I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bra Mixning Guide i Cool Edit Pro 2.1

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-05-06 14:23

Bra Mixning Guide i Cool Edit Pro 2.1

Shena shena, ville bara fråga om ni kunde någon bra Guide med Cool Edit Pro 2.1, som ni driekt kan klistra in här o skicka? eller till meddelande? skulle faktiskt vara rätt snällt av whoa :)

ajjt, får se om de finns någon med fet guide! hoppas det, ha de bäst!

Rappare

2009-05-06 14:40
Du får väl använda din fantasi hehe. Vet att det finns.

Men basics är väl :
Dynamic Processing - 2:1 -20 Fast drums
Graphic Equalizer : Spitclear
FFT Filter - De-esser
FFT Filter - Mastering Gentle & Narrow ,eller Pana skite nsjälv med Pan/expand.
Sen funkar Reverb - Tight and close ganska bra.

Sen äre bara vrida lite på eq knapparna och krydda lite som man vill.
Säger inte att denna är topnotch men så gör jag :)
Aii

2009-05-06 15:46
Contra

Var det där i rätt ordning? För i någon annan tråd sa nån att man alltid lägger på FFT och EQ före compressor. Vet inte vart sanningen ligger, jag brukar lägga på FFT-filter, kompressor och sedan leka med EQ om jag vill ha ett speciellt sound. :)

Här finns i alla fall två guider du kan checka in, legend_

Länk till http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/emceeing/648585/1.aspx

Länk till http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/producenter-och-djs/616373/1.aspx

Lycka till!

- Hypnoz :)
Hej

2009-05-06 16:09
contra - thx mannen

hypnoz - hoppsan där var det mycket! tack !

2009-05-06 16:23
hypnoz: du ska aldrig lägga en eq före kompressor, för isåfall komprimerar du ju upp de frekvenser som du tagit bort/sänkt med eq'n :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-06 17:53
Alla dom här mixningarna suger :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2009-05-06 18:22
Jag kör de-esser innan jag kör eq yes. Hade tänkt lägga i ordning men det blev lite fel hehe.

Och Nelione, om du har en bättre och tycker att du måste påpeka det får du ju gärna dela med dig av den också.

Sa inte att min var bra , sa att den var basic.

Hellre ett tips för mycket än en gnällspik i tråden ?
Aii

2009-05-06 18:53
EasternBunny P17

Okej, ska tänka på det. Tack! :)
Hej

2009-05-06 20:22
Jag har bättre men mixar inte med cool edits pluggar. Och varför ska man ge ut sina mixninger så alla låter lika

2009-05-06 20:45
och sen får man oxå tilläga att varje inspelning kräver olika mixningar beroende på den andra musiken, rummet, mikrofonen och FRÄMST personen som rappar/sjunger, alla låter olika :)
Rappare

2009-05-06 20:59
yesh.
återigen, jag tipsade om basics, men allt beror på fantasi och behov :P
Aii

2009-05-06 22:34
contra: absolut, mitt inlägg hade inget emot dig asså xD peace!