mig att den nya 3'an också ska fungera som standalone precis som föregångaren gör.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
Mors, Sudda de övre. Ozone 4.03 börjar närma sig de analoga leksakerna, men t-racks har gjort ett försök att få ett analogt ljud men det krävs sjukt bra monitorer för att mastra. Det vanligaste sättet för hemmafolk är att jobba med waves pluggarna, då kan du göra det du behöver. Några tips på mastering: * EQ är allt * Limiter och maximizer är viktigt att få rätt tune på. * Jobba med öronen inte med ögonen, om du inte har pengar köp en novation nocturn, arbeta med knobs. Om du har lite pengar kör en euphonix MC control, har du massor med pengar köp en ICON från digidesign. * Börja med dina bra monitorer, testa sedan på ref monitorer, arbeta sedan med öppna hörlurar. Gå sedan tillbaka till dina standard monitorer och hitta det där extra. * Om du mastrar någon annans material kontrollera att nivåer är separerade, så att du inte har en snare som går över rösten. Om du har det försök separera det med EQ. * Ta det riiiiktigt piano med expander, det är det vanligaste misstaget, att man använder för mycket expander och för mycket reverb. * Om du inte förstår vad en kompressor är så arbeta inte med den. Om du ska komprimera ljud på slutkanalerna måste du arbeta med en multipressor, du förstör med största sannolikhet det mesta om du lägger på en kompressor. Lycka till, mitt tips är att du lär dig mixa och vilka pluggar du kör på kanalerna. Sedan lägger du en maximizer, limiter och en eq på slutkanalen. Fördelen med Ozone 4.03 för nybörjare är att den är anpassad efter protools 8 och logic 8 templates. Du har klara presets för musikstilar, men kan även använda som plugg på stökiga kanaler. Det spelar alltså ingen roll om du mastrar i slutmixkanalen eller i ett separat spår (d.v.s du startar ditt program separat eller lägger den som plugg), men om du är lite mer avancerad i digital mastering vill du anpassa din mix efter masteringen. Du får arbeta med både mixen och masteringen sida vid sida. Du kanske hittar rätt nivå för en kagge men märker att den då går ihop med en ringshiftad basslinga, då bör du in på kanal EQ och rätta till osv osv.
Glenn?
savve: Bra tips men jag vet inte riktigt om jag håller med om precis allting, men det är väl som vanligt en fråga om tillvägagångssätt och smak. EQ är absolut inte allt tycker jag utan snarare en symfoni mellan alla verktygen man har. Ibland kan det vara smartare att stereobredda en frekvens istället för att dra i EQ'n och ibland om jag är ute efter en viss sak kan jag använda multibandskompressorn på highsen för att få lite mer krisp än om jag hade använt en EQ t ex osv. För mig handlar allt om materialet och vad det behöver. Ibland använder jag kompressor som satan och ibland inte alls. Det beror helt på hur jag tolkar materialet och hur jag vill att andra ska tolka det. Sen vill jag varna för en 3:e sak förutom expander och reverb...BAS, många många många använder alldelles för mycket bas i både sina mixar och sina mastringar och det är något man ska akta sig rejält för av många olika anledningar.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
Producent
2009-05-09 12:00
Ge mig en anledning till varför man ska akta sig rejält ifrån att ha för mycket bas.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness P28 Att det blir väldigt basigt, vilket gör en obalancerad mix, skulle jag rösta på. Samtidigt kanske det genererar för mycket energi till de låga frekvenserna vilket många vill kompensera med att trycka sönder hela mixen med en limiter vilket gör att många mastringar låter skit. Jag är ingen erfaren mastringstekniker (det kanske du redan hade listat ut ;) ) men det är i alla fall min åsikt om saken...
Twang System fi de werl
För att överdriven bas inte låter bra. Det ska ju låta bra i alla sorters system och det gör det inte med för mycket bas. Dessutom tar bas så mycket energi så man kan inte trycka upp volymen i mastringen t ex och sen tar det jävligt mycket kraft ifrån både högtalare och slutsteg. Bland annat.
Paco said it too
Producent
2009-05-09 14:15
Att bas tar mycket energi känner jag till. Men är inte det en del av att kunna mixa, att kunna ha mycket bas om man vill utan att det tar för mycket energi? Det är sällan jag har hört mixar där det är för mycket bas.
Jo mycket bas är det inget fel på, men FÖR mycket bas låter riktigt hemskt och det är ett vanligt nybörjarmisstag. Sånt hörs oftast inte i vanliga datorhögtalare eller hemmasystem men i större PA'n och i bilar brukar det framträda väldigt bra samt för tränade öron. Överkompression är också en sak som låter riktigt riktigt hemskt och det hör jag en hel del av i både proffesionella och hobby produktioner, jävla loudness-war...
Producent
2009-05-09 19:41
^Allt det där kan jag hålla med om.
Mankind_is_Fucked P24 Det är ju det vackra med att mastra, men hur beskriver man en masteringsprocess på whoa? Du har rätt i basen här är några anledningarn till att man skall akta sig för olika register i basen: * Dina monitorer klarar antagligen att spela bas högre än de flesta system. Du ska ju kunna spela upp låten på ett par keffa hörlurar eller datorhögtalare och det skall fortfarande svänga. * Basen kan man inte positionera om man inte sitter bra mellan två stereo högtalare. Många kör med en subba. * Som tidigare sagt är det många saker som ligger i samma register om du räknar 50-600 som något typ av bas register, bör du försöka lägga det lite högre upp, det blir en mjukare del, använd det lägre registret för att förstärka dunket, men i övrigt dela upp de olika instrumenten som du har över det lilla registret (bas).
Glenn?
Producent
2009-05-10 22:48
Men är det inte de lägre frekvenserna som stjäl mest energi också?
Dopeness: Jorå visst är det så. T ex om man står i en replokal och gitarristen spelar med en 100watts stärkare så ska det i teorin krävas 200watt ur basförstärkaren för att komma upp i samma volym som gitarren. Precis samma gäller även i PA system, det krävs starkare effekt ifrån slutsteg som driver bashögtalare än dom som driver mid och diskant. Nu är ju som sagt va detta inte en exakt teori iomed stora kvalitétsskillnader mellan olika märken och modeller men det kann vara en bra måttstock för den som inte är riktigt kunnig och erfaren.
Multibands kompressor löser allt :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Använd ett bra postprocessing program med spektrometer, gonometer och pålitlig RMS mätare som är dBFS (tex Wavelab). I pluggkedjan bör följande finnas; 1. Eq med högt q-värde för att plocka bort resonanser. Speciellt från 90-300 Hz då det gör ljudet muddigt. Kolla iofs även högre upp för att få bright diskant utan att det skär. (Tex. waves q-10) 2. Eq med lågt q-värde för att balansera mixen. Skär med ett skarp filter från 30 och neråt, det som ligger där kommer bara ta energi i kompressionen. En tumregel är höj brett sänk smalt. För att öppna mixen kan man dra på lite över 12kHz också.(Tex. Sonnox eq, Roger Nichols, Waves r-eq) 3. Sterobreddning/minskning. Under ca 120 herz behövs ingen stereoinformation. Lyssna så att mixen funkar i både stereo och mono. I diskanten kan man brassa på lite, men se till så inte reverbet börjar bli överstyrt (Sonnox/waves Stereo imager) 4. Kompression. Multibandskompressorer är det absolut bästa sättet att sabba en mix på. Har du inte örnkoll så använd en enbandskompression. Komprimera så att det låter fetare, men inte så det börjar pumpa (iofs en smaksak...). Lyssna så att attack finns i trummor vid både stark och svag lyssningsvolym. (Sonnox inflator) 5. Brickwall limiter. Limitera så att ljudet behåller sin karaktär och inte tappar i anslag. Trycker man för hårt in i limitern kommer det låta starkt men klent. Lyssna på snares och kicks, när det börjar tappa punch är det läge att lugna sig... (Sonnox Limiter) Det finns såklart inga regler, men det här är vad jag tycker funkar för mig. Vad gäller RMS så brukar jag satsa på kring -10/-9 dBFS, vilket kanske är lite onödigt mycket, men det är vad nästan all annan dnb ligger på. Använd spektrometer, men lyssna också. Blev lite mycket... men men
Sen tänkte jag bara göra ett inlägg i denna debatt jag har varit på både Cutting room och även klasse persson (en av de stora mastringsgubbarna i branschen) där alla är övertygade om samma sak: Du kan få till en "okej" mastring hemma. Men att försöka kämpa för hur de stora företagen har så måste du tyvärr ha analogkompression. De FLESTA låter signalen passera ut genom väldigt bra DA-omvandling in i någon väldigt fin mastrings-eq sen till en analog rörkompressor sedan in i en väldigt bra AD-omvandlare sen till digital L3a-limiter sen taaadaaa klart.
Mindjive P27 Haha det va den sämsta lögnen jag hört. Så du menar att alla som mastrar musik börjar med att skriva analog kompressor på inköpslistan innan dom kan börja. I Dags läget behövs inget analogt utan allt styrs digitalt för det mesta pga av utvecklingen. Och nu kommer du säkert säga att inget slår analogt men det är bevisat motsatsen :) Och att analog kompressor + enbart L3 limiter skulle fixa allt är lögn isf skulle alla Mastra musik idag och leva på de lilla du
Ljudas, Du vet att jag hyser högsta respekt för din kunnighet, men vi är inte helt överens om vissa delar. Jag tycker det låter muggigt att köra brickwalling, jag tycker det låter fetare med ett överslag med diether precis innan överslaget. Jag är inte överens om att multipressa heller, fan håll det där på kanalnivå istället pippar ju så många register som man vill hålla separerade (även om man multipressar). I övrigt, fyfan du är grym. Hörru kom förbi kammakargatan så snart, länge sedan vi sågs.
Glenn?
Mindjive P27 Cutting room är grymma, men dom kör ju igenom sin skit genom samma saker om och om, det är lite 2002 över deras sound. Och vilka är dom jämfört med de stora, mastering är ju störst i hårdrock, det är efterblivet att komma med ett flat-track och pressa igenom analoga saker. Waves och ozone har verkligen knappat in på det analoga, det är bara en tidsfråga. Men en sak ska man ha klart för sig.... Det handlar om öronen inte om vad man använder, det finns inga klara recept. De på cutting har ju öron och rutin klart som fan att det blir bra. Vi är ju total amatörer i jämförelse, men ge oss några år ska jag och ljudas pippa hela svenska mastering scene ;)
Glenn?
savve: Lätt att jag kommer förbi! Med överslag är du inte rädd att få clipping? Dithern kommer ju inte göra något om du redan använt alla dina bitar. Limitern använder jag mest för att knipa några dB till. Sedan så finns det ju en poäng i att limitera och inte trycka saker till 0 dBFS utan att sätta taket på -0.3 dBFS, för att inte få overshoot i A/D omvandling. Spektral separation sköter jag med eq. Tycker multibandskompressorer är svåra att jobba med, lätt att luras av att det blir starkare.
Orkar inte läsa igenom allt, men någon över nämnde bra monitorer, och det är en bra början. Utan en bra lyssningsmiljö med bra utrustning kan man egentligen inte mastra. För att uppnå ett bra resultat måste du ha ett bra dämpat rum med jämn frekvensrespons och utan jobbiga reflektioner som stör (det gäller för övrigt även för mixning). Du måste inte nödvändigtvis ha svindyr utrustning, men du måste iaf känna den utrustningen du har så pass bra att du vet hur den låter och känner dig helt hemma med den. Det krävs även ett bra och tränat öra. Hellre billig studioutrustning och ett rum som är bra akustikbehandlat, än svindyr utrustning i en dålig lyssningsmiljö.
//Spliffan
Spliffan P30 :) de där stog längre upp nånstans. Börja läs så hittar du snubbar som kan :O jaa inte neilone direkt men ljudas, savve och mankind :)
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Nelione P10 Aggressiva ord... Om du läser mitt inlägg mer grundligt så ser du att jag aldrig skrev att man BARA ska. Utan, jag själv i min EGNA mening då jag har mastrat en del saker till de stora tv-kanalerna svt och tv4. Kul att folk försöker hacka istället för att lära sig. Det finns inga måsten inom mastring. Man måste ha öron härregud, lyssna ja. Men sen finns det vissa riktlinjer som man bör följa. Jag säger bara hur de som har rutin och faktiskt tjänar stora pengar brukar göra. Det finns inga rätt inga fel, men jag föredrar att höra analog-soundet ifrån gamla fairchild, 1176'or och Neve-prylar så tycker jag att man uppnår ett bättre resultat om man låter det passera genom analogkompression. Det finns många som håller med mig och även jobbar med denna princip. Visst du kan komma nära med t-racks, waves pluggpack, och mycket mycket andra saker. Men har du inte rutin eller ens ett hum om varför mastring finns, varför man gör det samt, varför man bör sträva lite EMOT det. Jag såg en Föreläsning av en man som hette Thomas som jobbade på TC. Electronics i Danmark på AES-mässan i Amsterdam förra året som talade om mastring och varför man INTE bör mastra saker. Det öppnade ögonen för varför man bör hålla sig borta från mastring eller vara väldigt försktig med det. Iom. Loudnesskriget osv. Men men, folk verkar ju hugga här så fort man skriver nått... vad vet jag, jag jobbar ju bara heltid med ljud.
savve P32 "Mastring är störst i hårdrock"? Det får du gärna utveckla lite... då jag själv är gammal hårdrockare men nu mer allätare och defenetivt inte hiphopare.
Zillio: Spliffan är utbildad ljudtekniker och kan nog 10 gånger mer än vad jag kan så det är nog han du ska lyssna på snarare än mig. Jag kan bara säga som så att jag tycker mastring är skitkul och skitintressant och det finns verkligen en anledning till varför det kostar några kulor för proffesionell mastring. Jag har all respekt för dom som är riktigt duktiga inom detta område och hoppas själv kunna bli det någon gång.
Mankind hehe tack för dom vänliga orden. Visst är jag utbildad, men jag tror du har mer praktisk erfarenhet, dessutom så är jag rätt säker på att du kan mer om mastring än mig. :)
//Spliffan
tufft, jag är också utbildad ljudtekniker :)
Update, Jag o ljudas e gamla kompisar vi ska ses snart. Ljudas är nog den mest tekniska ljudteknikern jag träffat, men ibland har vi inte samma åsikter. Plus att jag får alltid till bästa ljudet (kanske för jag har dyrast grejjer ;), sluta anklaga mig för clipping troru inte jag skulle få spatt på det????? :) jag ska ta med mig Theis Ruhe så ska vi gå ner i detalj och prata om det här när vi ses!!. LOL kidding bro. Mindjive P27: Ett typexempel på skitsnack inom Mastering är det som jag o ljudas håller på med, pratar om tekniska detaljer kring vågor DA / AD osv. Ljudas är sjukt intelligent och kan matte på en helt annan nivå än 99.999% av alla här inne. Han kan därför tala om vad som är rätt och fel. Problemet är att det funkar fint när man ska mixa, när du ska mastra, ska du egentligen använda rätt saker, och jobba med öronen. Allt för många arbetar med ögonen. Med hårdrocken kom en ny era, där man spelar liva, man spelar in liva och folk lever för musiken, det är klar skillnad på en person som Mastrat i 5 år och någon som gjort det i 20 år. Det är delvis talang, delvis kunskap. Men utan tränade öron blir det inte bra. Det är svårt att Mastra Hårdrock vilket tränar öronen att höra små misstag, få fram rätt saker, vid rätt tid osv. De flesta som Mastrar de stora släppen kommer från Hårdrockens värld. För mig är Mastering en konst, lika stor som att kunna leka med turntables, eller måla. Alla har sin egen setup, men när man väl sluter ögonen och lyssnar så hör man att det är bra mastrat. Lyssna på gamla dängor, som Dire Straits (jag tror dom heter så), ljudet är oslagbart, Metallica, till Panthera osv osv. De är ju på en helt annan nivå när det kommer till ljudet jämfört med oss computer kids. Deathstars senaste släpp låter bättre än det mesta i Sverige. När man spelar live i ett band får ljudet en mycket större betydelse, därför lägger man mer vikt än att betala 5 lax till kalle i studion som mastrar allt och den personen tar dina .wav eller .iaff och kör igenom sina presets. Visst det är analogt, men sällan anpassat. Det är som ett par spandex byxor, det blir rätt bra, bättre än vad de flesta kan göra hemma. Diskussionen jag och ljudas har är om det går på grund av hur tekniken fungerar efter A/D att få till ett Mastrat ljud. Jag tror att vi är överens om att vi är i någon typ av brytpunkt där man inte behöver använda gamla analoga prylar för att få till ljudet utan kan använda sig av de digitala verktygen (waves först och främst), sedan pratar vi om specifika pluggar som emulerar en normal Mastering. Men leksakerna är en del för sig, det är ju öronen som är viktiga.
Glenn?
Fan kul att kolla på sånt här. Intressant som fan när snubbar kan de här och ändå är ni amatörer(?)
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Zillio Jovars, men många som skrivit i tråden är ju utbildade ljudtekniker :)
Hej
jo mastring är man ju amatör på. Men det finns andra grejer som man är proffs på. Zillio: Jag jobbar som proffesionell ljudtekniker på heltid. Men jag jobbar inte med musikinspelning på heltid, eller mastring osv. För tyvärr så ser branschen såpass ut att det är väldigt svårt att försörja sig som inspelningstekniker, eller musikproducent eller liknande idag. Det är få som gör det kontra hur många som gör det som en sidosyssla. Jag jobbar som renodlad, "ljudtekniker" på stora liveevents och teatersammanhang. Samt även renodlad "radiotekniker" på Sveriges Radio. Så i dom sammanhangen så är jag klassad som "proffs" då jag kan svara på det mest om line-array, trådlösa micksystem, mygghantering, samt livemix på de stora mixerborden som Digico, Yamaha PM1, PM5, M7CL, LS9, Midas.
Mindjive P27 Var det dig jag träffade på metropol med Houman?
Glenn?
vet inte vad metropol är eller Houman är så tyvärr inte jag :)
Vilken kanal på SR arbetar du på? Houman är en snubbe som jobbade där och han rappar.
Glenn?
Mindjive P27: Metropol 93.8 sänder från kungsholmen, med finska radion =) Tror radio stockholm låg där förut om jag inte helt missminner mig.
Ljudas P25 Det stämmer helt korrekt det där. Men där jobbar det bara 2 aktiva tekniker i skiftgång per dag. Har varit där bara några gånger. De flesta där kör "självkör". Så programledarna kör tekniken samtidigt som de sänder. Det är tråkigt att jobba där. Då är man bara support för dom som gör fel ibland och behöver hjälp. Savve P32 Jag är frilans med eget företag. Så jag hoppar in perioder på SR nu ska jag sommarvicka kommer då sitta som tekniker på Ekot/samhälle samt Sporten på P4.
Jag trodde när du nämnde Metropol att du menade nån klubb, men hade du skrivit radiokanalen Metropol, ja då hade jag fattat :)
Jag är också utbildad inom ljudteknik, men jobbar inte för det :) Jag har bara ett tips förutom allt som redan nämnts, och det är att inte själv (iaf inte ensam) mastra musiken man precis skapat i sin normala musikproduktionsmiljö.
Jag har gått "Gör om, gör rätt" linjen på Livets högskola :) Nä men jag har ingen skolutbildning inom ljud förutom det lilla dom gick igenom på gymnasiet, men det var endast radio och otroligt tråkigt. Jag började med att köpa ett ljudkort och en mic för att spela in min egna musik som dom flesta andra och ju mer jag spelade in ju mer började jag märka att det tekniska var roligare än det musikaliska. Sen dess har det blivit till att samla in information från alla möjliga håll och nu under dom senaste åren har det blivit väldigt mycket praktisk utbildning från mina lärlingsplatser jag haft på lite olika ställen. Samt att när jag började med mitt band så flyttade jag ut studion från lägenheten så nu blir det ju väldigt mycket praktisk erfarenhet inom inspelning av alla möjliga instrument. Har haft funderingar på attt plugga på t ex SAE och jag är jävligt sugen på att få lite mer teoretisk utbildning också, men det är svårt eftersom jag har ungarna här i Östersund men det finns ingen vettig utbildning i närheten och jag vägrar vara ifrån dom en längre tid.
Jag har högskoleutbildning i ljudteknik. Öppnade många dörrar i mitt liv.
Mindjive P27 Vart pluggade du?
Glenn?
Piteå Musikhögskola står på min presentation